Permalänk
Medlem

En vanlig dator

Det här är mitt försök att göra en bygglogg för min vanliga dator.
Inga superprylar, inga RGB-grejer (inte med avsikt i alla fall), inga coola lösningar.
Bara en helt vanlig dator för att ersätta min gamla då den börjar bli lite gammal.

Om det inte låter som din kopp te kan du sluta läsa nu. Detta galleri är inte för dig.

Om det låter avkopplande att se något helt ordinärt, vardagligt och rent av lite småtrist, som omväxling från de vanliga flashiga prylar man ser här så välkommen!

Allt började för 10 år sedan när jag byggde en dator. En aktivitet som jag vanligtvis ägnade mig åt minst en gång vart annat år, gärna med lite pillande inslängt däremellan. Föga anade jag att den vanan skulle brytas.

Snabbspola 10 år så sitter jag med just den datorn jag byggde då, plus några små uppgraderingar och minus några defekta minnesmoduler. Vi pratar här om en Core 2 Quad Q9650 på ett Asus P5Q SE. Av de ursprungliga 8 GB RAM finns nu endast 2 kvar. För tillfället är endast systemenheten, en 860 EVO 256GB, inkopplad. Övriga 3, 2 WD Black 500GB och en gammal Maxtor av något slag, är urkopplade för att minimera felkällor. Allt för att reducera frekvensen av BSODs så mycket som möjligt. Och vi ska inte ens tala om USB-slakten...

Vad gör man då när man inte byggt dator på ett decennium? En förstudie såklart!

Efter ytterligare nästan precis ett år och mer frekventa fel har det blivit dags att göra slag i saken. En ny inköpslista skapades och tweakades, i samma anda som den första tanken.

De första delarna har nu beställts, och några har till och med hemkommit. Där befinner vi oss just nu i skrivande stund.

Hädanefter kommer delarnas ankomster och byggets fortskridande dokumenteras i uppdateringar. Om någon fortfarande är här och läser så kör vi igång.

Besök galleriet här

Permalänk

Följer med spänning 😎

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ser fram emot slutbygget.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Så! Nu är bygget klart och snurrar.
Det var kul att få bygga ihop en dator igen efter alla dessa år. Allt är som förr fast med nyare prylar helt enkelt.

Lådan var lättarbetad och trevlig. 3.5" drives behöver inga skruvar utan skjuts bara in tills de klickar fast. Jag gillar också att de sitter i sidled. Det gör det enkelt att sätta i kablarna. Dock inte optimalt för luftflödet kanske.

CPU-kylaren var rejäl. Bästa stock-kylaren jag någonsin sett. Låter inte alltför illa heller, tillsammans med övriga fläktar. Jag lär nog köra med den ett bra tag. Något svår att montera, men inte överdrivet. Det är mest kraften som behövs för låsarmen som gör att man undrar ifall man satt den fel på något sätt.

Har inte hunnit köra några tester ännu så vet inte vad för temps jag får, men å andra sidan spelar det inte så stor roll. Har inga ambitioner att överklocka i dagsläget, förutom minnen då eftersom MSI anser att 3200 MHz är OC.

Jag kan rekommendera nästan allt av det jag gjort till andra, förutom kanske nätagget. Skaffa ett modulärt! Den mängd kablar jag behövde gömma undan var nog större än den jag använder! Två stycken långa 4x molex kablar! Antar dock att många där ute faktiskt använder sina två "extra" 6-pins, vilket jag ju inte gör.

Nu återstår bara att lista ut hur jag ändrar färg på CPU-fläkt och MoBo!

Tack för att ni läste! Hoppas ni haft kul.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas att du är nöjd med ditt bygge, tack för att du delar med dig!

Ett tips gällande din M.2 disk - för bästa värmeledningsförmåga och där med bättre kylning är det rekommenderat att, försiktigt, ta bort klistermärkerna på disken, detta för att kylpaden på värmeskölden ska få så bra kontakt som möjligt

Inte ett måste, men ett tips!

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Hej!

Hoppas att du är nöjd med ditt bygge, tack för att du delar med dig!

Ett tips gällande din M.2 disk - för bästa värmeledningsförmåga och där med bättre kylning är det rekommenderat att, försiktigt, ta bort klistermärkerna på disken, detta för att kylpaden på värmeskölden ska få så bra kontakt som möjligt

Inte ett måste, men ett tips!

Mvh
Tobbe

Tack för tipset!
Och tack för att du läste!

/HC

Permalänk

Mysigt bygge, gillar det simpla, har själv gått tillbaka till en obelyst låda.
Värmer hjärtat att läsa och titta på

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Mysigt bygge, gillar det simpla, har själv gått tillbaka till en obelyst låda.
Värmer hjärtat att läsa och titta på

Tack!

/HC