Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Skrivet av Ister:

@Nima2001

Jag betalar det som stod i annonsen.

349kr i månaden för P30 pro och Telenor 8GB.
Jag är jättenöjd.

Skrivet av moonblase:

Kunde fått 16GB surf för 169:- + 80:- /månad från Telenors avslutningsavdelning

Har två vänner som köpte. De fick 6GB surf och telefonen för 119+80

Skrivet av PlogarN97:

Det står att butiken måste informera kunden om att det begåtts ett misstag, inom skälig tid.

Nu sitter jag här med telefonen i min hand, en vecka efter jag köpte. På hemsidan står det fortfarande 80 kronor / månad för telefonen.

https://forumbilder.com/images/2020/04/25/Elgiganten.png

Jag har inte hört något från Elgiganten att något fel gällande prissättning har skett. Hur länge kan en butik avvakta med att informera om det felaktiga priset?

Låter väldigt extremt att en butik kan, 1 vecka efter köp och efter att kunden har öppnat och använt produkten kan hävda att avtalet varit felaktigt och kräva ändringar?

Dessutom låg denna kampanj uppe mellan torsdag - söndags kväll förra vecka. Om det var felaktigt pris, varför korrigerade de inte?

Elgiganten hade kunnat argumentera så. Det är det enda jag säger. Juridiken så som du gjorde gällande först stämmer inte, att avtal gäller alltid. De kan inte heller kräva ändringar i avtalet med 32 §. Det enda de kan kräva är att avtalet är ogiltigt och prestationerna ska gå tillbaka.

32 § är inte begränsad till skälig tid heller, var hittade du det?

Jag hoppas du får mobilen för 2k. Det jag framför är juridiken, resten intresserar mig inte.

Skrivet av Nima2001:

Har två vänner som köpte. De fick 6GB surf och telefonen för 119+80

Då måste jag kolla om de kan göra något för mig också ☺️

@Ister: gör absolut det.

Skrivet av Nima2001:

Orkar inte läsa för många sidor här då det bara debatteras juridik.
Har någon lust att svara på hur det gick för dom som valde huawei p30. Vad har folk fått till för deals? Förstår att ingen kanske fått det för utgångspriset men vilka alternativ har presenterats?

Jag åberopade ångerrätten då jag inte orkade bråka alltför mycket, så det blir att jag inte hämtar ut telefonen så går den i retur utan någon kostnad eller risk för mig. De 251 kronor som jag betalde vid beställning får jag tillbaka när telefonen är tillbaka i Elgigantens händer. Jag får dessutom 200 kronors presentkort hos Elgiganten som kompensation för deras bristande kompetens + dåliga service.

Skrivet av Santia:

Elgiganten hade kunnat argumentera så. Det är det enda jag säger. Juridiken så som du gjorde gällande först stämmer inte, att avtal gäller alltid. De kan inte heller kräva ändringar i avtalet med 32 §. Det enda de kan kräva är att avtalet är ogiltigt och prestationerna ska gå tillbaka.

32 § är inte begränsad till skälig tid heller, var hittade du det?

Jag hoppas du får mobilen för 2k. Det jag framför är juridiken, resten intresserar mig inte.

Hmmm. Ja den biten kan jag nog hålla med om. Att de inte kan ändra avtalet utan att det snarare blir ogiltigförklarat.

Dock har jag fått hem telefonen och börjat använda den. Men jag antar att elgiganten bör ge mig någon form av box och porto så jag kan skicka tillbaka den?

Som sagt. Ganska hypotetiska frågeställningar. Jag har ännu inte fått någon info from elgiganten (eller telenor) att något annat gäller än 80 kr / mån för mobilen och 269 för abbonemanget (som saknar bidningstid) och att minsta totalkostnaden är cirka 2200 kr.

Så jag antar att jag kan använda luren och invänta någon vecka innan jag avbryter abbet (jag vill ju utvärdera om det är något att ha, men känns ganska osannolikt i nuläget). Om det sker protester då får elgiganten hör av sig och ge mig porto etc.

Någon form av tidsgräns måste väl finnas där de måste informera om det felaktiga avtalet? Kan de vänta 1 vecka? 3 veckor, 3 månader? Vad sker med de felaktiga inbetalningarna som skett framtill dess? Får jag de tillbaka och elgiganten får tillbaka telefonen i befintligt skick?

Senast redigerat 2020-04-25 15:56
Skrivet av Nima2001:

Har två vänner som köpte. De fick 6GB surf och telefonen för 119+80

SE eller P30?

Senast redigerat 2020-04-25 15:59: glömde citat
Skrivet av Santia:

Elgiganten hade kunnat argumentera så. Det är det enda jag säger. Juridiken så som du gjorde gällande först stämmer inte, att avtal gäller alltid. De kan inte heller kräva ändringar i avtalet med 32 §. Det enda de kan kräva är att avtalet är ogiltigt och prestationerna ska gå tillbaka.

32 § är inte begränsad till skälig tid heller, var hittade du det?

Jag hoppas du får mobilen för 2k. Det jag framför är juridiken, resten intresserar mig inte.

[...] Vill avsändaren av anledning som nu sagts icke låta förklaringen gälla, åligger det honom dock att giva mottagaren meddelande därom utan oskäligt uppehåll efter det förvanskningen kommit till hans kunskap; underlåter han det, och var mottagaren i god tro, vare förklaringen gällande sådan den framkommit.

Skrivet av MrNubcake:

Nu har jag fått ett mejl från mobil@giganten.se:

Det är en rabatt på 70:- för den totala månadskostnaden som man får när man vill vara kund hos Telenor och ta del av erbjudandet. Skulle du vilja säga upp det och begära en slutfaktura på det blir kostnaden högre då rabatten och förmånen försvinner. Det blir då 4191:- vilket avser följande:
150:-x24 = 3600:- för telefonen
250:- startavgift
269:- för en månad med Telenor 8GB.
Skulle det vara så att du vill säga upp det hela och betala av telefonen direkt så är kostnaden högre, detta görs då direkt till Telenor. Minsta totalkostnaden på 2171:- gäller alltså när man behåller sitt abonnemang och tar del av rabatten på 70:-/mån som gäller i 24 månader. Önskar du avbryta ditt köp så kan du låta telefon gå i retur till oss eller skicka tillbaka den till oss, så avbryter vi köpet därefter.

De står alltså fast vid det Telenor säger. Blir att ångra och låta telefonen gå i retur för min del Måste dock säga att de som har ansvaret för att lägga upp produktinformation kanske ska ta en lektion från denna kundservicearbetare om hur man presenterar information på ett korrekt och tydligt sätt.

Det stämmer dock ej de säger om minsta totalkostnad. Saxat från konsumentverket "Totalkostnad för mobiltelefon med abonnemang

Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation."

Med andra ord försöker de komma undan... ALLA OBLIGATORISKA KOSTNADER...

Skrivet av MrNubcake:

Nu har jag fått ett mejl från mobil@giganten.se:

Det är en rabatt på 70:- för den totala månadskostnaden som man får när man vill vara kund hos Telenor och ta del av erbjudandet. Skulle du vilja säga upp det och begära en slutfaktura på det blir kostnaden högre då rabatten och förmånen försvinner. Det blir då 4191:- vilket avser följande:
150:-x24 = 3600:- för telefonen
250:- startavgift
269:- för en månad med Telenor 8GB.
Skulle det vara så att du vill säga upp det hela och betala av telefonen direkt så är kostnaden högre, detta görs då direkt till Telenor. Minsta totalkostnaden på 2171:- gäller alltså när man behåller sitt abonnemang och tar del av rabatten på 70:-/mån som gäller i 24 månader. Önskar du avbryta ditt köp så kan du låta telefon gå i retur till oss eller skicka tillbaka den till oss, så avbryter vi köpet därefter.

De står alltså fast vid det Telenor säger. Blir att ångra och låta telefonen gå i retur för min del Måste dock säga att de som har ansvaret för att lägga upp produktinformation kanske ska ta en lektion från denna kundservicearbetare om hur man presenterar information på ett korrekt och tydligt sätt.

Jag hade svarat och frågat hur de kan få MTK till 2171:- om du behåller telefon och abonnemang. Då är det ju bara att behålla abb men inte använda det och så slutar det på 2171:-?
Fast i min värld är korrekt MTK 8627:- om du behåller abb. (269+80 i 24 mån plus 251)

Edit: Så när man får räkningen för månad 6 då man når upp i deras MTK på 2171:- så är det bara att bestrida igen?

Skrivet av Sphinx_1:

Det stämmer dock ej de säger om minsta totalkostnad. Saxat från konsumentverket "Totalkostnad för mobiltelefon med abonnemang

Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation."

Med andra ord försöker de komma undan... ALLA OBLIGATORISKA KOSTNADER...

Det finns ingen bindningstid på abonnemanget.

Skrivet av Zeraphin:

Det finns ingen bindningstid på abonnemanget.

Nej precis? Men en delbetalning av telefon i 24 mån. Det är Elgiganten och Telenor som försöker komma undan. Det står dessutom i telenors villkor att om man köper en vara/tjänst som faktureras genom deras abonnemang så har man lika rätt att ställa Telenor till svars fast i dessa fall verkar de rätt o slätt hänvisa tillbaka kunderna till Elgiganten?

Skrivet av Petterk:

Nej, det är samma situation som med P30 Pro. Du kommer få en bekräftelse från Elgiganten med den där "förhöjd xxx kr/mån". De friskriver sig från fel prisinformation och skriver att de kan skicka bekräftelser som skiljer från beställningen, det är vad du gått med på gentemot Elgiganten.

Sluta... man kan inte skriva en klausul som friskriver sig från fel prisinformation. Huvudregeln är att informationen som finns på annonsbladet stämmer. När är ett erbjudande för bra för att vara sann? Står det på XXL att du får köpa ett par skor för 250 kr, ordinarie pris 1000 kr. Skulle du tro ... "nähä. det är för billigt för att vara sann". Om du får köpa ett par skor för 1 krona , där ordinarie pris är 1000 kr. Då är det uppenbarligen fel och då kan de neka leverans.

Skrivet av darkshippo:

Sluta... man kan inte skriva en klausul som friskriver sig från fel prisinformation. Huvudregeln är att informationen som finns på annonsbladet stämmer. När är ett erbjudande för bra för att vara sann? Står det på XXL att du får köpa ett par skor för 250 kr, ordinarie pris 1000 kr. Skulle du tro ... "nähä. det är för billigt för att vara sann". Om du får köpa ett par skor för 1 krona , där ordinarie pris är 1000 kr. Då är det uppenbarligen fel och då kan de neka leverans.

Du som har bevisbördan om du tar det till rätten eller ARN.

Skrivet av Petterk:

Nej, det är samma situation som med P30 Pro. Du kommer få en bekräftelse från Elgiganten med den där "förhöjd xxx kr/mån". De friskriver sig från fel prisinformation och skriver att de kan skicka bekräftelser som skiljer från beställningen, det är vad du gått med på gentemot Elgiganten.

Men vad gäller om de skickar bekräftelser som inte skiljer sig från beställningen? Då bör det väl gälla?

Skrivet av Petterk:

Du som har bevisbördan om du tar det till rätten eller ARN.

Återigen, fel.. för det är KKL/KTL som gäller. Kunden ses som den svagare parten och därför är det hårdare reglerat än köplagen som gäller mellan två privatpersoner eller två företag. MTK har redan diskuterats i tråden. @PlogarN97 har redan tydligt förklarat varför Elgiganten har gjort fel, vad oren accept är.

Bevisbördan? Vad finns det att bevisa? Informationen lämnas från Elgiganten.se, MTK anges tydligt. Det finns riktlinjer hur MTK ska anges. Det stod inte MTK = 1 kr, för då kan man hävda att köparen skulle förstå att det var fel, 2171 kr är inget oskäligt lågt pris.

Skrivet av PlogarN97:

Men vad gäller om de skickar bekräftelser som inte skiljer sig från beställningen? Då bör det väl gälla?

Min killgissning är att om man driver det tillräckligt långt så kommer kunderna ut segrande. Det jobbigaste för Elgiganten är att man har processat beställningen och kunden har fått telefonen. Då är det svårt att ta sig ur och hänvisa till reserverationer till felskrivningar.

Någon som fortfarande har sin order som "under behandling"? Beställde den 19/4 men sedan dess har det inte rört sig alls. Har ingenting under Mitt Telenor heller.

*Tråd rensad*

Meningslösa inlägg kommer raderas!

/Vzano - Moderator

@Def_Dog: Samma här, beställde en SE.

Skrivet av Petterk:

Du hade förmodligen ingen abonnemangsrabatt, se #18387693.

Jodå, hade en för att jag var under 27 och en annan var att jag kopplade på ett abonnemang utöver vilket om jag mins rätt gjorde mitt huvudabonnemang billigare.

Detta är 3 årsen, kan ha ändrats.

Skrivet av darkshippo:

Min killgissning är att om man driver det tillräckligt långt så kommer kunderna ut segrande. Det jobbigaste för Elgiganten är att man har processat beställningen och kunden har fått telefonen. Då är det svårt att ta sig ur och hänvisa till reserverationer till felskrivningar.

Tror inte att det blir bundet bara för att du väljer ifrån tredje part, kan säkert ha fel. Du har 14 dagars ångerätt från dess att du tagit abonnemanget.

Skrivet av jackowski:

Jodå, hade en för att jag var under 27 och en annan var att jag kopplade på ett abonnemang utöver vilket om jag mins rätt gjorde mitt huvudabonnemang billigare.

Detta är 3 årsen, kan ha ändrats.

Då låter det som du använt Telenor Change hela tiden.

Ringde nyss Telenors uppsägningsavdelning för att eventuellt få en bättre deal genom att gå över till dem istället för min nuvarande operatör.

Fick som svar att "Nej, vi erbjuder inte bättre deals på ett nytecknat abonnemang, det är som sagt nytecknat och det går inte", vilket låter för mig väldigt märkligt då de i princip tackade nej till att värva över en person. Jag ifrågasatte hans påstående och han påstod att de endast erbjuder sådant till folk som tidigare är kunder och har betalat av en telefon t.ex, vilket är rent skitsnack. Fick erbjudande om att köpa loss telefonen för 3600 kr som tidigare nämnt, men det är inte aktuellt.

Telenor verkar alltså inte vilja ha några nya kunder.

Det blir att låta telefonen skickas tillbaka till Felgiganten. Så trött på den här cirkusen.

Skrivet av Viktorph:

Ringde nyss Telenors uppsägningsavdelning för att eventuellt få en bättre deal genom att gå över till dem istället för min nuvarande operatör.

Fick som svar att "Nej, vi erbjuder inte bättre deals på ett nytecknat abonnemang, det är som sagt nytecknat och det går inte", vilket låter för mig väldigt märkligt då de i princip tackade nej till att värva över en person. Jag ifrågasatte hans påstående och han påstod att de endast erbjuder sådant till folk som tidigare är kunder och har betalat av en telefon t.ex, vilket är rent skitsnack. Fick erbjudande om att köpa loss telefonen för 3600 kr som tidigare nämnt, men det är inte aktuellt.

Telenor verkar alltså inte vilja ha några nya kunder.

Det blir att låta telefonen skickas tillbaka till Felgiganten. Så trött på den här cirkusen.

Konstigt. De kanske märkte att folk började byta för att komma undan billigare? Jag tänker behålla oavsett men hade varit skönt att betala det månadsvis istället för 4 tusen direkt från kontot.

Tycker det är väldigt fascinerande att ni inte tagit höjd för att telefonerna ni beställt kommer kosta runt 4k och inte 2k som det stod i annonsen. Jag läste tråden och lade en beställning då jag själv tycker 4k för de telefonerna som erbjöds var vettiga pengar, mestadels för beggade sådana går för mer på t ex Blocket.

Så skickar ni tillbaka dom av ren princip eller för att ni är giriga? 🙃

Skrivet av Def_Dog:

Tycker det är väldigt fascinerande att ni inte tagit höjd för att telefonerna ni beställt kommer kosta runt 4k och inte 2k som det stod i annonsen. Jag läste tråden och lade en beställning då jag själv tycker 4k för de telefonerna som erbjöds var vettiga pengar, mestadels för beggade sådana går för mer på t ex Blocket.

Så skickar ni tillbaka dom av ren princip eller för att ni är giriga? 🙃

Hur visste du att priset var 4000 kr innan du la beställningen?

För mig är pengarna skitsamma. Tycker juridiken är intressant.

Skrivet av Def_Dog:

.

Så skickar ni tillbaka dom av ren princip eller för att ni är giriga? 🙃

Hur många tror du kommer svara ärligt på den frågan?

Jag hoppades naturligtvis få den för de ursprungliga 2171 kr men var ändå beredd att lägga upp till 5000-6000 på en ny lur då min OP3T började sjunga på sista versen och frugan är grymt nöjd med sin P30 Pro. Mao 4000 är ok för mig men inte mer, dock inte så dåligt att jag ångrar köpet.

Skrivet av Def_Dog:

Tycker det är väldigt fascinerande att ni inte tagit höjd för att telefonerna ni beställt kommer kosta runt 4k och inte 2k som det stod i annonsen. Jag läste tråden och lade en beställning då jag själv tycker 4k för de telefonerna som erbjöds var vettiga pengar, mestadels för beggade sådana går för mer på t ex Blocket.

Så skickar ni tillbaka dom av ren princip eller för att ni är giriga? 🙃

Jag kommer att skicka tillbaka den för att företaget jag köpte den av har ljugit om priset jag skulle betala. För mig stod det klart och tydligt 2171 kronor MTK och inte drygt 4000 kr. Det är skillnad för mig som student. Hade jag haft ett välbetalt arbete så hade jag inte brytt mig, utan hade betalat 4000.

Skrivet av Def_Dog:

Tycker det är väldigt fascinerande att ni inte tagit höjd för att telefonerna ni beställt kommer kosta runt 4k och inte 2k som det stod i annonsen. Jag läste tråden och lade en beställning då jag själv tycker 4k för de telefonerna som erbjöds var vettiga pengar, mestadels för beggade sådana går för mer på t ex Blocket.

Så skickar ni tillbaka dom av ren princip eller för att ni är giriga? 🙃

Jag tycker dock det är fascinerande att du inte ens ifrågasätta företagets metod? Är inte elgiganten girigt? Jag menar de ansåg de kunde ta mer betalt och det finns, tydligen, såna som du är villig att gå med. Det är fascinerande!