Permalänk

Asus Z97-A Dött?

Hej!

Hjälper min lillebror som köpte en begagnad dator för några månader sedan.
Intel 4670k
Asus z97-a
MSI 780

Problemet uppstod först att bilden frös plötsligt och att han behövde starta om datorn. Gick inte att röra mus eller göra något på tangentbord. Strax efter så kommer inte datorn förbi POST.

Ber han öppna datorn och då ser han att VGA_LED lyser konstant rött. Vi har gjort följande:

1. ATX Reset (Tagit ur alla kablar och hållt ner powerknappen i 30 sekunder)
2. CMOS Reset
3. Tagit ur grafikkort och kopplat till moderkortets grafikkort (Samma sak, LED Lyser)
4. Kontrollerat så att alla kablar är i korrket, samt kollat så att RAM sitter i korrekt.

När han startar datorn så börjar fläktarna gå, men efter några sekunder så dör den. Jag tror ju att moderkortet är kört men är det någon här som vet om man kan prova något mer?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Makaveli1: Testa med en annan psu så det inte är den som felar.
Blir det samma om ni inte har någon monitor alls inkopplad vid start, ta bort kabeln från datorn.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa ram-stickorna från din dator och se om det är någon skillnad. Om inte, så är det nog ett defekt moderkort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Hjälper min lillebror som köpte en begagnad dator för några månader sedan.
Intel 4670k
Asus z97-a
MSI 780

Problemet uppstod först att bilden frös plötsligt och att han behövde starta om datorn. Gick inte att röra mus eller göra något på tangentbord. Strax efter så kommer inte datorn förbi POST.

Ber han öppna datorn och då ser han att VGA_LED lyser konstant rött. Vi har gjort följande:

1. ATX Reset (Tagit ur alla kablar och hållt ner powerknappen i 30 sekunder)
2. CMOS Reset
3. Tagit ur grafikkort och kopplat till moderkortets grafikkort (Samma sak, LED Lyser)
4. Kontrollerat så att alla kablar är i korrket, samt kollat så att RAM sitter i korrekt.

När han startar datorn så börjar fläktarna gå, men efter några sekunder så dör den. Jag tror ju att moderkortet är kört men är det någon här som vet om man kan prova något mer?

Tack för svar!

Förutom hur problemet uppkom så låter det väldigt likt det problem jag har idag. Min dator just nu visar ingen bild och startar om sig efter den visar röd VGA_LED. Hittade ni någon lösning?

Permalänk
Medlem

Ett sånt där moderkort fixade jag en gång med min eprom brännare (eller vad det nu heter). Då var det Bioset som hade ballat ur helt och då var det bara att uppgradera mjukvaran i chipet. Det var socklat och så flashade jag om det externt. Sen startade den så fint.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Ett sånt där moderkort fixade jag en gång med min eprom brännare (eller vad det nu heter). Då var det Bioset som hade ballat ur helt och då var det bara att uppgradera mjukvaran i chipet. Det var socklat och så flashade jag om det externt. Sen startade den så fint.

Då trådstarten var ett halvår gammalt och problembilden är likande, men inte exakt, gjorde jag en egen trådstart. Kan fortsätta diskussion och problemlösning om mitt specifika problem där. Min burk har jag haft sedan den var ny och problemen har kommit senaste året.

Sökte på EPROM och det såg avancerat ut ^^. Men vad menar du med "Det var socklat och så flashade jag om det externt". Vill minnas att jag för ett år sedan lyckades flasha om BIOS från USB, men hittar väldigt undermålig information om hur i dagsläget. Har du någon aning om förfarandet? (Om det nu är det du syftar på)

Permalänk
Medlem

Nja jag menar att man drog ur BIOS-kretsen ur moderkortet, sedan flashade jag om det externt i en separat eeprom-flashare eller vad det nu heter. Då la jag in senaste BIOS-versionen och sedan satte jag tillbaka kretsen på moderkortet och då startade det.

Brukar oftast fallera efter en felaktig BIOS-flash och uppkommer normalt inte efter vanlig användning. Långsökt men ändå ett sätt att försöka rädda det, ibland funkar det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.