Veckans fråga: Hur laddar du mobiltelefonen?

Permalänk
Medlem

Jag använder snabbladdare och långsamladdare. Telefonen blir varmare av snabbladdare, så jag använder hellre den långsamma om jag inte bara ska korttidsladda. Eftersom att den inte alls blir varm av den långsamma laddaren litar jag på att den inte blir varm under en längre period och därför är skonsammare än snabbladdaren.

Jag laddar var fjärde, var femte dag ungefär.

Permalänk
Medlem

Laddar oftast med ny snabbladning för den medföljande laddaren verkade mest ladda så långsamt som möjligt och tröttnade . Men hade jag kunnat välja telefon lite mer hade jag fortsatt med trådlös laddning

Permalänk

Bytte nyligen ut min gamla Microsoft Lumia 950 som hade snabbladdare och plågsamt långsam trådlös laddning till en OnePlus 7 Pro utan trådlös laddning men med medföljande snabbladdare (Warp Charge).
Skönt att kunna ladda upp 50% av batteriet på 20 minuter nu, fast det bara är 10 minuter snabbare än med gamla Microsoft Lumia 950.
Har alltid snabbladdat luren innan jag drar till jobbet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Med ström

Permalänk
Medlem

Körde trådlöst i några år, om det var S7 eller vad det var.

Känns som en onödig klump för något som ändå kräver en vanlig USB-laddare och man kan inte på ett bekvämt sätt använda telefonen samtidigt = onödigt?

För att inte tala om att det inte är effektivt sätt att använda elen till, inte för att det gör något för individen men samlar man ihop alla så.

Permalänk
Medlem

Qi, enda gången sladden används är när man är på resande fot.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Laddar med en snabbladdare, på min Mate 20 Pro var det en 40W och på min nuvarande ROG phone 2 så är det en 18W laddare som gäller. I snart 4 år har jag laddat mina mobiler till 90% och sen låtit den gå ner till 20% för att sedan ladda upp den till 90% igen.

Visa signatur

Aorus RTX 3080 Master | i5-8600k 5GHz delidded | 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

I dessa tider befinner man sig sällan mer än några meter från närmaste laddkabel så 1A fungerar för mig. Även innan dess så laddade jag den antingen på natten eller på jobbet så var rätt obrydd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kör snabbladdning via en docka vid datorn, hatar att ladda mobilen när den ligger ner, vill ju kunna se vad som pluppar upp!

Permalänk
Medlem

USB C— lightning kabel samt 18w USB c adapter. iPhone 11

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st snabbladdare ala Samsung. En av dem är dock lite trasig och är i "bakgrunden". Har även en lågeffektladdare i bilen (USB från bil / USB från Cigguttag / USB > väggadapter).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

USB C. Laddade med 2A x 5V = 10W så länge originalladdaren höll. Nu med 1A x 5V = 5W.
Tar många timmar att ladda 3300mAh batteriet nu men det är väl det som hjälpt till att jag fortfarande har okej batteritid efter snart fem års användning.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Har lyckats integrera IKEAs QI laddare och USB-hubbar runt hela kåken, Blir nästan som en drog

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Kör bara med trådlös laddplatta, över natten. Har aldrig behov att ladda över dagen, dom extremt få tillfällen så blir det kabel ifall jag måste ladda upp telefon snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag laddar via usb sladden från min laptop över en natt så valde "Laddare med låg effekt".
Jag har aldrig råkat ut för att ett batteri blivit dåligt eller att det slutat fungera när jag laddat från laptoppen.
Jag använder min telefon i 3 dagar innan jag laddar ibland räcker batteriet i 4 dagar (jag stänger aldrig av telefonen eller använder flightmode).
Har en mellanklass lur av 2018 års modell.

Permalänk
Medlem

Trådlös med ställ guld värt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

laddar med kabel utan snabbladd då det sliter bara på batteriet.

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning sedan 1,5 år tillbaka. Så smidigt att bara sätta telefonen på laddaren på nattduksbordet varje kväll och ha en fulladdad telefon nästa morgon.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Laddar helst via USB på datorn, men att det gäller och finna en USB port som har bättre laddning också, många USB portar brukar vara sega på att ladda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Både långsam och snabbladdning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Beror på var jag är, snabbladdare om de är närmast, långsam annars och trådlös i bilen.

Permalänk
Medlem

Laddar nästan alltid med gammal sketen 5W usb, anslutet via "usb-kondom" (som saknar data-ledare) till mina stationära maskiner, både hemma och på jobbet.

Nackdel: tar längre tid (men det spelar ingen roll för min del).
Fördel: enkelt, och snällt mot batteriet.

Trådlöst är så förbaskat ineffektivt att jag vägrar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

I stort sett alltid trådlöst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Docka vid sängen under natten, osäker på effekt, men 10W kanske så semi-snabb.
I bilen med vad nu en golf lämnar ur usb-porten.
Hos flickvännen med ikea-laddare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Snabbladdare är så snabba idag så för mig räcker det med att ladda mobilen under tiden jag är i duschen. Försökte med trådlöst på min förra mobil men det är för omständligt, måste ligga perfekt på laddaren och tar för lång tid.

Permalänk
Medlem

Kör med inkluderad snabbladdare, Dash/Vooc. Bryr mig inte om det sliter lite mer på batteriet, kostar typ 200 kr att byta, ingenting i sammanhanget.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Själv är jag batterinörd, skadad från min helikopterhobby som jag höll på med förut, där jag använde LiPo batterier.

Min telefon följde det med en effektfull snabbladdare, dock använder jag en svagare variant. Bättre att ladda långsamt eftersom självaste batteriet blir för varmt anser jag. Trådlösa laddare påverkar värmen på batteriet har jag också hört... har dock ingen erfarenhet av dessa.

Dessutom har jag rootat telefonen (Android) för att installera servicen ACC (Advanced Charging Controller), som ska styra hur laddning går till, dock är vissa funktioner begränsade beroende på hårdvara och kernel. Nackdelen är att denna service går bara att ställa in i terminalen.

Dock finns det en UI-app till ACC så man kan ställa in olika laddningsprofiler för de behov man har direkt i telefon.

Min telefon verkar inte stödja spänningsbegränsare samt strömbegränsare vid laddning (optimalt vore att max ladda med 3.92 volt, samt ha en strömbegränsing, t.ex. 500mA), dock stödjer min telefon idle-mode, vilket betyder att om laddningsprofilen anser att jag inte behöver ladda telefonen, strömförs telefonen med laddaren medans batteriet vilar (likna det vid som att jag plockar ur batteriet och lägger det åt sidan).

Dessutom skall man undvika ladda telefonen över 80% om det inte behövs, optimalt vore att ha spänning mellan 40-60%.

Själv brukar jag ladda till 60%, eller 80% när jag behöver det, och undviker att spänningen understiger 30%. Med ACCA, som är UI:n till ACC, kan man också ställa in ett schema för när man vill starta en viss profil. T.ex. låter jag mobilen vara under idle-mode under natten, och börja ladda telefon till önskad spänning vid en viss tidpunkt, kanske 1 timma innan man ska iväg på morgonen.

Skrivet av glemmy:

Jag har sedan jag köpte telefonen försökt hålla den mellan 20 och 80% laddning för att spara på batteriet.

Det kanske låter jobbigt, men jag har en rutin som är enkel att följa. När jag kommer till jobbet på morgonen har telefonen runt 25% kvar, så då laddar jag den via usb-kabeln i laptopen, i ett par timmar eller vad det kan ta. Drar ur den när den är runt 80%.

På helger eller kvällar efter mycket användning åker den i snabbladdaren en kvart eller så.

Batteriet känns faktiskt som nytt, 1,5 år senare.

Jag brukar göra ungefär som ni gör, dvs hålla mellan 20-80%. Oftast laddar jag kort när mobilen börjar närma sig 40% och kommer snabbt upp i kanske 60%.

Skrivet av Baxtex:

Låter jobbigt. Sedan flera år tillbaka finns det appar som stoppar laddning vid t ex 80% och börjar inte ladda igen förrän det går ner på 75% tex. Tror vissa tillverkare har det inbyggt i sina roms, t ex Sony. Tror Oneplus ska implementera det också.

Men ärligt talat så tror jag inte det gör så stor skillnad. En telefon har man i regeln 2-3 år och inom den tiden har jag aldrig haft problem med batteriet. Har man telefonen i 10 år kanske det är relevant att ta hand om batteriet på det viset. Går ju att byta batteriet också fast det är mer omständigt numera.

Jag köpte min pixel för snart två år sedan. Har testat detta sedan dess. I början var det lite jobbigt, men nu går det på rutin. Bara stoppa i sladden ett kort tag när det sjunker en bit under 50%.

Ska jag ut och resa eller nåt och inte är säker på om det finns uttag på ett tag laddar jag upp till 100%. Annars är det ju lätt att då och då under dagen fylla på. Oftast kort på morgonen och kvällen.

Mitt batteri håller än så länge som när det var nytt. Visst slitage är ju ofrånkomligt, men tänker att det minskar risken för krångel på sikt. Förhoppningsvis kan jag ha den här mobilen några år till åtminstone. Tio år tror jag inte jag kommer klara, men hoppas på minst fem år.

Permalänk
Medlem

Jag brukar hålla mobilen mellan 48% och 52%. Det är lite jobb med det, men jag har byggt en dedikerat makapär som övervakar batteriprocenten och kopplar in laddsladd mha en motoriserad arm när det faller under 50% och kopplar ur sladden när det går över 51%. Det är lite jobb med det, och att använda telefonen är rätt svårt. Fördelen är ju att det inte sliter så mycket på batteriet iom att den nästan är oanvändbar.

Planerar på att bygga in någon slags kyl/värmelösning så jag kan se till att batteriet alltid har optimal temperatur med, men misstänker att mobilen inte blir så mobil längre då.

stavfel
Visa signatur

Bleak

Permalänk
Hjälpsam

Snabbladdare?
Tror inte att min gamla Ifån 5 har sådana finesser, brukar ladda via en enhet som har 6 USB utgångar, så jag tror att telefonen får all kräm den kan begära.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt huaweis snabbladdare. Har kört med en vanlig laddare. Inte haft behov av snabbladdning och har jag haft behov har jag glömt bort att jag har den i någon låda.