Datorn bootar inte på första försöket.

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte på första försöket.

Hej! Byggde ny dator för ca 2 veckor sedan, men har i nuvarande stund ett problem. Kan endast köra minnena i som högst 3200mhz, har testat att köra dem på 3600mhz både med XMP profil aktiverat och även ställt in timings manuellt enligt D RAM Calculator. Det som händer är att datorn inte startar och visar bild fast att fläktarna går igång sedan måste jag stänga av datorn med hjälp av strömknappen för att sedan starta den på nytt. Värt att tillägga är att jag har den senaste bios versionen och det står på inets hemsida att kortet ska stödja RAM OC upp till 4133 mhz. Köpt en ny dator för 16,5k och då vill man ju gärna att datorn startar på första försöket också. Tacksam för all hjälp! Jag Kör med följande komponenter:

PSU : SEASONIC FOCUS 650W GOLD
GPU 2060 SUPER
CPU: RYZEN 3900X
MODERKORT: MSI TOMAHAWK B450 MAX
RAM: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du monterat ram stickorna på rätt sätt? Det vill säga att dom sitter i DIMMA2 och DIMMB2. Se sida 29 i manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Hej!

Har du monterat ram stickorna på rätt sätt? Det vill säga att dom sitter i DIMMA2 och DIMMB2. Se sida 29 i manualen till moderkortet.

Vad gör det för skillnad på om den sitter i 1 och 3 jämfört med 2 och 4? Undrar bara

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@Prokie: Tjenare! Såg nu att jag har satt de i första slotten samt den tredje spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem

I min flickväns dator när jag byggde den första gången hade jag exakt samma problem med RAM hastighet. Då löste jag problemet med att flytta dom till den slotten.

Håller med om att det inte borde ha någon betydelse men det hjälpte i alla fall mig. Kan vara värt ett försök i alla fall.

Permalänk
Medlem

@1NstaNT: Vet faktiskt inte det får du fråga MSI om. Så här står det i alla fall i manualen.

Permalänk
Inaktiv

Kolla så minnena finns med i moderkortets QVL lista att de stödjer 3600MHz

Har du bara 2 minnen ska de sitta som på bilden
https://imgur.com/a/8p5fhyp

Uppdatera även bios till nyaste om detta inte är gjort

Permalänk
Medlem

Jag har bråkat sjukt mkt med att få min 3900x stabil. Har även haft cold boot problem. Lösningen för mig var att sätta command rate till 2T. Testa det!

Permalänk
Medlem

Av någon konstig anledning brukar det vara a2 och b2 på de flesta moderkort jag haft

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lumpa:

Jag har bråkat sjukt mkt med att få min 3900x stabil. Har även haft cold boot problem. Lösningen för mig var att sätta command rate till 2T. Testa det!

@lumpa

Har du kollat så minnena finns med i QVL?

Jag köpte G. Skill Trident Z Neo till min bräda och de finns i listan.
Bara ställa de på 3600MHz och tuta på, inte haft ett ända problem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era tips har nu äntligen fått igång datorn som den ska på 3600mhz!

Permalänk
Medlem

@anon298854: jag har också g.skill trident 3600MHz 2x8GB. Tror inte mina heter Neo, men de är iaf samsung b-die. De fungerar inte stabilt ens i 2400MHz med inställningarna som bios ger default.