Permalänk
Medlem

RTX Voice

Nvidia lanserade en beta-version på sin nya RTX Voice - applikation som använder tensorkärnorna i RTX-korten för att ta bort bakgrundsljud både från mikrofoninputs och högtalaroutputs.

Vi körde preliminära test med grabbarna i Discord och resultaten var lysande - ljuddämpningen fungerar solklart bättre än Discords egna lösning då RTX voice var enabled på mikrofoninput.

Idag fick jag veta att RTX voice installern går att köra på 900 och 1000-serie kort, och ljuddämpningen funkar utan problem på min 1080 Ti. Eller ja, inte utan problem tyvärr. Sätter jag på ljuddämpningen så håller sig kortet på 3d frekvenser hela tiden. Om detta inte är ett allmänt fenomen på officiella stödda kort så kan jag inte rekommendera att köra detta på 1000-serie kort.

Här är ett test jag hittade på Youtube som illustrerar bra hurdan skillnad det egentligen är mellan RTX Voice och ingen dämpning, samt ett test med Krisp (som Discord använder)

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ska testa det idag i Zoom på föreläsningen

update: Blev inte jätte bra, rösten på min föreläsare förvrängdes ofta och kunde bli svårt att förstå vad som sade samt att ljud liknande elektrisk "poppande" introducerades.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Vzano:

Ska testa det idag i Zoom på föreläsningen

update: Blev inte jätte bra, rösten på min föreläsare förvrängdes ofta och kunde bli svårt att förstå vad som sade samt att ljud liknande elektrisk "poppande" introducerades.

Kolla så att du inte har igång någon brusreducering, RTX Voice behöver ofiltrerat ljud.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ska testa det idag i Zoom på föreläsningen

update: Blev inte jätte bra, rösten på min föreläsare förvrängdes ofta och kunde bli svårt att förstå vad som sade samt att ljud liknande elektrisk "poppande" introducerades.

I guiden här står det att bland annat Zoom kan få problem med inkommande ljud.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/guides/nvidia-rtx-voice-...
"* RTX Voice speaker output may exhibit issues in these apps."

Permalänk
Medlem

Inte direkt användningsområdet jag tänkt använd mitt RTX kort till, men coolt ändå! Måste testas!

Permalänk
Medlem

Gillar att köra med högtalare och det hade varit amazing att kunna köra med en extern mic utan att få in musik, spelljud och kompisens mic ljud att gå tillbaka från högtalarna
Ska leta fram en bättre och känsligare kameramic och testa

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Livsnjutare 😎

Trodde först det var ett skämt när jag läste titeln, men app-app... gillar att bli positivt överraskad utav sådana här saker!

Nu har jag förvisso "bara" ett 1080Ti, så det är väl ingenting jag kommer att testa/använda.
Men ändå!, kul att se hur Nvidia själva tar fram alternativa användningsområden för sina egna produkter.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@knz0: Intressant och välkommet

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Trodde först det var ett skämt när jag läste titeln, men app-app... gillar att bli positivt överraskad utav sådana här saker!

Nu har jag förvisso "bara" ett 1080Ti, så det är väl ingenting jag kommer att testa/använda.
Men ändå!, kul att se hur Nvidia själva tar fram alternativa användningsområden för sina egna produkter.

Såg något tidigare imorse om att det ska funka på icke RTX kort också

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Testade precis och verkar funka skitbra. Hittar inte något perfekt test men tar bort diffust buller bra och är även okej på vindbrus. Mitt gtx 980ti ligger tyvärr också på 3D clock och drar 72 watt även om belastningen är 0%

Permalänk

Har testat att köra en VLOG med mycket vindbrus genom RTX Voice med mitt RTX2080 och den lyckas filtrera bort bruset utan några som helst problem!

Ska testa med Discord och mikrofonen från min webcam senare ikväll, med lite tur kan den filtrera bort tangentbordsljud och annat brus. Mycket spännande!

Permalänk
Medlem

Kul att kolla på film med det på. Det tar bort en massa effekter och bakgrundsmusik så det låter som man är på inspelningen

Permalänk

Testat i t.ex. messenger med webcam mic och ljud från högtalare. Den filtrerade bort keyboard-ljud helt. Trevlig överraskning från Nvidia Funkar rätt bra.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Själva borttagningen av oljud fungerar ju riktigt bra... men för att vara en lösning som ska köra på tensor kärnorna etc. äter det ju resurser som inget annat. 1.5-2% CPU användning och nästan 1.2 gb RAM. Ska det verkligen vara så?

Måste säga att då är jag faktiskt mer imponerad av den AI baserade ljudfiltreringen Discord la till nyligen. "Krisp Noise Suppression" heter den (finns som standalone program också). Visst, det tar lite mer CPU, 3-4% men äter inte minne som Nvidia's lösning... och måste säga att själva ljudfiltreringen verkar också något mer stabil än vad Nvidia levererar, iaf för mig.

Permalänk
Medlem

Testade att köra med min gammla gtx 660ti och fick det inte att funka
Installeringen funkade fint med knepet men det blir ingen noise suppression när jag sätter på det

Permalänk
Medlem

Testade o lyssna på mig i discord men pallar inte med att det blir ett lagg eller fördröjning på rösten. Coolt men nej tack.

Här är en bra video

Permalänk
Medlem

Hittade ett ganska stort problem med programmet (i klassisk nvidia anda).
Du kan inte stänga av att det startas automatiskt med windows, varken officiellt eller i vad jag kan hitta i windows.
Minns precis anledningen att man inte har Geforce experience installerat

Permalänk
Inaktiv

Testade nu, funkade väl ganska bra men idle-temps på min GPU ändrades från 40 till 58. Kör förvisso i ett Louqe-chassi men nja, jag skippar nog det ett tag till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tankjunior:

Hittade ett ganska stort problem med programmet (i klassisk nvidia anda).
Du kan inte stänga av att det startas automatiskt med windows, varken officiellt eller i vad jag kan hitta i windows.
Minns precis anledningen att man inte har Geforce experience installerat

Starta regedit, sök på Runonce under hkey_local_machine. Ovanför den nyckeln finns Run och där i kanske du hittar filen som autostartas. Ta delete på den.

Permalänk
Medlem

@knz0: Det här ska jag testa med mitt RTX 2080 ti! Spännande!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270778:

Starta regedit, sök på Runonce under hkey_local_machine. Ovanför den nyckeln finns Run och där i kanske du hittar filen som autostartas. Ta delete på den.

Hittar tyvärr bara samma saker man hittar i aktivitetshanteraren. Kan inte heller någonting i "tjänster" som verkar vara kopplat (som inte redan är avaktiverat dvs)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Hittar tyvärr bara samma saker man hittar i aktivitetshanteraren. Kan inte heller någonting i "tjänster" som verkar vara kopplat (som inte redan är avaktiverat dvs)...

Hittar den själv i Task Scheduler likt många andra program, kommer inte ihåg vad den heter på Svenska.

Permalänk
Medlem

Detta funkar otroligt jäkla bra. Väldigt mycket bättre än Krisp då Krisp ofta klipper av slutet av meningar.

Permalänk
Medlem

Nog för att man skall ta WCCFTech med ett par skopor salt, men det ser ut att dra ner en hel del på grafikprestandan, enligt deras test upp till 11.6%. Men är man med på det så är det väll inget problem.

Permalänk
Medlem

Behövs det tensorkärnor och så advancerade lösningar när ett par Peltor hörselkåpor lyckas bra med det.
Jag kan bila betong samtidigt som jag pratar i telefon eller via komradio med ett par Peltor.
Det jag menar är att måste lösningen verkligen vara så resurskrävande.

Permalänk
Medlem

Får det inte fungera med min setup. En xlr mic kopplad till ett Behringer usb ljudkort. Dock om jag ansluter en gammal 3.5mic till mitt moderkort så fungerar det??

Någon annan som fått det fungera med liknande setup?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Funkar mycket bra! Kan tänka mig att resursanvändningen lär bara gå ner framöver. Det är ju trots allt beta.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har kört detta i några Skype-möten efter att jag läste om det här. Funkar fantastisk bra! Mobilen ringer? ingen hörde. Knappar på högljudd tangentbord, nada.

Det roligaste va dock när jag hade halvhög musik i rummet (ej med röster) men inget mer än min röst gick igenom. (viss tyst ton kunde höras rätt sällan mellan orden när jag pratade)

Permalänk
Medlem

Jag testar RTX Voice lite, och har märkt att alla mina ljudinställningar för alla applikationer är på max. Finns det något sätt att ändra det? Tex. Steam, ShareX och Skype (när det ringer) är på max, har olika inställningar på dessa, gillar ha ljuden igång men inte på max volym.
Vet att man kan köra utan RTX Voice på ljudet, men helst ha igång det.

EDIT:
Verkar som man måste inte köra RTX Voice som ljudkälla till hörlurarna, bara som ljudkälla i programmet.
Då var det nog löst, i alla fall för tillfället tills man kommer på något mer.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC