liten stark motor med långsam rotation, samt dubbel gängad stång

Permalänk
Medlem

liten stark motor med långsam rotation, samt dubbel gängad stång

Hej

jag leker med ett litet projekt hemma och letar efter en
liten el motor på 5v 12v eller 24v.
tanken är den ska rotera en gängad stav så rotationen får inte vara för kraftig säg 100rpm men den behöver vara rätt stark och så liten som möjligt.

sedan söker jag efter en dubbelgängad stav, gärna med trapetsgänga med tillhörde muttrar, storlek runt: m4-m8

tanken är, roterar den tex höger så ska muttrarna gå hopp i mitten, rotera vänster ska dom gå till var sin sida.
helst ser jag att muttrarna är som en hylsa så man kan trä på ett kullager över.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

jag leker med ett litet projekt hemma och letar efter en
liten el motor på 5v 12v eller 24v.
tanken är den ska rotera en gängad stav så rotationen får inte vara för kraftig säg 100rpm men den behöver vara rätt stark och så liten som möjligt.

sedan söker jag efter en dubbelgängad stav, gärna med trapetsgänga med tillhörde muttrar, storlek runt: m4-m8

tanken är, roterar den tex höger så ska muttrarna gå hopp i mitten, rotera vänster ska dom gå till var sin sida.
helst ser jag att muttrarna är som en hylsa så man kan trä på ett kullager över.

//

Sådan gängstav (halva vänster och halva högervarv) finns inte vad jag vet. Mycket lättare att ha två och två motorer som snurrar åt olika håll eller kugghjul som vänder rotationen på ena.

Vill du ha motorn starkare är det enklast att ha en växellåda, då får du mer vridmoment (’styrka’). De flesta elmotorer mår bäst i tusentals rpm, att dreva ner dom till 100rpm eller mindre ger då minst 10ggr mer vrid.

Om du sätter kullager på muttrarna kommer de rotera med stången och alltså inte åka i sidled när den roterar vilket jag fattade var poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sådan gängstav (halva vänster och halva högervarv) finns inte vad jag vet. Mycket lättare att ha två och två motorer som snurrar åt olika håll eller kugghjul som vänder rotationen på ena.

Vill du ha motorn starkare är det enklast att ha en växellåda, då får du mer vridmoment (’styrka’). De flesta elmotorer mår bäst i tusentals rpm, att dreva ner dom till 100rpm eller mindre ger då minst 10ggr mer vrid.

Om du sätter kullager på muttrarna kommer de rotera med stången och alltså inte åka i sidled när den roterar vilket jag fattade var poängen?

det kommer sitta stag på muttrarna som är förankrade både fram och på sidan i ett spår, så det som ska händer är att dom åker fram bak.(förhoppningsvis)
platsen är mycket liten, så själva växellådan måste vara bra liten. min tanke var att ansluta motorn i mitten på stången med ett kugghjul eller liknade. för denna lösningen kan jag inte ha det på separata gängstavar då stagen som sitter på muttrarna kommer sitta i hopp på vaders sida, (när muttrarna går ihop kommer stagen resa sig i mitten. projektet är för att lyfta en sak och jag vill att det ska vara så platt som möjligt när det är nedfällt.

vikten den behöver klara är ca 5kg (tror jag tar i här)

EDIT: du vet inget "kugghjul" som man kan sätta i mitten på gängstaven så motorn kan stå rakt mot mitten i stället för på sidan?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

jag leker med ett litet projekt hemma och letar efter en
liten el motor på 5v 12v eller 24v.
tanken är den ska rotera en gängad stav så rotationen får inte vara för kraftig säg 100rpm men den behöver vara rätt stark och så liten som möjligt.

sedan söker jag efter en dubbelgängad stav, gärna med trapetsgänga med tillhörde muttrar, storlek runt: m4-m8

tanken är, roterar den tex höger så ska muttrarna gå hopp i mitten, rotera vänster ska dom gå till var sin sida.
helst ser jag att muttrarna är som en hylsa så man kan trä på ett kullager över.

//

Förmodligen käpprätt mot vad du tänker på, men det närmsta jag kommer är denna, där du också kan välja egenskaper så som volt och effekt vid beställning.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Elektriska höj- och sänkbara skrivbord innehåller gängstång och motorer i benen om dom inte är äldre typ med vajer.

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka på som gammal bilelektriker är en torkarmotor, går långsamt och stark som fan.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det kommer sitta stag på muttrarna som är förankrade både fram och på sidan i ett spår, så det som ska händer är att dom åker fram bak.(förhoppningsvis)
platsen är mycket liten, så själva växellådan måste vara bra liten. min tanke var att ansluta motorn i mitten på stången med ett kugghjul eller liknade. för denna lösningen kan jag inte ha det på separata gängstavar då stagen som sitter på muttrarna kommer sitta i hopp på vaders sida, (när muttrarna går ihop kommer stagen resa sig i mitten. projektet är för att lyfta en sak och jag vill att det ska vara så platt som möjligt när det är nedfällt.

vikten den behöver klara är ca 5kg (tror jag tar i här)

EDIT: du vet inget "kugghjul" som man kan sätta i mitten på gängstaven så motorn kan stå rakt mot mitten i stället för på sidan?

Menar du kanske sådana här kugghjul?
https://www.tradera.com/item/342527/396144357/1-1-koniska-kug...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det kommer sitta stag på muttrarna som är förankrade både fram och på sidan i ett spår, så det som ska händer är att dom åker fram bak.(förhoppningsvis)
platsen är mycket liten, så själva växellådan måste vara bra liten. min tanke var att ansluta motorn i mitten på stången med ett kugghjul eller liknade. för denna lösningen kan jag inte ha det på separata gängstavar då stagen som sitter på muttrarna kommer sitta i hopp på vaders sida, (när muttrarna går ihop kommer stagen resa sig i mitten. projektet är för att lyfta en sak och jag vill att det ska vara så platt som möjligt när det är nedfällt.

vikten den behöver klara är ca 5kg (tror jag tar i här)

EDIT: du vet inget "kugghjul" som man kan sätta i mitten på gängstaven så motorn kan stå rakt mot mitten i stället för på sidan?

’worm gear’

https://www.google.se/search?q=worm.gear

Permalänk
Permalänk
Medlem

tack för tipset

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

tyvärr lite för korta, skulle behöva ca 1 meter, 50cm av varje.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

kan funka, tror dock jag kör på nedan förslag

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Det jag kan tänka på som gammal bilelektriker är en torkarmotor, går långsamt och stark som fan.

tror det blir för stort

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Du kan ju gänga hylsorna själv med högergäng och vänstergäng så kan du ha en vanlig gängstång.
Borde vara lätt att få tag på vänstergängade tappar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Är det en sådanhär du vill bygga?
https://www.youtube.com/watch?v=kaJVWoKj2a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Du kan ju gänga hylsorna själv med högergäng och vänstergäng så kan du ha en vanlig gängstång.
Borde vara lätt att få tag på vänstergängade tappar.

Men va? Så funkar det väl inte? Jag har suttit och försökt visualisera hur du menar, men du kan ju inte få hylsor att åka åt olika håll på en gängstång som roterar åt ett håll med hjälp av olika hylsor?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

hur mkt vridmoment behöver du? Det blir svårt att få en optimerad konstruktion utan att du tar fram en uppskattning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men va? Så funkar det väl inte? Jag har suttit och försökt visualisera hur du menar, men du kan ju inte få hylsor att åka åt olika håll på en gängstång som roterar åt ett håll med hjälp av olika hylsor?

Hehe nej du har rätt. Hade lite otur när jag tänkte efter en hård vecka, händer även den bästa

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Bara att använda 2 stänger med ett kugghjul emellan så blir det olika håll

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Nä då hade det varit mycket lättare än det jag försöker göra nu.
Jag kan inte ha en ram på sidor eller över utan allt måst lyftas underfrån och höjden behöver vara ungeför halva längden. Dvs är det en meter långt behöver den kunna lyfta 50cm. När det är nedfält får det inte stiicka upp mer än max 5cm.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@teejee: ingen aning, monterat ska armarna kunna lyfta max:5kg.
men då det kommer göras genom att jag använder en gängad stång kommet troligen motor inte behöva vara super stark.
som det ser ut nu blir det en trapetsgängad höger och vänster gängad stav som kommer rotera med muttrar som åker fram bak när den roterar. tanken blir att montera motorn mellan vänster och höger sida, den kommer vara i sidled i stället som rakt in som jag tänkte först
samt med någon form av kugghjul i mitten av staven för drivning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha så liten som möjligt kan du titta på servomotorer för radiostyrt. De som är bra kvalitet har metalldrev och är små och tuffa som tusan. Du kan höra med en välsorterat rc butik eller någon som bygger t.ex. modelflyg om det kan finns något som passar, alltså inte butiker som säljer färdiga bilar utan en riktig nörd-butik för de som bygger själva. Ev också att du kan få hjälp på forum för radiostyrt och modelflyg etc.

Permalänk
Avstängd

https://reprap.org/wiki/NEMA_17_Stepper_motor

Gissar att det är något liknande denna motor som du söker.

Permalänk
Medlem

Som @brackemannen skriver, två stänger med kugg emellan borde vara enklast.
Liten långsam motor, nja långsamtgående motorer brukar kunna bli ganska stora om de ska ha något vridmoment, en mindre snabbroterande motor med utväxling skulle nog jag ha valt och anpassat utväxlingen via koniska kugghjul för att öka vridmomentet och anpassa hastigheten på liften (typ en saxlift?).

Snabbskiss:

Kom ihåg lager till axlarna och fett på kuggen.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Den enkla svenska benämningen Vinkelväxel verkar vara en del av lösningen du söker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinkelv%C3%A4xel
https://www.mekanex.se/produkter/vaxlar/vinkelvaxlar/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Som @brackemannen skriver, två stänger med kugg emellan borde vara enklast.
Liten långsam motor, nja långsamtgående motorer brukar kunna bli ganska stora om de ska ha något vridmoment, en mindre snabbroterande motor med utväxling skulle nog jag ha valt och anpassat utväxlingen via koniska kugghjul för att öka vridmomentet och anpassa hastigheten på liften (typ en saxlift?).

Snabbskiss:
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/motg_axlar.jpg

Kom ihåg lager till axlarna och fett på kuggen.

Tror avståndet mellan pinnarna blir för stort med den lösningen, Muttrarna behöver närmast gå ihop max: 5-6mm glapp mellan muttrarna i indraget läge.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

jag tror jag hittat en motor som kommer fungera, https://aliexpress.ru/item/4000004952187.html?spm=a2g0o.cart....

jag valde D versionen, 24V, den har fram/bak och ställbar hastighet.
men hur ansluter man nu den smidigast om jag ska ansluta mellan dom två gängstavarna?
vilket kugghjul ska man ha på motorn och vad ska man sätta mellan gängstavarna?
motorn har 150rpm som max, jag skulle gärna "dreva" ner det så stången inte roterar snabbare än 60rpm som max vilka "snäckor"kugghjul bör jag välja för det?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Det behöver du inte då du köpt med ställbar hastighet, då ställer du ju bara in önskad hastighet. Men du kan ju lägga in något extra motstånd på elektroniken så max på reglaget resulterar i 60rpm, om det inte går att ställa på själva reglaget?

Då du vill köra på låga varvtal så går det nog bra med det mesta, så länge matrialet håller för belastningen.

Du skulle exempelvis kunna lägga motorn på en separat axel och kugga eller remma över på stängerna istället för sätta motorn som en T koppling. Kuggar är känsligare för fel och ojämnheter så det kan lätt gå sönder om du inte lyckas få in centrum passningen inom toleranserna. Finns säkert att hitta någon sluten drivkoppling som är smidigare att använda än öppna kuggar.

Permalänk
Medlem

@Duron1000mhz: jo jag letade som sjutton efter en koppling typ T men hittade ingen lämplig. men jag hittade andra drev som jag tror löser det.
dock hittade jag en 8mm trapets skruv på 1000mm med halva som vänster och halva som höger gänga.
är lite små underhållande när man givit upp och börjat leta andra saker, så kommer det fram som man letade först efter.

jag tror jag lyckts beställa allt som jag kan behöva, så nu ska man bara vänta på sakerna vilket lär ta en jäkla tid med dagens transporter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.