Motorola återvänder till flaggskeppstelefoner med Edge+

Permalänk

Men kommer den likt min nuvarande Motorola ha ficklampa som tänds med karate chop, även i standby? För det är enda anledningen till att jag har en Motorola.

Permalänk
Inaktiv

Dessa jävla svängda skärmar...sluta med det påhittet! Är på gränsen att jag står ut med det på min P30 Pro, men den har ganska lite. (Galaxy S8 blev jag trött på fort)

Permalänk
Medlem

Nej har slutat med snordyra telefoner och absolut inte telefoner med edge skärm..
Skaffa nyligen en Samsung A71, har allt jag behöver, är inte i topp på nått men tillräckligt bra på det mesta, + är alldeles lagom stor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Kan inte SweC gå i bräschen och sluta kalla dessa mobiler för "Telefoner". Gör en medlemsomröstning omfattande medlemmars namnförslag.

Kanske "Fickdator"?

En pryl med stöd för samtal över 2G, 3G, 4G, 5G och WiFi som använder SIM-kort är ändå en telefon. En PDA eller surfplatta kan ha stöd för mobildata, men har sällan komplett stöd för samtal.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Det är väl mest de billiga skärmskydden som inte är "heltäckande" på riktigt alltså saknar välvda hörn som det blir bekymmer med.
Sist köpte jag skärmskydd från danska PanzerGlass det var med välvda hörn och passade perfekt, då hade jag köpt ett billigt tidigare som påstods vara heltäckande men saknade välvda kanter som var värdelöst.

Jodå.

Men det som skrämmer mig är att lägga 549:- på ett skärmskydd som man misslyckas med.

Jag har 0 tolerans för luftbubblor eller damm under skärmskyddet.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Jo, jag har också hört argumentet att eftersom företag inte tillverkar små kompetenta telefoner, så betyder det att det inte efterfrågas i tillräcklig grad. Eftersom det inte stämmer med vad jag upplever bland mina bekanta så gjorde jag en liten undersökning här på sweclockers med just den frågan. Utav 271 svar var det 27% som föredrog riktigt stor telefon (max/plus-storlek), 50% föredrog mellanklass (iphone 8/X, samsung S10) medan 21% helst ville ha en mindre telefon (typ iphone SE sen äldre, Galaxy S2 osv), telefoner som knappt finns längre.

20% är ingen försumbar andel. Sweclockers är mer teknikintresserade än allmänt, så jag vet inte hur det jämför sig med motsvarande andel för konsumenter i stort, men jag skulle inte bli förvånad om den andelen är än större.

Jag kom på en sak.
I din undersökning så skulle frågan varit. Hade ni köpt en liten (4,5" eller vad man föredrar) highend Android telefon för ca 10 000kr om denna hade funnits eller hade ni valt en annan telefon? Nu är detta ett forum för teknikintresserade, ställer man denna fråga på stan så får man nog mer nej svar.

Som det är nu med omröstningen så var det folk som röstade som köpte en telefon vars märke gör att den ej ser ut som budget, flera skulle säkerligen också köpa en billigare telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Undrar om det bara är jag eller finns det mer som tycker att priserna är helt sjuka för dagens mobiler överlag om man vill ha något i premiumsegmentet, En mobil för 12000, undrar hur länge det tar innan tillverkarna ökar vinstmarginalen och tar 15000 istället eller ännu mera, verkar ju inte finns någon gräns vad många lägger på mobiler så jag förstår att tillverkarna mjölkar så mycket pengar som möjligt.

Jag bytte från Iphone till Oneplus för jag var sur på Apples priser. Nu ökar Oneplus sina priser och det kommer en sur Motorola för 12 000 spänn.
Gissar att det som kommer hända härnäst är att vanliga Iphone 12 Pro landar strax över 14 000 kronor och sen hakar Samsung på den prissättningen. Det sätter ett nytt prisläge som kommer hålla 1-2 år beroende på hur snabbt inflationen skenar.

Permalänk

@DasIch:
Med tanke på rådande läget av världsomspännande pandemi och massarbetslöshet har jag svårt att tro att nästa generation flaggskeppstelefoner inte sätter sig under 10k iallafall. I slutändan är någonting bara så värt som folk är villiga att betala för, precis som en tavelmålning.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Skrivet av Windows-95:

@DasIch:
Med tanke på rådande läget av världsomspännande pandemi och massarbetslöshet har jag svårt att tro att nästa generation flaggskeppstelefoner inte sätter sig under 10k iallafall. I slutändan är någonting bara så värt som folk är villiga att betala för, precis som en tavelmålning.

Jag tror också priset på flaggskepp telefoner blir hög men jag ser detta inte som något problem. Ta flaggskepp bilar, ja vad kostar dessa? Vissa över 10miljoner men vad spelar det för någon roll?

Det intressanta med mobiler är snarare priset på en mobil som kan anses vara goda egenskaper kostar och jag misstänker att detta pris kommer att sjunka. Alltså knappt märkbar bättre display, kamera, cpu etc blir det en mindre skara som vill betala för. När även de billiga mobilerna får nästan heltäckande skärm i stor storlek och har egenskaper som fingeravtryckläsare bakom displayen och trådlös laddning.
Så blir motiven att gå upp till de dyrare mindre, något nytt revolutionerade måste komma.
Inom mobiltelefonernas utveckling så har samma problem uppstått flera gånger, där folk har sagt att nu har telefonerna blivit så bra så att ingen nytt motiverar en att köpa en ny. Och jag pratar om tider tillbaka på 90 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kom på en sak. I din undersökning så skulle frågan varit. Hade ni köpt en liten (4,5" eller vad man föredrar) highend Android telefon för ca 10 000kr om denna hade funnits eller hade ni valt en annan telefon? Nu är detta ett forum för teknikintresserade, ställer man denna fråga på stan så får man nog mer nej svar. Som det är nu med omröstningen så var det folk som röstade som köpte en telefon vars märke gör att den ej ser ut som budget, flera skulle säkerligen också köpa en billigare telefon.

Det blir mer komplicerat om man bakar in pris och prestige i frågeställningen, jag var intresserad av vad folk föredrog för storlek om pris inte var en faktor, och finesserna var lika. Detta så att man inte kan säga t.ex. att andelen som föredrar små telefoner gör det bara för att de är billigare. Det var därför jag skrev explicit att man skulle strunta i priset och att high-end funktionerna var likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror också priset på flaggskepp telefoner blir hög men jag ser detta inte som något problem. Ta flaggskepp bilar, ja vad kostar dessa? Vissa över 10miljoner men vad spelar det för någon roll?

Det intressanta med mobiler är snarare priset på en mobil som kan anses vara goda egenskaper kostar och jag misstänker att detta pris kommer att sjunka. Alltså knappt märkbar bättre display, kamera, cpu etc blir det en mindre skara som vill betala för. När även de billiga mobilerna får nästan heltäckande skärm i stor storlek och har egenskaper som fingeravtryckläsare bakom displayen och trådlös laddning.
Så blir motiven att gå upp till de dyrare mindre, något nytt revolutionerade måste komma.
Inom mobiltelefonernas utveckling så har samma problem uppstått flera gånger, där folk har sagt att nu har telefonerna blivit så bra så att ingen nytt motiverar en att köpa en ny. Och jag pratar om tider tillbaka på 90 talet.

Det här är inte exotiska bilar riktade till en extremt nischad marknad.

Vad som är intressant är att kolla på prisutvecklingen. För lite mindre än 10 år sedan kostade en Iphone 4 runt 6000 svenska pengar. Det var Apples flaggskepp då. Jämför med Iphone 11 Pro som kostade 13 000 kronor vid lansering. Det är en prisökning på 115%. Samtidigt har Apple "bara" ökat priset med 60%.

60% är för övrigt hur mycket dyrare Iphone Xr var jämfört med Iphone 4 vid lansering. I svenska pengar. Apples pris på 599 USD är det samma. För pengarna som gav dig Apples flaggskepp för mindre än 10 år sedan får du idag deras budgetmodell. Om du bor i USA. Här i Sverige är det mycket dyrare.

Och det är inte bara mobiltelefoner som sett denna trend. Allt blir dyrare (i förhållande till köpkraft) och teknik samt bostäder är marknader där det märks extra tydligt, för det är mycket låtsaspengar som går dit. Bostadspriserna har dock sjunkit sedan 70-talet, uttryckt i guld. Du lär se samma om inte en ännu tydligare trend när det gäller teknik, för där utvecklas produktionen och priserna sjunker i mycket högre takt.

Nu vet inte jag hur det ser ut för dig men jag har inte ökat min lön med över 100% de senaste 10 åren. Att tekniken utvecklats en hel del under den här tiden förändrar inte det faktum att våra pengar snart är mindre värda än toapapper. Prisutvecklingen är ett mått på hur hårt tagna i baken alla blir.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Det här är inte exotiska bilar riktade till en extremt nischad marknad.

Nej, då pratar man väl såna här telefoner....
https://wealthygorilla.com/most-expensive-phones/ (även om det är gamla grejer)

Permalänk
Medlem

Vem vill betala TOLV TUSEN KRONOR för en Motorola tror dom?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vinolik:

Tror jag inte, tar väldigt lite plats. Och vem skulle välja en lidar eller en fjärde kameraläns över ett 3.5mm jack? Jämför med pennan på en note t.ex det är ju något som tar många många gånger mer plats.

Permalänk

Först kom Samsung med edge-display och jag förstod inte poängen med den. Måste vara störande med att man konstant kommer åt kanten på touchen när man använder telefonen. Men vad vet jag, de kanske har en lösning till det. Köper jag en dyr flaggskeppsmodell vill jag inte gå och störa mig på den, på grund av att den är dysfunktionell. Sedan är det det här med ömtålighet som måste öka drastiskt. Och inte tal om att hitta glasskydd som täcker hela skärmen, finns det ens? Den fyller inte heller någon praktisk funktion, ska jag vinkla telefonen i handen för att se någonting där då eller vad är poängen? Vad är det som ska väga upp mot allt det här, design? Om jag ändå tyckte att det är otroligt snyggt, men det är det ju inte... Så vad är poängen, jag får en sämre och ömtåligare telefon, som inte är snyggare. Var inte länge sedan Samsung sa "Vi fortsätter med välvd TV för att alla vill ha det, det är det som säljer mest" trots att alla andra hoppat av tåget. Klart som fan att välvd är det som säljer mest när det är det ända i deras sortimentet. Nu säljer inga böjda TV:n, inte ens Samsung. Nu, flera år senare, testar andra tillverkare konceptet med edge-skärm på mobiler och jag förstår fortfarande syftet med edge-skärmar. Javisst man har lyckats hitta ett användningsområde med att lysa upp kanten när det ringer efter flera år, men ärligt talat, är det särskilt starkt argument som väger upp nackdelarna? Men vänta nu... nu förstår jag, så användningsområdet är alltså att störa en person, som lagt sin telefon i stör-ej-läge, dvs med displayen nedåt? Vill slippsnissarna ha rgb-tivoli när de sitter i möte och lagt telefonen i stör-ej-läge och någon ringer? Tveksamt. Vill jag ha det, som enligt mig själv, har ett designtänk som sträcker sig utanför tonåren? Tveksamt. Undrar hur det blir med edge-skärmar i framtiden, när nyhetens behag har lagt sig och nackdelarna består.

Permalänk
Medlem

Verkar ju riktigt bra på papper, synd på den svaga laddningen bara, jag menar Xiaomi Mi 10 Pro har ju 50W...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

välvd skärm? Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

12000 för flaggskepp är nog inte så konstigt med tanke på att vår krona i stort sett halverats på några år. Men priset i förhållande mot upplösningen är ju löjligt, 1080 (om det nu stämmer) så lite har jag inte haft på mina senaste lurar som kostat betydligt mindre.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Lite synd med den låga upplösningen och den välvda skärmen, i övrigt verkar ju Edge (d.v.s den billiga varianten) träffa the sweet spot då den checkar i de flesta önskemål jag har på en telefon. Blir intressant att läsa tester på den.

Permalänk
Medlem

En Motorola-telefon är känd för sitt låga pris, medelmåttig kvalitet, prestanda, och märket Motorola är inte så värst populärt bland Samsung och Apple-användare. Nej - att lansera en sådan telefon med tanke på denna tid med Covid-19, under det märket och till det priset, så är det glasklart. Denna telefon blir ingen kioskvältare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Lite synd med den låga upplösningen och den välvda skärmen, i övrigt verkar ju Edge (d.v.s den billiga varianten) träffa the sweet spot då den checkar i de flesta önskemål jag har på en telefon. Blir intressant att läsa tester på den.

Behöver du verkligen högre upplösning än retina standarden på en telefon? Drar ju bara betydligt mer batteri och och säker prestanda tycker jag. Ser även hellre lite lägre upplösning och en högre Hz så att denna gräns träffas mer än inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Behöver du verkligen högre upplösning än retina standarden på en telefon? Drar ju bara betydligt mer batteri och och säker prestanda tycker jag. Ser även hellre lite lägre upplösning och en högre Hz så att denna gräns träffas mer än inte.

"Behöver" är väl ett starkt ord, men som med allt så är det svårt att gå tillbaka till något sämre än vad man en gång vant sig vid. Men ser som sagt fram mot att läsa tester då steget från qhd absolut inte behöver vara en deal breaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Behöver du verkligen högre upplösning än retina standarden på en telefon? Drar ju bara betydligt mer batteri och och säker prestanda tycker jag. Ser även hellre lite lägre upplösning och en högre Hz så att denna gräns träffas mer än inte.

Det finns ingen standard som heter Retina

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Det finns ingen standard som heter Retina

Nej det är väl kanske inte en standard, mindes fel, men det är ett mått/varumärke/standard-som-ingen-annan-accepterat som togs fram av Apple. Retina innebar att (deras) skärmar har minst en pixeldensitet av 300DPI/inch, dvs då det blir omöjligt (åtminstone för stora majoriteten) att urskilja enskilda pixlar från ett avstånd på mer än 25 cm. Förhoppningsvis stirrar du dig inte blind efter pixlar på din mobil från ett avstånd kortare än 25 cm några längre perioder per dag.

Sen känner jag till att det gjorts experiment att åsminstone en del människor kan "känna" pixeldensitet än så, men de inte med ord kan förklara hur de kan skilja på skärmarna eller faktiskt "se" pixlarna. Det känns dock lite onödigt att ha en sådan nivå på en mobilskärm. Särskilt eftersom jag tror de flesta tittar på sina mobil från 25 cm någon längre tid till att börja med, så den där gränsen när vi inte ens kan "känna" pixlarna kan nog infinna sig redan på normalt betraktningsavstånd för de "skarpsynta".

Min poäng var att innan vi har telefoner mer högre batteritid och uppdaterningsfrekvens ser jag inte någon anledning att jaga högre pixeldensitet än 300DPI/inch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jo, jag har också hört argumentet att eftersom företag inte tillverkar små kompetenta telefoner, så betyder det att det inte efterfrågas i tillräcklig grad. Eftersom det inte stämmer med vad jag upplever bland mina bekanta så gjorde jag en liten undersökning här på sweclockers med just den frågan. Utav 271 svar var det 27% som föredrog riktigt stor telefon (max/plus-storlek), 50% föredrog mellanklass (iphone 8/X, samsung S10) medan 21% helst ville ha en mindre telefon (typ iphone SE sen äldre, Galaxy S2 osv), telefoner som knappt finns längre.

20% är ingen försumbar andel. Sweclockers är mer teknikintresserade än allmänt, så jag vet inte hur det jämför sig med motsvarande andel för konsumenter i stort, men jag skulle inte bli förvånad om den andelen är än större.

Problemet är nog att de 20% inte vill betala 8000kr+ för bra specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är nog att de 20% inte vill betala 8000kr+ för bra specs

Nej, vem vill göra det? Högst 1%, skulle jag tro! Men för samma pris, oavsett pris, skulle 20% föredra en mindre telefon framför en stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, vem vill göra det? Högst 1%, skulle jag tro! Men för samma pris, oavsett pris, skulle 20% föredra en mindre telefon framför en stor.

Borde det inte gå att göra samma telefon på samma volym oavsett skärmstorleken?

Till exempel en 7” på 7mm eller 5” på 14mm har ju samma volym för batteri och kretskort och annat. Dessutom kan man nog krympa batteriet för att skärmytan är halverad (så 10-12mm borde vara jämförbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Behöver du verkligen högre upplösning än retina standarden på en telefon? Drar ju bara betydligt mer batteri och och säker prestanda tycker jag. Ser även hellre lite lägre upplösning och en högre Hz så att denna gräns träffas mer än inte.

Samma fråga som "behöver du verkligen ett RTX kort för att köra Minecraft?". Svaret är väl ja

Alltså har man väl sett hög upplösta skärmar så vill man kanske fortsätta ha det. Ångrar inte en sekund mitt köp av en "liten" 8.4" galaxy tab för många år sen. Tror det var den enda android plattan då som körde 1500p. Den skärmen är så skön att titta på.

Själv skulle jag nog välja en 2000kr billigare oneplus 8 pro även om den bara har 8/128 i jämförelse med 12/256 (min nuvarande telefon har 2/32 så jag är inte så kräsen på den fronten, lol) och en 108mpx main kamera som i praktiken lär fungera lika bra (meh sekundära kameror). Jag ser inget annat i den som skulle vara särskilt lockande om jag inte missat nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde det inte gå att göra samma telefon på samma volym oavsett skärmstorleken? Till exempel en 7” på 7mm eller 5” på 14mm har ju samma volym för batteri och kretskort och annat. Dessutom kan man nog krympa batteriet för att skärmytan är halverad (så 10-12mm borde vara jämförbart)

Jo, absolut. Dessutom är det ju batteriet som tar mest plats, så om man minskar skärmstorleken (och antal pixlar vid samma ppi) kan man ju också minska batteriet för en mindre volym och vikt. Det är ingen teknisk begränsning att göra mindre telefoner idag, det är ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Nej det är väl kanske inte en standard, mindes fel, men det är ett mått/varumärke/standard-som-ingen-annan-accepterat som togs fram av Apple. Retina innebar att (deras) skärmar har minst en pixeldensitet av 300DPI/inch, dvs då det blir omöjligt (åtminstone för stora majoriteten) att urskilja enskilda pixlar från ett avstånd på mer än 25 cm. Förhoppningsvis stirrar du dig inte blind efter pixlar på din mobil från ett avstånd kortare än 25 cm några längre perioder per dag.

Sen känner jag till att det gjorts experiment att åsminstone en del människor kan "känna" pixeldensitet än så, men de inte med ord kan förklara hur de kan skilja på skärmarna eller faktiskt "se" pixlarna. Det känns dock lite onödigt att ha en sådan nivå på en mobilskärm. Särskilt eftersom jag tror de flesta tittar på sina mobil från 25 cm någon längre tid till att börja med, så den där gränsen när vi inte ens kan "känna" pixlarna kan nog infinna sig redan på normalt betraktningsavstånd för de "skarpsynta".

Min poäng var att innan vi har telefoner mer högre batteritid och uppdaterningsfrekvens ser jag inte någon anledning att jaga högre pixeldensitet än 300DPI/inch.

Jag tycker inte att det är något problem att se pixlarna vid 300 PPI. Har sett andra undersökningar som säger att man behöver vara närmare 600 PPI för att nivån där folk slutar kunna urskilja pixlarna, andra har kommit fram till 900 PPI (vid 30 cm). Termen "Retina" är marketing och inget annat.

Apple själva har också urvattnat ordets betydelse då de släppts flertalet laptops med "Retina"-skärm som har strax över 200 PPI. Du kan se en lista på modeller här.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q