SweClockers tar tempen på svenska återförsäljare i corona-tider

Permalänk
Melding Plague

SweClockers tar tempen på svenska återförsäljare i corona-tider

Hur har svenska teknikåterförsäljare påverkats av coronapandemin? SweClockers stämmer av med de största svenska aktörerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis till nya jobbet Emil!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Vilket kap Komplett har gjort!

Permalänk
Moderator
Forumledare

Grattis @komplett till @emilakered!
Tänk på att inte mata honom efter midnatt

Med det sagt hoppas jag att man nu inte glömmer bort möjligheterna som faktiskt distansarbete faktiskt ger, när väl denna tråkiga situation är över

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Den svenska kronan har aldrig varit såhär dålig på över 20 år eller ens det. Det märks att detaljhandeln kommer få mycket stryk. Svenskarna har inte råd.

Permalänk
Medlem

märkligt ni inte tog med webhallen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

märkligt ni inte tog med webhallen ?

"Tillfrågade respondenter som av olika anledningar inte gått att nå eller inte kunde bidra med svar till artikeln är Elgiganten, Webhallen och Kjell & Company."

sista textsnutten

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Snarare så att det är överflöd av datorer och skärmar pga jobbar hemma så använder ens personliga dator istället.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Försökte få tag på webbkameror til jobbet, var helt omöjligt.
Men kul att det går bra för dem!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HazZarD:

märkligt ni inte tog med webhallen ?

De valde att inte delta tyvärr. Vi ville också gärna ha med dem!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den svenska kronan har aldrig varit såhär dålig på över 20 år eller ens det. Det märks att detaljhandeln kommer få mycket stryk. Svenskarna har inte råd.

Både ja och nej. Svenska företag betalar ju ut löner i SEK, och löntagare betalar sedan hyra och mat i SEK, och man betalar skatt i SEK också.

Folk kommer nog fortfarande handla, men om vi pratar dataprylar så kanske blir ett 2060 kort istället för ett 2070, en 24 skärm istället för en 27 skärm etc.

Valutan SEK snurrar nog vidare inom Sverige till ungefär samma belopp som vanligt, men man får mindre fina varor för pengarna. Det som dock kan hända på sikt är att det blir ett tapp i välfärden eftersom att när man ska köpa in medinsk utrustning och liknande från andra länder har man inte längre råd med bra utrustning. Utan det får bli färre enheter eller något billigt från Kina etc. Samma sak med vägar etc, man kanske inte längre har råd med bra vägmaskiner för att underhålla Sveriges vägar, eller man har inte råd att köpa in material för att underhålla järnvägens stambanor etc. Då finns en risk att Sverige förfaller.

På kort sikt kan en svag valuta vara bra i en kris, den gör oss internationellt mera attraktiva jämfört med Spanien eller Grekland som har Euron. På lång sikt så är en svag valuta dock ett dubbeleggat svärd, ofta bra för etablerade storföretag, ofta dåligt individens och statens köpkraft.

Permalänk
Medlem

"Av någon anledning säljer en viss handhållen konsol och ett spel med pengatörstande tvättbjörn också riktigt bra. Vi trodde kanske att till exempel köksutrustning skulle hänga på trenden, men det verkar inte som om matlagning står speciellt högt i kurs bland nördiga hemmajobbare. - Komplett"

Ni pratar om Pizza kartong staplande individer. Glöm bara att sälja en köksmixer till dem.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Traumklang:

"Av någon anledning säljer en viss handhållen konsol och ett spel med pengatörstande tvättbjörn också riktigt bra. Vi trodde kanske att till exempel köksutrustning skulle hänga på trenden, men det verkar inte som om matlagning står speciellt högt i kurs bland nördiga hemmajobbare. - Komplett"

Ni pratar om Pizza kartong staplande individer. Glöm bara att sälja en köksmixer till dem.

Äh, det är väl perfekt tillfälle att öva på långkok!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Alla kommer att säga att de går jättebra tills de går i konkurs, det är så de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Äh, det är väl perfekt tillfälle att öva på långkok!

Jag känner flera av den typen vi snackar om. Har försökt att få dom laga till maten själva. Men lyckades inte.
Visst, dom säger inte nej om jag fixar mat och bjuder. Men att använda köket hemma själva är långt utanför alla möjliga scenarion.
Jag tror mig veta en en kompis till mig alrig använt spisen eller ugnen sedan han flyttat in i lägenheten för åtta år sedan.
Sallad, nej usch, den är dödlig.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De valde att inte delta tyvärr. Vi ville också gärna ha med dem!

Dom ägs väl dock av Komplett om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att Komplett hade någon community eller är det kanske ett work in progress som startas iom Emils ankomst?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vilket spel som syftas till? ”ett spel med pengatörstande tvättbjörn”

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mindfighter:

Är det bara jag som undrar vilket spel som syftas till? ”ett spel med pengatörstande tvättbjörn”

Det är en mårdhund egentligen, tror jag. Men.. vem vet vad en mårdhund är? 💭

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är en mårdhund egentligen, tror jag. Men.. vem vet vad en mårdhund är? 💭

Har fortfarande ingen susning om vad det är för spel. Antar att jag är för gammal / har för stora barn eller bara är puckad...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har fortfarande ingen susning om vad det är för spel. Antar att jag är för gammal / har för stora barn eller bara är puckad...

Animal Crossing: New Horizon syftar det på

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Animal Crossing: New Horizon syftar det på

TACK! ...så puckad alltså...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

@improwise: Det är väl något nytt nu när alla på komplett.se har fått sparken och snart kommer få gå?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av improwise:

Dom ägs väl dock av Komplett om jag inte minns fel?

Jo det stämmer men de är, och drivs, som två separata bolag.
Så den enes svar går inte att applicera på den andre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnaHandenNer:

@improwise: Det är väl något nytt nu när alla på komplett.se har fått sparken och snart kommer få gå?

Man upphör aldrig att förvånas över hur nya konton väljer att använda sin enda chans till första (och kanske sista?) inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Animal Crossing: New Horizon syftar det på

Bara jag som kommer att tänka på "road kill" så fort man hör namnet på det spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är en mårdhund egentligen, tror jag. Men.. vem vet vad en mårdhund är? 💭

En annan mårdhund kanske?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Man upphör aldrig att förvånas över hur nya konton väljer att använda sin enda chans till första (och kanske sista?) inlägget.

Varför detta? Det är ju sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnaHandenNer:

Varför detta? Det är ju sant!

?

Komplett lägger ned i Sverige och Webhallen påverkas också (och därför ville de inte medverka i intervjun)? Nu blir jag alldeles konspiratorisk här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnaHandenNer:

Varför detta? Det är ju sant!

Dela gärna med dig mer info, tror flera är intresserade och med tanke på trådens ämne känns det relevant.