Amazon öppnar verksamhet i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

Vi har Copyswede i Sverige lägger på 100 kr på allt med dator så billigare blir det inte i Sverige.

Huh? Copyswede fokuserar enbart på lagringsmedium. Inte datorkomponenter i stort.

Skrivet av Baxtex:

Handlar nog fortfarande från tyska Amazon, här får du fortfarande betala Copyswede och kemikalskatt.

Beror väl helt på vad man beställer?

Skrivet av Thewiruz1:

Jag har slutat handla helt i Sverige. Enbart princip och hoppas naturligtvis att det är många fler som slutat handla i det här sketlandet! Man behöver inte gå med på allt bara för att man är Svensk!

What ever you say...

Skrivet av SUMITOMO:

Och man behöver inte bo i Sverige bara för man är Svensk...

Så många gånger man sett folk gnälla på Sverige som land och dess välfärd för att sekunden senare se hur denne person använder välfärden med ett leende. Det är helt enkelt så att folk gnäller för att gnälla.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Sen tycker inte jag att CDON tillför så mycket på marknaden ändå med sin handelsplats.

Problemet är inte utbudet utan problemet är deras kundtjänst. Den är katastrofal. Har varit i kontakt med dem två gånger och båda gångerna har de suttit och ljugit för en.

Nej. Jag betalar hellre lite mer för att få produkter från Webhallen, Inet eller NetOnNet som faktiskt har en kundtjänst SOM FÖRSÖKER hjälpa en.

Skrivet av flukke:

Det fetade är något positivt!
Det gör även Inet vilket gör att jag försöker köpa så mycket som möjligt därifrån.

Sa personen som antagligen aldrig jobbat utan kollektivavtal. Kort och gott.. nej det är inte något positivt. Bara fråga de som faktiskt jobbar på Amazon. Många har gått ut med att Amazon styrs som en diktatur. Man får inte gå på toa under dagarna, man klockar varje arbetare hur länge det tar att finna en vara (som kan ligga på andra sidan lagret) och "bryter" du mot tidsspannet så blir du avskedad, du har inte rätt till lunchpauser, rätt till en bra arbetsmiljö etc etc etc.

Som tur var har Sverige ganska högtäckande arbetsmiljö och arbetsmarknadslagar så Amazon kan inte sitta och göra hur de vill (som de gör i USA). Däremot så förhindrar avsaknad av kollektivavtal så att facken får insyn och kan reglera löner och arbetstider. Framförallt så försvårar detta för arbetare ifråga att få rätt gentemot företaget. Hur detta är något positivt förstår jag inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag handlat på Amazon och vet inte om jag kommer göra bara för att det lanseras här i Sverige. Tycker dock det är spännande att möjligheten finns med tanke på hur e-handeln exploderat de senaste åren.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag har försökt handla från både Tyska och Engelska Amazon några gånger men ännu inte hittat något som faktiskt levereras till Sverige. Så jag gav upp för ett bra tag sedan. Om de byter ut CDON skulle jag dock inte bli ledsen för det är ett riktigt skitföretag. Skulle iof ersättas av ett annat riktigt skitföretag men med bättre kundservice.

Jag har köpt mycket från Amazon UK och allt har varit bra och levererats i bra skick. Det som var lite dumt eller kan också vara jag som inte läste noga. När jag beställde en Hayate musmatta blev den lite väl dyr Trodde den skulle lev från de , men den skickades från Japan. tror det blev 800 sek för den ahaha.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Avstängd

Foliehatten på: Hur möjligt är det för Amazon att föra pengarna under bordet till politiker och andra uppsatta i landet för att få Skatteverket att blunda för all skatt som annars skulle komma in från vinst och moms?

Amazon kan ju se långsiktiga möjligheter med att slippa mångmiljarder i skatter och moms om de för några dussintals miljoner under bordet till svenska politiker och myndigheter? Är det rimligt att inträffa med rådande dokumenterad korruptionsnivå i Sverige?

Jag ser nämligen det 100% rimligt att Amazon skulle göra detta om de kunde komma undan med det i landet. Amazon har jag inget emot att köpa ifrån så länge det är utanför Sverige för jag vill inte att Sveriges e-handelsekonomi skall krascha på grund av "ondskefulla ägare".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@edvinnn:
Inte mycket, dråpslag för CDON dock. De kommer aldrig kunna konkurrera med Amazons kundservice. Tradera kan även förlora säljare till Amazon.

I liknande fall har dock Amazons intåg på diverse marknader drivit upp försäljningen på marknadsplatser som legat nummer 2. Dels ökar det intresset för att sälja via marknadsplats generellt och dels är Amazon dyra vilket de mindre marknadsplatserna kan dra nytta av genom att erbjud halverade tariffer. Amazon är också av egen erfarenhet inte särskilt serivceminded om man är en liten säljare. Man måste upp i platinum segmentet för att ens få tag på någon att prata med där...

Permalänk
Medlem

Det här är mycket goda nyheter för svensk ekonomi.

Det kommer innebära nya arbetstillfällen, en bra plattform för småföretagare att sälja sina varor genom och billigare varor på marknaden. Vi snackar alltså ekonomisk tillväxt som kanske kan bromsa förfallet lite.

Är man orolig över de anställdas löner bör man rikta sig mot de som styr landet som slösar bort hundratals miljarder av våra pengar och urholkar värdet på våra pengar så att de flesta med normala jobb blir fattigare varje år. Om inte den ekonomiska misshandeln hade varit skulle de Amazon-anställdas löner vara mycket bättre - i reellt värde - och vi skulle alla bli rikare genom tillväxten.

Nu kan de i varje fall se till att fler får jobb och att det ekonomiska förfallet går långsammare.

Vad gäller arbetsmiljö har vi rätt stark lagstiftning i Sverige.

När vi redan har hög arbetslöshet som kommer bli mycket högre är det bra med företag som behöver anställa. Att andra företag kanske inte klarar konkurrensen gör inte att det blir sämre, annat än för dem.

För övrigt anser jag att det ska bli trevligt att kunna beställa varor från Sverige, utan att behöva leverans med UPS eller DHL, och att man kanske slipper betala dubbla varans värde i frakt på vissa saker. Vidare anser jag att Amazon behöver förbättra sin sida avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Foliehatten på: Hur möjligt är det för Amazon att föra pengarna under bordet till politiker och andra uppsatta i landet för att få Skatteverket att blunda för all skatt som annars skulle komma in från vinst och moms?

Amazon kan ju se långsiktiga möjligheter med att slippa mångmiljarder i skatter och moms om de för några dussintals miljoner under bordet till svenska politiker och myndigheter? Är det rimligt att inträffa med rådande dokumenterad korruptionsnivå i Sverige?

Jag ser nämligen det 100% rimligt att Amazon skulle göra detta om de kunde komma undan med det i landet. Amazon har jag inget emot att köpa ifrån så länge det är utanför Sverige för jag vill inte att Sveriges e-handelsekonomi skall krascha på grund av "ondskefulla ägare".

Ingen kan ju säga säkert men inte direkt troligt. Detta pga. att korruption i denna skala upptäcks ganska fort av en opposition. Det finns ju en orsak varför företag som IKEA etc. går omvägar för att slippa betala full skatt t.ex.

Skrivet av DasIch:

Är man orolig över de anställdas löner bör man rikta sig mot de som styr landet som slösar bort hundratals miljarder av våra pengar och urholkar värdet på våra pengar så att de flesta med normala jobb blir fattigare varje år. Om inte den ekonomiska misshandeln hade varit skulle de Amazon-anställdas löner vara mycket bättre - i reellt värde - och vi skulle alla bli rikare genom tillväxten.

Ohh.. really? Är det därför lönerna (generellt) är på uppgång? Urholkar värdet på pengarna säger du? Vill du elaborera? Dessutom vad tusan har våra politiker med Amazon-anställdas löner att göra när det bokstavligen inte reglerats av svensk stat? Det är lite som att skylla problemen med svensk välfärd på Grekland och deras ekonomiska politik. It makes no sense..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sa personen som antagligen aldrig jobbat utan kollektivavtal. Kort och gott.. nej det är inte något positivt. Bara fråga de som faktiskt jobbar på Amazon. Många har gått ut med att Amazon styrs som en diktatur. Man får inte gå på toa under dagarna, man klockar varje arbetare hur länge det tar att finna en vara (som kan ligga på andra sidan lagret) och "bryter" du mot tidsspannet så blir du avskedad, du har inte rätt till lunchpauser, rätt till en bra arbetsmiljö etc etc etc.

Som tur var har Sverige ganska högtäckande arbetsmiljö och arbetsmarknadslagar så Amazon kan inte sitta och göra hur de vill (som de gör i USA). Däremot så förhindrar avsaknad av kollektivavtal så att facken får insyn och kan reglera löner och arbetstider. Framförallt så försvårar detta för arbetare ifråga att få rätt gentemot företaget. Hur detta är något positivt förstår jag inte.

Jag alltid kommit tillbaka till företag som saknar kollektivavtal, som mitt nuvarande arbete sen 3 år tillbaka. Tyvärr har jag i svaga perioder hamnat hos bolag eller myndigheter med kollektivavtal så jag vet tyvärr hur det känns att bli hanterad som något kollektiv.
Dessa sunkiga avtal som hindrar individuell löneutveckling och som främjar passivitet snarare än prestation är inget jag tycker ger mig någonting.
Ne då är det bättre att företagen inte har något avtal, och om jag som anställd inte gillar det ja då går jag någon annanstans eller förhandlar mig till bättre villkor.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Handlade mycket (böcker, musik och film HDDVD som ju var regionsbefriat format) från .us men gick över till .uk när svenska tullposten fick för sig att lägga på hutlösa avgifter. BluRay och övrig media har jag därefter köpt från .uk men eftersom de inte vill ha med oss att göra, (landet inte Amazon), längre har jag försökt med .de men då tillkom språkförbistring, exempelvis Google WiFi Mesh hårdvara som bara pratade tyska direkt ur kartong och Hollywood filmer med förvald tyskdubbning (och omslag).

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Dessa sunkiga avtal som hindrar individuell löneutveckling och som främjar passivitet snarare än prestation är inget jag tycker ger mig någonting.

Kollektivavtal är inget hinder för att du själv förhandlar din lön individuellt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Foliehatten på: Hur möjligt är det för Amazon att föra pengarna under bordet till politiker och andra uppsatta i landet för att få Skatteverket att blunda för all skatt som annars skulle komma in från vinst och moms?

Amazon kan ju se långsiktiga möjligheter med att slippa mångmiljarder i skatter och moms om de för några dussintals miljoner under bordet till svenska politiker och myndigheter? Är det rimligt att inträffa med rådande dokumenterad korruptionsnivå i Sverige?

Jag ser nämligen det 100% rimligt att Amazon skulle göra detta om de kunde komma undan med det i landet. Amazon har jag inget emot att köpa ifrån så länge det är utanför Sverige för jag vill inte att Sveriges e-handelsekonomi skall krascha på grund av "ondskefulla ägare".

Väldigt osannolikt. Det räcker inte att muta politiker utan du måste muta hela kedjan ner till enskilda tjänstemän. Vad tror du annars skulle hända om någon nitisk utredare på SKV eller EBM får order uppifrån att sluta utreda Amazon? De med både integritet och stake skulle hissa upp långfingret, och de med bara integritet skulle skvallra för media.
Även om du sen lyckas muta dessa tjänstemän så har de kollegor som kan ramla på ärendet och börja ställa frågor. Det är alltså stor risk att det upptäcks om någon försökt sopa undan.

Och vad ska du muta tjänstemännen med? Vi snackar tjänstemän placerade i säkerhetsklass så du kan inte gärna smyga en hundra tusen under bordet. Eller en miljon. Det är inga pengar i förhållande till att riskera karriären och hamna i finkan. 10 miljoner är tveksamt. 15-20 miljoner kanske vi börjar snacka men då är risken fortfarande att du åker fast och pengarna blir förverkade.

Korruption idag handlare snarare om annat än pengar. Det är mer en fråga om att skaffa sig rätt kompisar, tjänster och gentjänster osv. Men, det är knappast applicerbart för skattefusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ohh.. really? Är det därför lönerna (generellt) är på uppgång? Urholkar värdet på pengarna säger du? Vill du elaborera? Dessutom vad tusan har våra politiker med Amazon-anställdas löner att göra när det bokstavligen inte reglerats av svensk stat? Det är lite som att skylla problemen med svensk välfärd på Grekland och deras ekonomiska politik. It makes no sense..

Det reella värdet av pengar sjunker kraftigt och har gjort så under lång tid. Nominella löneökningar kompenserar inte för det. Det är politikerna som styr valutapolitiken och det är politikerna som bestämmer hur mycket av människors lön som ska stjälas och slösas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan alla gillar Amazon. Men det de gör är att konkurrera ut andra aktörer genom prisssdumpning tills de är borta sedan är det bara höja priserna igen. Sök på Amazon monopoly och hitta fler som nämner problemet: https://www.youtube.com/results?search_query=amazon+monopoly

Min egen åsikt roligt i början att vi får in fler aktörer, förhoppningsvis med ett breddat utbud. Men jag vill se konkurrens.

Exakt samma åsikt har jag kring allt. Jag vill inte att en enda aktör ska vara helt dominerande vare sig den heter Intel, Amd, Nvidia, Apple, Google, Samsung, Huawei. Utan jag vill ha konkurrens.

Jag har handlat en del från Amazon UK, MEN BARA sånt som jag inte kunnat finna hos en ÅF i Sverige. Jag håller fullständigt med kritikerna, Amazon är en fara för svenska detaljhandeln, MEN det är även IKEA för mindre aktörer både i Sverige och annorstädes. Vet inte om det ens går att bromsa vare sig Amazon, IKEA eller andra jättar, eller om man ens skall bry sig???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NutCracker:

Jag har handlat en del från Amazon UK, MEN BARA sånt som jag inte kunnat finna hos en ÅF i Sverige. Jag håller fullständigt med kritikerna, Amazon är en fara för svenska detaljhandeln, MEN det är även IKEA för mindre aktörer både i Sverige och annorstädes. Vet inte om det ens går att bromsa vare sig Amazon, IKEA eller andra jättar, eller om man ens skall bry sig???

IKEA är ingen större fara än så länge med tanke på hur deras näthandel fungerar för oss som inte har bil, skjuts eller vill åka buss för att köpa något som bara går att köpa i butik. Smart gjort IKEA!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Väldigt osannolikt. Det räcker inte att muta politiker utan du måste muta hela kedjan ner till enskilda tjänstemän. Vad tror du annars skulle hända om någon nitisk utredare på SKV eller EBM får order uppifrån att sluta utreda Amazon? De med både integritet och stake skulle hissa upp långfingret, och de med bara integritet skulle skvallra för media.
Även om du sen lyckas muta dessa tjänstemän så har de kollegor som kan ramla på ärendet och börja ställa frågor. Det är alltså stor risk att det upptäcks om någon försökt sopa undan.

Och vad ska du muta tjänstemännen med? Vi snackar tjänstemän placerade i säkerhetsklass så du kan inte gärna smyga en hundra tusen under bordet. Eller en miljon. Det är inga pengar i förhållande till att riskera karriären och hamna i finkan. 10 miljoner är tveksamt. 15-20 miljoner kanske vi börjar snacka men då är risken fortfarande att du åker fast och pengarna blir förverkade.

Korruption idag handlare snarare om annat än pengar. Det är mer en fråga om att skaffa sig rätt kompisar, tjänster och gentjänster osv. Men, det är knappast applicerbart för skattefusk.

Räcker det inte med alla politiker och sedan chefsnivå för vad kan anställda göra? Anta att det även görs hos tillsynsmyndigheter och vips så äger Amazon hela Sverige?! Nä, jag skämtar, men roligt att spekulera hur långt korruptionskedjan skulle behöva gå för att det skulle bli värt för Amazon.

Återigen: jag vill upprepa att jag inte har något emot att köpa från Amazon så länge det är utanför Sverige. Jag ser Amazon som ett hot mot majoriteten av e-handeln i Sverige med tanke på hur många svenskar som redan handlar flitigt från Kina.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Foliehatten på: Hur möjligt är det för Amazon att föra pengarna under bordet till politiker och andra uppsatta i landet för att få Skatteverket att blunda för all skatt som annars skulle komma in från vinst och moms?

Amazon kan ju se långsiktiga möjligheter med att slippa mångmiljarder i skatter och moms om de för några dussintals miljoner under bordet till svenska politiker och myndigheter? Är det rimligt att inträffa med rådande dokumenterad korruptionsnivå i Sverige?

Jag ser nämligen det 100% rimligt att Amazon skulle göra detta om de kunde komma undan med det i landet. Amazon har jag inget emot att köpa ifrån så länge det är utanför Sverige för jag vill inte att Sveriges e-handelsekonomi skall krascha på grund av "ondskefulla ägare".

Kolla gärna på uppdrag gransknings avsnitt om Biltema, dom slussar varor mellan olika länder och företag för att slippa betala skatt. Minns inte riktigt detaljerna nu men antar att Amazon kan göra likande. Sen måste dom ju givetvis skatta för dom anställda, hyror och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Kollektivavtal är inget hinder för att du själv förhandlar din lön individuellt.

Precis, jag håller med om att kollektivavtal inte är något att hänga i julgranen. Jag är alltid för att själv förhandla anställningsvillkor/ersättning, då blir den som mest rättvis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Oja. Om man vet exakt vad man vill så går det smidigt men så fort man är lite osäker eller om man vill filtrera bort en massa onödigt så blir det ett helvete. Jag antar att det är ett resultat av att det är så många utomstående säljare som använder plattformen och att det är svårt att tvinga dem till att sälja enligt en viss mall.

”Schyssta priser” är relativt. När jag handlar från Amazon så sparar jag minst 30 % jämfört med motsvarande produkt i Sverige, om det inte är någon dyrare produkt då kanske det ”bara” rör sig om 20 %. Lägg därtill att de har ett mycket större utbud än svenska butiker.

Att stötta svensk handel även om det kostar mer är förstås hedersvärt men det är inte alla som har den möjligheten och/eller vill prioritera bort andra saker för den sakens skull.

Det plus de groteska priserna man måste utstå som säljare gör att jag inte anser det värt längre, bortsett från några undantag. Jag förstår inte hur de kan gå runt...

Det står i och för sig ganska tydligt bredvid köpknappen om den säljs direkt av Amazon eller inte.

Hm. Jag antar att det också betyder att du inte drar full nytta av det som Sverige erbjuder? För om du fortfarande kör på våra vägar, tar emot sjukvård, har varit studerande o.s.v. trots det du nyss skrev skulle man kunna argumentera att du är en hycklare. Men det är du väl förstås inte?

Skrivet av crew seven:

Jag hoppas inte att det blir så men om Amazon ska driva en filial i Sverige så måste de fortfarande betala alla skatter och andra avgifter.

Skrivet av AplAy:

Foliehatten på: Hur möjligt är det för Amazon att föra pengarna under bordet till politiker och andra uppsatta i landet för att få Skatteverket att blunda för all skatt som annars skulle komma in från vinst och moms?

Amazon kan ju se långsiktiga möjligheter med att slippa mångmiljarder i skatter och moms om de för några dussintals miljoner under bordet till svenska politiker och myndigheter? Är det rimligt att inträffa med rådande dokumenterad korruptionsnivå i Sverige?

Jag ser nämligen det 100% rimligt att Amazon skulle göra detta om de kunde komma undan med det i landet. Amazon har jag inget emot att köpa ifrån så länge det är utanför Sverige för jag vill inte att Sveriges e-handelsekonomi skall krascha på grund av "ondskefulla ägare".

Amazon kommer troligtvis inte att betala särskilt mycket i skatt som lagarna ser ut i dag, det är ju skattefrihet som är deras metod att tjäna pengar.
De kommer som andra stora bolag att göra lösningar så att det blir frivilligt att betala skatt och eftersom de inte vill det så skiter de i det, se bara på hur extremt lite Google skattar via sina upplägg, EU diskuterar ju att lagstifta för att de ska bli tvungna att betala skatt men vi är inte där ännu.
Amazon är nån som bara använder infrastrukturer utan att bidraga med nått till samhället.

”Vi är verksamma i en väldigt konkurrensutsatt detaljhandelssektor med låga marginaler, och vi investerar stora summor pengar […], därför kan vi inte tåla ytterligare skatt”, uppger Amazon i ett uttalande till nyhetsbyrån.

I går sa USA:s president Donald Trump till Wall Street Journal att han kommit överens med sin franske kollega Emmanuel Macron om skatten.
– Det är inte så att jag älskar dem, men om någon ska beskatta dessa techbolag så är det USA.

https://omni.se/t/eu-vs-techjattarna/b1641f49-eadc-4f26-91b5-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

”Vi är verksamma i en väldigt konkurrensutsatt detaljhandelssektor med låga marginaler, och vi investerar stora summor pengar […], därför kan vi inte tåla ytterligare skatt”, uppger Amazon i ett uttalande till nyhetsbyrån. [/i]

Frågan är om man kommer undan med det i Sverige.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Amazon kommer troligtvis inte att betala särskilt mycket i skatt som lagarna ser ut i dag, det är ju skattefrihet som är deras metod att tjäna pengar.
De kommer som andra stora bolag att göra lösningar så att det blir frivilligt att betala skatt och eftersom de inte vill det så skiter de i det, se bara på hur extremt lite Google skattar via sina upplägg, EU diskuterar ju att lagstifta för att de ska bli tvungna att betala skatt men vi är inte där ännu.
Amazon är nån som bara använder infrastrukturer utan att bidraga med nått till samhället.

”Vi är verksamma i en väldigt konkurrensutsatt detaljhandelssektor med låga marginaler, och vi investerar stora summor pengar […], därför kan vi inte tåla ytterligare skatt”, uppger Amazon i ett uttalande till nyhetsbyrån.

I går sa USA:s president Donald Trump till Wall Street Journal att han kommit överens med sin franske kollega Emmanuel Macron om skatten.
– Det är inte så att jag älskar dem, men om någon ska beskatta dessa techbolag så är det USA.

https://omni.se/t/eu-vs-techjattarna/b1641f49-eadc-4f26-91b5-...

Där har du största skälet: Amazon vill helt enkelt suga pengar ur Sverige vilket kommer få landet på fall (foliehatt på). Ja, jag vet att jag överdriver. Men jag vill INTE ha "amerikansk kapitalistpest" här. Det räcker med måttlig kapitalism och inte där allt är en produkt att köpa (t.ex., sjukvården).

(Faktum är att jag fortfarande är förvånad att inte brandkåren och polisen har blivit en "Produkt att köpa" i USA ännu? Eller inser till och med jänkarna där att det vore sinnessjukt?)

Vissa saker skall INTE vara en produkt att köpa utan en rättighet i samhället, imho, precis som vissa saker INTE bör privatiseras (t.ex., skolan, vården, brandkår & polis) medan jag är helt öppen för företagande (jag har själv enskild firma) och konsumtion i allmänhet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Där har du största skälet: Amazon vill helt enkelt suga pengar ur Sverige vilket kommer få landet på fall (foliehatt på). Ja, jag vet att jag överdriver. Men jag vill INTE ha "amerikansk kapitalistpest" här. Det räcker med måttlig kapitalism och inte där allt är en produkt att köpa (t.ex., sjukvården).

(Faktum är att jag fortfarande är förvånad att inte brandkåren och polisen har blivit en "Produkt att köpa" i USA ännu? Eller inser till och med jänkarna där att det vore sinnessjukt?)

Vissa saker skall INTE vara en produkt att köpa utan en rättighet i samhället, imho, precis som vissa saker INTE bör privatiseras (t.ex., skolan, vården, brandkår & polis) medan jag är helt öppen för företagande (jag har själv enskild firma) och konsumtion i allmänhet.

Är det Jonas Sjöstedt jag läser i en Debatt artikel eller är det en medlem på SweClockers jag läser? Hmm, tvek på den.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Hur så? Inte tror du väl att Amazon skulle sätta någon slags force geo-location tracking och förbjuda en att inte köpa om man inte bor i Tyskland? Och fastän om de skulle hitta på något sådant slags system så kan man ju alltid ha en VPN och lura systemet.

Hoppas verkligen själv inte att jag blir knuffad att måsta / bli tvingad att köpa från Svenska Amazon när den nu då sen blir live men ändå, utbudet ändras och kan nästan lova att det som man kunde hitta i Tyskland kommer man inte att få i Sverige.

Varför försöker du få det att låta så väldans osannolikt för? Det är jättevanligt att företag som finns i flera länder väljer att inte tillåta försäljning mellan gränserna. Det sker till och med redan idag inom Amazon men då är det i och för sig tillverkarna eller tredjepartsbutiker som satt de villkoren.

Om man ser det från Amazons ögon är det inget konstigt. Vi kan ta ett förenklat exempel. Amazon.se säljer en vara som är 20 % billigare än vad den säljs för i andra svenska butiker. Amazon.de säljer samma vara fast 40 % billigare. Det är som sagt ett förenklat exempel men jag tror det kommer vara hyfsat vanligt förekommande.

Vill då Amazon att du köper varan från .de eller .se?

Sen verkar du glömt det här med adresser. Även om du använder vpn så måste du ju fortfarande skriva in din bostadsadress så någon ”force geo-location tracking” behöver inte införas. Man kan förtås komma undan detta med t.ex. mailbox.de men då blir det genast dyrare och lite omständigare.

Skrivet av flukke:

Jag alltid kommit tillbaka till företag som saknar kollektivavtal, som mitt nuvarande arbete sen 3 år tillbaka. Tyvärr har jag i svaga perioder hamnat hos bolag eller myndigheter med kollektivavtal så jag vet tyvärr hur det känns att bli hanterad som något kollektiv.
Dessa sunkiga avtal som hindrar individuell löneutveckling och som främjar passivitet snarare än prestation är inget jag tycker ger mig någonting.
Ne då är det bättre att företagen inte har något avtal, och om jag som anställd inte gillar det ja då går jag någon annanstans eller förhandlar mig till bättre villkor.

Snacka om att inte kunna se två sidor av myntet. Eller att vara så egoistisk att man inte bryr sig om den andra sidan. Aja, bra att det funkar fint för dig i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Är det Jonas Sjöstedt jag läser i en Debatt artikel eller är det en medlem på SweClockers jag läser? Hmm, tvek på den.

Vet ej vem det är. Vet att jag troligen är en blandning av "Centerpartiet" och små bitar från massa andra partier. Men nog om politik nu. Sedan har jag nog disclaimat att jag har en liten negativ bild på USA sedan 8 år tillbaka sedan jag upptäckt själv vilken trasig infrastruktur de har rent allmänt.

Titta även på hur bra folkhälsan är i landet tack vare vilka företag som är störst där inom "livsmedelsbranschen": donken & kolaläsken. Är det något Du vill efterfölja i Sverige bortsett andra delar av samhället? Jag brukar säga att en medelklassare i Sverige är en miljonär i USA. Så rik måste du vara för att kunna ha en liknande trygghetsstandard.

Därför jag älskar Sverige till största del som det är just nu. <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crew seven:

Frågan är om man kommer undan med det i Sverige.

Ja det är EU reglerna som gäller så pengarna lär hamna i nått land där det är närmast skattefritt typ Irland eller Luxemburg och sedan flyttas pengarna ut till nått land eller delstat i USA där det inte finns nån företagsbeskattning. Bezos har blivit rik på att inte betala någon skatt så varför skull han plötsligt börja betala skatt när han kan fortsätta att inte göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Räcker det inte med alla politiker och sedan chefsnivå för vad kan anställda göra? Anta att det även görs hos tillsynsmyndigheter och vips så äger Amazon hela Sverige?! Nä, jag skämtar, men roligt att spekulera hur långt korruptionskedjan skulle behöva gå för att det skulle bli värt för Amazon.

Återigen: jag vill upprepa att jag inte har något emot att köpa från Amazon så länge det är utanför Sverige. Jag ser Amazon som ett hot mot majoriteten av e-handeln i Sverige med tanke på hur många svenskar som redan handlar flitigt från Kina.

Nej, det räcker inte. Jag vet inte exakt hur uppdelningen ser ut hos EBM och SKV men det är inte cheferna som bestämmer vad som ska utredas, annat än på en övergripande nivå. Och cheferna bestämmer absolut inte resultatet av utredningen och beslut som fattas därav.

Jag har själv sagt nej till chefer som velat detaljstyra för mycket och jag har kollegor som sagt nej till order från GD;n, när det gäller beslut vars enda fel är att det blev lite jobbigt i media. Alltså, när jag fattar ett beslut så är det mitt beslut och jag som bär ansvaret för det. Vill cheferna ha ett annat beslut som jag inte håller med om, då är det deras problem.

Skulle det komma order uppifrån om att särbehandla vissa, typ "utred inte det här bolaget", då kommer det ställas frågor och om svaren inte är bra... ptja, det är inte svårt att plocka upp luren och ringa lite journalister: "Tjena hej, Kalle från Ekobrottsmyndigheten. Du, vi har en misstanke om att Amazon fuskar och förskingrar pengar. Ledningen har dock förbjudit oss från att utreda. Skulle ni måhända vara intresserade av att gräva i den frågan?".

Dan Eliasson försökte ju stoppa internutredning av vänskapskorruption på Försäkringskassan och försökte dessutom utreda vilka som skvallrat till media, vilket är ett grundlagsbrott. Det gick inte jättebra för honom, även om den smutsiga byrackan borde skakat galler istället för att bli GD på en annan myndighet...

Hursomhelst, det där med mutor funkar inte jättebra i ett land som Sverige där det ändå finns viss integritet inom myndigheter och folk har det hyfsat gott ställt. Det är svårt att locka med pengar hos någon som redan har det bra och dessutom måste ta en väldigt stor risk av att tacka ja. Utöver det har du problemet av att det råder hyfsad transparens och enskilda tjänstemän är relativt fria.

Permalänk
Inaktiv

Tack, men nej tack.

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta handla hos Amazon.de, om man blir forcerad till Amazon.se i Sverige så blir det inget mer Amazon för min del troligen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Gissningsvis kommer det nog inte va Tyska priser utan att man matchar priserna mot den svenska marknaden. Jag hoppas verkligen att man fortfarande kommer att kunna beställa från Tyska sidan men gissar på att det inte kommer att gå längre.

Skrivet av roxkz:

Kommer fortsätta handla hos Amazon.de, om man blir forcerad till Amazon.se i Sverige så blir det inget mer Amazon för min del troligen.

Men det borde väl i sådan fall bryta mot EU:s lagar och regler för fri rörlighet på EU:s inre marknad för varor och tjänster?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Amazons styrka är väl inte navigeringen utan snarare fri frakt, snabba leveranser, fantastisk kundsupport, smidig betalning (Paypal) och ett enormt utbud så man kan handla allt i en butik. Har man beställt från tyska Amazon så blir skillnaden minimal men för gemene svensk så lär nog en hel del av köpbeteendet ändras. Lite som när Wish dök upp på svenska. Det har gått att handla från Kina i årtionden men plötsligt kunde gemene man göra det från mobilen och försäljningen sköt i höjden.

Sedan är ju Prisjakt ingen butik, utan det vi kan hoppas på är att de börjar göra ett bättre jobb med att indexera Amazons produkter. Då får vi Prisjakts smidighet kombinerat med Amazons konsumentfördelar.

För "svenska" butiker så kan det bli väldigt tufft.

Paypal finns inte som val o betala med hos Amazon, du måste förväxla det med eBay

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är EU reglerna som gäller så pengarna lär hamna i nått land där det är närmast skattefritt typ Irland eller Luxemburg och sedan flyttas pengarna ut till nått land eller delstat i USA där det inte finns nån företagsbeskattning. Bezos har blivit rik på att inte betala någon skatt så varför skull han plötsligt börja betala skatt när han kan fortsätta att inte göra det.

Jag hoppas verkligen att du har rätt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata