Amazon öppnar verksamhet i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Amazon öppnar verksamhet i Sverige

En nyöppnad filial talar för att amerikanska Amazon är på väg att öppna upp sin e‑handelsverksamhet i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spontant undrar man vad detta kommer att betyda för diverse e-handelsverksamheter som bedrivs idag i Sverige

Permalänk
Medlem

@edvinnn:
Inte mycket, dråpslag för CDON dock. De kommer aldrig kunna konkurrera med Amazons kundservice. Tradera kan även förlora säljare till Amazon.

Permalänk
Medlem

Som den tyska då men med kemikalieskatt typ?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@edvinnn:
Inte mycket, dråpslag för CDON dock. De kommer aldrig kunna konkurrera med Amazons kundservice. Tradera kan även förlora säljare till Amazon.

Sen tycker inte jag att CDON tillför så mycket på marknaden ändå med sin handelsplats.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Av alla butiker man handlat på genom åren så är dom det företag jag har bäst erfarenhet av när det gäller rma osv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nästan alla gillar Amazon. Men det de gör är att konkurrera ut andra aktörer genom prisssdumpning tills de är borta sedan är det bara höja priserna igen. Sök på Amazon monopoly och hitta fler som nämner problemet: https://www.youtube.com/results?search_query=amazon+monopoly

Min egen åsikt roligt i början att vi får in fler aktörer, förhoppningsvis med ett breddat utbud. Men jag vill se konkurrens.

Exakt samma åsikt har jag kring allt. Jag vill inte att en enda aktör ska vara helt dominerande vare sig den heter Intel, Amd, Nvidia, Apple, Google, Samsung, Huawei. Utan jag vill ha konkurrens.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att amazons sida är jobbig att navigera på?

Känner inte direkt att jag skulle köpa mer där bara för att de kommer till sverige.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Är det bara jag som tycker att amazons sida är jobbig att navigera på?

Känner inte direkt att jag skulle köpa mer där bara för att de kommer till sverige.

Vekligen. Känns som nått amatör-hopkok från 90-talet...

Permalänk
Medlem

Känner spontant inte att jag kommer handla på amazon, har inte gjort det innan och kommer nog inte börja nu, ser verkligen ingen anledning. Allt jag vill ha finns i Sverige till schyssta priser tycker jag. Vill även stödja svenska verksamheter.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen:

Håller med, bojkottar därför alla multinationella företag som använder liknande metoder.

Permalänk
Medlem

Suveränt, handlat mycket från amazon. Bara bra erfarenheter hittils.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Bolaget har väl gjort sig känt för att ha usla förhållanden för sina arbetare i USA, så vettifan om jag kommer springa till shoppen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@edvinnn:
Inte mycket, dråpslag för CDON dock. De kommer aldrig kunna konkurrera med Amazons kundservice. Tradera kan även förlora säljare till Amazon.

Jag hoppas på det.

Är trött på alla "företagssäljare" på tradera. Har i princip slutat använda sidan. Det är bara fullt av företag som massäljer saker och företag som skickar från kina.

Om jag använder tradera är det för att jag vill buda på privatpersoners begagnade prylar. Jag vill inte importera från kina. Jag vill inte köpa till fastpris från ett företag. Så funkade tradera förr...

Det var bättre förr.... mutter... mutter.... grr. gammal gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan alla gillar Amazon. Men det de gör är att konkurrera ut andra aktörer genom prisssdumpning tills de är borta sedan är det bara höja priserna igen. Sök på Amazon monopoly och hitta fler som nämner problemet: https://www.youtube.com/results?search_query=amazon+monopoly

Min egen orsak roligt i början att vi får in fler aktörer, förhoppningsvis med ett breddat utbud. Men jag vill se konkurrens.

Exakt samma åsikt har jag kring allt. Jag vill inte att en enda aktör ska vara helt dominerande vare sig den heter Intel, Amd, Nvidia, Apple, Google, Samsung, Huawei. Utan jag vill ha konkurrens.

+1 på den

Permalänk

Det jag ser fram emot är större utbud, mycket som inte levereras till Sverige idag. På lite mer udda saker.

Har svårt att se att datorkomponenter t.ex. blir billigare med nuvarande växelkurs och skatter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Såg två avsnitt på SVT om Amazon och de är inte så trevliga företagsmässigt.
Jag kommer nog inte använda Amazon.

https://www.svtplay.se/dokument-utifran-amazons-varld

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Entusiast

Jag har försökt handla från både Tyska och Engelska Amazon några gånger men ännu inte hittat något som faktiskt levereras till Sverige. Så jag gav upp för ett bra tag sedan. Om de byter ut CDON skulle jag dock inte bli ledsen för det är ett riktigt skitföretag. Skulle iof ersättas av ett annat riktigt skitföretag men med bättre kundservice.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vekligen. Känns som nått amatör-hopkok från 90-talet...

Kan bara instämma. Man får hoppas att de anpassar den en del för den svenska marknaden för när jag nu beställer från den tyska så vet jag inte om jag skall skratta eller gråta gällande köp-upplevelsen.

Senaste varan jag köpte och nu returnerar visade sig vara via 3:e part och det insåg jag inte när jag gjorde köpet.

Även sökningen är riktigt märklig. Jag söker efter en specifik vara och första och andra träffen är en helt annan vara och sedan på tredje plats dyker den exakta varan som jag sökte efter upp. Sjukt märkligt.

Jag misstänker tyvärr att stora volymer och lägsta pris är det som gör Amazon framgångsrikt.

Permalänk

Vi har Copyswede i Sverige lägger på 100 kr på allt med dator så billigare blir det inte i Sverige.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bra för konsumenter, dåligt för svensk handel som inte kommer kunna konkurrera varken med pris eller köpvillkor. Troligen dåligt för löner, Amazon verkar bara tänka på sista raden.

Kommer jag kunna hålla mig borta? Oklart, bra pris på grejer som annars är helt hutlöst dyra och av tveksam kvalité (Tittar på dig Biltema krimptång) är svårt att säga "bort" till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Handlar nog fortfarande från tyska Amazon, här får du fortfarande betala Copyswede och kemikalskatt.

Permalänk
Medlem

mmm ja lurigt med konkurrensen. Vi får väl se hur det blir helt enkelt.

Ang. Amazon har jag handlat där en handfull gånger och det har fungerat riktigt bra. Täta uppdateringar, tydlig information, otroligt bra service. Tyvärr är sidan vansinnigt dåligt gjort och rörig.
Har främst handlat där för att det är saker som inte gick att få tag i inom sverige och/eller saker som är avsevärt billigare. Bl a några olika pratande toystory-leksaker till barnen i deluxeutförande som kostade skjortan i sverige och någon hundring på amazon(äkta vara, helt nya) samt lite udda elektronikdelar som inte finns att köpa i sverige.

Service, pris och enormt utbud tycker jag sticker ut. Att det i många fall finns gott om recensioner är också ett plus. Men oroväckande att de håller på att ta över världen.

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem

Jag kommer antagligen fortsätta köpa datorkomponenter från samma butiker som förr men Amazon har otroligt mycket annat junk som man egentligen inte behöver men är bra att ha som definitivt kommer beställas när de anländer till Sverige.

Blir skönt att se distributionskartellerna få lite konkurrens i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det i dagsläget inte är speciellt smidigt att handla på Amazon, man söker en produkt och allt verkar ok för att i sista steget få svaret att de inte levererar produkten till Sverige.
Jag föredrar ebay alla dagar i veckan.
Angående de som tror att Tradera kommer tappa säljare så spelar det ingen roll för mig om de säljer på tradera eller amazon.se och även tradera har starka ägare i ryggen.
Tidigare så pekade ebay.se om till tradera men det ändrades efter att paypal inte längre var ett dotterbolag till ebay, paypal utan ett fristående bolag.
Paypal Payments Pteltd äger fortfarande tradera så det finns resurser för att utveckla tradera om så önskas.
https://www.allabolag.se/5565694642/koncern
Däremot kommer många internetbutiker troligtvis tvingas att sälja på amazon plattformen vilket är en utveckling vi sett i andra länder.

Permalänk
Medlem

Kommer sannolikt att bojkotta. Vill inte ha att göra med detta företag med usla förhållanden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har shoppat på Amazon tidigare, men all info om hur de behandlar sina arbetare, särskilt nu under corona har gett redigt sur eftersmak i munnen, så har bestämt mig för att inte handla mer från dem framöver. Lagt in block i routern på amazon för att ha en påminnelse

Permalänk
Medlem

Amazon är fruktansvärt förvirrande, även för en som vet exakt vad den letar efter. Jag ser verkligen inte vad de har att tillföra i Sverige med så bra och lättnavigerade sidor som prisjakt. För att inte tala om hela grejen kring frågor som skatter, anställdas villkor etc.

Nej tack.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz1:

Jag har slutat handla helt i Sverige. Enbart princip och hoppas naturligtvis att det är många fler som slutat handla i det här sketlandet! Man behöver inte gå med på allt bara för att man är Svensk!

Och man behöver inte bo i Sverige bara för man är Svensk...