Veckans fråga: Hur laddar du mobiltelefonen?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur laddar du mobiltelefonen?

Trådlös laddning, snabbladdning och långsammare varianter syns idag hos många telefonmodeller. På vilket sätt laddar du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbladdning, dvs medföljande laddare med hög effekt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Snabbladdning, dvs medföljande laddare med hög effekt.

Samma som ovan

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Hedersmedlem

Medföljande snabbladdare, men stänger av snabbladdning för att slita mindre på batteriet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är det fler än Apple som envisas med att skicka med medföljande laddare med låg effekt? Trodde det mesta i Android-världen kom med snabbladdare.

Permalänk
Medlem

Alla 3 beroende på vart jag befinner mig.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Avstängd

Vet ej om det är en myt men: tär inte snabbladdare på mobilbatteriet snabbare än "vanliga" medföljda laddare gör?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Snabbladdare som slutat snabbladda.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Knasiga alternativ. Snabbladdare som följde med såklart

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Är det fler än Apple som envisas med att skicka med medföljande laddare med låg effekt? Trodde det mesta i Android-världen kom med snabbladdare.

Höjden av snålhet, tom budgetmärken skickar med bättre laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vet ej om det är en myt men: tär inte snabbladdare på mobilbatteriet snabbare än "vanliga" medföljda laddare gör?

Vad jag förstått så är det värmen som uppstår vid laddning som tär på batteriet. Då kan man göra som Oneplus, att man sätter dom delar som blir varma i laddaren istället för mobilen så håller telefonen sig sval! 😉

Permalänk
Medlem

Laddar min iPhone X under kvällarna när jag sitter vid datorn på en trådlös laddare. Sedan håller sig batteriet utan att behöva laddas över natten till nästa dag ungefär samma tid.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Master of Overkill

Trådlöst nomad hemma och jobb och deras kabel med inbyggd power bank

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag använder alla tre alternativ beroende på tid på dygnet, vilken dag i veckan, jobb eller hemma osv. osv.
Oftast är det trådlösa laddaren vid datorn som jag använder mest, snabbladdare ibland på jobbet om jag surfat för mkt och behöver lite extra kräm i slutet av dagen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

En gammal Sony Ericsson laddare från 2005 när Sony Ericsson EP800 släpptes. Kabeln in i den och poof, medelsnabb laddning på 850mA. Tar ca en timme att ladda fullt.

Permalänk
Medlem

Har bara kört trådlös laddare nu under dagarna man jobbar hemifrån, en på skrivbordet och en på sängbordet.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
99:e percentilen

Laddar min Galaxy S9 med en 5-watts iPhone-laddare. Har fått för mig att det ska slita mindre på batteriet, även om jag egentligen saknar kunskap på området.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har sedan jag köpte telefonen försökt hålla den mellan 20 och 80% laddning för att spara på batteriet.

Det kanske låter jobbigt, men jag har en rutin som är enkel att följa. När jag kommer till jobbet på morgonen har telefonen runt 25% kvar, så då laddar jag den via usb-kabeln i laptopen, i ett par timmar eller vad det kan ta. Drar ur den när den är runt 80%.

På helger eller kvällar efter mycket användning åker den i snabbladdaren en kvart eller så.

Batteriet känns faktiskt som nytt, 1,5 år senare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Alla tre

Sitter jag vid datorn blir det trådlöst för att slippa rycka ut sladden under tex gaming.

Det blir snabbladdning när jag ska lämna hemmet och vill snabbt få en fulladdad telefon.

När jag sover blir det sladd med låg effekt.

Permalänk
Lego Master

Nattladdar med sladd (jaaaa, det är dåligt, käften hålls!).
Fast hållare med laddar i bilen.
Qi-platta på jobbet för behovsladdning.

Faller den under 50% blir jag nojjig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Själv är jag batterinörd, skadad från min helikopterhobby som jag höll på med förut, där jag använde LiPo batterier.

Min telefon följde det med en effektfull snabbladdare, dock använder jag en svagare variant. Bättre att ladda långsamt eftersom självaste batteriet blir för varmt anser jag. Trådlösa laddare påverkar värmen på batteriet har jag också hört... har dock ingen erfarenhet av dessa.

Dessutom har jag rootat telefonen (Android) för att installera servicen ACC (Advanced Charging Controller), som ska styra hur laddning går till, dock är vissa funktioner begränsade beroende på hårdvara och kernel. Nackdelen är att denna service går bara att ställa in i terminalen.

Dock finns det en UI-app till ACC så man kan ställa in olika laddningsprofiler för de behov man har direkt i telefon.

Min telefon verkar inte stödja spänningsbegränsare samt strömbegränsare vid laddning (optimalt vore att max ladda med 3.92 volt, samt ha en strömbegränsing, t.ex. 500mA), dock stödjer min telefon idle-mode, vilket betyder att om laddningsprofilen anser att jag inte behöver ladda telefonen, strömförs telefonen med laddaren medans batteriet vilar (likna det vid som att jag plockar ur batteriet och lägger det åt sidan).

Dessutom skall man undvika ladda telefonen över 80% om det inte behövs, optimalt vore att ha spänning mellan 40-60%.

Själv brukar jag ladda till 60%, eller 80% när jag behöver det, och undviker att spänningen understiger 30%. Med ACCA, som är UI:n till ACC, kan man också ställa in ett schema för när man vill starta en viss profil. T.ex. låter jag mobilen vara under idle-mode under natten, och börja ladda telefon till önskad spänning vid en viss tidpunkt, kanske 1 timma innan man ska iväg på morgonen.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Snabbladdare vid TVn och slöladdare vid sängen. Tveksamt att jag märker skillnad på batteriets hälsa men behöver ju aldrig ladda snabbt när jag ska sova så blir bra så.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Snusfri

Laddar under natten med kabeln inkopplad i min dator.
Ibland (väldigt, väldigt sällan) så använder jag medföljande snabbladdare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag laddar på alla tre sätt, ibland också med det Samsung nu kallar "Supersnabb" laddning i S20
Försöker nu också ladda på dagen så jag kan hålla koll på hur mycket laddning jag har.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har sedan jag köpte telefonen försökt hålla den mellan 20 och 80% laddning för att spara på batteriet.

Det kanske låter jobbigt, men jag har en rutin som är enkel att följa. När jag kommer till jobbet på morgonen har telefonen runt 25% kvar, så då laddar jag den via usb-kabeln i laptopen, i ett par timmar eller vad det kan ta. Drar ur den när den är runt 80%.

På helger eller kvällar efter mycket användning åker den i snabbladdaren en kvart eller så.

Batteriet känns faktiskt som nytt, 1,5 år senare.

Låter jobbigt. Sedan flera år tillbaka finns det appar som stoppar laddning vid t ex 80% och börjar inte ladda igen förrän det går ner på 75% tex. Tror vissa tillverkare har det inbyggt i sina roms, t ex Sony. Tror Oneplus ska implementera det också.

Men ärligt talat så tror jag inte det gör så stor skillnad. En telefon har man i regeln 2-3 år och inom den tiden har jag aldrig haft problem med batteriet. Har man telefonen i 10 år kanske det är relevant att ta hand om batteriet på det viset. Går ju att byta batteriet också fast det är mer omständigt numera.

Permalänk

Laddar min endast på natten genom min avstängda dator så låg-låg effekt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Trådlös laddare sedan 2013

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Livsnjutare 😎

Uppgraderade nyligen till en telefon med stöd för trådlös laddning, och visst tusan är det smidigt...
Har en sådan vid sängen så där laddar jag väl den under natten för det mesta.

Innan dess hade jag en vanlig kabel-baserad docka som vart kopplad till en 5v adapter, dock med högre ampere än vanligt, så vet inte huruvida det blev snabbladdning eller ej, men det kändes som att det gick snabbare ?

Om 5v/1A är standarden och således 5watt, så har jag väl kört med 12watt då eftersom Ac-adaptrarna jag använt är antingen från iPads eller tredjeparts modeller, samtliga på 5v/2,4A

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning på både iPhone, Airpods Pro och Apple Watch

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Laddar med den som kom med telefonen, vilket är en snabbladdare. Försöker även hålla mig så att jag inte laddar ur eller laddar fullt, men brukar ändå klara mig med att ladda varannan dag.