Lokal co-op med 70-åring?

Permalänk
Medlem

Lokal co-op med 70-åring?

Hellu!
Eftersom jag tillhör en riskgrupp lever jag för närvarande isolerad ute på landet med mina föräldrar som också tillhör en riskgrupp. Nu tänkte jag försöka motivera farsan att lira nåt med mig. Hade tänkt koppla stationära till vardagsrums-TVn och lira med två DS4-kontroller. Jag har bland annat "A way out" men är osäker om han kommer fixa kontrollen. Sist vi spelade nåt tillsammans var väl på mitt nes när jag var liten eller kanske PS one. Han lirar däremot age of enpires 3 och elvenar. Alltså rts på datorn, så helt bakom flötet är han inte.

Har ni nåt förslag vad en gammal gubbe kan tänkas kunna lira med vanlig handkontroll?
Jag har diablo 3 till PS4 men tror han kommer tycka det är för rörigt med alla equipments mm. Inga snabba eller hetsiga spel, utan tänker mig nåt långsammare där man samarbetar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

divinity original sin 2 är riktigt kul och bör passa bra tror jag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Overcooked! (Och uppföljaren Overcooked 2.)

Här finns en ganska hög "skill ceiling" och kan bli rätt hetsigt om man verkligen vill maxa antalet stjärnor, men det går att spela rätt casual ocskå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

divinity original sin 2 är riktigt kul och bör passa bra tror jag.

Tack för tipset! Är det lugnare än diablo 3? Är det lämpligt att börja med 2an fast man inte kört 1an? Det kan nog kanske passa faktiskt.

Skrivet av pv2b:

Overcooked! (Och uppföljaren Overcooked 2.)

Här finns en ganska hög "skill ceiling" och kan bli rätt hetsigt om man verkligen vill maxa antalet stjärnor, men det går att spela rätt casual ocskå.

Lär väl va för hetsigt för en 70-åring som inte är van vid styrspakar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lär väl va för hetsigt för en 70-åring som inte är van vid styrspakar?

Overcooked har ju egenskapen att man inte behöver spela särkilt bra för att komma vidare och ha kul. Däremot kanske det kan uppstå en del friktion mellan dig och din medspelare om ni känner att ni inte är på samma nivå.

Men ja, det finns så klart en klar stressaspekt.

Permalänk
Medlem

Okey vi försökte oss på divinity och kort sagt är det på tok för komlext med grötiga strider. Då är till och med diablo 3 "enklare" att sätta sig in i. Vi körde bara igenom tutorialpartiet men det räckte för att inse att det inte kommer funka. Vi började köra A way out. Vi lirade kanske en halvtimme men det var ju aldrig särskilt "kul"?! Typ en walking simulator ur två perspektiv. Det roligaste hittils var att se farsan försöka spela destiny 2 genom stadia. Men det blev ganska snabbt för svårt där han dog hela tiden. Tror vi skulle behöva nåt förhållandevis hjärndött att lira tillsammans. Alla förslag är välkomna vid det här laget. X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kika på nuv. gratisspel på Epic. Har inte prövat det själv, men det ser kul ut.

Slay the Spire?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Här är lite tips
https://gg.deals/blog/20-best-couch-local-co-op-games-for-pc/

Tycket själv Trine och Castle crashers funkar bra, dock inga jätte långa spel.
Ni ska inte köra något turbaserat då? Ifs inte coop men Heroes 3 är alltid nice. Så flyttar man bara över musen till andra spelaren. Vi brukade köra detta när vi var yngre med 4:a pers på en projektor. Funkade rätt bra. Eftersom det är turbaserat så behöver man inte direkt stressa även om det kan vara segt att vänta ibland när en spelade kollar om han kan bygga något i slottet fast han har 0 resurser 10ggr i rad =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Här är lite tips
https://gg.deals/blog/20-best-couch-local-co-op-games-for-pc/

Tycket själv Trine och Castle crashers funkar bra, dock inga jätte långa spel.
Ni ska inte köra något turbaserat då? Ifs inte coop men Heroes 3 är alltid nice. Så flyttar man bara över musen till andra spelaren. Vi brukade köra detta när vi var yngre med 4:a pers på en projektor. Funkade rätt bra. Eftersom det är turbaserat så behöver man inte direkt stressa även om det kan vara segt att vänta ibland när en spelade kollar om han kan bygga något i slottet fast han har 0 resurser 10ggr i rad =/

Trine 2 är nog utmärkt!

Death Squared tipsar många om på Reddit.
https://store.steampowered.com/app/471810/Death_Squared/
Samt Stikbold:
https://store.steampowered.com/app/429330/Stikbold_A_Dodgebal...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Brothers,
fast co-op kräver en funktion som xbox copilot där båda styr samma kontroll, då får man höger respektive vänster spak.

Fortnite är ju splitscreen på konsoll - det kan ju vara en utmaning för dig att vakta och hålla honom vid liv, men kör runt honom i en helikopter och bygg in honom i en låda i endgame
I början matchas man dessutom mot spelare med dåligt internet på telefoner och dumma bots.

Kanske finns det andra spel där man kan ta hand om nybörjare, sea of thieves?

Ska han spela själv är väl walking simulators som edith finch, firewatch etc en bra start.

Permalänk
Medlem

PixelJunk Monsters (1an) kanske? Ett mysigt tower defence.
Eventuellt PixelJunk Shooters om man vill ha lite twinstick pangande, kräver lite mer skill med spakarna än Monsters men är ganska lugnt ändå.

Permalänk
Medlem

Battleblock theatre!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic låter ju optimalt tycker jag

Permalänk
Medlem

Nintendo 64-emulator?

Permalänk
Medlem

Han kan inte lära sig använda styrspakar då? Jag vet inte hur haj han är, men det finns ju alltid de som "minsann vill och kan lära sig" :). Hoppas ni hittar något som passar er!

Om ni har ett Switch så finns det både Monopol och Uno som är lite mer, slow down. Men ack så roligt.

Permalänk
Lego Master

Worms med hotseat. Men vet inte hur det lirar med handkontroll.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för tipset! Är det lugnare än diablo 3? Är det lämpligt att börja med 2an fast man inte kört 1an? Det kan nog kanske passa faktiskt.

Striderna i D:OS2 är turbaserade, så på det sättet är det ju lugnare. Jag tror inte det är något problem att gå direkt på tvåan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hellu!
Eftersom jag tillhör en riskgrupp lever jag för närvarande isolerad ute på landet med mina föräldrar som också tillhör en riskgrupp. Nu tänkte jag försöka motivera farsan att lira nåt med mig. Hade tänkt koppla stationära till vardagsrums-TVn och lira med två DS4-kontroller. Jag har bland annat "A way out" men är osäker om han kommer fixa kontrollen. Sist vi spelade nåt tillsammans var väl på mitt nes när jag var liten eller kanske PS one. Han lirar däremot age of enpires 3 och elvenar. Alltså rts på datorn, så helt bakom flötet är han inte.

Har ni nåt förslag vad en gammal gubbe kan tänkas kunna lira med vanlig handkontroll?
Jag har diablo 3 till PS4 men tror han kommer tycka det är för rörigt med alla equipments mm. Inga snabba eller hetsiga spel, utan tänker mig nåt långsammare där man samarbetar.

Om Portal 1/2 finns till PS4, så slår jag ett slag för det!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hellu! Eftersom jag tillhör en riskgrupp lever jag för närvarande isolerad ute på landet med mina föräldrar som också tillhör en riskgrupp. Nu tänkte jag försöka motivera farsan att lira nåt med mig. Hade tänkt koppla stationära till vardagsrums-TVn och lira med två DS4-kontroller. Jag har bland annat "A way out" men är osäker om han kommer fixa kontrollen. Sist vi spelade nåt tillsammans var väl på mitt nes när jag var liten eller kanske PS one. Han lirar däremot age of enpires 3 och elvenar. Alltså rts på datorn, så helt bakom flötet är han inte. Har ni nåt förslag vad en gammal gubbe kan tänkas kunna lira med vanlig handkontroll?
Jag har diablo 3 till PS4 men tror han kommer tycka det är för rörigt med alla equipments mm. Inga snabba eller hetsiga spel, utan tänker mig nåt långsammare där man samarbetar.

Min far som är 70+ tycker väldigt mycket om Team Fortress 2, Angry Birds och cowboyspel som Call of Juarez: Gunslinger, men det är ju inte direkt co-op... Hur som haver så lyckades han lära sig dem på egen hand trots medioker engelska Försökte få honom att testa Minecraft men där fanns det inga "stora bössor". Om din far gillar att bygga och utforska i co-op kanske Minecraft är ett altarnativ?

Permalänk

Farsan och jag brukar spela BF, CS och dyl men han uppskattar även low-phased spel (gärna turn-based) som typ Mutant Road to Eden som skulle kunna vara ett tips.
Vi körde igenom A Way Out, det var lite väl mycket cutscenes men annars ett bra spel

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hellu!
Eftersom jag tillhör en riskgrupp lever jag för närvarande isolerad ute på landet med mina föräldrar som också tillhör en riskgrupp. Nu tänkte jag försöka motivera farsan att lira nåt med mig. Hade tänkt koppla stationära till vardagsrums-TVn och lira med två DS4-kontroller. Jag har bland annat "A way out" men är osäker om han kommer fixa kontrollen. Sist vi spelade nåt tillsammans var väl på mitt nes när jag var liten eller kanske PS one. Han lirar däremot age of enpires 3 och elvenar. Alltså rts på datorn, så helt bakom flötet är han inte.

Har ni nåt förslag vad en gammal gubbe kan tänkas kunna lira med vanlig handkontroll?
Jag har diablo 3 till PS4 men tror han kommer tycka det är för rörigt med alla equipments mm. Inga snabba eller hetsiga spel, utan tänker mig nåt långsammare där man samarbetar.

Farming Simulator kanske är nått för gamlingar?

Vet inte hur det är med en kontroller.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Min tjej gillar inte "3D-spel" så vi har kört en hel del olika co-ops i 2D.

Overcooked ligger väldigt högt på listan över de mest spelade, likaså Rayman Legends (och Origins men mycket av Origins är med i Legends som upplåsbart material).

Annars funkar Castle Crashers bra. Lara Croft-spelen är också trevliga. Cuphead är väldigt snyggt och borde uppskattas av en äldre person med tanke på stilen, men det är så sjukt svårt så kanske inte det bästa ändå.

Don't Starve together har vi kört en del, lite lugnare tempo men ändå väldigt svårt. Är inte helt hundra på att det funkar med split screen på PC dock, men på konsol gör det det.

Renegade Ops tycker jag är ett underskattat spel också, typ twin-stick-shooter men inte så komplicerat. Svenskutvecklat också.

Trine-serien är bra men vi har inte fastnat för den av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Tycker de spel som har föreslagits i tråden generellt är alldeles för svåra för oerfarna människor. Overcooked blir snabbt hetsigt, Castle Crashers är för svårt och DOS2 alldeles för komplext.

Jag vill slå ett stort slag för Unravel 2. Det är sjukt mysigt (utspelar sig i de svenska skogarna!), finns inga direkta monster utan man ska bara ta sig igenom banan tillsammans. Nya spelmekaniker blir introducerade vartefter, så det vaggar in en bra i spelet. Det är för det mesta bara "logiska tankenötter" i form av hinder man behöver lösa.
Tycker även ni borde fortsätta spela A Way Out, det är inget kanonspel men det är kul att uppleva tillsammans.

Annars har min sambo haft väldigt roligt att sitta bredvid och titta på när jag spelat Red Dead Redemption 2, kanske kan vara något att överväga? Då kan den andra testa spela lite i lugnare momenten (eller bara rida runt på hästen). Men vet inte hur det är med svenska undertexter i spelet, finns det ens?

Permalänk
Avstängd

Att man inte hade en pappa som hade datorintresse när det begav sig, han gick bort för ett antal år sen. Hade varit kungligt att skutta runt och skjuta folk i GTA eller slasha monster i Diablo med farsan sin.
Nu ska jag inte klaga på den pappa jag fick men någon dataspelare var han då inte. Mamma lyckades jag få att spela lite Wizard of wor på min C64 men värre än så blev det aldrig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ibb och obb!
Riktigt mysigt klura spel gjort för co-op
https://www.youtube.com/watch?v=2iif636QAcc

Har du kollat på Lego-starwars spelen annars?
Ganska kluriga, rätt kul mekanik och co-op

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com