Köpte NY router för stabilare WIFI. Blev sämre hastighet.

Permalänk
Medlem

Köpte NY router för stabilare WIFI. Blev sämre hastighet.

Sitter i hus på landet med TELIA 250 250.
Alltså har jag fibern in i huset till en liten låda som sen TELIAS router sitter kopplad till.

Då jag som många andra upplever att jag tappar wifi och måste till och med återansluta så bestämde jag mig för att köpa något annat helt enkelt.

Efter en stunds kikande så blev valet en Neatgear Nighthawk RAX40.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Bytte ut TP kabeln till den som följde med mellan router och (omvandlare?)
Sen körde jag samma setup som innan.
Alltså samma uttag på omvandlaren till routerns WAN uttag. Fast nu då med RAX40.

Jag upplever inga frånkopplingar med RAX40 MEN min hastighet har gått ner till 19.052 Mbit/s NER 17.460 Mbit/s UPP. WIFI
Med TELIAS router har jag betydligt bättre fart 260.25 Mbit/s NER 168.272 Mbit/s UPP. WIFI

Detta är mätt med WIFI från samma ställe. Samt routrarna är på samma ställe.

Även mätt med mobil, galet mycket bättre siffror med den gamla routern.

Har prövat att växla mellan 2,4ghz och 5ghz.
Ensamt hus ute på vishan så ingen annan trafik som stör.

Har ej mätt RAX40 trådad. Då den inte kommer användas trådad.
Har kört TELIAS med nya kabeln. Fortfarande snabbt med TELIA router

Behöver jag bättre router ändå?. Öppet köp kvarstår.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt, har du den senaste firmwaren på Netgear routern?

Permalänk
Medlem

@Prokie:
Ja det fixade den själv första gången jag plugga i den..
Sådant ska ju bara funka.
😭

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Då vet jag tyvärr inte, kan dock rekommendera att behålla den gamla routern men stänga av wifi och köpa en Unifi AP istället. Tex UNIFI AP AC PRO. Har installerat flera stycken och tycker dom fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

@Prokie:
Ja det fixade den själv första gången jag plugga i den..
Sådant ska ju bara funka.
😭

Håller med prokie. Lämna tillbaka den och använd din gamla router med stäng av wifi på den och komplettera med en unifi ap lite/pro.
Undvik allt som ser ut som rymdskepp och har ordet "gamer edition" i sig
Du laddar hem en app och skannar QR koden och fyller i uppgifterna i appen så är du klar om du inte vill ha en kontroller på datorn för unifis prylar. Du kan köpa 2 st AP lite för samma pris som den där routern och ditt wifi kommer bli betydligt bättre och stabilare.

OT: Angående ditt problem hur mäter du? Kolla i routern om du har något QoS aktiverat, heter antaligen "optimerad spelprestanda" under nätverk eller nått i den där.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ska göra ett försök när barnen sover och köra ett trådar bredbandstest 🧐

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Den AP som länkades. Är den framtidssäker? Såsom wifi6 eller vad det nu heter?
Lämnar gärna tillbaka och köper något som fungerar.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Den AP som länkades. Är den framtidssäker? Såsom wifi6 eller vad det nu heter?
Lämnar gärna tillbaka och köper något som fungerar.

Just ap lite/pro har inte stöd för wifi 6, har inte kollat just nu dock. Men ur det praktiska persketivet så spelar det ingen roll. Du vill ha en bra fungerande wifi nu Nästa gång du behöver köpa nytt så kommer det vara wifi 6 som är standard genom alla enheter du har troligen. Du måste ju inte köpa just unifi heller om du absolut måste ha wifi 6 nu som du kan använda fullt ut om par år. Det enda du behöver tänka på är att köpa en AP (accesspunkt) sen kan det vara vilket märke som helst. Det kommer lösa ditt problem till en billigare peng.
Föreslog just unifi för det är konsumentpriser fast för "proffsbruk". Dvs du får en pålitlig funktion utan krussiduller som kan fucka det för dig. Men som sagt vilken AP som helst kan göra jobbet.

Edit: Alla skräpsaker från ISPn har problem med wifi det får man räkna med. Använder man mer än 1-2 enheter på wifi så är det kört. Och man får starta om routern med jämna mellanrum. Däremot själva lan-delen brukar fungera kanon för internet. Men det är just wifi och dessa andra "lull lull" som förstör dem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nu har den nya routern kastat in handduken. Skulle pröva köra trådat o sett hastighet.
Kopplade ur Telias och startade upp nighthawk. Nu blinkar power rött. Enligt Google är firmware corrupt.
Länge leve!

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Då vet jag tyvärr inte, kan dock rekommendera att behålla den gamla routern men stänga av wifi och köpa en Unifi AP istället. Tex UNIFI AP AC PRO. Har installerat flera stycken och tycker dom fungerar väldigt bra.

fast den har ju inte längre räckvidd, men har man möjlighet att takmontera den (som den är tänkt för) så kan man nog hitta en mer optimal placering. Men det gäller ju att TS är beredd att dra en Cat6-kabel till optimalt ställe i taket ungefär mitt i huset.

Inget fel på Unifi AP, men det är inget magiskt med dom, och Pro som du länkar är ett rätt gammal plattform (Unifi nano HD är modernare)

Det är rätt antal wifi-punkter på rätt ställe med rätt inställning (kanal, effekt etc) som gäller för bra wifi. Det går att få till med alla moderna AC-routrar/AP från mellanklass och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Nu har den nya routern kastat in handduken. Skulle pröva köra trådat o sett hastighet.
Kopplade ur Telias och startade upp nighthawk. Nu blinkar power rött. Enligt Google är firmware corrupt.
Länge leve!

Det sög ju. Ev så ringer du supporten eller så åker du tillbaka med den och säger att det är en DOA så får du en ny direkt. Om det inte var allt för längesen du köpte den så säger du att du upptäckte problemet igår när du skulle koppla in den. Risken om du går via supporten och kör en RMA är att du får vänta på att få den lagad eller en ny. Med DOA så får man i regel nytt direkt i näven.

Kolla i manualen också det brukar stå vad diverse leds/blinkningar betyder så du får det verifierat att det faktiskt är fw som är kraschad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det sög ju. Ev så ringer du supporten eller så åker du tillbaka med den och säger att det är en DOA så får du en ny direkt. Om det inte var allt för längesen du köpte den så säger du att du upptäckte problemet igår när du skulle koppla in den. Risken om du går via supporten och kör en RMA är att du får vänta på att få den lagad eller en ny. Med DOA så får man i regel nytt direkt i näven.

Kolla i manualen också det brukar stå vad diverse leds/blinkningar betyder så du får det verifierat att det faktiskt är fw som är kraschad.

Efter 20 minuters skällande på den så har den återställt sig själv.
Via mobilen har jag nu full hastighet.
Via laptopen så ser jag inte ens ssid.
Försöker stänga av det där wifi6.
Men routern sparar INGA inställningar.
Sparar inte ens när jag ändrar lösenord.
Suck.

Jag har fortfarande öppetköp på den. Som tur är.

Haft den i 7dagar.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Förmodligen måndagsex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Förmodligen måndagsex

Efter en googling är jag inte den enda som har problem o ändra något.
Bra netgear

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

fast den har ju inte längre räckvidd, men har man möjlighet att takmontera den (som den är tänkt för) så kan man nog hitta en mer optimal placering. Men det gäller ju att TS är beredd att dra en Cat6-kabel till optimalt ställe i taket ungefär mitt i huset.

Inget fel på Unifi AP, men det är inget magiskt med dom, och Pro som du länkar är ett rätt gammal plattform (Unifi nano HD är modernare)

Det är rätt antal wifi-punkter på rätt ställe med rätt inställning (kanal, effekt etc) som gäller för bra wifi. Det går att få till med alla moderna AC-routrar/AP från mellanklass och uppåt.

Fördelen med Unifi är ju att de är optimerade för flera enheter, på max bandbredd. Tar du vanlig AP/router från Netgear så är de optimerade för att leverera max på 1-2 klienter.

Mitt råd är att köpa till en AC PRO och testa. Fördelen med ACP är att den har två portar, ifall man vill "tråda" vidare i huset. Samt stödet för 2.4Ghz-prylarna blir bättre. Har man däremot fler 5Ghz-prylar så kanske man ska kolla på NanoHD.

Men som du säger, rätt inställningar = bra wifi

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Efter en googling är jag inte den enda som har problem o ändra något.
Bra netgear

Netgear...fina grejer om man gillar att hänga på communityn o felsöka. 👍

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"