Permalänk
Medlem

B550 eller X570 för PICE4 SSD

I höst är det planerat att uppgradera speldatorn. Tidigare var tanken att köra med en B450 bräda då jag inte kände att jag kunde utnyttja PCIE4. Jag har dock tänkt om lite nu i och med att nästa generations konsoler kör PCIE4 SSD och Sony pratade om att det öppnar upp möjligheter för intressanta möjligheter för speldesign. Jag vill helt enkelt kunna ha möjligheten till att köra med en PCIE4 SSD i framtiden ifall det finns en anledning. I Videon här under pratar de om att B550 får 20 PCIE4 banor, 16 för grafikkortet och 4 extra. Hur många banor utnyttjar en SSD? Kommer det räcka med ett B550 kort för att köra grafikkort och en SSD som matchar konsolerna eller är valet fortfarande att köra X570?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

I höst är det planerat att uppgradera speldatorn. Tidigare var tanken att köra med en B450 bräda då jag inte kände att jag kunde utnyttja PCIE4. Jag har dock tänkt om lite nu i och med att nästa generations konsoler kör PCIE4 SSD och Sony pratade om att det öppnar upp möjligheter för intressanta möjligheter för speldesign. Jag vill helt enkelt kunna ha möjligheten till att köra med en PCIE4 SSD i framtiden ifall det finns en anledning. I Videon här under pratar de om att B550 får 20 PCIE4 banor, 16 för grafikkortet och 4 extra. Hur många banor utnyttjar en SSD? Kommer det räcka med ett B550 kort för att köra grafikkort och en SSD som matchar konsolerna eller är valet fortfarande att köra X570?

https://youtu.be/P5atYpVtpfA?t=1163

Antar att M.2 är vad som är aktuellt?

M.2 NVMe-enheterna kör med fyra banor PCIe, så B550 ska väl räcka till *en* enhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle säga B550 av tekniska anledningar.

B450/X470/X570 kör alla AGESA 1.0.0.4B. B550M (OEM) är identisk med B450 och kör en specialversion av AGESA koden utan PCI-E 4.0 blockeringen. B550 kommer förhoppningsvis inte lida av instabiliteten som äldre chipsets gör, och få en bättre AGESA kod utan artificiella blockeringar som skapar problem och krascher.

Förutsatt att B550 är en kopia av B450 då och får samma specialutgåva av AGESA koden.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du inte avser uppgradera förrän om sisådär fem-sex månader och specifikationerna för B550 inte är släppta än känns tråden lite väl tidig. I mitten av Juni skall B550 avtäckas.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

I Videon här under pratar de om att B550 får 20 PCIE4 banor, 16 för grafikkortet och 4 extra.

Nej, det är processorerna som har 20 PCIe-banor (i alla fall de utan integrerad grafik), som brukar delas upp som 16 för grafikkort och 4 för en M.2-port. Hur många PCIe-linor B550 kommer ha vet vi inte riktigt än, men B450 har i alla fall 6 st. PCIe 2.0, X470 har 8 st. PCIe 2.0, och X570 har 16 st. PCIe 4.0.

B450/X470 är med andra ord rätt värdelösa när det gäller PCIe och man får där nöja sig med PCIe-linorna från processorn, vilket innebär att man får en M.2-port med full hastighet. X570 har betydligt bättre möjligheter och kan driva åtminstone två M.2-portar i full hastighet.

Skrivet av Chrisism8:

Hur många banor utnyttjar en SSD?

Så många de vill, men det vanligaste för M.2 PCIe SSDer är 4 st. PCIe 3.0/4.0.

Skrivet av Chrisism8:

Kommer det räcka med ett B550 kort för att köra grafikkort och en SSD som matchar konsolerna eller är valet fortfarande att köra X570?

Ja, B550 kommer räcka för ett grafikkort och en SSD, men inte mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att M.2 är vad som är aktuellt?

M.2 NVMe-enheterna kör med fyra banor PCIe, så B550 ska väl räcka till *en* enhet.

Skrivet av perost:

Nej, det är processorerna som har 20 PCIe-banor (i alla fall de utan integrerad grafik), som brukar delas upp som 16 för grafikkort och 4 för en M.2-port.

Skrivet av perost:

Ja, B550 kommer räcka för ett grafikkort och en SSD, men inte mycket mer.

Tack för förklaringen! Då låter det ju som att jag lika gärna kan satsa på en B550 ifall det kommer ut några trevliga moderkort i Juni! Trevlig helg på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att du inte avser uppgradera förrän om sisådär fem-sex månader och specifikationerna för B550 inte är släppta än känns tråden lite väl tidig. I mitten av Juni skall B550 avtäckas.

Så kan man ju tänka! Men att fundera och drömma är ju alltid trevlig + att det är gött att ha funderat ut lite saker i förväg så man slipper ta 20 olika beslut när det väl är dags

Permalänk
Hjälpsam

@Chrisism8: En till fördel med B550 är att det har mer plats för UEFI, där börjar det bli trångt nu, för den äldre generationen.
400 korten har plats för 16 MB och 570 har plats för 32 MB, B550 bör också ha 32 MB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |