Datorn fryser i en sekund lite då och då.

Permalänk
Medlem

Datorn fryser i en sekund lite då och då.

Tjo. Sedan några dagar har min dator börjar frysa i någon sekund. Detta gäller både bild och ljud. Spelar ingen roll om datorn jobbar 100% eller bara några få procent. Har foldat en del och tänkte först att det kanske berodde på det men det händer även med den avstängd och spotify ligger och myser. Tror det började efter en windowsuppdatering men har efter det fått nya uppdateringar som inte ändrat något så vette tusan om det kan vara där det spökar. Har försökt uppdatera alla drivrutiner jag hittat och även skannat datorn från malware och virus utan att den hittat något. Har provat att starta om och då är den snäll en stund. Men efter någon timma kommer det igång igen slumpmässigt.

Datorn är en 2600X, 16 gig ram, OS på SSD (m.2) gtx 1060 3 gig. Tempen ligger aldrig över 65 grader på både cpu och gpu. Även bra luftflöde för övriga komponenter så borde inte vara pga värmen.

Någon annan som har liknande efter windowsuppdatering eller som kan ha en ide vad det skulle kunna vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra:
Jag fick samma problem efter förra updateringen av geforce drivrutiner inte hade installerats korrekt. Jag hade gjort en ny installation av windows och precis installerat geforce experience och fick då detta bekymmer med att CPU gick 100procent belastad hela tiden samt att datorn frös med jämna mellanrum.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@Perrablerra:
Jag fick samma problem efter förra updateringen av geforce drivrutiner inte hade installerats korrekt. Jag hade gjort en ny installation av windows och precis installerat geforce experience och fick då detta bekymmer med att CPU gick 100procent belastad hela tiden samt att datorn frös med jämna mellanrum.

Min cpu måste inte vara 100% belastad när det händer. Ligger nu på ca 12% och frös precis till. Har uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna igår utan problem utifall det var de som strulande men det fortsätter ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ Don_Tool:
Same here, jag hade installerat om efter en (DPC_watchdog_violation) och PC gick för 100% efter senaste GeForce drivrutinen, men efter senaste omstarten är det lugnt, håller tummarna.

Permalänk
Medlem

Hittade felet. Qbittorrent-klienten fuckade upp datorn. Laddade ner en nyare version för någon dag sedan och den var tydligen inte helt 100. Men med den skiten avstängd rullar allt på som det ska även när jag belastar datorn.

Visa signatur