Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vänta va. Anklagar du mig att veta innan att det var något fel i priset? Hur fan ska man veta det? Dummaste jag hört att skylla det på någon av oss som gick med på dealen när det var Elgiganten som själva har angett priset.

Jag skrev att du borde varit fullt medveten. Huruvida du var det eller inte vet jag ej och är inte särskilt relevant, priset är uppenbart felaktigt och därmed kan Elgiganten svårligen tvingas uppfylla det.
Du har därtill, återigen uppenbarligen, inte gått med på Elgigantens deal då du redan initialt avsett att säga upp avtalet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Uppdatering från mitt håll igen då:

Har löst det med Telenor. De fixade samma abonnemang jag har hos nuvarande leverantör, men för ett mycket bättre pris och sedan telefonen för 80kr/månaden utöver det. Så får alltså telefonen för 2170kr som utsatt + sänkt abonnemangsavgift med ca 30% än vad jag har för tillfället. Win-win för min del alltså.

De la även fakturastarten en månad senare så jag inte behövde få dubbel avgift nu när jag har sagt upp abonnemanget hos nuvarande leverantör. Och har fortfarande 1 månads uppsägningstid hos telenor, så kan säga upp det närsom.

Skriv hur det gick för er andra när ni fått era telefoner och om ni lyckades hitta någon lösning som ni blev nöjda med, eller om ni skickade tillbaka dem

Hm, jag har redan ett abonnemang hos Telenor sedan tidigare (Telenor Obegränsat). Det vore fantastiskt om de kunde lägga abonnemangsrabatten för telefonen på detta istället och avsluta mitt nytecknade abonnemang.

Om jag tolkar din historia rätt låter det som att det kan finnas hopp för detta - och kanske till och med få slippa första månadsavgiften (uppsägningstiden) på deras 8 GB-abonnemang

Permalänk
Skrivet av twit:

Jag skrev att du borde varit fullt medveten. Huruvida du var det eller inte vet jag ej och är inte särskilt relevant, priset är uppenbart felaktigt och därmed kan Elgiganten svårligen tvingas uppfylla det.
Du har därtill, återigen uppenbarligen, inte gått med på Elgigantens deal då du redan initialt avsett att säga upp avtalet.

Vad snackar du om? Klart man har rätt till det pris som framgår på hemsidan i detta fall. Sedan är det enligt lag inte okej att utnyttja erbjudande i ont tro. Alltså att man är medveten om detta vilket måste bevisas och hur ska man göra det? Precis det är omöjligt om man inte är korkad som köpare såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag skrev att du borde varit fullt medveten. Huruvida du var det eller inte vet jag ej och är inte särskilt relevant, priset är uppenbart felaktigt och därmed kan Elgiganten svårligen tvingas uppfylla det.
Du har därtill, återigen uppenbarligen, inte gått med på Elgigantens deal då du redan initialt avsett att säga upp avtalet.

Du skriver jag borde varit fullt medveten att det var "uppenbarligen" felaktigt pris. Hur ska man veta att priset inte gällde? Det verkar ju varit många som nappade. Jag har gått med på deras deal. Stod klart o tydligt vad minsta totalkostnad var och det är ju det jag isåfall kan betala?

Pinsam du är som försöker spela någon moralpolis.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ett mejl från mobil@giganten.se:

Det är en rabatt på 70:- för den totala månadskostnaden som man får när man vill vara kund hos Telenor och ta del av erbjudandet. Skulle du vilja säga upp det och begära en slutfaktura på det blir kostnaden högre då rabatten och förmånen försvinner. Det blir då 4191:- vilket avser följande:
150:-x24 = 3600:- för telefonen
250:- startavgift
269:- för en månad med Telenor 8GB.
Skulle det vara så att du vill säga upp det hela och betala av telefonen direkt så är kostnaden högre, detta görs då direkt till Telenor. Minsta totalkostnaden på 2171:- gäller alltså när man behåller sitt abonnemang och tar del av rabatten på 70:-/mån som gäller i 24 månader. Önskar du avbryta ditt köp så kan du låta telefon gå i retur till oss eller skicka tillbaka den till oss, så avbryter vi köpet därefter.

De står alltså fast vid det Telenor säger. Blir att ångra och låta telefonen gå i retur för min del Måste dock säga att de som har ansvaret för att lägga upp produktinformation kanske ska ta en lektion från denna kundservicearbetare om hur man presenterar information på ett korrekt och tydligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag skrev att du borde varit fullt medveten. Huruvida du var det eller inte vet jag ej och är inte särskilt relevant, priset är uppenbart felaktigt och därmed kan Elgiganten svårligen tvingas uppfylla det.
Du har därtill, återigen uppenbarligen, inte gått med på Elgigantens deal då du redan initialt avsett att säga upp avtalet.

Sluta leka nu! Ska du klaga, klaga på Elgiganten som gör fel i att inte skriva ut kampanjpriserna och att det är 24mån det gäller inget annat och dessutom att sedan gå emot sina egna riktlinjer gör allt värre då de skulle kontakta folket innan de skickar ut mobilerna innan skicka med ändrade villkor med mobilerna... Helt otroligt av Elgiganten!

Från en som inte försökt köpa nån mobil utan bara följt allt.

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Låter som du fick en rejält fin deal. Var det iphone? Var det du som kom med förslaget eller var det Telenor? Skulle kunna tänka mig att gå med på något liknande. 😁

Yes, stämmer! iPhone 64GB svart! Jag som ledde in dem på det, men de som gav själva erbjudandet.

Skrivet av PlogarN97:

Oj. Vore riktigt nice om jag kunde få 30% på mitt vimla fria samtal med 6 GB surf, som jag just nu betalar 70 kr i månaden för.

Du får testa och se vad som händer, bara att prata vänligt med dem i supporten. Har svårt att tro att du får igenom det dock då detta inte har något med vimla att göra egentligen, och speciellt när abonnemanget redan är så pass billigt.

Skrivet av MrNubcake:

Vad fick du för pris på abonnemanget och hur mycket surf?

Har exakt samma som du, och det enda som är nice med Vimla förutom priset är att man kan spara surfen också vilket inte Telenor tillåter.

Väljer att avvakta med prisuppgifter och detaljer tills det gått igenom helt och hållet och att allt faktiskt stämmer eftersom mitt abonnemang dras igång först i slutet på maj. Man vet ju aldrig med tanke på hur de olika svaren har sett ut här i tråden från respektive support, helt plötsligt ändras något

Skrivet av Red Onion:

Hm, jag har redan ett abonnemang hos Telenor sedan tidigare (Telenor Obegränsat). Det vore fantastiskt om de kunde lägga abonnemangsrabatten för telefonen på detta istället och avsluta mitt nytecknade abonnemang.

Om jag tolkar din historia rätt låter det som att det kan finnas hopp för detta - och kanske till och med få slippa första månadsavgiften (uppsägningstiden) på deras 8 GB-abonnemang

Jag tror knappast att de kommer att tillåta en kund som redan har abonnemang att nästla sig ut ur abonnemanget som tillhör erbjudandet. Tanken är väl antagligen att de ska fånga in nya kunder på detta (vilket de nu gjorde med mig). På dig tjänar de redan pengar då du har ett abonnemang som tickar varje månad.

Jag som tillhörde en annan leverantör innan resulterar i extra pengar i kassan för telenor. Jag hade ett bättre abonnemang hos en konkurrent för ungefär samma pengar som detta kostade, vilka i sin tur telenor valde att korrigera sitt erbjudande för att få mig att stanna kvar. I ditt fall blir det en ren förlustaffär då abonnemanget är där pengarna finns att tjäna

Men du kan ju alltid ringa in och fråga!

Permalänk
Skrivet av MrNubcake:

Nu har jag fått ett mejl från mobil@giganten.se:

Det är en rabatt på 70:- för den totala månadskostnaden som man får när man vill vara kund hos Telenor och ta del av erbjudandet. Skulle du vilja säga upp det och begära en slutfaktura på det blir kostnaden högre då rabatten och förmånen försvinner. Det blir då 4191:- vilket avser följande:
150:-x24 = 3600:- för telefonen
250:- startavgift
269:- för en månad med Telenor 8GB.
Skulle det vara så att du vill säga upp det hela och betala av telefonen direkt så är kostnaden högre, detta görs då direkt till Telenor. Minsta totalkostnaden på 2171:- gäller alltså när man behåller sitt abonnemang och tar del av rabatten på 70:-/mån som gäller i 24 månader. Önskar du avbryta ditt köp så kan du låta telefon gå i retur till oss eller skicka tillbaka den till oss, så avbryter vi köpet därefter.

De står alltså fast vid det Telenor säger. Blir att ångra och låta telefonen gå i retur för min del Måste dock säga att de som har ansvaret för att lägga upp produktinformation kanske ska ta en lektion från denna kundservicearbetare om hur man presenterar information på ett korrekt och tydligt sätt.

Förstår inte vad de menar med att MTK på 2171 är endast då man behåller abbonnemanget i 24mån. Det går fan inte ihop😂. De menar alltså om jag behåller abb + lur i 24 mån blir det 2171.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Jag tror knappast att de kommer att tillåta en kund som redan har abonnemang att nästla sig ut ur abonnemanget som tillhör erbjudandet. Tanken är väl antagligen att de ska fånga in nya kunder på detta (vilket de nu gjorde med mig). På dig tjänar de redan pengar då du har ett abonnemang som tickar varje månad.

Jag som tillhörde en annan leverantör innan resulterar i extra pengar i kassan för telenor. Jag hade ett bättre abonnemang hos en konkurrent för ungefär samma pengar som detta kostade, vilka i sin tur telenor valde att korrigera sitt erbjudande för att få mig att stanna kvar. I ditt fall blir det en ren förlustaffär då abonnemanget är där pengarna finns att tjäna

Men du kan ju alltid ringa in och fråga!

Haha, jag får väl hota med att säga upp båda abonnemangen om inte annat Jag slänger ändå ut 600 kr i månaden på dem utan att varken ha bindningstid eller förmåner hos dem.

Ska ringa på måndag och prova.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Telenor.
Förklarade situationen för personen i fråga.
Han frågade vad jag hade idag, sa jag hade 100kr vimla .
Då erbjöd han 3gb för 49kr med dubbel surf.
Så får mobilen för 150kr + 49kr i 24månader. Med 6gb
Detta innebär 100kr dyrare för mig så jag kommer betala 2400kr + 251kr för mobilen om jag har den i 2år.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Pratade precis med Telenor.
Förklarade situationen för personen i fråga.
Han frågade vad jag hade idag, sa jag hade 100kr vimla .
Då erbjöd han 3gb för 49kr med dubbel surf.
Så får mobilen för 150kr + 49kr i 24månader. Med 6gb
Detta innebär 100kr dyrare för mig så jag kommer betala 2400kr + 251kr för mobilen om jag har den i 2år.

Hur går matematiken ihop där? 150 kr och 49 kr för mobilen i 24 månader blir knappast 2400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkshake91:

Hur går matematiken ihop där? 150 kr och 49 kr för mobilen i 24 månader blir knappast 2400.

Alternativkostnad mot att behålla hans befintliga abonnemang (och telefon)

Permalänk
Medlem

Företag skriver fel prisinformation på sina sidor hela tiden i samband med rea etc. De är inte bundna av ett felaktigt uppgivet pris så klart, hur skulle det fungera? Tänk om Volvo skulle råka skriva att en xc60 kostade 4500 och tiotusentals personer beställde..

Har sett massa sådana här trådar med tomtar som blir sura när det helt uppenbart alldeles för billiga priset inte sen gäller. Gamla klyschan är det för bra för att vara sant osv passar bra här.

Permalänk
Medlem

Förstår om folk är missnöjda om de beställt en P30 Pro, vilken inte riktigt håller det värdet. Jag har beställt en iPhone SE och känner spontant att 4200kr är ett bra pris oavsett. Kommer behålla telefonen och säga upp abonnemanget, om inte Telenor erbjuder ett abonnemang som skulle vara likvärdigt med mitt nuvarande hos Vimla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxErikssonnnnn:

Vad snackar du om? Klart man har rätt till det pris som framgår på hemsidan i detta fall. Sedan är det enligt lag inte okej att utnyttja erbjudande i ont tro. Alltså att man är medveten om detta vilket måste bevisas och hur ska man göra det? Precis det är omöjligt om man inte är korkad som köpare såklart.

Fel. Det räcker med att visa att du borde ha förstått att något är fel (priset i detta fall). Det kan bevisas bland annat genom prisskillnaden i normalfallet och i detta fall. Busenkelt att göra rent juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Pratade precis med Telenor.
Förklarade situationen för personen i fråga.
Han frågade vad jag hade idag, sa jag hade 100kr vimla .
Då erbjöd han 3gb för 49kr med dubbel surf.
Så får mobilen för 150kr + 49kr i 24månader. Med 6gb
Detta innebär 100kr dyrare för mig så jag kommer betala 2400kr + 251kr för mobilen om jag har den i 2år.

Så du förlorar rabatten på mobilen ändå, men får ett billigare abonnemang? Är det vad du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Företag skriver fel prisinformation på sina sidor hela tiden i samband med rea etc. De är inte bundna av ett felaktigt uppgivet pris så klart, hur skulle det fungera? Tänk om Volvo skulle råka skriva att en xc60 kostade 4500 och tiotusentals personer beställde..

Har sett massa sådana här trådar med tomtar som blir sura när det helt uppenbart alldeles för billiga priset inte sen gäller. Gamla klyschan är det för bra för att vara sant osv passar bra här.

Om Volvo hade skickat ut bilarna till köparna när köparna fått bilarna så ligger där ett nytt avtal, Hade det varit ok?

Elgiganten har i sitt avtal att om de märker fel ska de ringa/kontakta den som beställt innan och bekräfta om den personen vill ha kvar mobilen i detta fall innan de skickar dom, nu har de inte gjort detta och skickat med nytt avtal i försändelsen i stället..

Är detta ok enligt dig? Sluta klaga på folk klaga på Elgiganten som gör fel!

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santia:

Fel. Det räcker med att visa att du borde ha förstått att något är fel (priset i detta fall). Det kan bevisas bland annat genom prisskillnaden i normalfallet och i detta fall. Busenkelt att göra rent juridiskt.

Vad är det som är fel med priset då?

Är det särskilt ovanligt med 60% rabatt? -visst det är ett riktigt bra erbjudande. Men är det något felaktigt?

Dessutom om det nu var felaktigt bör väl felet ha rättats till
omgående? Vad jag vet kom kampanjen ut på torsdagen och stängdes på söndagkväll (samtidigt som resten av påskkampanjen).

Hade väl varit en annan sak om mobilen inte låg på kampanj och såldes för 55 eller 550 kronor istället för 5 500, och att priset bara låg ”felaktigt” i någon timme?!

Nu rör det sig om 60% rabatt och priset var så i flera dagar både online och i varuhusen.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte om någon minns när Comviq skulle börja sälja telefoner och glömde skriva in 24 månadersbindningstid. Telefonen kostade 100 eller 150 kr/månad och de som sade upp abonnemanget fick helt enkelt en slutfaktura på telefonen. Nu för tiden när man läser trådarna så märker man att fler och fler är på företagens sida. Om Elgiganten har gjort fel så får de stå för detta. MTK är inte villkorat och finns av en anledning. Det är alltså inte tänkt att man får skriva, MTK 1 kr, och sen villkora att om du säger upp abonnemanget som löper 24 månader, så kommer telefonen kosta 6999 kr. Lite som jmf-pris per kilo när du handlar i affären.

Permalänk

Jag fick min P30 pro idag och ringde Telenor. De sa att om jag säger upp abonnemanget så förlorar jag rabatten på telefonen så slutfakturan skulle då bli (70+80)*24 = 3600 kr för själva telefonen utan abonnemang, vilket ändå är ett rätt bra pris.
Men jag fick behålla rabatten om jag stannade hos dem så jag fick 3 GB surf paketet med samtal osv för 119 kr/mån. Det ger då följande kostnader:
Startkostad på Elgiganten 251 kr
Telefon 80 * 24 mån = 1920 kr
Abonnemang 119 kr/mån så länge jag vill. Men jag måste kanske stanna 24 månader. Hur som så är 3 GB surf och samtal/sms gratis inom min förbrukning bland de billigare man kan ha och det fungerar fint för mig. Jag hade ett liknande tidigare, fast inte via dem bara.

Otroligt bra deal detta! Nu är priset ändrat till 335 kr/mån för telefonen istället för de 70 kr/mån som det var tidigare.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag fick min P30 pro idag och ringde Telenor. De sa att om jag säger upp abonnemanget så förlorar jag rabatten på telefonen så slutfakturan skulle då bli (70+80)*24 = 3600 kr för själva telefonen utan abonnemang, vilket ändå är ett rätt bra pris.
Men jag fick behålla rabatten om jag stannade hos dem så jag fick 3 GB surf paketet med samtal osv för 119 kr/mån. Det ger då följande kostnader:
Startkostad på Elgiganten 251 kr
Telefon 80 * 24 mån = 1920 kr
Abonnemang 119 kr/mån så länge jag vill. Men jag måste kanske stanna 24 månader. Hur som så är 3 GB surf och samtal/sms gratis inom min förbrukning bland de billigare man kan ha och det fungerar fint för mig. Jag hade ett liknande tidigare, fast inte via dem bara.

Otroligt bra deal detta! Nu är priset ändrat till 335 kr/mån för telefonen istället för de 70 kr/mån som det var tidigare.

Låter rätt bra ändå, möjligheten att spara surf försvinner dock. Får se vad som händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

22/4: Telefonen är ej skickad. Jag kontaktar chattsupporten hos Elgiganten och sa att jag ville ångra köpet med stöd av distansavtalslagen. Jag får som svar "Det fixar jag, inga problem!" av agenten, för att han sedan lämnar chatten på någon sekund. Det är det sämsta chattsupport-ärende som jag varit med om. Dels är det ju otrevligt (jag var lugn och trevlig) men framförallt då jag hade frågor relaterat till helt andra saker och ändå fått vänta en bra stund i kö. Men ja, det viktigaste var iaf fixat. Trodde jag..

Senare samma kväll, vid 22:30 typ får jag mail om leveransbekräftelse och att "Produkt/produkterna skickas från vårt lager idag". Suck. Det skulle ju vara fixat "inga problem!" för mer än 8 timmar sedan.

----------------------------------------

23/4: Telefonen anländer till utlämningsställe, som då finns att hämta på typ andra sidan stan. Det när jag har DHL/PostNord/Schenker utlämningsställe 20 meter från dörren. Närmaste utlämningsställe som Bring använder har jag kanske 600 meter till. Men här missar de rejält av någon anledning.

----------------------------------------

24/4: Jag kontaktade återigen Elgigantens chattsupport, förklarar precis det jag skrivit här ovan. Agenten håller med om att det inte var skött på ett snyggt sätt (de kan kolla tillbaka i historiken). Han försäkrar mig om att det nu ska vara fixat, men att han inte kan återbetala de 251 SEK jag redan betalat innan telefonen är tillbaka. Det ska då ske automatiskt när de har den i retur.

Fair enough tänker jag, men uttrycker min missnöjdhet med att behöva vänta 2 veckor eller vad det tar innan det skickas tillbaka om man inte hämtar ut det. Han ber om ursäkt återigen och jag blir erbjuden ett presentkort på 200 kronor med tre (3) års giltighetstid för besväret. Självklart tar jag emot det och tackar för en adekvat hjälp till slut.

----------------------------------------

Visst, tiden jag lagt ner på att prata med Telenor och Elgiganten är värd mycket mycket mycket mer än 200 kronor, men jag nappade på detta erbjudande med vetskapen om att det skulle kunna bli på detta viset. Förutsatt att det inte kommer några fler överraskningar är jag ändå nöjd med det hela. Det kanske bör tilläggas att jag handlat för i runda slängar halvvägs till sexsiffrigt belopp hos dem bara nu i år vilket kan ha påverkat kompensationen.

PS. en sak jag finner underlig är att många blivit ombedda att maila dem för hjälp. Det behövdes aldrig i mitt fall. Så deras support kanske inte är så konsekvent som den borde hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Okej
Såg er alla komentarer och väntade och kollade runt gott folk vill inte att någon ska förstå mig fel, jag har följt annonsen sen den var uppe Elgiganten hade erbjudandet mer än 10 dagar där det stod så.
269+80:349, jag beställde inte på direkten. jag väntade förmodade att det var fel. jag följde ville inte lägga runt och kollade runt samtidigt då blev de ju i fredags pufff alla beställer. Enligt mig har Elgiganten främst av alla gjort fel. Att från att inte ha så många beställningar till att ha 1000 beställningar på en dag( vilket jag förmodar bara med siffran) Då borde de ha fattat ett fel, på direkten och gått ut och sagt, förlåt gott folk men vi kan inte gå igenom med beställningarna. När ni väl talar sen om bilar och så reor, jag har själv varit och köpt en bil från 379tusen till 239 tusen, heltny i bilfirma). Så de kan ni ju inte jämföra först o främst. Sånna erbjudande finns.

Permalänk
Medlem

@Boskovic: Rabatten som folk trodde skulle finnas var som att sälja en ny bil som normalt säljs för 379 000 för 105 000 direkt från fabrik.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du säger @Petterk, men fotfarande att tala om sånna saker olika saker i tankarna och om vi ska tala vidare, bara för att den telefonen är hos elgiganten 7990 så betyder den inte att den är hos andra som t.ex. Goblue säljer samma telefon för 5890. Ja vet du kommer svara ja men det är ju Elgiganten det är priset på. Jag köpte själv hos Tele2 P20 och före det köpte jag på Mediamarkt P10 Pro 2059 kr. Sen kan ni inte komma och säga som fräckheten på vissa elgigantens kundtjänst arbetare, du förväntade väl dig inte att få den för 2171....

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Boskovic: Rabatten som folk trodde skulle finnas var som att sälja en ny bil som normalt säljs för 379 000 för 105 000 direkt från fabrik.

Men här stämde rabatten i princip så bra köp för alla som hann. Skulle gärna köpa den hypotetiska bilen med

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Boskovic: Rabatten som folk trodde skulle finnas var som att sälja en ny bil som normalt säljs för 379 000 för 105 000 direkt från fabrik.

... eller som rabatten när jag och andra här köpte P20 Pro för under halva vanliga marknadspriset, där Telenor var en av de operatörer som hade det erbjudandet. Jag tycker att det är en bra mycket bättre jämförelse än en spekulativ händelse gällande en ny bil.

Kan du nu snälla lämna det där med att det skulle vara hugget i sten "att det är för bra och självklart fel", då det bevisligen har funnits liknande erbjudanden tidigare.

Hade jag resonerat så hade jag (utöver min P20 Pro) inte haft mina Steelseries Arctis Pro Wireless köpte för nära halva priset eller mitt Steelseries Apex 7 TKL som jag köpte för halva priset. Båda köpta hos Elgiganten btw. Med halva priset menar jag på näst billigaste inom Sverige presenterat på Prisjakt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxErikssonnnnn:

Vad snackar du om? Klart man har rätt till det pris som framgår på hemsidan i detta fall. Sedan är det enligt lag inte okej att utnyttja erbjudande i ont tro. Alltså att man är medveten om detta vilket måste bevisas och hur ska man göra det? Precis det är omöjligt om man inte är korkad som köpare såklart.

Det finns ingen lag som säger att det inte är ok att utnyttja ett erbjudande i ond tro. Det som däremot regleras i lag är att den som lämnar erbjudandet inte är bunden till att fullfölja erbjudandet om priset är uppenbart felaktigt. Ordet "uppenbart" här används exempelvis av konsumentverket. Lagtexten ifråga hittar man i Avtalslagen (som ursprungligen är från 1915, så ordbruket är lite ålderdomligt):

Citat:

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Därtill behöver det inte bevisas att köparen var medveten om att priset var felaktigt, utan detta avgörs av ARN eller i ytterligheten av domstol och blir då en bedömningsfråga, där exempelvis sådant som produktens "felaktiga" pris förhåller sig till ordinariepriset och priset i andra butiker samt hurpass vanligt det är med rabatter på produkten och hur stora de i så fall brukar vara. Det finns några sådana avgöranden hos ARN och det är just ovan nämnda faktorer som är relevanta. Huruvida köparen faktiskt förstått att priset varit felaktigt har, såvitt jag minns, aldrig varit en faktor som vägt in i beslutet.

Skrivet av Dizzö:

Du skriver jag borde varit fullt medveten att det var "uppenbarligen" felaktigt pris. Hur ska man veta att priset inte gällde? Det verkar ju varit många som nappade.

Man jämför med vad telefonen brukar kosta, vad den kostar i andra butiker, hur prishistoriken ser ut. Detta är verktyg som tar 30 sekunder att nyttja, och som man defintivt också bör göra om man planerar bryta ett avtal redan innan avtalet ingåtts.
Naturligtvis var det många som nappade, tveklöst flera hundratal, kanske till och med fyrsiffrigt. Alla har nappat för att det var ett bängbra pris, men det i sig innebär inte att alla som nappar gör det ovetandes om att någonting inte stämmer. Läs exempelvis tråden från start.

Skrivet av Korwish:

Ska du klaga, klaga på Elgiganten som gör fel i att inte skriva ut kampanjpriserna och att det är 24mån det gäller inget annat och dessutom att sedan gå emot sina egna riktlinjer gör allt värre då de skulle kontakta folket innan de skickar ut mobilerna innan skicka med ändrade villkor med mobilerna...

Detta har jag gjort ett flertal gånger i tråden, puss!

Skrivet av twit:

Elgiganten har gjort flera fel här, de felaktiga prisuppgifterna, att de inte länkar till Telenors fullständiga villkor, och framför allt att de inte kontaktat de som beställt telefon+abonnemang innan köpet färdigställts, vilket de utlovat sig att göra. Inget av dessa fel förändrar dock själva grundpelaren i avtalet: 349:- per månad i 24 månader.

Skrivet av twit:

Från ett företags sida tycks det mig en utmärkt idé att pejla av läget med sina kunder när det gäller abonnemangsköp. Både för att företaget kan luta sig mot att kunden fått all information innan det hela slutförs, för att sålla ut potentiella strulkunder och bespara kundtjänsten belastning och därmed spara pengar åt företaget, samt för att försvåra för de som tvingar andra att köpa telefoner på abonnemang för att själva tillskansa sig och sälja vidare telefonerna.

Det verkar som en vettig policy, Elgiganten har utlovat sig göra det, men nu verkar det som att så inte sker. Jag är ärligt talat rätt ställd över denna bit och hoppas att det beror på personalbrist i kundtjänsten snarare än en avsiktlig strategi.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Nu har jag fått ett mejl från mobil@giganten.se:

[i]Det är en rabatt på 70:- för den totala månadskostnaden som man får när man vill vara kund hos Telenor och ta del av erbjudandet. Skulle du vilja säga upp det och begära en slutfaktura på det blir kostnaden högre då rabatten och förmånen försvinner. Det blir då 4191:- vilket avser följande:
150:-x24 = 3600:- för telefonen
250:- startavgift
269:- för en månad med Telenor 8GB.
...

Minsta totalkostnad (MTK) är alltså 4191:- . Det är det priser du betalar minst och får telefonen. Och det är just detta scenario som många gör. Köper en mobil och säga upp abonnemangen. Elgiganten visste det men fulade sig. Det riktiga MTK är 4191kr men vilseledd konsumenten..för att de kan (tänk många här inne står på elgigantens sida!)

Sen undrar man ju varför vissa härinne fortfarande anklagar dem som har köpt mobilen inte visste bättre, ond tro etc. Ärligt talat, varför visste inte elgiganten själv att priser var felsatt? Varför ska vi konsumenten hålla reda på vad som är rätt eller fel? Vi jobbar inte där? Arne, 60 år, vet inte vad telefonen borde kosta? Elgiganten har ett team som sitter och marknadför, ett gäng legalteam. Inte ens de visste att priset var felsatt?

Min teori: Elgiganten visste exakt vad de gjorde.
- Folk köper med 24mån abo ändå. Win
- Folk köper och insåg något dyrare men orka bråka...win!
- Folk köper och blev sura för felaktiga priset. Lämna tillbaka. En ursäkt? En förklaring som inte hänger ihop?

Det är dags att vakna, folk. Såna här skojare hör inte hemma här. Vem vet vad de hittar på nästa gång? Telenor är väl inte ingen vidare hellre, men de lever upp till deras MTK! Ni kan kolla på telia.se också, deras MTK visas exakt vad man behöver betala. Det är inget svårt att räkna ut. Typ som mailet ni såg:

4191:- vilket avser följande:
150:-x24 = 3600:- för telefonen
250:- startavgift
269:- för en månad med Telenor 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

... eller som rabatten när jag och andra här köpte P20 Pro för under halva vanliga marknadspriset, där Telenor var en av de operatörer som hade det erbjudandet. Jag tycker att det är en bra mycket bättre jämförelse än en spekulativ händelse gällande en ny bil.

Kan du nu snälla lämna det där med att det skulle vara hugget i sten "att det är för bra och självklart fel", då det bevisligen har funnits liknande erbjudanden tidigare.

Hade jag resonerat så hade jag (utöver min P20 Pro) inte haft mina Steelseries Arctis Pro Wireless köpte för nära halva priset eller mitt Steelseries Apex 7 TKL som jag köpte för halva priset. Båda köpta hos Elgiganten btw. Med halva priset menar jag på näst billigaste inom Sverige presenterat på Prisjakt.

Vad pratar du om? Jag har inte talat om priset på det sättet, det var andra saker som talade för att det var helt fel. Att andra gör saker har ingen inverkan på om ni kan få produkten för det priset eller inte från en annan ÅF, pratar vi AvtL så är det den som gör anspråken i sådana här scenarion som har bevisbördan och då räcker det inte att peka på vad andra företag gjort. Telefonen för 80 kr/mån utlöst för 1920 kr vore som att bara ta betalt 24 % av en produkts icke rea-pris och här fanns det inget som tydde på att de skulle gå med på något sådant.