AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av V8Dragster:

@Dinoman: Hej, jag gick själv ifrån en 4770k och ett 290 trix som jag egentligen hade tänkt köra ett tag till på men ibland skriks det köp för högt inombords för att kunna motstå och jag köpte en 3700X och 5700XT nitro+ se på netonnet, men för ett par veckor sedan så snubblade jag över en fyndvara på netonnet som kliade för mkt i fingrarna om dvs 3900X för 4590kr(men fick istället en helt ny oöppnad) och då jag har öppet köp kvar på 3700X så kommer den med största sannolikhet att återlämnas även om båda har varit ett löjligt stort kliv upp ifrån 4770k, skulle lätt kunna köra vidare med vilken som av 37 och 3900x, men då prisskillnaden för min del är låg mellan dessa så väljer jag till 99% att behålla 3900x, enda "tråkiga" är att denna 3900x kan inte köra IF över 3600mhz stabilt, allt bootar och man kommer in i windows och kan köra på som vanligt men i tid och otid kom svart skärm med omstart vilket är synd då den 3700x jag har klarar 3733mhz utan problem, så har istället fått kompromissa med aningen tightare timings.

Nu blev det en aning mer text än planerat, men att gå ifrån 4770k till dessa två ryzen var ett mkt större steg än jag trodde det skulle vara och jag är väldigt nöjd hittills och även om jag funderade och även i viss mån funderar på ryzen 4000 så är vetskapen för liten om dem gällande när dem kommer, vad dem kommer kosta, hur dem kommer prestera, hur stor el liten skillnaden blir mot 3000 osv och min tro pga rådande världssituation är att priserna kommer öka väldigt mkt framöver kombinerat med svagare valuta kan leda till att 4000 blir en sämre pris/prestanda jämfört med 3000 i nuläget, så håll koll på netonnets fyndvaror då där dagligen trillar in nytt och priserna blir en aning trevligare när man går den vägen

Med de förutsättningarna förstår jag att du gick på 3900x. Sen är det ju såklart så att 3900x kommer ju inte bli sämre bara för att det kommer en processor som är bättre. Om nu 4900x blir bättre men det får vi väl förmoda.

Jag funderar på ett par 3600MHz minnen mest för att infinity fabric skall gå så snabbt det kan. Är det fortfarande någon vits att jaga kapp på Samsung B-die?

Skrivet av MrWhizeguy:

Förmodligen upplösningen du spelar på då beror såklart på spel förmodar jag.. jag vill ju alltid ha kring 200 FPS så en drop på några % spelar ingen större roll. DOCK gick jag över till X264 iallafall då jag skaffade 3900x för streaming.. det är en BEST! COD är väl det tyngsta spelet hittills jag streamat, helt utan att jag känner av en FPS drop eller annan delay. mycket nöjd!

Min skärm är 100Hz så jag är nöjd om jag kan stanna där även om ännu högre FPS såklart ger bättre respons.

Jag kollade faktiskt lite mer noggrant och det verkar som att RTX 2000-serien med NVENC är riktigt bra. Tyvärr upplever jag NVENC på mitt 1000-serie kort att vara fullt med artifakter vid rörelse och som sagt en hel del micro stutter. Jag kör då med 1720x720p (21:9) 30FPS med 6000k bit rate med 2 B-frames.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Med de förutsättningarna förstår jag att du gick på 3900x. Sen är det ju såklart så att 3900x kommer ju inte bli sämre bara för att det kommer en processor som är bättre. Om nu 4900x blir bättre men det får vi väl förmoda.

Jag funderar på ett par 3600MHz minnen mest för att infinity fabric skall gå så snabbt det kan. Är det fortfarande någon vits att jaga kapp på Samsung B-die?

Min skärm är 100Hz så jag är nöjd om jag kan stanna där även om ännu högre FPS såklart ger bättre respons.

Jag kollade faktiskt lite mer noggrant och det verkar som att RTX 2000-serien med NVENC är riktigt bra. Tyvärr upplever jag NVENC på mitt 1000-serie kort att vara fullt med artifakter vid rörelse och som sagt en hel del micro stutter. Jag kör då med 1720x720p (21:9) 30FPS med 6000k bit rate med 2 B-frames.

Kan mycket väl vara så att nvenc/obs har problem med 21.9. Kan söka lite och se vad jag kan finna och återkomma i DM till dig så ska vi nog kunna få det bättre åtminstone med lite custom inställningar och optimeringar.

Permalänk

@Dinoman: Jo precis, kände att priset på 3900x var för bra för att motstå och även om 3700x varit suverän på alla sätt och vis så ser det roligare ut i aktivitetshanteraren med 3900x hehe, skämt åsido så kan man inte göra fel vilken man än väljer är bara synd att priset gått upp på 3700x från 3490:- som jag gav för en ny till runt 3800:-(med några undantag) även om det inte är mkt så är det ändå surt då det nyligen gått upp i pris och likaså dem övriga modeller vilket å andra sidan gör att min 3900x känns prisvärd iaf i mitt tycke, det man ska tänka på är att ha en vettig kylare då den medföljande även om den gör jobbet inte kan kallas tyst, kör med en noctua u14s som stått pall för stresstester av olika slag men 3900x blir ngt varmare, har även testat med Corsair iCUE H115i och i spel etc märktes ingen nämnvärd skillnad mot noctuan förutom när vattenkylaren tilläts att gå för fullt men då fick man hålla fast datorn så den inte skulle flyga iväg.

Gällande ramminne så vart jag väldigt sugen på dem minnena men slutade med att skaffade corsair vengeance 3600mhz cl18 som har micron e-die och jag kör dessa i cl15 och märkbart tightare timings än vad dem kom med och utan erfarenhet av andra ddr4 så antar jag att dem är bra speciellt med sitt pris vid ca 1000:- för 16GB kittet.

Annars gällande IF så är det olika från processor till processor tex min 3700x klarade 3733 cl16 utan problem medans min 3900x kan komma in i windows med 3733 men den är inte stabil och jag fick nöja mig med 3600 cl15, sen finns där dem som klarar 3800mhz utan problem och det finns även dem jag läst som har problem att nå 3600 så med det i tanken borde jag kanske vara nöjd med vad min 3900x klarar.

Här är en bra sida med lite "vägledning" gällande micron e-die
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/csno8i/cheat_sheet_memo...

Och denna tråden är även den intressant och det fungerar
https://www.overclock.net/forum/13-amd-general/1741052-edc-1-...

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av V8Dragster:

@Dinoman: Jo precis, kände att priset på 3900x var för bra för att motstå och även om 3700x varit suverän på alla sätt och vis så ser det roligare ut i aktivitetshanteraren med 3900x hehe, skämt åsido så kan man inte göra fel vilken man än väljer är bara synd att priset gått upp på 3700x från 3490:- som jag gav för en ny till runt 3800:-(med några undantag) även om det inte är mkt så är det ändå surt då det nyligen gått upp i pris och likaså dem övriga modeller vilket å andra sidan gör att min 3900x känns prisvärd iaf i mitt tycke, det man ska tänka på är att ha en vettig kylare då den medföljande även om den gör jobbet inte kan kallas tyst, kör med en noctua u14s som stått pall för stresstester av olika slag men 3900x blir ngt varmare, har även testat med Corsair iCUE H115i och i spel etc märktes ingen nämnvärd skillnad mot noctuan förutom när vattenkylaren tilläts att gå för fullt men då fick man hålla fast datorn så den inte skulle flyga iväg.

Gällande ramminne så vart jag väldigt sugen på dem minnena men slutade med att skaffade corsair vengeance 3600mhz cl18 som har micron e-die och jag kör dessa i cl15 och märkbart tightare timings än vad dem kom med och utan erfarenhet av andra ddr4 så antar jag att dem är bra speciellt med sitt pris vid ca 1000:- för 16GB kittet.

Annars gällande IF så är det olika från processor till processor tex min 3700x klarade 3733 cl16 utan problem medans min 3900x kan komma in i windows med 3733 men den är inte stabil och jag fick nöja mig med 3600 cl15, sen finns där dem som klarar 3800mhz utan problem och det finns även dem jag läst som har problem att nå 3600 så med det i tanken borde jag kanske vara nöjd med vad min 3900x klarar.

Här är en bra sida med lite "vägledning" gällande micron e-die
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/csno8i/cheat_sheet_memo...

Och denna tråden är även den intressant och det fungerar
https://www.overclock.net/forum/13-amd-general/1741052-edc-1-...

Ok,

det blev en 3900x samt ett par G.Skill Ripjaws V 3600MHz CL16 Samsung B-die (konfirmerat). Ska kyla allt med min gamla Corsair H110.

Ser fram emot vad detta kan göra mot min 4770k som är uppenbart belastad idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

@Dinoman: Ska bli intressant att se vad du märker för skillnad gällande din kylare glöm inte kolla så du kan montera den på AM4 och om det finns att köpa monteringskitt om du skulle saknas det, minnena du köpt ska vara trevliga, kollade själv på dem samt deras trident z men när dem inte fanns att välja när jag köpte samt det sistnämnda var nästan dubbelt upp i pris blev att jag valde corsairs billiga minnen för om inte annat blir man en erfarenhet rikare

En tydlig skillnad mellan 3900x och 4770k är att jag testade min 4770k förra året med ett vega 64 men i bf5 ville dem inte lira så optimalt ihop, processorn låg på över 90% i belastning i 1440p och grafikkortet låg om jag inte minns fel på max med sina dippar men det var stutterfest deluxe... totalt ospelbart trots att fps aldrig gick under 70 på höga inställningar(om det inte var max.. hmm..)
Med denna 3900x och ett 5700xt så svettas inte ens processorn utan känns mer som om den bara väntar på få ngt att göra.
En annan sak som varit väldigt märkbar är om man tex öppnar upp låt säg 20-30st hämtningar på utorrent el liknande och har chrome igång med minst lika många flikar så tog det lång stund(kändes som en oändlighet) för 4770k att öpnna dem alla, medans 3900x har öppnat alla innan man hunnit släppa knappen om att öppna, och där finns fler stunder som man märker skillnad och det känns nästan som för många år sedan när man gick ifrån enkärnig processor till två kärnig

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av V8Dragster:

@Dinoman: Ska bli intressant att se vad du märker för skillnad gällande din kylare glöm inte kolla så du kan montera den på AM4 och om det finns att köpa monteringskitt om du skulle saknas det, minnena du köpt ska vara trevliga, kollade själv på dem samt deras trident z men när dem inte fanns att välja när jag köpte samt det sistnämnda var nästan dubbelt upp i pris blev att jag valde corsairs billiga minnen för om inte annat blir man en erfarenhet rikare

En tydlig skillnad mellan 3900x och 4770k är att jag testade min 4770k förra året med ett vega 64 men i bf5 ville dem inte lira så optimalt ihop, processorn låg på över 90% i belastning i 1440p och grafikkortet låg om jag inte minns fel på max med sina dippar men det var stutterfest deluxe... totalt ospelbart trots att fps aldrig gick under 70 på höga inställningar(om det inte var max.. hmm..)
Med denna 3900x och ett 5700xt så svettas inte ens processorn utan känns mer som om den bara väntar på få ngt att göra.
En annan sak som varit väldigt märkbar är om man tex öppnar upp låt säg 20-30st hämtningar på utorrent el liknande och har chrome igång med minst lika många flikar så tog det lång stund(kändes som en oändlighet) för 4770k att öpnna dem alla, medans 3900x har öppnat alla innan man hunnit släppa knappen om att öppna, och där finns fler stunder som man märker skillnad och det känns nästan som för många år sedan när man gick ifrån enkärnig processor till två kärnig

Jag köpte en AM4-retetion bracket med.

Min tanke är att kunna streama också med x264 istället för denna grötiga NVENC. Sen som du säger skall det bli trevligt att kunna pilla med allsköns saker på en och samma gång som man spelar. Jag lirar mycket strategi så det gör att jag ofta håller på med annat också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

@Dinoman: Testa gärna edc buggen och se om dina kärnor släpps fria, det kräver lite justerande i ppt, tdc och även scalar värden samt finns dem som lekt med llc och dem som undervoltar, jag har prövat lite med allt nämnt och llc kräver mer tid än det känns lönt i nuläget om och undervolta har bara blivit lägre klock om än lägre ström förstås men ändå, håller på än med ppt, tdc och scalar för få ut optimala värden för min ihop med edc på 16 och om jag inte minns fel så har ppt 300 tdc 230 edc 16 och scalar x10 gett bäst resultat på på 4.4Ghz på alla kärnorna(plus lite till emellanåt) i spelet world war z(kör detta mest därav fastnat bättre i minnet) och det ger en viss skillnad om man jämför med helt orört då det låg på om jag inte minns fel runt 4.1Ghz.

Vad valde du för moderkort? själv köpte jag ett Gigabyte x570 Aorus Pro vilket tog en stund att bekanta sig med efter ha varit van vid Asus i många år

Gällande strategispel då kanske även du ser framemot remastered på command & conquer som ska släppas i juni?

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Jag köpte en AM4-retetion bracket med.

Min tanke är att kunna streama också med x264 istället för denna grötiga NVENC. Sen som du säger skall det bli trevligt att kunna pilla med allsköns saker på en och samma gång som man spelar. Jag lirar mycket strategi så det gör att jag ofta håller på med annat också.

Den uppdaterade NVENC:en är inte grötig, men då krävs de nya GTX och RTX-seriens grafikkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Efter att ha velat hit o dit i månader slog jag äntligen till och köpte mig en 3950X. Min första AMD sedan en 386-40 på 90-talet.

Jag hade väldiga problem att bestämma mig för AM4 eller Threadripper, men nu tog jag ett beslut - till slut. Det som avgjorde till slut är problemen att kyla Threadripper utan custom loop (vilket jag inte vill mecka med) + att alla TRX40-moderkort är aktivt kylda. Jag är allergisk mot oljud så, näe.

Jag måste säga att 3950X är en riktig best. Man kan verkligen mobba den, och den tar det lugnt oavsett vad jag gör. Jag kör allt i stock än så länge, med minnet på XMP (3600 16-19-19-39 tror jag det var), och det går sällan över 80C på CPU, ligger oftast mellan 68C-76C under drift, vad jag har märkt.

Kör mycket Handbrake och en massa VMs, och nu kan jag göra det och spela spel samtidigt t.ex. - galet nice. Sen ska vi inte tala om vilken skillnad i speed det är att koda filmer med 16 kärnor vs 6 som jag hade innan (8700K), hehe.

Den största skillnaden rent allmänt tycker jag nog är att den känns så himla responsiv oavsett vad jag gör. Det är som att det alltid finns latent kraft under huven, även när den jobbar till synes 100%. Skillnaden mot min gamla burk är verkligen natt och dag på den punkten.

Fractals nya chassi + AIO funkar alldeles galant, för övrigt. Maskinen är i princip helt tyst, och jag har inga problem alls med temperaturerna. Den enda förändringen jag gjorde var att byta chassifläktarna till Noctua (NF-A14), då dessa är lite bättre. Hade inga 120mm att stoppa på AIO'n, men det verkar inte behövas heller så jag låter nog Fractal-fläktarna sitta kvar.

Så, min slutsats är enkel: jag är sjukt imponerad.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så är det nog. 2700x har dock droppat rejält i pris. Bra tips men denna gången orkar jag nog inte vänta på en fyndvara.

Fasen, det här är rätt knepigt. Jag är dock sugen på en 3900x så att jag kan köra x264 istället för NVENC.

Är du sugen och lite snabb så finns en 3800X som fyndvara på Netonnet nu: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är du sugen och lite snabb så finns en 3800X som fyndvara på Netonnet nu: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Supertips!

Jag har dock beställt en 3900x nu.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av V8Dragster:

@Dinoman: Testa gärna edc buggen och se om dina kärnor släpps fria, det kräver lite justerande i ppt, tdc och även scalar värden samt finns dem som lekt med llc och dem som undervoltar, jag har prövat lite med allt nämnt och llc kräver mer tid än det känns lönt i nuläget om och undervolta har bara blivit lägre klock om än lägre ström förstås men ändå, håller på än med ppt, tdc och scalar för få ut optimala värden för min ihop med edc på 16 och om jag inte minns fel så har ppt 300 tdc 230 edc 16 och scalar x10 gett bäst resultat på på 4.4Ghz på alla kärnorna(plus lite till emellanåt) i spelet world war z(kör detta mest därav fastnat bättre i minnet) och det ger en viss skillnad om man jämför med helt orört då det låg på om jag inte minns fel runt 4.1Ghz.

Vad valde du för moderkort? själv köpte jag ett Gigabyte x570 Aorus Pro vilket tog en stund att bekanta sig med efter ha varit van vid Asus i många år

Gällande strategispel då kanske även du ser framemot remastered på command & conquer som ska släppas i juni?

Jag kollade på den länken du skickade men det var lite svårt att hänga med när jag inte har produkten i fråga. Jag ska kika mer i detalj när allt är installerat.

Jag har köpt ett X470 Taichi Ultimate av en medlem här på Swec. Jag är också van vid ASUS så jag hoppas att ASRock inte skall vara så annorlunda.

C&C Remaster lär bli skoj. Jag älskade Red Alert.

Skrivet av Jalle64:

Den uppdaterade NVENC:en är inte grötig, men då krävs de nya GTX och RTX-seriens grafikkort.

Nej för Turing ser det riktigt bra ut men mitt 1080 Ti är riktigt grötigt när det är rörelse i bilden. Då kör jag ändå på halva upplösningen mot normalt i 30FPS, plus 6k som är max för Twitch. Vet att man kan fuska med 8k men jag vill inte bli bannad eftersom jag är en nobody.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Green Friday på fredag. Tänkte hålla utkik efter en uppgradering. X570 master, 3600@cl16, och nöja mig med en 3600 cpu. Tanken är att uppgradera till en 4800x.
Men ska ha en M2 ssd och block till cpu/vrm och chipset. Så blir ett kalas på ca 13k ändå innan eventuella rabatter.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TaunyTiger:

Green Friday på fredag. Tänkte hålla utkik efter en uppgradering. X570 master, 3600@cl16, och nöja mig med en 3600 cpu. Tanken är att uppgradera till en 4800x.
Men ska ha en M2 ssd och block till cpu/vrm och chipset. Så blir ett kalas på ca 13k ändå innan eventuella rabatter.

Du sitter på en 4770k idag?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du sitter på en 4770k idag?

Ja precis.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TaunyTiger:

Ja precis.

Jag gjorde precis den uppgradering och väl värt det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag gjorde precis den uppgradering och väl värt det.

Låter bra de.
Byggde en ny burk till en polare vid black friday. Han fick ett system kring 3700x och 2070super. Insåg sen att jag hunnit uppgradera hans burk 2 gånger mellan mina CPU byten. Så nu är de hög tid.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av V8Dragster:

@Dinoman: Jo precis, kände att priset på 3900x var för bra för att motstå och även om 3700x varit suverän på alla sätt och vis så ser det roligare ut i aktivitetshanteraren med 3900x hehe, skämt åsido så kan man inte göra fel vilken man än väljer är bara synd att priset gått upp på 3700x från 3490:- som jag gav för en ny till runt 3800:-(med några undantag) även om det inte är mkt så är det ändå surt då det nyligen gått upp i pris och likaså dem övriga modeller vilket å andra sidan gör att min 3900x känns prisvärd iaf i mitt tycke, det man ska tänka på är att ha en vettig kylare då den medföljande även om den gör jobbet inte kan kallas tyst, kör med en noctua u14s som stått pall för stresstester av olika slag men 3900x blir ngt varmare, har även testat med Corsair iCUE H115i och i spel etc märktes ingen nämnvärd skillnad mot noctuan förutom när vattenkylaren tilläts att gå för fullt men då fick man hålla fast datorn så den inte skulle flyga iväg.

Gällande ramminne så vart jag väldigt sugen på dem minnena men slutade med att skaffade corsair vengeance 3600mhz cl18 som har micron e-die och jag kör dessa i cl15 och märkbart tightare timings än vad dem kom med och utan erfarenhet av andra ddr4 så antar jag att dem är bra speciellt med sitt pris vid ca 1000:- för 16GB kittet.

Annars gällande IF så är det olika från processor till processor tex min 3700x klarade 3733 cl16 utan problem medans min 3900x kan komma in i windows med 3733 men den är inte stabil och jag fick nöja mig med 3600 cl15, sen finns där dem som klarar 3800mhz utan problem och det finns även dem jag läst som har problem att nå 3600 så med det i tanken borde jag kanske vara nöjd med vad min 3900x klarar.

Här är en bra sida med lite "vägledning" gällande micron e-die
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/csno8i/cheat_sheet_memo...

Och denna tråden är även den intressant och det fungerar
https://www.overclock.net/forum/13-amd-general/1741052-edc-1-...

Testade detta med EDC på 1 men får det inte att funka. Boostar bara sämre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Med de förutsättningarna förstår jag att du gick på 3900x. Sen är det ju såklart så att 3900x kommer ju inte bli sämre bara för att det kommer en processor som är bättre. Om nu 4900x blir bättre men det får vi väl förmoda.

Jag funderar på ett par 3600MHz minnen mest för att infinity fabric skall gå så snabbt det kan. Är det fortfarande någon vits att jaga kapp på Samsung B-die?

Min skärm är 100Hz så jag är nöjd om jag kan stanna där även om ännu högre FPS såklart ger bättre respons.

Jag kollade faktiskt lite mer noggrant och det verkar som att RTX 2000-serien med NVENC är riktigt bra. Tyvärr upplever jag NVENC på mitt 1000-serie kort att vara fullt med artifakter vid rörelse och som sagt en hel del micro stutter. Jag kör då med 1720x720p (21:9) 30FPS med 6000k bit rate med 2 B-frames.

Du lär kunna streama mycket bättre med den nya Ryzen-CPU:n, än ditt gamla system även utan NVENC.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Dinoman: EDC 1 till 10 testade jag på 3700X och där funkade det bra och har för mig 10 var bäst på den, men på 3900X så är 16 det som funkat bäst för dem flesta och det jag kört med mest, ska däremot testa upp till 20 om där blir någon skillnad men under 16 tror jag blir motsatt effekt, kanske 15 funkar men lägre är tveksamt om man vill ha ngt vettigt resultat, men det är väldigt olika för alla processorer i vad som funkar bäst gällande PPT, TDC och Scalar samt med el utan ändring av LLC, jag har kört PPT 300, TDC 230 och EDC 16 samt 10 på Scalar, men ändrade innan idag till 400 på PPT för att se om det gör någon skillnad, med värdena jag kört med hittils har jag i spel legat på 4400Mhz på alla kärnorna vilket är det högsta jag tror mig kunna gå då jag har sett vad mina kärnor klarar av individuellt och mina två sämsta kärnor klarar 4399.99Mhz när Bus hastigheten står på 99.8Mhz, men den har även gjort några glädjeskutt om än kortvariga till 4650Mhz på 4 el 5 kärnor om jag inte såg i syne men då det är så korta stunder så räknar jag dem inte utan 4400Mhz iaf i spel är vad snittet legat på, allting handlar om att hålla tempen så låg som möjligt och även om jag delvis är lockad av en bra vattenkylare och isåfall arctics senaste 280mm så har jag svårt att skiljas ifrån min u14s som varit en långvarig bekantskap

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av V8Dragster:

@Dinoman: EDC 1 till 10 testade jag på 3700X och där funkade det bra och har för mig 10 var bäst på den, men på 3900X så är 16 det som funkat bäst för dem flesta och det jag kört med mest, ska däremot testa upp till 20 om där blir någon skillnad men under 16 tror jag blir motsatt effekt, kanske 15 funkar men lägre är tveksamt om man vill ha ngt vettigt resultat, men det är väldigt olika för alla processorer i vad som funkar bäst gällande PPT, TDC och Scalar samt med el utan ändring av LLC, jag har kört PPT 300, TDC 230 och EDC 16 samt 10 på Scalar, men ändrade innan idag till 400 på PPT för att se om det gör någon skillnad, med värdena jag kört med hittils har jag i spel legat på 4400Mhz på alla kärnorna vilket är det högsta jag tror mig kunna gå då jag har sett vad mina kärnor klarar av individuellt och mina två sämsta kärnor klarar 4399.99Mhz när Bus hastigheten står på 99.8Mhz, men den har även gjort några glädjeskutt om än kortvariga till 4650Mhz på 4 el 5 kärnor om jag inte såg i syne men då det är så korta stunder så räknar jag dem inte utan 4400Mhz iaf i spel är vad snittet legat på, allting handlar om att hålla tempen så låg som möjligt och även om jag delvis är lockad av en bra vattenkylare och isåfall arctics senaste 280mm så har jag svårt att skiljas ifrån min u14s som varit en långvarig bekantskap

Ok nu har jag fått det att funka! Yay.

Boostar till 4.3 Ghz på samtliga kärnor men jag kan se att när temperaturen normaliseras i min AIO-kylare så sjunker också frekvensen i samband med att det blir varmare så frekvens kryper neråt ~4.25 Ghz. Single thread så boostar den till ~4.55 Ghz. Då kör jag också med en voltage offset på -0,425 mV.

Inget guldexemplar det här men jag misstänker att min Corsair H110i kan behöva fyllas på med vatten också även om det är helt ok temperaturer.

Får bli det där planerade custom loop bygget snart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Får bli det där planerade custom loop bygget snart.

Jag la nyss min beställning. Gigabyte Aorus x570 master, AMD 3600, 16gb cl16-16-16-36. Och 2 vattenblock!
En för CPU och vrm. Och en för x570 chippet. Ska plocka bort dendär lilla fläkten på moderkortet. Beräknad leverans va 19maj däremot. Den som väntar på något gott.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok nu har jag fått det att funka! Yay.

Boostar till 4.3 Ghz på samtliga kärnor men jag kan se att när temperaturen normaliseras i min AIO-kylare så sjunker också frekvensen i samband med att det blir varmare så frekvens kryper neråt ~4.25 Ghz. Single thread så boostar den till ~4.55 Ghz. Då kör jag också med en voltage offset på -0,425 mV.

Inget guldexemplar det här men jag misstänker att min Corsair H110i kan behöva fyllas på med vatten också även om det är helt ok temperaturer.

Får bli det där planerade custom loop bygget snart.

Ha koll på prestandan när du undervoltar. Jag har för mig att det var så åtminstone i början att även om det inte visades direkt negativt på frekvens/temperatur så presterade det sämre. Kolla både spel och t.ex Cinebench.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Ha koll på prestandan när du undervoltar. Jag har för mig att det var så åtminstone i början att även om det inte visades direkt negativt på frekvens/temperatur så presterade det sämre. Kolla både spel och t.ex Cinebench.

Jag märkte det i Cinebench. Sämre resultat alltså. Plus att jag har noterat stabilitetsproblem

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag märkte det i Cinebench. Sämre resultat alltså. Plus att jag har noterat stabilitetsproblem

Ja den crashar inte men den blir jäkligt seg. spel började hoppa ned till 5 fps men trodde först det var någon bugg eftersom den aldrig dog utan bara blev seg. jag är van att man får BSOD och där går gränsen. den här förlorade succesivt i prestanda.
Lite offset volts samt värme och prestanda förlust.

cinbench
-0.00625 = 5005 prime95: 95c
-0.05 = 4960 prime95: 91c
-0.1 = 4785 prime95: 82c
-0.15 = 4130 prime95: 74c
-0.18125 = 4080 prime95: 71c

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja den crashar inte men den blir jäkligt seg. spel började hoppa ned till 5 fps men trodde först det var någon bugg eftersom den aldrig dog utan bara blev seg. jag är van att man får BSOD och där går gränsen. den här förlorade succesivt i prestanda.
Lite offset volts samt värme och prestanda förlust.

cinbench
-0.00625 = 5005 prime95: 95c
-0.05 = 4960 prime95: 91c
-0.1 = 4785 prime95: 82c
-0.15 = 4130 prime95: 74c
-0.18125 = 4080 prime95: 71c

Denna video kanske är relevant?

https://www.youtube.com/watch?v=JscRwIH3OAY

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@Dinoman: vilket energiealternativ kör du? vanliga windows, någon av amds alternativ, något av 1usmus alternativ el kanske rent av windows 10 "ultimate"? har själv testat runt för lite för kunna säga med egna ögon vad skillnaden är utöver att vissa ger bättre enkeltrådad prestanda osv, har mest kört ryzen balanced som varit likvärdig med 1usmus iaf för min del.

Gällande din kylare så kan det va som du säger att en märkbar vattennivå har tackat för sig i kombination med att den är för liten? för ryzen 3900x och uppåt? är en gissning ifrån min sida då det känns som om dem flesta har 280, 360, custom loop el en D15 men med det sagt så har min u14s funkat bra för min del även om den vid stresstest tex aida64 då den gått runt 90grader med ngn avstickare över 90grader men övriga under 90 och spel under 70grader.

Tror du har för mkt negativ offset på volten -0,425 mV är väldigt mkt och borde bidra till clockstretching, tror det högsta jag prövat och då med märkbart sänkt klockfrekvens var -0.250mv, -0.125mv funkade bättre men även den kräver lite mixtrande med LLC, så har därmed mest kört på auto men även sett att om man istället för auto sätter den på manuell utan ändra någon volt upp el ner bidrar till ngt lägre volt.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Stämmer rätt bra. Ska nog testa manuell klockning och se hur den beter sig då. Kan vara mkt pbo och all automatisering gör som man inte ser eller märker av?
Kanske beter den sig "som vanligt" dvs bsod när man närmar sig gränsen instället för en falsk bil om att allt är bättre vilket jag gick på innan jag började märka av allvarliga prestanda problem.
Lyckades med bedriften av offset på 0.2 ett tag. Extremt seg i många saker men i prime 95 på fult ös på alla kärnor i hög klock med 60 grader såg ut som guld. Tills fallout 4 som jag körde mkt då droppade ned till ca 5 fps titt som tätt. Pga hur cper brukade bete sig misstänkte jag inte den alls i början...sen såg jag mer och mer om offset sabbar prestanda och mycket riktigt. Inga bsod men prestanda som slog i botten, trots bra siffror i temp klocks och annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla med er som överklockan era Ryzen 3000 vad ni har för resultat och hur ni gör för att testa om överklockningen verkligen är stabil.

Jag har satt min Voltage till 1.35 i BIOS samt i Ryzen Master. Sen har jag gått stabilt med min 3700X i 4,3Ghz all core i cinnebench R20 med resultat kring 5200. Jag har förstått det som att man vid överklockning av Ryzen snarare får lägre prestanda en datorn kraschar när man inte är stabil, så till frågan, hur vet jag om den går stabilt i 4,3Ghz i spel? Allt verkar flyta på som vanligt, jag har montoring via Afterburner som visar på att jag går all core 4,3Ghz hela tiden och ligger runt 55-60C men kan det vara så att den trots att allt ser bra ut underprestera mot PBO där jag sällan boostar all core till 4,3Ghz?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Wow, synd att man köpte ett Asus X570-E, hade jag köpt ett moderkort idag hade jag köpt X570 Tomahawk:
Ska man ha ett X570 kort skulle jag inte valt något annat kort idag, se hardware unboxed test:

https://www.youtube.com/watch?v=rD65w5RVmtY

Fläkten ser dessutom att vara rätt placerad, och ser betydligt större ut än fläkten jag har.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz