Bästa trådbundna gaminghörlurarna utan mic (+Dac?) Obs, stort huvud och öron

Permalänk
Medlem

Bästa trådbundna gaminghörlurarna utan mic (+Dac?) Obs, stort huvud och öron

Hej!

Skulle vilja veta vilka de bästa trådbundna over-ear hörlurarna är. Jag är öppen för att använda en Dac, har tittat på https://www.komplett.se/product/830580/tv-ljud-bild/horlurar/... som insteg.

Jag behöver ingen mic, men är väl ingen nackdel om det ingår. Har en Blue Snowball Ice bordsmic att använda.

Budgeten är rätt hög, runt 2,5-3k exkl DAC.

Jag har även rätt stort huvud och öron så de måste få plats.

Halvöppna fungerar, men helst inte helt öppna lurar.

Sorry om det inte är så uttömmande information, men ställ gärna en följdfråga så svarar jag ASAP.

Tack på förhand,
Zoxx0

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Svårt att svara på vad som är "bäst", beror helt på dina krav.
Baserad på budget skulle jag snarare lägga hela budgeten på ett par lurar än på dac + lurar

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Tack!

Skrivet av madeofelias:

Svårt att svara på vad som är "bäst", beror helt på dina krav.
Baserad på budget skulle jag snarare lägga hela budgeten på ett par lurar än på dac + lurar

Har redigerat posten, 2,5-3k exkl. DAC

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av Sennheiser HD600 och/eller HD599 för gaming?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Hej!

Skulle vilja veta vilka de bästa trådbundna over-ear hörlurarna är. Jag är öppen för att använda en Dac, har tittat på https://www.komplett.se/product/830580/tv-ljud-bild/horlurar/... som insteg.

Jag behöver ingen mic, men är väl ingen nackdel om det ingår. Har en Blue Snowball Ice bordsmic att använda.

Budgeten är rätt hög, runt 2,5-3k exkl DAC.

Jag har även rätt stort huvud och öron så de måste få plats.

Halvöppna fungerar, men helst inte helt öppna lurar.

Sorry om det inte är så uttömmande information, men ställ gärna en följdfråga så svarar jag ASAP.

Tack på förhand,
Zoxx0

Utan att blinka, HD58x via Drop.com. Om du är ok med öppna lurar.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Älskar mina Philips Fidelio X2. Efterföljaren Philips Fidelio X2HR finns för 2099 kronor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Har någon erfarenhet av Sennheiser HD600 och/eller HD599 för gaming?

HD600 och HD599 tillhör två helt olika segment. HD599 är en betydligt sämre lur.

HD600 är nästintill en referenslur med en extremt neutral ljudbild. Innebär att ljudet kan uppfattas något platt, men väldigt korrekt, dvs så som det är tänkt att låta. Basen i HD600 är korrekt men ”stannar” av för tidigt i frekvenskurvan, innebär avsaknad av mullrande och vibrerande känslan som djup bas kan ge.

I spel: explosioner eller en helikopter som lyfter i COD kittlar inte alls...

Tråkigt nog har de en smal ljudbild, tänk att du håller handflatan framför näsan och gör en 360 runt huvudet.

I spel: fiendens distans är inte lika lätt att bedöma som med ett par lurar med bred ljudbild.

Däremot är precisionen bra, innebär att du lätt kan urskilja varifrån fienden kommer.

I spel: du vet precis varifrån ljudet kommer. Även upp och nedifrån.

HD58x är också neutrala med grym precision men kryddar till det lite i basen med dessutom en, något, bredare ljudbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

HD600 och HD599 tillhör två helt olika segment. HD599 är en betydligt sämre lur.

HD600 är nästintill en referenslur med en extremt neutral ljudbild. Innebär att ljudet kan uppfattas något platt, men väldigt korrekt, dvs så som det är tänkt att låta. Basen i HD600 är korrekt men ”stannar” av för tidigt i frekvenskurvan, innebär avsaknad av mullrande och vibrerande känslan som djup bas kan ge.

I spel: explosioner eller en helikopter som lyfter i COD kittlar inte alls...

Tråkigt nog har de en smal ljudbild, tänk att du håller handflatan framför näsan och gör en 360 runt huvudet.

I spel: fiendens distans är inte lika lätt att bedöma som med ett par lurar med bred ljudbild.

Däremot är precisionen bra, innebär att du lätt kan urskilja varifrån fienden kommer.

I spel: du vet precis varifrån ljudet kommer. Även upp och nedifrån.

HD58x är också neutrala med grym precision men kryddar till det lite i basen med dessutom en, något, bredare ljudbild.

Tack för bra jämförelse!

Är HD58X samma lur som HD599 eller är det stor skillnad? Känns enklare att beställa HD599 från Komplett än Drop i USA ifall saker går sönder.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Har någon erfarenhet av Sennheiser HD600 och/eller HD599 för gaming?

Använder mig av HD660S och Fidelio X2HR till gaming och tycker båda fungerar riktigt bra.

En liten fördel för HD660S i mitt tycke gällande positionering i FPS spel om det är din grej.

Permalänk
Medlem

@Cerb: Tack men HD660S är i väl saftiga laget för mig tyvärr. Enbart gaming de ska användas till, har ett 5.1.2 UHD Atmos system bakom mig i samma rum om jag vill lyssna på musik eller titta film.

Är Fidelio bra också för positionering? Typ 90% bra eller 50% så bra som HD660s?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

@Cerb: Tack men HD660S är i väl saftiga laget för mig tyvärr. Enbart gaming de ska användas till, har ett 5.1.2 UHD Atmos system bakom mig i samma rum om jag vill lyssna på musik eller titta film.

Är Fidelio bra också för positionering? Typ 90% bra eller 50% så bra som HD660s?

Tycker Fidelio fungerar riktigt bra. Absolut ett vettigt val för prisnivån. Kräver inte heller extern dac/amp .

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Utan att blinka, HD58x via Drop.com. Om du är ok med öppna lurar.

Har beställt ett sånt par nu, så får vi se. Tack för tipset.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

@Cerb: Tack men HD660S är i väl saftiga laget för mig tyvärr. Enbart gaming de ska användas till, har ett 5.1.2 UHD Atmos system bakom mig i samma rum om jag vill lyssna på musik eller titta film.

Är Fidelio bra också för positionering? Typ 90% bra eller 50% så bra som HD660s?

Klokt val av HD58x

Lite kuriosa. Frekvenskurvan för ett otränat öra låter i princip 95% av 660s. HD58x har en aning mer bas. 660s urskiljer en glimt av mer detalj, som ett tränat öra måste lyssna till och jämföra A mot B. Vissa påstår att elementen är ur samma familj till och med. Jag tar ut de yttre svarta isoleringskuddarna och i det utförandet är det i princip svårt att urskilja 660s mot HD58x.

Slutklämmen. Du har köpt en lur som i princip är 660s och anses vara ett kap i hörlursvärlden.

Fidelio X2 har en bredare ljudbild, men desto sämre positionering. Även här måste man leta efter skillnaderna och skapa sig referenspunkter A mot B.

Det bästa med HD58x är att du får ut det bästa ur dem, med Apples egna lightning till aux adapter (en så kallad DAC) som mäter extremt bra för 99kr. Har du USB C på Pcn, köp en motsvarande Apple USB C till aux och spendera inte en krona till på förstärkare/DAC.

Min erfarenhet av Topping NX4 DSD mot Apple lightning till aux märks endast när jag spelar mina HE4xx som behöver mer kräm för att drivas tillräckligt högt och dynamiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Klokt val av HD58x

Lite kuriosa. Frekvenskurvan för ett otränat öra låter i princip 95% av 660s. HD58x har en aning mer bas. 660s urskiljer en glimt av mer detalj, som ett tränat öra måste lyssna till och jämföra A mot B. Vissa påstår att elementen är ur samma familj till och med. Jag tar ut de yttre svarta isoleringskuddarna och i det utförandet är det i princip svårt att urskilja 660s mot HD58x.

Slutklämmen. Du har köpt en lur som i princip är 660s och anses vara ett kap i hörlursvärlden.

Fidelio X2 har en bredare ljudbild, men desto sämre positionering. Även här måste man leta efter skillnaderna och skapa sig referenspunkter A mot B.

Det bästa med HD58x är att du får ut det bästa ur dem, med Apples egna lightning till aux adapter (en så kallad DAC) som mäter extremt bra för 99kr. Har du USB C på Pcn, köp en motsvarande Apple USB C till aux och spendera inte en krona till på förstärkare/DAC.

Min erfarenhet av Topping NX4 DSD mot Apple lightning till aux märks endast när jag spelar mina HE4xx som behöver mer kräm för att drivas tillräckligt högt och dynamiskt.

Tack för bra info!

Blev faktiskt en FiiO E10K som är på väg till mig men den kostade bara 800kr. Blev lite lockad av Bass-Boosten den har + fått väldigt bra recensioner. Har inte USB-C i datorn, köpte den 2014 så har några år på nacken!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Klokt val av HD58x

Lite kuriosa. Frekvenskurvan för ett otränat öra låter i princip 95% av 660s. HD58x har en aning mer bas. 660s urskiljer en glimt av mer detalj, som ett tränat öra måste lyssna till och jämföra A mot B. Vissa påstår att elementen är ur samma familj till och med.

Drivarna i 660S kommer från HD700 serien och de i 58x kommer från HD5 serien. Båda moddade för 150ohm och tunade att ha liknande signatur.

Jag har bara hört HD58x lite snabbt några gånger och det är riktigt prisvärda lurar, men är de samma som 660s, nja inte direkt. Saknar en del upplösning och har tyngre bas. Men överlag riktigt bra hörlurar för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Drivarna i 660S kommer från HD700 serien och de i 58x kommer från HD5 serien. Båda moddade för 150ohm och tunade att ha liknande signatur.

Jag har bara hört HD58x lite snabbt några gånger och det är riktigt prisvärda lurar, men är de samma som 660s, nja inte direkt. Saknar en del upplösning och har tyngre bas. Men överlag riktigt bra hörlurar för det priset.

Oavsett var det härstammar från, är det ett kvalitetselement. HD700 var en rätt påkostad sak.

För att illustrera i bild, kan man utläsa likheten i denna graf. Det är inte exakt samma lur, övermålad. Men även audiofiler som testar båda fram och tillbaka hävdar att skillnaden finns, men den beror på låt, och inspelningskvalitet. För spel, är det inte i min mening värt sett till vad du får för +2500 kr.

Den gröna linjen illustrerar HD58x och den något förhöjda (subtilt) basen. Absolut inget boomande att tala om, tvärtom är det väldigt trevlig egenskap i spel.

Edit: mellanregistret där lurarna möts helt och hållet är en stor anledning till att det är svårt att utmärka skillnaden, som istället förekommer i form av uppfattad ”detalj”, ”krispighet” i det övre registret.

Länk: https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...

Permalänk
Avstängd

AKG k612 PRO är nog ett av de bättre, men tyvärr kan man inte byta sladd i dem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av miizoo:

Oavsett var det härstammar från, är det ett kvalitetselement. HD700 var en rätt påkostad sak.

För att illustrera i bild, kan man utläsa likheten i denna graf. Det är inte exakt samma lur, övermålad. Men även audiofiler som testar båda fram och tillbaka hävdar att skillnaden finns, men den beror på låt, och inspelningskvalitet. För spel, är det inte i min mening värt sett till vad du får för +2500 kr.

Den gröna linjen illustrerar HD58x och den något förhöjda (subtilt) basen. Absolut inget boomande att tala om, tvärtom är det väldigt trevlig egenskap i spel.

Edit: mellanregistret där lurarna möts helt och hållet är en stor anledning till att det är svårt att utmärka skillnaden, som istället förekommer i form av uppfattad ”detalj”, ”krispighet” i det övre registret.

https://diyaudioheaven.files.wordpress.com/2018/05/hd660s-vs-prod-hd58x1.png?w=1168

Länk: https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...

Mätningar saknar sällan anknytning till den faktiska kvaliteten. Ljudkaraktärsmässigt, hur produkten känns och personlig preferens, etc spelare större roll.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Avstängd

HyperX Cloud II är bra.

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

Har beställt ett sånt par nu, så får vi se. Tack för tipset.

Du får gärna rapportera vad du tycker när du fått hem dina lurar

Har haft ett Sennheiser PC 360 G4ME Headset sedan 2011 och varit sjukt nöjd med de men nu är det dags att uppgradera. Sitter och velar mellan Sennheiser 58X eller Sennheiser 6xx från Drop. Lutar i dagsläget mot 58X!

Permalänk
Medlem

HD58X är ingen lur jag skulle rekommendera för förstapersonspangare. Liten ljudbild i jämförelse med många andra öppna hörlurar. Lokalisera ljud (skott, fotsteg, fordon etc) är ok men inte mer. Dock låter luren väldigt bra för sin prisklass, även om jag eftersträvar lite mer fyrverkerier i diskanten.

Då är HD599 en bättre lur tycker jag. EQ:a ned över basregistret/lägre mellanregistret med 2,5-3,5 db och det blir i mina öron lättare att positionera motståndare, iallafall i pubg. Det spel jag spelar allra mest.
AKG K712 pro är också en bra lur för pang-pang-spel. Dock har mitt exemplar en tendens att glida ner om man surrar i discord och rör på huvudet en del. Finns andra som inte har det problemet ska tilläggas.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

HD58X är ingen lur jag skulle rekommendera för förstapersonspangare. Liten ljudbild i jämförelse med många andra öppna hörlurar. Lokalisera ljud (skott, fotsteg, fordon etc) är ok men inte mer. Dock låter luren väldigt bra för sin prisklass, även om jag eftersträvar lite mer fyrverkerier i diskanten.

Då är HD599 en bättre lur tycker jag. EQ:a ned över basregistret/lägre mellanregistret med 2,5-3,5 db och det blir i mina öron lättare att positionera motståndare, iallafall i pubg. Det spel jag spelar allra mest.
AKG K712 pro är också en bra lur för pang-pang-spel. Dock har mitt exemplar en tendens att glida ner om man surrar i discord och rör på huvudet en del. Finns andra som inte har det problemet ska tilläggas.

Lycka till

HD58x är en alldeles utmärkt spellur, det är även AKG 712 Pro.

HD58x har bättre imaging, positionering, med en mer korrekt ljudbild samt bättre basrespons.

Vad gäller bredd på ljudbilden är AKG en aning bredare, men inget märkvärdigt. Är bredden på ljudbilden viktig är HE4xx värd att kika på.

Även rtings bekräftar skillnaderna.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/akg-k712-pro-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

HD58x är en alldeles utmärkt spellur, det är även AKG 712 Pro.

HD58x har bättre imaging, positionering, med en mer korrekt ljudbild samt bättre basrespons.

Vad gäller bredd på ljudbilden är AKG en aning bredare, men inget märkvärdigt. Är bredden på ljudbilden viktig är HE4xx värd att kika på.

Även rtings bekräftar skillnaderna.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/akg-k712-pro-...

Att HD58X har en bättre imaging håller jag inte alls med om. Inte när jag jämför mina HD58X med K712 pro. Visst levererar HD58X lite mer i dom lägre frekvenserna, men är det bättre? Det är subjektivt.
Vad menar du med "en mer korrekt ljudbild"? Har tyvärr ingen erfarenhet av HE4XX, dock HE-400i. Den ljudbilden är mer äggformad. Något bredare än djup utan att vara speciellt bred.