Veckans fråga: Hur laddar du mobiltelefonen?

Permalänk
Medlem

Hemma laddar jag trådlöst under dagen för att slippa ladda under natten. Är jag iväg gäller medföljande samsung snabbladdare

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Har en trådlös laddplatta (5W) till iphonen men tycker gimmicken gick ur till slut. Ganska coolt och kändes "smidigt" när jag började men nu känner jag att jag lika gärna kan köra sladd.

Följde med en snabbladdare till telefonen (ja Apple bundlar snabbladdare till vissa) men har bara använt den kanske en gång. Laddar jag med sladd så blir det 5W för min grendosa har USB-uttag som kör fjuttigt helt enkelt Nåja, bra för batteriet och jag har inte bråttom.

När en hel bordsyta kan ladda telefonen så är jag intresserad igen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Oneplus 6 med snabbladdare. Men försöka hålla mig emellan 15-75%. Laddas med behöv 1-2 ggr om dagen sen har en larm slå på när den har nåt 75%. Jag försöka hålla en telefon 3-4år. De senaste 5 års utveckling inom branschen känns överkill med hypad saker. Den enda bra sak bli bättre kamara annars kunde jag har sätt på med min OP3 hur länge som helst om den inte slitna ute sig på olika sett. Bara säkerhets uppdatering som ju bli oron då när de väl slutas kommer efter 3 år. 😥

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trådlös laddning, snabbladdning och långsammare varianter syns idag hos många telefonmodeller. På vilket sätt laddar du?

Läs hela artikeln här

Laddare med låg effekt(1amp) & avstängningstimer.
1timme per25%, för att hålla så kort tid som möjligt på 100% eftersom det är det(& snabbladdning)som sliter på batteriet.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

Det viktiga med Lithium batterier är att alltid ha dem mellan 20 och 80% om man vill ha bra livslängd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag laddar oftast med ipad-laddaren som är lite kraftigare. Eller om jag kör bil så har jag trådlös laddare där.

Så lite beroende på vart jag är osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Laddar både min Galaxy S4 och Samsung Galaxy Tab S 10.5 med original laddaren til Tab S.
Det enda jag bytte ut var laddningssladden, som gjorde att min Tab S 10.5 laddar på 3 timmar istället för 8 till 10 timmar och att min Galaxy S4 nu laddas på en timme istället för tre timmar.
Att sladdar utgör en sådan stor skillnad trodde jag inte.
Köpte den på Aliexpress för nåt år sedan.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har sedan jag köpte telefonen försökt hålla den mellan 20 och 80% laddning för att spara på batteriet.

Det kanske låter jobbigt, men jag har en rutin som är enkel att följa. När jag kommer till jobbet på morgonen har telefonen runt 25% kvar, så då laddar jag den via usb-kabeln i laptopen, i ett par timmar eller vad det kan ta. Drar ur den när den är runt 80%.

På helger eller kvällar efter mycket användning åker den i snabbladdaren en kvart eller så.

Batteriet känns faktiskt som nytt, 1,5 år senare.

Kör också den taktiken. Vet inte hur mycket skillnad det gör i praktiken, men jag är en flitig användare av mobilen, så allt som förlänger batteriets livslängd är värt ett försök.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Bytte till en Sony Xperia XZ3 efter att jag blivit med bil som har trådlös inbyggd i armstödet (NX) hemma använder jag en Deltaco Rev 6 QI-1029, är som en liten fåtölj som telefonen lutas ner i.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har sedan jag köpte telefonen försökt hålla den mellan 20 och 80% laddning för att spara på batteriet.

Det kanske låter jobbigt, men jag har en rutin som är enkel att följa. När jag kommer till jobbet på morgonen har telefonen runt 25% kvar, så då laddar jag den via usb-kabeln i laptopen, i ett par timmar eller vad det kan ta. Drar ur den när den är runt 80%.

På helger eller kvällar efter mycket användning åker den i snabbladdaren en kvart eller så.

Batteriet känns faktiskt som nytt, 1,5 år senare.

Jag låter aldrig mitt batteri tömmas ur helt och laddar det när jag får "tid".
Batteriet känns som nytt efter 2 år. Samsung S9. Laddas främst trådlöst.

Permalänk

Snabbladdare på natten, batteriet håller ungefär 2,5 dagar. Xiaomi Mi 9 SE .Den är lite för stor men lever med det, då den funkar bra för mina behov! Batterierna i mina gamla telefoner funkar fortfarande( ZTE blade3 och 2 stycken Nexus 4) alla med hackat os!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har sedan jag köpte telefonen försökt hålla den mellan 20 och 80% laddning för att spara på batteriet.

Det kanske låter jobbigt, men jag har en rutin som är enkel att följa. När jag kommer till jobbet på morgonen har telefonen runt 25% kvar, så då laddar jag den via usb-kabeln i laptopen, i ett par timmar eller vad det kan ta. Drar ur den när den är runt 80%.

På helger eller kvällar efter mycket användning åker den i snabbladdaren en kvart eller så.

Batteriet känns faktiskt som nytt, 1,5 år senare.

Har du använt 75% av batteriet innan du kommer till jobbet?! Vilken telefon har du?

Själv har jag mer än 25% när jag kommer hem från jobbet

Permalänk
Skrivet av twk:

Har du använt 75% av batteriet innan du kommer till jobbet?! Vilken telefon har du?

Själv har jag mer än 25% när jag kommer hem från jobbet

Jag brukar ha 75-90 kvar!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Alltid snabbladdare, haft den sen 9 November 2018 (OP6T). Försöker undvika att den går under 20%. Annars kostar det bara 8,7€ att byta hos OnePlus, så känns inte värt att jåla med hålla sig mellan 20-80%. Ska nog byta nästa år om jag börjar märka skillnad.

Skrivet av twk:

Har du använt 75% av batteriet innan du kommer till jobbet?! Vilken telefon har du?

Själv har jag mer än 25% när jag kommer hem från jobbet

Jobbar du inte på jobbet?!

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Både snabbladdare och vanlig laddare. Bekymrar mig inte om livslängden.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Är det fler än Apple som envisas med att skicka med medföljande laddare med låg effekt? Trodde det mesta i Android-världen kom med snabbladdare.

Min 11 pro kom med snabbladdare. Dock medföljer endast låg effekts laddare till apples billigare telefoner.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Jobbar du inte på jobbet?!

Jag jämförde med han som hade 25% när han kom till jobbet, då skrev jag att jag har mer än 25% när jag lämnar jobbet.

En vanlig dag har jag säkert runt 70% batteri kvar när jag går från jobbet. Jag klarar mig två dygn utan att ladda, men jag brukar ladda varje natt. Har en Xiaomi Redmi Note 7.

Permalänk
Medlem

Kör med trådlös laddning. Snabbladdar bara om jag behöver, ja, ladda den snabbt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kan bara resonera kring iPhone, men är det verkligen värt mödan att hålla på och kontrollera procentintervall, laddeffekt och slitage när ett batteribyte hos Apple var 1,5-2 år kostar 579-819kr beroende på modell (gissningsvis mindre än 1/10 av inköpspris)?

Det ger en kvalitativ livslängd på 3-4 år med ett batteribyte vilket känns som ett ganska rimligt tidsspann att ha en telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag jämförde med han som hade 25% när han kom till jobbet, då skrev jag att jag har mer än 25% när jag lämnar jobbet.

En vanlig dag har jag säkert runt 70% batteri kvar när jag går från jobbet. Jag klarar mig två dygn utan att ladda, men jag brukar ladda varje natt. Har en Xiaomi Redmi Note 7.

Jaha, opz ursäka!

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Har ingen snabbladdare, men har en kraftiga laddare än den som följer med iPhone 7 som laddar telefonen snabbare, men skulle inte jämföra med dagens snabbladare som laddar på typ 30-40minuter, nu snackar vi typ 2-3h istället 5. Men många enheter verkar kunna ladda snabbare med en starkare laddare än den som följer med.

Ganska intressant med iPhone 7 t.ex. som officiell inte har stöd för snabbladdning:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Kör sambons 60W-laddare USB-C till laptopen när jag har bråttom. Men annars blir det ikeas gamla 3 usbuttag, tror det blir 2,4W per uttag. Till P30 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag använder alla 3 alternativen

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Har du använt 75% av batteriet innan du kommer till jobbet?! Vilken telefon har du?

Själv har jag mer än 25% när jag kommer hem från jobbet

Jag sa dock inte något om laddning på natten. Laddar den först på morgonen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

använt samma laddare sen typ 2012 eller något åt hållet en laddare till min Sonyericsson Xperia neo V. tror inte äns jag packat upp min laddare till någon telefon efter det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

USB från dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Kan bara resonera kring iPhone, men är det verkligen värt mödan att hålla på och kontrollera procentintervall, laddeffekt och slitage när ett batteribyte hos Apple var 1,5-2 år kostar 579-819kr beroende på modell (gissningsvis mindre än 1/10 av inköpspris)?

Det ger en kvalitativ livslängd på 3-4 år med ett batteribyte vilket känns som ett ganska rimligt tidsspann att ha en telefon?

En möjlig orsak kan vara att man vill värna om miljön ?

Permalänk
Medlem

Laddar min iPhone genom min Macbook, går typ 2-3 gånger snabbare än vägguttaget.

Permalänk
Medlem

Brutalt långsam trådlös laddare. Men laddar alltid bara under natten så det fungerar bra ändå 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kör låg effekt och sladd. Laddar nästan alltid på natten, så hastigheten är inte ett problem. Då sparar jag hellre på batteriets livslängd. Är det så att det kniper har jag både laddare med högre effekt och väldigt slim powerbank.

Är nöjd med att batteriet fortfarande fungerar utmärkt efter 3.5 år.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB