Minecraft RTX – ray tracing med Nvidia Super

Permalänk
Melding Plague

Minecraft RTX – ray tracing med Nvidia Super

Ray tracing har äntligen lanserats till Minecraft ihop med DLSS. Redaktionen laddar upp testriggen och kör ett prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är denna typ av "full ray tracing" i princip agnostisk till hur komplex världen är (antalet trianglar, ljuskällor etc)

Så vad hindrar spelhusen från att göra motsvarande med ett större trippel-A-spel?

Eller har jag helt missupfattat den biten?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat det X antal timmar och konverterat mina egna gamla världar osv till det så undrar jag mer och mer varför de inte valde att satsa på att lansera RTX-korten med ett spel som detta? Något som verkligen highlightar styrkorna av raytracing istället för att få snäppet finare reflektioner i ett redan fint o krävande spel på bekostnad av 50% av FPSen

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hypen med raytracing

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Som jag förstått det är denna typ av "full ray tracing" i princip agnostisk till hur komplex världen är (antalet trianglar, ljuskällor etc)

Så vad hindrar spelhusen från att göra motsvarande med ett större trippel-A-spel?

Eller har jag helt missupfattat den biten?

1. Minecraft är ju ett extremt lätt exempel eftersom geometrin är väldigt förutsägbar, regelbunden och storskalig. "Lätt" att räkna på, alltså.
2. Trots #1, så går ett 2080 Ti nästan på knäna med måttliga inställningar!

Ett "vanligt" spel skulle förmodligen få <5 fps med ett värstingsystem!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Var tog slottet vägen i slutet av klippet med RTX påslaget?
Prestandaförlusten är väldigt stor, i övrigt känner jag mest meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

1. Minecraft är ju ett extremt lätt exempel eftersom geometrin är väldigt förutsägbar, regelbunden och storskalig. "Lätt" att räkna på, alltså.
2. Trots #1, så går ett 2080 Ti nästan på knäna med måttliga inställningar!

Ett "vanligt" spel skulle förmodligen få <5 fps med ett värstingsystem!

Så mao är raytracing inte agnostisk till komplexiteten av geometrin som jag hört?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Skithäftigt, rent sagt. En spännande framtid!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Hehe, hade aldrig anat att jag skulle tycka att Minecraft är det snyggaste RTX-spelet just nu, men det gör jag ärligt talat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

1. Minecraft är ju ett extremt lätt exempel eftersom geometrin är väldigt förutsägbar, regelbunden och storskalig. "Lätt" att räkna på, alltså.
2. Trots #1, så går ett 2080 Ti nästan på knäna med måttliga inställningar!

Ett "vanligt" spel skulle förmodligen få <5 fps med ett värstingsystem!

Nästan?
Det är ju formligen ospelbart på en skärm som motsvarar prisklassen på grafikkortet.

Även om de kommer vinna en del på optimering så är vi återigen på en nivå där grafikkortstillverkarna verkligen har något att sikta på igen. När mer eller mindre alla spel går att köra i 4K@60 eller 1440P@144 så är det en väldigt liten andel spelare som ens drar nytta av den högre kapaciteten.

Det är ju verkligen hästlängder till det ens är halvvägs till spelbart på VR-headset, så när grafikkorten äntligen kommer orka full RTX utan DLSS i 4K90FPS så kommer frekvensen eller upplösningen på headseten gissningsvis ha hunnit ännu längre.

Permalänk
Medlem

2020: Men klarar datorn Minecraft?
Vem trodde det?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

RT i nuvarande form är inte så imponerande på moderna titlar utom i vissa situationer eller spel som ska vara visuellt vackra där man fokuserar på det. RT är idag som ett överlägg eller som ett tillägg.
Det är fram tiden som är mest intressant när alla spel enbart använder RT som rendererings form.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så mao är raytracing inte agnostisk till komplexiteten av geometrin som jag hört?

Agnostisk brukar man använda för att beteckna tekniska oberoenden till t ex hårdvara och liknande. I det här fallet är det ju en ren prestandafråga.

Det är lite jämförbart med hur det första amerikanska smygflygplanet (F-117) gjordes kantigt, eftersom det var beräkningsmässigt mycket enklare för dåtidens datorer (och för all del, algoritmer) jämfört med mer komplexa, och rundade, ytor. De efterföljande (B-2, F-22) kunde dra nytta av kraftfullare beräkningsmetoder och datorer, och kunde göras både minst lika "smygiga" och betydligt mer aerodynamiska och kontrollerbara.

Mer komplex grafik är helt enkelt mycket mer krävande för grafikkortet, så det blir för få bilder per sekund för att vara spelbart, även med knep som DLSS och låg upplösning.

Men ge det ett par generationer av hårdvara och förbättrade/optimerade beräkningsmetoder, så kommer det nog vara möjligt även för lite mer komplexa spel i 60+ fps.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking

Synd att bedrock edition är helt värdelöst då...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nästan?
Det är ju formligen ospelbart på en skärm som motsvarar prisklassen på grafikkortet.

Jag vet inte vad du menar med "skärm som motsvarar prisklassen på grafikkortet". Vem resonerar i såna termer???

Om man råkar ha en skärm som klarar 4K är man ju inte tvungen att spela i 4K. 1080 går fint det också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ser ju betydligt bättre ut med mods ifall detta är allt vad Minecraft RTX har att erbjuda? Mods som dessutom inte kräver senaste gen grafikkort för att köras.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Hej Redaktionen, vart hittade ni dem stadigare stängerna till pcie-korten till era streacom-bänkar?

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Musikälskare

Så man kan bara ladda ner minecraft och köra med det? Behövs inget mer?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

1. Minecraft är ju ett extremt lätt exempel eftersom geometrin är väldigt förutsägbar, regelbunden och storskalig. "Lätt" att räkna på, alltså.
2. Trots #1, så går ett 2080 Ti nästan på knäna med måttliga inställningar!

Ett "vanligt" spel skulle förmodligen få <5 fps med ett värstingsystem!

Punkt ett är helt fel. Se denna intervju med folk från Nvidia: https://youtu.be/TVtSsJf86_Y

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Punkt ett är helt fel. Se denna intervju med folk från Nvidia: https://youtu.be/TVtSsJf86_Y

Tror du på allvar att jag tänker lyssna igenom 44 minuter video för att eventuellt höra nåt som motsäger det jag skrev?

Oavsett, så är det självklart så att enkla geometrier är enklare att beräkna än mer komplicerade såna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Föredrog ofta hur det såg ut med rtx off.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror du på allvar att jag tänker lyssna igenom 44 minuter video för att eventuellt höra nåt som motsäger det jag skrev?

Oavsett, så är det självklart så att enkla geometrier är enklare att beräkna än mer komplicerade såna.

Börja kolla från 5:20.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du menar med "skärm som motsvarar prisklassen på grafikkortet". Vem resonerar i såna termer???

Om man råkar ha en skärm som klarar 4K är man ju inte tvungen att spela i 4K. 1080 går fint det också.

Här är Vem som resonerar i såna termer.

Det jag menar är att RTX i Minecraft har gett upphov till en situation som är ett för stort hopp i prestandakrav för den genomsnittlige inköparen, men som också kan leda till kraftigt ökad prestanda i kommande generationer.
Det allra flesta som köper grafikkort för 8000+ kr spelar inte reguljärt på 1080P i 60FPS i dessa tider.
Möjligen RDR2, men då på en 120-240Hz skärm som datorn inte orkar nyttja fullt ut p.g.a. prestandakraven.

Låt säga att man gillar ljud. Då är det helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att köpa en NAD-förstärkare för 30.000 för att driva ett par bokhyllehögtalare från Erikshjälpen.

Permalänk
Medlem

RTX testslingan ser ut som en åkattraktion från Lisebergs julfirande.
Tycker verkligen inte om det ljuset, kallt och otrevligt.

Föredrar helt klart hur det ser ut utan RTX.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och bra test måste jag säga! Tycker du valt bra exempel och förklarat bra så att den lilla skaran som aldrig spelat Minecraft (som jag då råkar tillhöra) förstår och ser att det i många fall är stor skillnad.

Just exemplet i din egenskapade grotta @Kenneth med färgade glaskuber gav mig en rejäl "WOW"-känsla.

Dock undrar jag hur du upplever att DLSS 2.0 påverkar bildkvalitén? Blir det noterbart bättre grafik med DLSS 2.0 av?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Ser ju betydligt bättre ut med mods ifall detta är allt vad Minecraft RTX har att erbjuda? Mods som dessutom inte kräver senaste gen grafikkort för att köras.

Exempel på mods?

Permalänk
Datavetare

Det man måste ha klart för sig här är att Minecraft RTX kör med full path-tracing. Två väldigt viktiga saker kommer från det

  • Ljussättningen är helt automatiskt, detta är den "heliga graal" med ray-tracing då utvecklarna helt kan sluta lägga de enorma resurser man idag får lägga på att "fuska till" ljust med rastrering. Det betyder inte att man kan ignorera ljus, att vissa scener här blir "konstig" ljussatt handlar ju primärt om att man nu måste ha en fysisk rimligt styrka, mängd och placering av ljuskällorna. Men när det är fixat kommer alla effekter som refraktion i vatten/glas, mjuka skuggor där de ska vara mjuka och hårda där de ska vara hårda, reflektioner etc av sig självt

  • Path-tracing är en väldigt dyr form av ray-tracing. Det är modellen man vill ha i slutändan då den automatiskt ger effekter som mjuka skuggor och "glitter" i vatten som standardmodell. av ray-tracing måste hantera manuellt. I AAA titlar lär vi inte få se något annat än hybrid-rendering under ett par år (kombination av rastrering och ray-tracing)

Vissa kommer uppleva path-tracade scener som "sämre". Det är rätt naturligt om man spelat mycket och helt enkelt blivit van med felaktig ljussättning, men är övertygad om att det är övergående!

Sedan kommer det även från speltillverkarnas sida krävas att de lär sig placera ljuskällorna på ett "fysisk korrekt sätt", både till antal, färg och ljusstyrka för att vara "rätt" för scenen. Men när detta väl är intrimmat kommer ju allt annat som skuggor, varians av ljussättning som funktion av solens höjd över horisonten, effekt av moln och liknande, m.m. helt automatiskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Var tog slottet vägen i slutet av klippet med RTX påslaget?
Prestandaförlusten är väldigt stor, i övrigt känner jag mest meh.

Renderingavståndet (?) , eller vad de kallar för "chunks", är tydligen lägre med RTX på. Vet faktiskt inte om det handlar om hur mycket som får synas , eller hur långt saker och ting kan synas. (Lite fler jämförelser)

Iallafall, resultatet är att du inte kan se lika långt med RTX på (för att de begränsat det). Det verkar även bero väldigt mycket på scenen och vad man ser.

Permalänk
Medlem

Aldrig kört Minecraft före denna betan men har haft sjukt kul de senaste dagarna med å bara bygga å testa hur RT fungerar med olika material å ljuskällor. Kan varmt rekommendera Digital Foundrys genomgång med utvecklarna https://youtu.be/TVtSsJf86_Y
För övrigt ställer jag mig frågande till varför de finns så mycket negativa kommentarer om RT till synes från folk som inte ens testat, inget är perfekt från början och någon måste börja jobba med ny teknik för att den ska kunna utvecklas.
Det finns saker som är mer intressant än bäst fps per krona i alla fall i min värld.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Spännande tid framför oss!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED