Bank ID ställer fråga vid start!! Hur få bort?

Permalänk
Medlem

Bank ID ställer fråga vid start!! Hur få bort?

Hej

Rensade min webbhistorik bland annat för jag hade lite problem med banken, allt enligt IT nissen på min bank. Men nu när jag ska logga in någonstans och BANK ID startar så kommer är alltid upp en väldigt irriterande fråga. "Vill du öppna BANK ID säkerhetsprogram" och sedan måste man trycka på "Öppna BANK ID säkerhetsprogram". Där finns bara det att trycka på eller avbryt. Inget om att fråga inte igen och att man kan trycka i en bock eller liknande.

Innan har jag alltid bara tryckt på "Logga in" på någon sida så har Bank ID startat igång och man kan skriva i koden direkt. Men nu måste man in med musen och trycka och bekräfta den här skitfrågan. Världens I-lans problem men ordentligt störigt. Tack för hjälp!

Förresten, kör med Chrome.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Förresten, kör med Chrome.

There's your problem. De har uppdaterat sitt beteende och det gäller inte bankid specifikt. Jag tror att du just nu kan gå runt det via något registerhack men de har sagt att de kommer spärra den möjligheten också. Verkar tyvärr som man får leva med det.

Kör du mobilt bankid istället så får du inte frågan om att öppna.

Permalänk
Medlem

Och det finns ingen knapp för "kom ihåg mitt val" som det brukar?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Och det finns ingen knapp för "kom ihåg mitt val" som det brukar?

Specifikt "öppna alltid med.." som de tagit bort och man kan få tillbaka med ett registerhack, men eftersom de tänker spärra det också vetti fasiken om det är så givande.

https://support.google.com/chrome/thread/14193532?hl=en
https://superuser.com/questions/1492714/chrome-prompting-for-...

Permalänk
Medlem

Oj så irriterande. Varför kan de inte bara låta det vara som det varit innan?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Oj så irriterande. Varför kan de inte bara låta det vara som det varit innan?

Antagligen för att det används av illasinnade på olika sätt. När bekväm funktionalitet tas bort beror det typ alltid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Oj så irriterande. Varför kan de inte bara låta det vara som det varit innan?

Gissar att många problem kommit ifrån att det ibland lagts till automatiskt och inte syns mm, nu ser användaren alltid

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Oj så irriterande. Varför kan de inte bara låta det vara som det varit innan?

För att skurkar ska ha svårare att sno dina pengar eller hacka din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Specifikt "öppna alltid med.." som de tagit bort och man kan få tillbaka med ett registerhack, men eftersom de tänker spärra det också vetti fasiken om det är så givande.

https://support.google.com/chrome/thread/14193532?hl=en
https://superuser.com/questions/1492714/chrome-prompting-for-...

Hmm fan vad skumt. Vad är deras motiverign till detta? Vem ska detta hjälpa på vilket sätt ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hmm fan vad skumt. Vad är deras motiverign till detta? Vem ska detta hjälpa på vilket sätt ?

Det skall minska risken att någon illasinnad aktiverar ditt bank-ID "under täcket" och tömmer dina bankkonton och eventuellt också tar dyra lån med din identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det skall minska risken att någon illasinnad aktiverar ditt bank-ID "under täcket" och tömmer dina bankkonton och eventuellt också tar dyra lån med din identitet.

Fair enough.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Gäller ju fler applikationer än bara BankID. Visst är det bekvämt när vissa program kan startas automatiskt från ett webläsargränssnitt direkt när man kommer in på specifika hemsidor, men samma sak kan ju vara förödande när det gäller virus, trojanska hästar, eller liknande.

Man kan vara irriterad över att vissa bekvämligheter försvinner, men när man väl råkar ut för den tråkiga sidan av myntet så undrar man vem fan som kom på den brilljanta idén med att använda ett sådant användargränssnitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det skall minska risken att någon illasinnad aktiverar ditt bank-ID "under täcket" och tömmer dina bankkonton och eventuellt också tar dyra lån med din identitet.

Vad har du för typ av bank-id? Jag måste ivf mata in koden ett par gånger innan man kan använda sig av bank-id men kanske finns det någon version där man bara startar programmet så är allt klart sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Gäller ju fler applikationer än bara BankID. Visst är det bekvämt när vissa program kan startas automatiskt från ett webläsargränssnitt direkt när man kommer in på specifika hemsidor, men samma sak kan ju vara förödande när det gäller virus, trojanska hästar, eller liknande.

Man kan vara irriterad över att vissa bekvämligheter försvinner, men när man väl råkar ut för den tråkiga sidan av myntet så undrar man vem fan som kom på den brilljanta idén med att använda ett sådant användargränssnitt!

Kan man ju tycka. Men den personen som går på en sådan sak kommer ändå med glädje starta bank-ID programmet själv om de uppmanas till det så vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Upplever att varenda gång jag ska använda BankID på datorn så tar det en jäkla tid, 10-15sek från det att sidan dirigerar om en och inväntar signeringen. I vissa fall, Klarna oftast, så får jag öppna programmet manuellt och sedan logga in.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

För att skurkar ska ha svårare att sno dina pengar eller hacka din dator.

Men de som utan betänkande skriver in sin BankId kod skulle ju knappast tveka länge på att klicka "öppna" på popuppen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Handlar inte om BankID, utan det handlar om att det inte finns en möjlighet att enkelt glömma eller ändra vad man valt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren🙂. Då är det bara att lära sig leva med skiten då helt enkelt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Tack för svaren🙂. Då är det bara att lära sig leva med skiten då helt enkelt.

Eller byta webbläsare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig