Permalänk
Medlem

Köpråd monitorer

Tjena,
Jag är på jakt efter bättre högtalare till min pc. Har för tillfället ett gammalt Logitech Z2300 som har tjänat mig väl i snart 12 år men dom är för mig numera alldeles för basiga.

Jag kan inget om högtalare så vet inte vad jag ska leta efter.
Helst ett 2.0 men soundbar går även det.

Vill någon ädel swe:care rädda en stackars n00b på sin ädla springare från subpar ljud?

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Dessa ska vara riktigt bra har jag hört men kan inte speciellt mycket om ljud så låter någon mer kunnig fylla i
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/25825...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Edifier gör väldigt bra högtalare till rimliga priser. Har för mig att inet säljer dem.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Har ett par KRK rokit rp 8 som jag är väldigt nöjd med, tack vare att det är 8-tummare behöver man inte ha någon baslåda om man inte är basknarkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Dessa ska vara riktigt bra har jag hört men kan inte speciellt mycket om ljud så låter någon mer kunnig fylla i
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/25825...

Tack för tipset men dom verkar vara trådlösa och jag söker efter trådade 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Har ett par KRK rokit rp 8 som jag är väldigt nöjd med, tack vare att det är 8-tummare behöver man inte ha någon baslåda om man inte är basknarkare.

Jag kör KRK rokit 5 och är också jättenöjd.
Riktigt bra bas trots 5" element.

https://www.thomann.de/se/krk_rokit_rp5_g4.htm (säljs styckvis men finns bundles)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Pagge:

Tack för tipset men dom verkar vara trådlösa och jag söker efter trådade 😎

Va? De har ju både bluetooth och anslutning via kabel.

Vidare läser man ofta mycket positivt om krk. Yamahas NS högtalare är också bra.

I låg prisklass verkar jbl’s monitorer vara helt ok, även om det uppenbarligen är en enkel konstruktion. De finns bl.a. på kjell&co, så man kan ju lätt provköpa dem.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Tänk på att det behövs ett ljudkort som hanterar rätt anslutning om du väljer studio högtalare. Genelec brukar vara ett säkert kort om man vill ha ett korrekt ljud. Sedan finns det mycket att välja på beroende på om det är studio eller Hifi.
Även fast det är trådlöst behövs kabel för ström.
Det bästa är att prova först i butik och sedan är det bara magkänslan som avgör vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Va? De har ju både bluetooth och anslutning via kabel.

Vidare läser man ofta mycket positivt om krk. Yamahas NS högtalare är också bra.

I låg prisklass verkar jbl’s monitorer vara helt ok, även om det uppenbarligen är en enkel konstruktion. De finns bl.a. på kjell&co, så man kan ju lätt provköpa dem.

Aha. Jag läste fel. Verkade som att dom bara var bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Tänk på att det behövs ett ljudkort som hanterar rätt anslutning om du väljer studio högtalare. Genelec brukar vara ett säkert kort om man vill ha ett korrekt ljud. Sedan finns det mycket att välja på beroende på om det är studio eller Hifi.
Även fast det är trådlöst behövs kabel för ström.
Det bästa är att prova först i butik och sedan är det bara magkänslan som avgör vad man vill ha.

Jo jag misstänkte det. Ska även uppgradera mina hörlurar och då kommer jag ändå behöva ett ljudkort/dac.
Funkar en dac med monitorer också eller är det bara ljudkort som gäller?