Quiz: Vad kan du om retrohårdvara?

Fan... 5/10 satte bara dom jag kunde, och missade tom på en där jag borde vetat bättre eftersom jag har en gammal Intel 8088 (alltså innan 80286) som kör Windows 3.0....

...Jag känner mig inte längre som en 100% IBM PC kompatibel datoranvändare längre ..inte änns Tandy, AT, MSDOS eller OS/2 kompatibel heller. Mitt konventionella minne är slut, så jag måste nog installera EMM386 minneshanterare i min hjärna och eventuellt även HIMEM.SYS innan jag kan få full pott på detta quiz.

Senast redigerat 2020-04-24 18:36

5/10. Svårt men roligt quiz denna gång.

5/10 och skäms ...

5/10 Det var rätt svårt

3/10
Bättre än väntat när jag såg frågorna. Även om det var någon felchansning där jag valde mellan två och valde fel.

1/10. Ack!

Satte solida 3/10. Hade alla fel fram till fråga nummer sju, tror jag.

4/10 ... men konsolrelaterade frågor räknas inte så mitt resultat var i realiteten bättre.

Kollat på för mycket videos om retrohårdvara på youtube så blev 8/10

4/10 kunde Amiga frågorna typ

Fy tusan. Time to Git Gud.

Detta var ett svårt quiz. Lite för retro i vissa fall, även för en tidig åttiotalist som mig själv.

0/10 är ju också en bedrift😂

Skrivet av Stefflo:

0/10 är ju också en bedrift😂

Att lyckas pricka in fel svar på 10 frågor är en vinst i sig!

3/10 skyller på att jag jobbat natt

FAAAAAAAAN, fick aldrig nollan!

1/10

Är besviken, siktade på 0/10 så råkade jag chansa RÄTT!!!!

Svårt!

Men jag går skylla på att jag varit insnöad på pc genom hela min datorhistoria. Enda sidospåret är Facit DTC /ABC800 baserad på Zilog Z80.

Attans 5/10 men slarvade lite.
Vilken härlig blandning av nostalgi och quiz i ett
Trevlig helg på er!

Nu jäklar! Den här ska jag f_n sätta.

Edit: 8/10. Det får väl duga.

Senast redigerat 2020-04-24 21:04

kul quiz, sumpade mina gissningar men lyckades ändå med 7/10 säkra svar, nöjd.

Senast redigerat 2020-04-24 22:54

10/10. Första gången det händer.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns 2 typer av personer de som har kodat en M68000 i assemler och de som inte har..
Det var en väldigt massa år sedan jag gjorde det. Både på gymnasiet och i högskolan på 2 olika orter, den var mer populär än Atmel idag.

Nå trots detta fick jag bara 4st rätt.

*edit*
För ni som ej förstår skämtet ovanför, så var M68000 en processor som användes i hur många olika prylar som helst under nästan hur lång tid som helst. Så den cpun är en legend.

Jag har kodat assembler på en Motorola 68000. För länge sedan.

Jag tycker det är för stor fokus på spelmaskiner för att falla under kategorin ”retrohårdvara”. Äkta nördar körde exklusivt PC även på 80- talet. Känns mer som en fragzone än sweclockers poll.

Skrivet av Password:

Jag tycker det är för stor fokus på spelmaskiner för att falla under kategorin ”retrohårdvara”. Äkta nördar körde exklusivt PC även på 80- talet. Känns mer som en fragzone än sweclockers poll.

Tycker det är det som är skillnaden på nördar och geeks...

För att ha koll på den här hårdvaran måste man ju ha varit minst 15 år gammal.. på 80-talet.. eller extremt detaljfokuserad retronörd född senare såklart.

Kunde ju vara kul om quizzarna riktade sig till ett lite bredare spektrum av läsare?

Skrivet av eXpander_:

FAAAAAAAAN, fick aldrig nollan!

1/10

Är besviken, siktade på 0/10 så råkade jag chansa RÄTT!!!!

Då leder jag över dig, jag lyckades få nollan😂
Och jag satsade på 10/10 men nådde inte hela vägen fram.

0 poäng här med! Om det inte var designat så att det rätta svaret konsekvent ser mer fel ut så är sannolikheten typ 2% väl?

10/10. Såg en video om Meal Gear 1 och 2 i går. Läste Bill Gates citat för ett par månader sedan.
Chansade på sista frågan, för nog har jag sett klubbens websida.

Älskar 68000!

Var tydligen en svår quiz för diverse Sweclockare..... Jag fick 2/10

@UndaC:
Om du fortsätter med så här svåra quiz så kommer du alienera alla läsare och sedermera vara utan vänner. 😅 Eller så är jag bara lite bitter över hur låga poäng jag fick!

Skrivet av CFSsss:

För att ha koll på den här hårdvaran måste man ju ha varit minst 15 år gammal.. på 80-talet.. eller extremt detaljfokuserad retronörd född senare såklart.

Kunde ju vara kul om quizzarna riktade sig till ett lite bredare spektrum av läsare?

Denna quiz representerar inget skifte i våra quizar. Vi bara testade en liten annorlunda twist den här veckan.
Den blev ju djupt inspirerad av just mina personliga intressen den här gången.

Eftersom jag förstod att den inte skulle vara busenkelt så försökte jag fylla på med lite trivia efter varje fråga.

Men som sagt: alla quizar kommer inte att vara som den här.