Vilka chattprogram använder du?

Permalänk
Avstängd

Kör mestadels Hangouts privat, förutom förstås sms och telefoni, och för vissa personer Snapchat.

På jobbet håller vi på att gå över från Skype (for business) till Teams och det fungerar faktiskt bra. Vissa småsaker som irriterar som att om jag svarar på datorn så står det som ett missat samtal på telefonen och tvärtom, men på det stora hela så funkar det väldigt bra. Teams är mycket bättre än Skype när det gäller lite större möten, inga problem med att ta över kontroll eller dela skärm oavsett vem som organiserade mötet och så. Kopplingen till Outlook gör det väldigt lätt att hitta saker i kalendern och liknande.

Sen kör vi Slack också, men det är inte godkänt av företaget och således har vi bara gratisvarianten och det är ett problem då meddelandena försvinner ganska snabbt när så många använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

1kr per meddelande? Se bara till att skriva med folk som insisterar på att skicka en mening i taget så får man snabbt klirr i kassan!

Permalänk
Medlem

@Klorixx Signal finns till datorn, men jag vill varna för att det inte fungerar som andra meddelandetjänster. Det märks främst vid synkning av meddelanden från olika enheter. https://signal.org/download/

Min appanvändning skiljer sig inte från övriga här i tråden; Signal, Discord, fb messenger, sms och på Chalmers har jag använt Slack. Sitter gärna på irc men kanalerna är nästan övergivna.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Privata kontakter och familjen: WhatsApp och Skype.
Familjen bara: Har satt upp egen Teamtalk Server hemma hos mig med ansluten filserver.
Vänner: Teamspeak med egen Filserver den med hemma hos mig.
Håller mig prinsipiellt borta från Facebook och Instagram.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Är Telegram någorlunda "vetted"? Kombinationen skapad av ryssar med kontoret i Dubai triggar lite stereotypvarning hos mig Är det open source?

Permalänk
Medlem

Jobb: Discord

Privat:
Snapchat - lite
Messenger - lite
Discord
LINE - Japan

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket att chatta med i min värld. Hade en tjej på Steam förut som jag skrev till men henne har jag slängt bort också

Edit:
Glömde bort liverättning för oss tipsgalningar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Mest IRC och Whatsapp men sneglar lite på att byta över till [Matrix] och se om man får över vänkretsen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Traumklang:

Privata kontakter och familjen: WhatsApp och Skype.
Familjen bara: Har satt upp egen Teamtalk Server hemma hos mig med ansluten filserver.
Vänner: Teamspeak med egen Filserver den med hemma hos mig.
Håller mig prinsipiellt borta från Facebook och Instagram.

Även Whatsapp ägs av Facebook bör ju påpekas, så du kanske behöver se över den tjänsten framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är Telegram någorlunda "vetted"? Kombinationen skapad av ryssar med kontoret i Dubai triggar lite stereotypvarning hos mig Är det open source?

Telegrams klienter är 100% open source, men inte krypteringstjänsten, MTProto (anledning). MTProto är en egenbyggd krypteringstjänst som använder sig av AES256 och SHA-256, samt saltning, och har blivit godkänd av säkerhetsexperter, även om vissa av dom är skeptiska på dess prototyp (ingen öppen källkod = inte helt påförlitligt). Det är på grund av just den än så länge stängda källkoden för MTProto som många bokstavligen talat råhatar Telegram (egen erfarenhet från reddit).

Än så länge har MTProto inte lyckats blivit knäckt av hackers och säkerhetsexperter. Telegram ger $300 000 till de som lyckas knäcka protokollet.

Grundaren, Pavel Durov (som även är grundaren till den ryska Facebook-klonen Vkontakte), är mycket riktigt från Ryssland och bodde där när han skapade tjänsten. Men på grund av Rysslands hungriga ögon och öron (med andra ord, avlyssning), så valde han att fly från landet. Han är helt för yttrandefrihet, integritet och säkerhet, och kämpar för att behålla det. Det var därför han lämnade VK. Telegram visar det genom att låta dig ha kontrollen över din data, oavsett vart den lagras (i molnet eller i ens enhet).

Skrivet av edgren:

Använder endast Telegram och Mumble (nyskapad server med än så länge 0 användare (förutom mig själv)) nu för tiden.

Glömde säga att jag använder Jitsi Meet också.

Läste nyss att Mark Zuckerberg kommer att lansera en "Zoom-dödare" (som för övrigt ser ut att vara en klon av Skypes videosamtalsfunktion). Messenger Rooms (som hans tjänst heter) tillåter endast som max 50 användare och har till synes ingen kryptering över huvud taget.

Jitsi Meet är helt krypterad (och snart även E2E-krypterad) och (vad jag minns) tillåter oändligt med folk att vara i ett och samma gruppvideo/röstsamtal. Jisti Meet är även 100% open source, vilket Messenger Rooms lär aldrig bli (ni vet, kontrollen och makten som Mark kräver från alla hans tjänster...).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även Whatsapp ägs av Facebook bör ju påpekas, så du kanske behöver se över den tjänsten framöver.

Jag började använda WhatsApp långt innan Facebook köpte det och iom många av mina privata kontakter använder det, är det inte så lätt att få dom byta platform. Dom flesta tom har Facebook, vilket visar ju hur dom tycker när det kommer till skydd av privata informationer på nätet.
Men jag kör det med ett anonymt kontantkort som inte reggats på ett riktigt namn. Begränsar skadan iaf.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Discord - Dator
Steam - Dator
Telegram - Dator/mobil

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Jobb:
Microsoft Teams

Privat:
Facebook Messenger (Internet vänner)
Telegram (jobbkamraterna)
Discord (chat för "Communities" och multiplayer spelande där man hänger med)
Whatsapp (släktingar och bekanta, hade önskat de förstod att det finns mer alternativ än det liksom)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Teams på jobbet, i mobilen Telegram (Ingress-skada). Enkelt och bra.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

På jobbet är det Teams, privat har jag Skype.

Men jag föredrar mail framför chatt. Chat är som jag ser det en "disrupting technology". Ett mail kan man besvara när det passar.

Permalänk
Medlem

Dator: Steam / facebook
Mobil / Platta: messenger / sms

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Arbete
- Microsoft Teams
- HexChat (IRC)

Privat
- WeeChat (IRC)
- Telegram
- Facebook Messenger
- What's App
- Discord (bara som VoIP med bror)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Facebook messenger brukar jag använda, eftersom man kan nå nästan alla människor på den plattformen. Facebook messenger brukar vara standarden att ha. Snapchat använder jag till mina skolvänner, men det är sällan som jag använder mig av Snapchat. Discord använder jag till mina närmaste vänner.

Permalänk
Medlem

TeamSpeak
IRC
Signal
Steam
Snapchat (en person)
Discord (väldigt sällan)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gifting:

Facebook messenger brukar jag använda, eftersom man kan nå nästan alla människor på den plattformen. Facebook messenger brukar vara standarden att ha. Snapchat använder jag till mina skolvänner, men det är sällan som jag använder mig av Snapchat. Discord använder jag till mina närmaste vänner.

Våga vägra Facebook!

Permalänk

Jobb: Teams
Privat: IRC, Signal, Discord, Skype, Messenger, Snapchat och kik

Permalänk
Medlem

Discord.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag började använda WhatsApp långt innan Facebook köpte det och iom många av mina privata kontakter använder det, är det inte så lätt att få dom byta platform. Dom flesta tom har Facebook, vilket visar ju hur dom tycker när det kommer till skydd av privata informationer på nätet.
Men jag kör det med ett anonymt kontantkort som inte reggats på ett riktigt namn. Begränsar skadan iaf.

Haha vissa har haft på foliehatten länge

Ontopic.
Jag chattar inte så ofta men det blir via
Sms
Messenger
Discord
Typ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bara Discord! Så länge det gamla hederliga SMS inte räknas...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha vissa har haft på foliehatten länge

Ontopic.
Jag chattar inte så ofta men det blir via
Sms
Messenger
Discord
Typ.

Så du tror att Facebook absolut inte använder sig av användarens data för att tjäna pengar?
Det har inget med foliehatt att göra.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Så du tror att Facebook absolut inte använder sig av användarens data för att tjäna pengar?
Det har inget med foliehatt att göra.

Jag tror ingenting.
Jag syftade mer på rädslan i ditt inlägg.
Lät som det var det värsta som fanns och man måste göra allt för att undvika, anonymt kontantkort för att använda WhatsApp tex.
Kändes som rädd/paranoia/foliehatt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Dator:
- Discord

Mobil:
- FB Messenger
- iMessage
- WhatsApp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror ingenting.
Jag syftade mer på rädslan i ditt inlägg.
Lät som det var det värsta som fanns och man måste göra allt för att undvika, anonymt kontantkort för att använda WhatsApp tex.
Kändes som rädd/paranoia/foliehatt

Det handlar inte om att vara rädd eller paranoid. Det handlar om att vara mån om sin integritet och veta vart ens egna data går till och hur den används. Det är därför jag älskar GDPR; om ett företag inte vill ta bort min data från deras servrar när jag frågar dom att göra det, så kan jag anmäla dom till Datainspektionen och om de vägrar än eller liknande, så får de betala tiotusentals kronor (om inte mer) i böter.

Facebook är sedan länge välkänt som extremt integritetskränkande och de har blivit anmälda över 5 gånger för just det (bland annat av Kanada). Ända sedan Facebook, Microsoft och Discord (som båda också är integritetskränkande som fan (spionerar på dig i smyg - sök på nätet om det, vetja)), så har jag blivit mer och mer noga med vart servrarna för en tjänst finns i världen. Om de finns i USA eller i Kina, så överväger jag att inte använda tjänsten alls.

Om jag ska använda en tjänst och känna mig säker, så ska tjänsten kryptera all min data innan de ens skickas till servern (eller helst, spara allt lokalt och/eller låta mig bestämma vart datan ska lagras, som med Orgzly och Joplin). Hur vet man om det är så? Genom att läsa igenom tjänsten källkod (öppen källkod). Kan man inget om programmering eller inte orkar kolla? Kolla vad andra har skrivit om tjänsten, då den communityn är ruggigt stor och välinformerad.

Jag har lyckats att säga adjö till Facebook och Discord helt (har WIndows 10 som ett spelsystem, men bootar bara upp till skiten 2-3 gånger per vecka, om ens det). Har även lyckats att få över 8 av 10 av mina vänner till Telegram, vilket jag gillar, men dessvärre ingen alls till Mumble än

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Saknar den MSN Messenger-versionen där man kunde rita i chatten. Det var före den sista, förstörda versionen. Den jag menar hade det bästa av det gamla plus många nya roliga grejer. Och man kunde använda egengjorda emojis.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Arbete:
Teams

Privat:
Discord
Messenger och Weixing(wechat) med familj
Telegram med övriga

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466