Inbränning av hörlurar, myt eller sanning.

Permalänk
Medlem

Inbränning av hörlurar, myt eller sanning.

*Utbruten tråd*

Skrivet av mrvision:

För oss som inte gillar trådlösa lurar med halvdant ljud så har Teknikmagasinet Supra Nitro (trådade) white för 499:-

Annars 699:- på PrisJakt.

OBS måste brännas in under en kort period men det får man info om av tillverkaren när man öppnar förpackningen.

Har myten om att "bränna in" hörlurar spridit sig ända till tillverkarna nu alltså? Lite kul faktiskt

Utbruten diskussion /Vzano - Moderator
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har myten om att "bränna in" hörlurar spridit sig ända till tillverkarna nu alltså? Lite kul faktiskt

Finns det inga rent fysikaliska förutsättningar för att det faktiskt gör skillnad? Har för mig att jag läst att när det gäller högtalare så finns det gummidelar (eller liknande) som faktiskt får aningen ändrade egenskaper när dom körts ett tag. Kan tänka mig att det kan finnas liknande aspekter även med hörlurar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frispel:

Finns det inga rent fysikaliska förutsättningar för att det faktiskt gör skillnad? Har för mig att jag läst att när det gäller högtalare så finns det gummidelar (eller liknande) som faktiskt får aningen ändrade egenskaper när dom körts ett tag. Kan tänka mig att det kan finnas liknande aspekter även med hörlurar?

Jo det är mätbara skillnader åtminstone på högtalarelement där man kan mäta en tydlig ändring av T/S parametrarna, däremot sker den mätbara förändringen ganska mycket fortare än vad många hävdar så efter 10-20 timmar händer inte så mycket.
Prylarna behöver få bli genomvarma ett par gånger så att lim och lacker genomhärdar, sedan händer det objektivt inte så mycket mer.
En del tillverkare testar också produkterna under ett antal timmar på fabriken och då blir det små skillnader när de väl kommer till kund.
Testning är dyrt och tar tid så man skippar det ofta på billigare konstruktioner medan man på dyrare tex kan göra den sista kvalitetskontrollen inför leverans efter en period av användning på fabriken för att mäta upp parametrarna och skicka med protokoll på dessa osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Finns det inga rent fysikaliska förutsättningar för att det faktiskt gör skillnad? Har för mig att jag läst att när det gäller högtalare så finns det gummidelar (eller liknande) som faktiskt får aningen ändrade egenskaper när dom körts ett tag. Kan tänka mig att det kan finnas liknande aspekter även med hörlurar?

Eftersom det i hög grad handlar om subjektiva upplevelser är det svårt att dels utforma objektiva tester och dels övertyga de som har sin åsikt bestämd och är vana att värdera sin egen upplevelse över empirisk data.
Det har gjorts en hel del goda försök att studera och kvantifiera inbränning, men skall man koka ner det till några korta punkter blir det ungefär såhär:

- Ja, inbränning som fysiskt fenomen existerar. Det handlar om materialförändringar som sker i högtalarelementen.
- Den inbränning som sker uppstår huvudsakligen inom de första tiotals sekunder som en högtalare spelar. Med andra ord kommer detta generellt ske redan på fabrik under den tid högtalaren testas.
- Det är större variation mellan olika exemplar högtalare av samma modell än den skillnad som uppstår till följd av inbränning.
- Den inbränning som hemlyssnaren påstår sig uppleva handlar främst om att hjärnan vänjer sig vid den nya högtalarens karaktär, inte om några faktiska ljudförändringar i högtalaren.
- Vad gäller hörlurar så har andra fysiska förändringar betydligt större påverkan på ljudet, som exempelvis hur öronkuddarna deformeras av användande.

Därtill skall påpekas att det finns en liten skara människor som är kapala att höra förändringar i ljudkaraktär som de flesta inte gör, så man skall undvika att uttala sig i form av "ingen kan" etc. För den stora massan så kan dock inbränning betraktas som en process som nästintill uteslutande försigår i lyssnarens hjärna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720