Permalänk

Gamingdator köpestips

Tjena!
Har tänk att överge konsol och införskaffa mig en gamingdator. Då jag inte har någon som helst aning om vad en ska skaffa ber jag nu om lite tips. Tänkt spela spel som apex, mw även kanske cs och valorant. Har tänkt ett maxpris på ca 10k.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Det var en bra 10k build!

Hade dock ändrat några saker.

Har valt ett annat chassi som är tystare och har dammfilter vilket jag personligen prioriterar.

Sedan PSU till nästan samma pris men med 3 extra års garanti och semipassivt.

Jag tycker att det är värt att lägga lite mer på chassi och PSU då dessa kan följa med länge vid uppgraderingar.

Moderkortet ändrar jag enbart för att jag vet att det är beprövat och inte läst så mycket om det du föreslog och är för lat för jämföra just nu.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Eh, jag hade verkligen skippat AMD när det kommer till grafikkort om du inte gillar tonvis med problem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Större majoriteten av alla problem som grundade sig i drivrutinerna är lösta med senaste versionen. Du får i princip inte ett bättre kvalitetskort med jämförbar prestanda i den prisklassen än detta Sapphirekortet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk

Uppskattar alla tips! Har ni även något tips på nån komplett dator?

Permalänk
Medlem

Konfigurerade även denna om du skulle vilja ha mer utrymme för spel på datorn.

Då använder du SATA disken till Windows och diverse program och HDD till spel.

En annan fördel med denna setupen är att M.2 platsen är fri om du skulle vilja lägga till en större snabbare SSD i framtiden. I spel och i Windows gör NVME vs SATA SSD ingen skillnad.

Alla min förslag är baserade på att hålla sig inom ramen av 10k. Beroende på hur stort svängrum det finns hade jag personligen köpt en större NVME SSD på 1 GB.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@Andreas1996: I regel får du mer för pengarna om du bygger själv. Det du oftast vinner på i prestanda med färdigbyggd dator förlorar du i uppgraderingsmöjligheter i framtiden samt kvalitet på diverse komponenter. Med det sagt så har jag ingen kolla på bra färdigbyggda alternativ.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Såhär hade ja gjort

Permalänk
Medlem

@pavl1sh: jasså? det låter ju bra isf. "större delen av majoriteten" lät ju dock tveksamt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@sifri: Shieeeet, det var ett riktigt stabilt bygge för priset. Personligen hade jag sträckt på budgeten med 500 kr och valt den PSU som jag har mina byggen. Då tror jag att vi har en vinnare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@pavl1sh: jasså? det låter ju bra isf. "större delen av majoriteten" lät ju dock tveksamt

Sannolikheten att OP skulle få några problem i dagsläget är väldigt liten, men sticker inte under stolen (vilket inte heller AMD gör) att några enstaka saker finns kvar. Men oddsen är till OP's fördel. Sen som sagt, du hittar inte ett bättre kort till det priset. Drivrutinerna kommer bara bli bättre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag håller med @sifri!

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X
AMD Ryzen 5 3600

Man kan fundera på att uppgradera till ett mesh chassi!

Silent chassin är tystare vid idle för att det stänger in alla små ljud medan mesh chassin kommer att vara tystare under load då fläktarna kan snurra långsammare.

Airflow vs. Silent Case: Noise-Normalized Thermals. Beaten at its own game.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

3200MHz är sweetspot. 3600MHz kan ge en liten boost.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

I redigering kan man se en viss förbättring med snabbare RAM.

RAM Speed Editing

Har man långsamt RAM som inte går att överklocka så kan man överklocka infinity fabric.

RAM Infinity Fabric
RAM Speed & Latency
Skrivet av sifri:

Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB

Bara 2 kvar!

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV

Man kan gå upp till ett Seasonic FOCUS GX.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Skrivet av Andreas1996:

Uppskattar alla tips! Har ni även något tips på nån komplett dator?

Blir mycket dyrare...

Att bygga själv är kul, enkelt, du sparar hundralappar och du kan kringgå dålig lagerstatus (som det är extremt mycket av just nu) genom att köpa från flera butiker!

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

  1. Skapa installationsmedia för Windows 10 på ett USB minne

  2. Installerara Windows

  3. Köp en produktnyckel från Ebay eller en CD Keys sida.

  4. Aktivera Windows med en produktnyckel

  5. Installera drivrutiner till moderkortet från moderkortstillverkarens hemsida

  6. Installera AMD Radeon Software Adrenalin/NVIDIA GeForce Experience och låt programmet installera grafikkortets drivrutiner

Windows Installation
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Sannolikheten att OP skulle få några problem i dagsläget är väldigt liten, men sticker inte under stolen (vilket inte heller AMD gör) att några enstaka saker finns kvar. Men oddsen är till OP's fördel. Sen som sagt, du hittar inte ett bättre kort till det priset. Drivrutinerna kommer bara bli bättre.

Att uttala sig tvärsäkert att senaste batchen drivisar skulle magiskt lösa alla viktiga problem som funnits länge känns lite some en hail mary, men för alla som redan köpt kort hoppas jag förstås att det stämmer. Tills dess att man ser att det fortsätter att fungera i två-tre månader, även med nya titlar - då hade jag känt mig mer säker att rekommendera.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Att uttala sig tvärsäkert att senaste batchen drivisar skulle magiskt lösa alla viktiga problem som funnits länge känns lite some en hail mary, men för alla som redan köpt kort hoppas jag förstås att det stämmer. Tills dess att man ser att det fortsätter att fungera i två-tre månader, även med nya titlar - då hade jag känt mig mer säker att rekommendera.

Hoppas också det stämmer att det är åtgärdat för den skaran som upplevt problemen. Dock har jag inte sagt "tvärsäkert" att de inte kommer få problem, bara att sannolikheten är lite i dagsläget.

Sedan är det ju inte alla som köpt ett AMD-kort so haft problem, men som alltid är det oftast de som har problem som hörs mest, så är det alltid oavsett vad det gäller.

Nu medans jag skriver kommer jag att tänka på, har inte SC gjort en poll just där de frågar hur många som upplevt problem? Kanske bara jag som får för mig det för när jag googlar hittar jag inte. Kanske något som är värt att göra poll på i sådana fall?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Ville bara höja ett varningens finger för både Apex och Mw, då dessa titlar älskar Cpu-kraft, rent ut sagt slukar det. Så jag hade faktiskt rekommenderat minst en 3700x, kostar lite mer men på det långa loppet är det värt det. Kör hårt!

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Ville bara höja ett varningens finger för både Apex och Mw, då dessa titlar älskar Cpu-kraft, rent ut sagt slukar det. Så jag hade faktiskt rekommenderat minst en 3700x, kostar lite mer men på det långa loppet är det värt det. Kör hårt!

Mvh

En 3700x är inte mer kraftfull mycket en 3600 den är baserad på samma krets kärna för kärna är de ganska lika.

Så håller inte med dig där samtidigt är 3700x Overkill om maxbudget är 10k.... De viktigaste här är att fokusera på balans mot priset inte stark processor och svagt grafikkort....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

En 3700x är inte mer kraftfull mycket en 3600 den är baserad på samma krets kärna för kärna är de ganska lika.

Så håller inte med dig där samtidigt är 3700x Overkill om maxbudget är 10k....

Jag får väl förtydliga mig själv. Dessa titlar är välpolerade spel som nyttjar trådar och kärnor väl. Min 8750H flaskhalsar dessa spel mer än väl, och en 3600x kan jämföras med en 8750h. Om man tittar på next gen konsoler som kommer komma med 8 kärnor, kommer det betyda att spelen i framtiden kommer vara optimerade för Cpuer med många kärnor och trådar.

Allt gott!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dundaj:

XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB

Grafikkortet säljs inte längre.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Grafikkortet säljs inte längre.

Det var ju inte bra... Om man är villig att köpa från amazon.de så kan man ju få ett rx 5700 xt för 379 euro
https://www.amazon.de/XFX-Radeon-5700XT-RAW-Ultra/dp/B07YG5VG...
dock är jag osäker på hur bra kylaren är på kortet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition