Western Digital listar hårddiskar med lägre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Western Digital listar hårddiskar med lägre prestanda

Företaget klargör vilka hårddiskar i produktutbudet som bygger på den billigare, lägre presterande SMR-tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de äntligen har gått ut med datan på ett bra sätt, hoppas att trenden fortsätter så att övriga tillverkare gör det lika överskådligt.

Permalänk
Medlem

Kanske dags för en ny serie helt enkelt WD SMR?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Varför kostar 8TB fortfarande multum? Storlekarna har ökat och 8TB har gått att få tag på i flera år, lik förbenat är priset samma som 2018. Lagring blir inte billigare över tid just nu, det stör mig lite. Blir till att gå över till SSD när de kommit ikapp i storlek så småningom.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Varför kostar 8TB fortfarande multum? Storlekarna har ökat och 8TB har gått att få tag på i flera år, lik förbenat är priset samma som 2018. Lagring blir inte billigare över tid just nu, det stör mig lite. Blir till att gå över till SSD när de kommit ikapp i storlek så småningom.

Dollarkursen har inte direkt varit gynnsam för priserna.
Hade kronan inte tappat så mycket i värde mot dollarn så hade prisutvecklingen varit en annan.

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: För att utvecklingen för att öka lagringsdensiteten har avstannat.
SMR är en del av den utvecklingen, tekniken gör att man får högre lagringsdensitet, vilket även gör att SMR diskarna är billigare än CMR baserade diskar.
Men man får avväga med att man får en disk som inte lämpar sig till något annat än ren långsamlagring (skriv en gång läs flera), vilket är helt uselt i alla andra användningsområden, som spel, RAID lösningar, etc.

Får hoppas att HAMR som det har snackats mycket om under flera år kommer snart och fungerar bättre än SMR...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TechWolf:

Dollarkursen har inte direkt varit gynnsam för priserna.
Hade kronan inte tappat så mycket i värde mot dollarn så hade prisutvecklingen varit en annan.

Det är väl fler anledningar.
Dels ser försäljningn och framtiden för mekaniska diskar inte så munter ut. Antal sålda diskar per år går konstant ner.
https://www.anandtech.com/show/14298/shipments-of-pc-hdds-pre...

Det behöver satsats en hel del pengar i både nyutveckling och produktionsanläggningar för denna teknik. Caset blir mindre intressant för nyinvesteringar när framtidsutsikterna se ut att utlova än mindre efterfrågan.
Så därför satsas det väl mindre på den typen av diskar nu för tiden.

Och så har väl dollarn (jämte svenska kronan) blivit en hel del dyrare senaste åren. Det gör att vi inte märker av de prissänkningarna som ändå sker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra att de kryper till korset, men kass att de fortfarande försvarar beslutet, särskilt då det så uppenbart försämrar prestanda när diskar körs i RAID, vilket såvitt jag vet är mer regel än undantag, även för hemanvändare och små företag. Hoppas nu Seagate gör samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag läste blogg inlägget och för mig är det helt oförstående hur man kan anse att man hamnat i ett mediedrev. Vi konsumenter köper produkter i tron att de ska klara en viss typ av användning för att de saluförs som detta. Sedan kommer man och hävdar att garantier etc. inte ska gälla pga. felaktig användning. Problemet som hårddisktillverkarna har just nu är att deras produkter inte förbättrats i den takt som marknaden/utvecklingen kräver och att hotet från SSD är snart i kapp. Grundproblemet bottnar nog i att de två stora tillverkarna Seagate och Western Digital har i princip köpt upp alla andra konkurrenter så idag råder en oligopolsituation där man delat upp marknaden sinsemellan och att det enda som håller marknaden vid liv är att de fortfarande erbjuder sådan massiv lagring till relativt lågt pris.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Medlem

Rätt skrattretande egentligen. Nu ser vi hur otroligt lite som ligger bakom marknadsföringen.

Utav dessa tre "serier" kan jag förstå att Blue använder SMR - det stämmer fint med de användningsområden som är tänkta. Att Red har SMR är skandal, och det finns inget försvar till att de gjort så. Inget! Riktigt larvigt blir det när Black, som skall ha bäst prestanda, använder SMR. Hur fick de till det, kan man verkligen undra.

Det enda vi kan hoppas på nu är att WD skärper till sig rejält i framtiden, ungefär som Seagate gjorde efter skandalen med Barracuda 3TB för ett par år sedan..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Då tolkar jag det som WD 4TB Blue (WD40EZRZ) är CMR?

Permalänk
Medlem

Jag har läst någonstans, att SMR diskar är synnerligen olämpligt om man använder ZFS som filsystem? Vet någon här om det stämmer?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag har läst någonstans, att SMR diskar är synnerligen olämpligt om man använder ZFS som filsystem? Vet någon här om det stämmer?

https://blocksandfiles.com/2020/04/15/shingled-drives-have-non-shingled-zones-for-caching-writes/

Citat:

Blocks & Files: Does resilvering (RAID array data rebalancing onto new drive in group) involve random IO?

Alan Brown: In the case of ZFS, resilvering isn’t a block level “end to end” scan/refill, but jumps all over the drive as every file’s parity is rebuilt. This seems to trigger a further problem on the WD40EFAXs where a query to check a sector that hasn’t been written to yet causes the drive to internally log a “Sector ID not found (IDNF)” error and throws a hard IO error from the interface to the host system.

RAID controllers (hardware or software, RAID5/6 or ZFS ) will quite sensibly decide the drive is bad after a few of these and kick the thing out of the array if it hasn’t already done so on the basis of a timeout.

Permalänk

Så WD's alla diskar över 8TB är inte SMR? Detta var ju goda nyheter ändå. Folk är också för snåla så de köper de billigaste NAS-diskarna än att köra på GB per krona där diskarna över 8TB ändå är mest prisvärda.

SMR är inte en bra teknik men snålt folk vill ha det billigaste och då rättar sig hårddisktillverkarna efter det mottot. Folk borde lugna ner sig lite, om de vill ha utan SMR så köp större diskar så får ni med lagringsutrymme per krona.

Permalänk

Gött
Som arkiv eller filmdisk så är det inga fel med dessa sämre presterande diskar, och att vara ärlig med det är bättre för om jag ändå vet vad jag köper så blir jag iallafall inte lurad och sur då jag upptäcker att en 10TB disk är långsammare än en 1TB disk från förr.

Samt att folk kommer nu kunna sortera efter dessa långsamma diskar så de kan hitta dessa prisvärda arkivdiskar enklare.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag har ett antal SMR hårddiskar från Seagate (8TB Archive)
Dom är bra för just det ändamålet, men till nåt annat duger dom inte.
Men dom har slutat producera dem. Nu använder jag Seagates Barracuda ST8000DM004 med 8TB, som sitter i externa USB Seagate Backup Plus Hub.
Vet inte om den är SMR eller inte. Men tror att den inte har SMR.
ST8000DM004 är iaf en bra bit snabbare än mina äldre Archive diskar och det sägs att den även lämpar sig som system disk för OS:et.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av Traumklang:

Jag har ett antal SMR hårddiskar från Seagate (8TB Archive)
Dom är bra för just det ändamålet, men till nåt annat duger dom inte.
Men dom har slutat producera dem. Nu använder jag Seagates Barracuda ST8000DM004 med 8TB, som sitter i externa USB Seagate Backup Plus Hub.
Vet inte om den är SMR eller inte. Men tror att den inte har SMR.
ST8000DM004 är iaf en bra bit snabbare än mina äldre Archive diskar och det sägs att den även lämpar sig som system disk för OS:et.

Den har troligen SMR. Det var bara Ironwolf, Ironwolf Pro och Enterprise diskar som är CMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

https://blocksandfiles.com/2020/04/15/shingled-drives-have-non-shingled-zones-for-caching-writes/

Citat:

RAID controllers (hardware or software, RAID5/6 or ZFS ) will quite sensibly decide the drive is bad after a few of these and kick the thing out of the array if it hasn’t already done so on the basis of a timeout.

Tack för den! Så då är det inte bara ZFS som har problem, utan i princip alla Raid-lösningar om så mjukvaru/hårdvaru baserade mer eller mindre inte fungerar med SMR diskar? Känns nästan som att det borde vara en disclaimer när man köper dessa diskar. "Fungerar inte med någon form av raid". Dom flesta som köper diskar gör väl det för större lagring, och jag antar att dom flesta kör med någon form av paritet på sin data idag? Det är ju knappast ovanligt med någon form av raid.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag har ett antal SMR hårddiskar från Seagate (8TB Archive)
Dom är bra för just det ändamålet, men till nåt annat duger dom inte.
Men dom har slutat producera dem. Nu använder jag Seagates Barracuda ST8000DM004 med 8TB, som sitter i externa USB Seagate Backup Plus Hub.
Vet inte om den är SMR eller inte. Men tror att den inte har SMR.
ST8000DM004 är iaf en bra bit snabbare än mina äldre Archive diskar och det sägs att den även lämpar sig som system disk för OS:et.

Skrivet av Dinkefing:

Den har troligen SMR. Det var bara Ironwolf, Ironwolf Pro och Enterprise diskar som är CMR.

Ja, ser ut att vara SMR

https://rml527.blogspot.com/2010/10/hdd-platter-database-seag...

Varken WD eller Seagate verkar ha 2TB platters utan SMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den har troligen SMR. Det var bara Ironwolf, Ironwolf Pro och Enterprise diskar som är CMR.

Kan tänka mig att du har rätt med det du säger. Men jag kan bara konstatera att om mina ST8000DM004 är SMR, så gör dom ett fantastiskt jobb.
Dom är bra mycket snabbare än mina Archive diskar och man hör dom inte heller arbeta i bakgrunden när man inte använt dem ett tag (sortering av filer i SMR diskar).
Men hur som hur, jag skulle föredrar att veta till 100% om den är SMR eller CMR.
Dåligt av Seagate att inte kommunicera sånt öppet till konsumenten.
För mig personligen är det inte super kritisk, då jag inte använder mig av RAID någonstans, men jag är inte ensam på planeten har jag märkt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, ser ut att vara SMR

https://rml527.blogspot.com/2010/10/hdd-platter-database-seag...

Varken WD eller Seagate verkar ha 2TB platters utan SMR.

Bra länk. Jag tackar för den.
Ja, det verkar som att dessa är SMR. Använder dom enbart som cold storage diskar. Inte tragsik för min del.
Men RAID kommer det inte funka med enligt det jag läst om SMR diskar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Varför kostar 8TB fortfarande multum? Storlekarna har ökat och 8TB har gått att få tag på i flera år, lik förbenat är priset samma som 2018. Lagring blir inte billigare över tid just nu, det stör mig lite. Blir till att gå över till SSD när de kommit ikapp i storlek så småningom.

Köpte 8st 3TB för 9 år sedan, dom kostar samma idag pga att tillverkarna kan ta dom pengarna helt enkelt.
Fast upp till 10 är ändå "rimligare" pengar än däröver, och inga under 12TB är helium vilket är det man vill ha

Skulle gärna gå över till SSD jag med men 40TB+ med SSD blir ofantligt dyrt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Köpte 8st 3TB för 9 år sedan, dom kostar samma idag pga att tillverkarna kan ta dom pengarna helt enkelt.
Fast upp till 10 är ändå "rimligare" pengar än däröver, och inga under 12TB är helium vilket är det man vill ha

Skulle gärna gå över till SSD jag med men 40TB+ med SSD blir ofantligt dyrt

40 TB snurrdisk känns ju bara som ett rån det med. 😑

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

...inga under 12TB är helium vilket är det man vill ha...

Undrar vilken gas de egentligen använde i mina 8 och 10TB heliumfyllda diskar.

Permalänk
Medlem

gäller detta alla WD RED diskar eller snackar vi senaste 2-3 åren? Köpte nämligen några WD Red begagnat från 2015-2016 and tänkte köra ZFS för min första nas.....

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Tur att jag redde ut det här för en månad sen när min ena 3TB-disk i en Raid1 gav upp. Köpte nästan den "nyare" EFAX, men sen råkade jag googla vad skillnaden var till gamla EFRX. Lyckades få tag på min lokala datorbutiks sista exemplar av EFRX-versionen.

Hade varit prestandamässig katastrof att ha blandat CMR och SMR i en Raid1.

Permalänk
Medlem

Jag såg precis att jag kör 3 st äldre 6 TB EFRX diskar med en ny 6 TB EFAX i SHR på min Synology NAS. Är detta inte att föredra alltså?

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

Märker du att det handikappar och ställer till bekymmer (tex. att det krigar databas-transaktioner etc.) ??

om inte, kör vidare.

jag tror också att strategierna blir allt bättre i moderna diskar när CMR/PMR-cachen börja bli allt fullare och det inte ger lika hård vägg prestandamässigt som tidigare.

Man skall komma ihåg att Seagates archivediskarna var de allra första försöket med SMR i stor skala - HGST försökte med en host-aware SMR-disk precis samtidigt men det försvann väldigt fort och förmodligen bara till väldigt speciella användare med mjukvara implementerade i deras sevrar (läs linux)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Varför kostar 8TB fortfarande multum? Storlekarna har ökat och 8TB har gått att få tag på i flera år, lik förbenat är priset samma som 2018. Lagring blir inte billigare över tid just nu, det stör mig lite. Blir till att gå över till SSD när de kommit ikapp i storlek så småningom.

I vår är det 10 år sedan hårddiskpriserna stannade, för att sedan aldrig sjunka igen.
https://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Varför kostar 8TB fortfarande multum? Storlekarna har ökat och 8TB har gått att få tag på i flera år, lik förbenat är priset samma som 2018. Lagring blir inte billigare över tid just nu, det stör mig lite. Blir till att gå över till SSD när de kommit ikapp i storlek så småningom.

Känns inte heller som att det är värt att lägga extra pengar på. Mekaniska hårddiskar har ett bästföredatum som i min erfarenhet brukar vara förhållandevis konsekvent oavsett storlek.

Visa signatur

7800X3D//4090