Hur ska man montera patchpanel (patchbox) snyggt?

Permalänk

Hur ska man montera patchpanel (patchbox) snyggt?

Vad är upp och ned på en patchpanel eller patchbox av det här slaget?
Hur ska man montera den på väggen, så att det blir som bäst och snyggast?
Vad är meningen med de fyrkantiga hålen på flänsen som sticker ut på baksidan? Den sista raden (av två) har öppningar...

Är dessa hål och "öppna hål" bara till för att dra spännband genom? De verkar inte ens vara placerade så att de passar för ett spännband per kabel.
Denna har hängt litet halvdant i en skrubb, men ska nu sätta upp en till, på ett mer framträdande ställe och vill göra så att det ser så bra ut som det är möjligt (snygg är den ju inte : )

Bildlänken fungerade inte i mitt första inlägg.
Permalänk
Medlem

Kan inte se bilden pröva att dela länken på imgur eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vad som är snyggast beror väl lite på hur du ska koppla ihop allt. Snyggast tror jag är att montera en switch/router över patchpanelen och dra korta patch kablar emellan. Gjorde en enkel skiss i paint för att förtydliga det jag menar. https://imgur.com/a/ibfdYmW

Permalänk

@Prokie: Ja, du har naturligtvis rätt, att det beror på hur det ska kopplas ihop; från vilket håll flest kablar kommer och går... och så får man göra det bästa av saken!

Det var en rätt vag och dum denna min fråga : )

Men konstruktionen på boxen är inte helt optimal. Man kan t.ex. bara hänga den med patch-uttagen nedåt (inte uppåt) eller åt vänster (inte åt höger). Detta eftersom hålen som där skruvarna ska sjunka ner i bara går i två riktningar (inte fyra).

Och så de "mystiska" tapparna och fyrkantiga hålen bakom där installationskablarna går ut.. som inte stämmer speciellt bra med kablarna.

Permalänk

Du kan väl skruva fast den hur du vill. Om du tar av locket och skruvar loss kretskortet kan du komma åt att skruva fast den i väggen. Hålen och flänsarna är nog bara för att stripsa sladdarna. Det gjorde jag iaf.

Ett annat alternativ är att fälla in en 10" patchpanel i väggen. Det bytte jag till när de 8 portarna inte räckte till längre. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum