Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

Hur ser Elgiganten på det hela, har de själva sagt att det varit felskrivet gällande MTK och att de hanterat informationen kring detta rent miserabelt?

För nu verkar det ju som att de bara hänvisar till Telenor som kan komma och säga lite vad som?

Det luktar ju ändå ARN-anmälan lång väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Jag har inte talat om priset på det sättet, det var andra saker som talade för att det var helt fel. Att andra gör saker har ingen inverkan på om ni kan få produkten för det priset eller inte från en annan ÅF, pratar vi AvtL så är det den som gör anspråken i sådana här scenarion som har bevisbördan och då räcker det inte att peka på vad andra företag gjort. Telefonen för 80 kr/mån utlöst för 1920 kr vore som att bara ta betalt 24 % av en produkts icke rea-pris och här fanns det inget som tydde på att de skulle gå med på något sådant.

En rea på cirka 60% är väl inget tokigt?

Det är ett riktigt bra erbjudande. Men inte extraordinärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

En rea på cirka 60% är väl inget tokigt?

Det är ett riktigt bra erbjudande. Men inte extraordinärt.

Det är ju ungefär vad du får jämfört mot priset Elgiganten vill ha för telefonen, med 150 kr/mån 4050 kr utlöst då. Det är 50 % av Elgigantens pris. Återigen, det är inte priset i sig som gav signaler att Elgiganten, Telenor och Huawei inte tänkte sälja telefonen för 1920 kr + ett par mindre avgifter.

Permalänk
Medlem

kvittot från Elgiganten såg också lika rörigt som det hela:

vafan är det som är avslutad och förhöjd?!

förresten inga fler som beställt en s10? inget dåligt deal direkt -om det nu har gått genom-

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

kvittot från Elgiganten såg också lika rörigt som det hela:
http://www.bilddump.se/bilder/20200424233908-37.123.163.239.jpg

vafan är det som är avslutad och förhöjd?!

förresten inga fler som beställt en s10? inget dåligt deal direkt -om det nu har gått genom-

Förhöjd är kostnaden för telefonen, innan eventuella rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju ungefär vad du får jämfört mot priset Elgiganten vill ha för telefonen, med 150 kr/mån 4050 kr utlöst då. Det är 50 % av Elgigantens pris. Återigen, det är inte priset i sig som gav signaler att Elgiganten, Telenor och Huawei inte tänkte sälja telefonen för 1920 kr + ett par mindre avgifter.

Ok så din åsikt är att för iphonen är priset om 1920 kr för telefonen ok men inte för p30n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ok så din åsikt är att för iphonen är priset om 1920 kr för telefonen ok men inte för p30n?

Följer inte vad du skriver. Har inte sett vad Telenor tar för iPhone SE vid uppsägning, men det är inte 80 * 24 då det också är en månadsrabatt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Följer inte vad du skriver. Har inte sett vad Telenor tar för iPhone SE vid uppsägning, men det är inte 80 * 24 då det också är en månadsrabatt där.

Tack detsamma!!!

Avtalet som jag och elgiganten godkände gällde att för iphone SE säljs för 80kr *24månader. Är det ett orimligt pris? Varför? Varför inte?

Om det är orimligt, varför låg priset uppe under flera dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tack detsamma!!!

Avtalet som jag och elgiganten godkände gällde att för iphone SE säljs för 80kr *24månader. Är det ett orimligt pris? Varför? Varför inte?

Om det är orimligt, varför låg priset uppe under flera dagar?

Du kommer få en bekräftelse där det faktiska priset står eller får fråga Telenor vad de registrerade. Månadspriset stämmer om du behåller abonnemanget, Elgiganten ändrade hur de redogjorde för priset innan det försvann och då ser det ut som att telefonen är nedsatt till 150 kr/mån med en 70 kr/mån rabatt precis som P30 Pro.

Vadå orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kommer få en bekräftelse där det faktiska priset står eller får fråga Telenor vad de registrerade. Månadspriset stämmer om du behåller abonnemanget, Elgiganten ändrade hur de redogjorde för priset innan det försvann och då ser det ut som att telefonen är nedsatt till 150 kr/mån med en 70 kr/mån rabatt precis som P30 Pro.

Vadå orimligt?

Det står 80 kronor/mån för mobilen på min ordersida, och ordern är levererad. Så då äre det som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det står fortfarande 80 kronor för mobilen på min ordersida, och ordern är levererad. Så då äre det som gäller?

Enligt vilken lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Enligt vilken lag?

Avtalslagen, Pacta sunt servanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Avtalslagen, Pacta sunt servanda

Nej, det är samma situation som med P30 Pro. Du kommer få en bekräftelse från Elgiganten med den där "förhöjd xxx kr/mån". De friskriver sig från fel prisinformation och skriver att de kan skicka bekräftelser som skiljer från beställningen, det är vad du gått med på gentemot Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är samma situation som med P30 Pro. Du kommer få en bekräftelse från Elgiganten med den där "förhöjd xxx kr/mån". De friskriver sig från fel prisinformation och skriver att de kan skicka bekräftelser som skiljer från beställningen, det är vad du gått med på gentemot

När har jag fått den bekräftelsen då? Vilket vi kan leka med tanken är någon form av oren accept, som jag då på nytt måste godkänna

Står som sagt fortfarande 80 kr per månad på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

När har jag fått den bekräftelsen då? Vilket vi kan leka med tanken är någon form av oren accept, som jag då på nytt måste godkänna

Står som sagt fortfarande 80 kr per månad på deras hemsida.

Godkänner du inte får du häva köpet. Vi behöver inte ta samma sak som diskuterats 20 gånger redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Godkänner du inte får du häva köpet. Vi behöver inte ta samma sak som diskuterats 20 gånger redan.

Hur länge är elgiganten fria att skicka orena accepter som kunden måste acceptera enligt dig?

Kan de komma efter 6 mån och påstå att priset egentligne är 8000 och man behöver betala?

Permalänk
Medlem

@Bamsebjörn: vill bara få det förtydligat, det hade alltså inte varit något problem om du bara valt slutfaktura (150x24+251+199?)?
Jag har också beställt SE och ska testa att fråga om de kan erbjuda något bättre än mitt nuvarande abonnemang men om inte så blir jag sjukt nöjd ändå om jag får en iPhone SE för 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur länge är elgiganten fria att skicka orena accepter som kunden måste acceptera enligt dig?

Kan de komma efter 6 mån och påstå att priset egentligne är 8000 och man behöver betala?

De har bara rätt att ta skäligt pris vid fel prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har bara rätt att ta skäligt pris vid fel prissättning.

Vilket lagrum säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur länge är elgiganten fria att skicka orena accepter som kunden måste acceptera enligt dig?

Kan de komma efter 6 mån och påstå att priset egentligne är 8000 och man behöver betala?

Perfekt. Då säger du bara att du inte är intresserad av det avtalet och så skickar du tillbaka telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Perfekt. Då säger du bara att du inte är intresserad av det avtalet och så skickar du tillbaka telefonen.

Nja. Då gäller väl det ursprungliga avtalet, som båda parter har accepterat?

Om någon part vill förändra avtalet så måste båda parter också godkänna det. Annars gäller det ursprungliga avtalet.

Om vi tar ett exempel från sweclockers marknad.

Säljare skriver att den vill sälja en vara för 200 kronor.
Köparen accepterar att köpa för 200 kronor.

De möts upp, köparen tar emot varan och swishar 200 kronor till säljaren.

När väl köparen är hemma så skickar säljaren ett PM att den ändrat sig och vill sälja varan för 400 kronor istället. Då kan köparen antigen acceptera det nya avtalet (och swisha ytterligare 200 kronor så totalsumman är 400 kr) eller hänvisa till det ursprungliga avtalet (och inte betala ytterligare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

@Bamsebjörn: vill bara få det förtydligat, det hade alltså inte varit något problem om du bara valt slutfaktura (150x24+251+199?)?
Jag har också beställt SE och ska testa att fråga om de kan erbjuda något bättre än mitt nuvarande abonnemang men om inte så blir jag sjukt nöjd ändå om jag får en iPhone SE för 4000.

Hej! Det kan jag nog inte svara på tyvärr. I mitt fall sa jag att jag hade en viss typ av abonnemang hos en konkurrent och att jag därför ville säga upp abonnemanget hos telenor om det inte var så att de kunde erbjuda ett bättre pris på samma abonnemang, vilket de kunde.

Men jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna göra det? De siffror du skriver blir ju rimligtvis det du slutfaktureras om du väljer att säga upp abonnemanget då rabatten för telefonen är borttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja. Då gäller väl det ursprungliga avtalet, som båda parter har accepterat?

Det är inte så enkelt. I avtalslagen finns mekanismer som man som säljare i detta fall kan falla tillbaka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santia:

Det är inte så enkelt. I avtalslagen finns mekanismer som man som säljare i detta fall kan falla tillbaka på.

Kan du hänvisa till dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan du hänvisa till dessa?

Det hänvisas till dem rätt ingående ett par sidor bak (har gjort det själv bland annat) men 32 § i 3 kap. AvtL hade Elgiganten troligtvis kunnat åberopa med framgång här. 36 § kan man också alltid kasta in (det är en generalklausul som möjliggör för domstolen att döma mer "fritt" är de andra paragraferna i 3 kap. AvtL) men 32 § passar in rätt bra på detta case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

kvittot från Elgiganten såg också lika rörigt som det hela:
http://www.bilddump.se/bilder/20200424233908-37.123.163.239.jpg

vafan är det som är avslutad och förhöjd?!

förresten inga fler som beställt en s10? inget dåligt deal direkt -om det nu har gått genom-

Även jag beställde en S10, och mitt kvitto ser likadant ut, så har kontaktat mobil@giganten.se för några dagar sen och undrade varför det skiljer sig mot min orderbekräftelse och vad som stod på deras sida när jag la min beställningen.
Fortfarande inte fått något svar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santia:

Det hänvisas till dem rätt ingående ett par sidor bak (har gjort det själv bland annat) men 32 § i 3 kap. AvtL hade Elgiganten troligtvis kunnat åberopa med framgång här. 36 § kan man också alltid kasta in (det är en generalklausul som möjliggör för domstolen att döma mer "fritt" är de andra paragraferna i 3 kap. AvtL) men 32 § passar in rätt bra på detta case.

Citat:

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

[S2]Varder en avgiven viljeförklaring, som befordras genom telegram eller framföres muntligen genom bud, till följd av fel vid telegraferingen eller oriktigt återgivande genom budet till innehållet förvanskad, vare avsändaren, ändå att mottagaren var i god tro, icke bunden av förklaringen i det skick den framkommit. Vill avsändaren av anledning som nu sagts icke låta förklaringen gälla, åligger det honom dock att giva mottagaren meddelande därom utan oskäligt uppehåll efter det förvanskningen kommit till hans kunskap; underlåter han det, och var mottagaren i god tro, vare förklaringen gällande sådan den framkommit.

Det står att butiken måste informera kunden om att det begåtts ett misstag, inom skälig tid.

Nu sitter jag här med telefonen i min hand, en vecka efter jag köpte. På hemsidan står det fortfarande 80 kronor / månad för telefonen.

Jag har inte hört något från Elgiganten att något fel gällande prissättning har skett. Hur länge kan en butik avvakta med att informera om det felaktiga priset?

Låter väldigt extremt att en butik kan, 1 vecka efter köp och efter att kunden har öppnat och använt produkten kan hävda att avtalet varit felaktigt och kräva ändringar?

Dessutom låg denna kampanj uppe mellan torsdag - söndags kväll förra vecka. Om det var felaktigt pris, varför korrigerade de inte?

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa för många sidor här då det bara debatteras juridik.
Har någon lust att svara på hur det gick för dom som valde huawei p30. Vad har folk fått till för deals? Förstår att ingen kanske fått det för utgångspriset men vilka alternativ har presenterats?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Orkar inte läsa för många sidor här då det bara debatteras juridik.
Har någon lust att svara på hur det gick för dom som valde huawei p30. Vad har folk fått till för deals? Förstår att ingen kanske fått det för utgångspriset men vilka alternativ har presenterats?

@Nima2001

Jag betalar det som stod i annonsen.

349kr i månaden för P30 pro och Telenor 8GB.
Jag är jättenöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Orkar inte läsa för många sidor här då det bara debatteras juridik.
Har någon lust att svara på hur det gick för dom som valde huawei p30. Vad har folk fått till för deals? Förstår att ingen kanske fått det för utgångspriset men vilka alternativ har presenterats?

Kunde fått 16GB surf för 169:- + 80:- /månad från Telenors avslutningsavdelning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare