Microsoft Flight Simulator får systemkrav – 32 GB primärminne för optimal prestanda

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Flight Simulator får systemkrav – 32 GB primärminne för optimal prestanda

Inför lanseringen senare i år släpper Microsoft systemkraven för grafiskt vackra Flight Simulator, vilket kräver bland annat 150 GB lagringsutrymme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gött att det börjar komma mainstream spel som också utnyttjar lite hårdvara. För många år sedan så var det Microsoft flygsimulatorn som folk ofta pratade om, men jag tycker det har varit tyst om denna. -Tyst jämfört emot allt annat.

Jag kommer självklart skaffa spelet. Det enda problemet är tid för att spela. Angående 32GB ram så har jag haft 64GB på laptoppen hur länge som helst och den har t.om. stöd för 64GB ram.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra, MS jobbar så sakteliga mot skrotningen av 120 Gbyte ssder och styggelsen med bara 16 Gbyte ram-.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking

Nu har jag i alla fall en anledning till att köpa 32gb minne...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Permalänk
Medlem

Var det inte en diskussion nyss där 16GB skulle räcka i evigheter?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tung trailer, minns när man försökte landa på O'Hare vi bodde granne med en pilot när det begav sig och han kom över och visa vad skåpet skulle stå en gång

Good times, jag är dock ingen simulator nörd utan vill gärna ha lite mer action när jag sätter mig och spelar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Är det någon som vet om man kan köra detta spel på Geforce now?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur realistisk det ska se ut och kännas så förstår 32GB systemkraven.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Jag tror att 16gb räcker ett bra tag till. Även till detta spel.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Konsolgrävare

Tror man ska börja rekommendera 32gb ram nu till nya byggen. Speciellt när nya gen konsolerna kommer. Då kommer det bli ett bra lyft i grafiken på nya PC-spel

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Skrivet av Zargoz:

Jag tror att 16gb räcker ett bra tag till. Även till detta spel.

Det beror väl helt på vad datorn används till och/eller hur? 🤔
Hundrafemtio öppna flikar i webbläsaren eller en supertung bild i Photoshop exempelvis.

Att dra generella slutsatser på det där viset är jag tveksam till – hur mycket RAM som är lämpligt beror på användning och användare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Min i9 9900k 5,1ghz och 32gb 4000mhz minne med ett rtx2080 ti går på knäna när jag maxar allt i 4k i alphan 🤣

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Nu har jag i alla fall en anledning till att köpa 32gb minne...

Va, kör du inte Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Äh, nu trollas det.

16Gb primärminne är nog "gott nog" för de flesta. Att säga att 16gb inte har varit relevant är bara strunt. Just nu finns det inte egentligen några som helst spel där man skulle märka skillnad på 16gb och 32gb. Med det sagt så betyder det inte att 32gb kunde vara vettigt om du köper en dator för 12-15k+. Under det så är det inte värt pengarna, speciellt inte då ram är lätt att uppgradera vid behov.

Om du sen tycker att du personligen vill köra Aida64 och ha 50 flikar öppna i Chrome medan du spelar och streamar samtidigt så är det en helt separat grej.

Personligen tycker jag att det är intressant hur optimala kraven ligger på en AMD-processor för 2100kr med kylare och en Intel-processor för 4200kr utan kylare...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

I denna tråd: Spelmakare publicerar suspekta systemkrav, så att vi kan extrapolera alla möjliga slags märkliga slutsatser utifrån detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Min i9 9900k 5,1ghz och 32gb 4000mhz minne med ett rtx2080 ti går på knäna när jag maxar allt i 4k i alphan 🤣

Hur är det i lägre upplösningar? Hur ligger användningsgraden för cpu jämfört med gpu?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Och jag körde 8GB i min förra burk fram till september 2019 då jag bytte till burken i signaturen. Fungerade utmärkt kan jag upplysa dig om. Var ett eller två spel som varnade att det börjar bli ont om RAM på slutet men allt fungerade prima ändå.

Men jag har alltid enbart spelet och discord igång när jag lirar, inget annat. Är väl därför 8GB räckte så länge som det gjorde. Även därför jag kör med 16GB med nya burken, för mitt användarmönster ändras inte direkt pga jag köper nytt. Lär duga utmärkt tills jag byter system till ett med DDR5 om några år

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tror man ska börja rekommendera 32gb ram nu till nya byggen. Speciellt när nya gen konsolerna kommer. Då kommer det bli ett bra lyft i grafiken på nya PC-spel

De nya konsollerna lär nog inte göra så att kraven på primärminne skjuter iväg. Både nya PS och Xbox verkar ju komma med 16gb minne som delas mellan cpu och gpu. Då är det visserligen gddr6, men det lär nog dröja rätt länge innan 16gb primärminne+8gb grafikminne blir ospelbart. Köper du en dator idag med 16gb ram så lär nog grafikkortet bli gammalt före ram-minnet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tror man ska börja rekommendera 32gb ram nu till nya byggen. Speciellt när nya gen konsolerna kommer. Då kommer det bli ett bra lyft i grafiken på nya PC-spel

De nya konsolerna kommer med 16GB. Jag skulle bli förvånad om fler spel än detta kommer kräva mer än 16GB för att fungera optimalt. Det de nya konsolerna kommer göra är att se till att det blir ett krav att ha spelen installerade på en SSD om något.

FS kommer leva mycket på att strömma in innehåll så det är inte helt otroligt att det krävs SSD och mycket RAM för att det ska flyta på bra. Star Citizen liknar det i den aspekten. Kanske blir så att en mycket snabb SSD gör att man klarar sig på "bara" 16GB, men det är ju bara en gissning från mig.

I övrigt är det som vanligt skumma systemkrav. På minimum och medium är det stor skillnad på de rekommenderade alternativen från AMD och Nvidia, medan på det högsta så är det jämförbart. Konstigt.

Permalänk
99:e percentilen

Wow! Kan inte minnas senast jag såg en trailer och tänkte "Det här spelet vill jag spela!"

Vad säger experterna: kan man spela med mus och tangentbord framför datorskärmen, Xbox-kontroll vid TV:n, eller krävs det speciell utrustning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Fast det där stämmer inte riktigt, har 32GB i min burk. Spelar och renderar lite videoprojekt till och från och har inte varit över 16GB än.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Snickesnack.
Jag har haft 16GB RAM de senaste 7 åren. Det har funkat bra hela vägen och är fortfarande fullt tillräckligt för det jag gör.
Att kategoriskt uttala sig om vad andra behöver i alla lägen blir helt enkelt fel.

Med det sagt - skulle jag i dagsläget köpa nya delar så hade jag personligen valt 32GB för att ta höjd för att jag i framtiden kan tänkas behöva mer. Har mITX-moderkort så expansionsmöjligheterna är lite begränsade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

Är det någon som vet om man kan köra detta spel på Geforce now?

Nej det kan man inte, spelet är inte släppt än.

Permalänk

Angående ramminne så är det ofta bara ett minne i hierarkin. Dens syfte förenklat är att mellanlagra data från ett mer långsamt medium. Även om man för den del använder ram som ett rent arbetsminne med data som aldrig ska ner till det långsamare mediumet .

Med detta sagt så om man har supersnabb PCI 4.0 express ssd som konsolerna har, så behöver de ej lagra så mycket data i ramminnet. Men om en person sitter med en hdd,ja då kan personen behöva väldigt mycket ramminne. Sedan har inte konsolerna 16GB ram ledigt, vilket iofs är samma sak med en pc som också har bloatware (på finare språk kallat operativsystem)
*edit*
Nu har konsolerna lite lagringsutrymme. Annars med en supersnabb ssd kan man ha väldigt mycket data okomprimerad på ssdn. Genom detta sparar man både cpu och ramminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Alla jag känner klarar sig hur bra som helst på 16GB, sen beror det på vad man gör. Men bara för att ett spel kommer med det som krav så blir ju inte 16GB irrelevant. Sen skulle jag vilja veta hur det kan ha varit irrelevant i i minst 5år då dom flesta färdiga gaming burkarna har 8-16GB RAM idag. För dig kanske, men inte för den stora massan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wow! Kan inte minnas senast jag såg en trailer och tänkte "Det här spelet vill jag spela!"

Vad säger experterna: kan man spela med mus och tangentbord framför datorskärmen, Xbox-kontroll vid TV:n, eller krävs det speciell utrustning?

Nu är jag ingen expert på just detta men har kört tidigare varianter förr i tiden. Det är som bilspel att det går spela med men blir roligare med specialutrustning (ratt/joystick)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Var det inte en diskussion nyss där 16GB skulle räcka i evigheter?

Som jag ser det räcker det fortfarande med 8GB..

Rek 16GB.

Onödigt slafs som ingen ser skillnad på High och ultra = 32GB.

Sen glömde jag att PC MÅSTE allt maxas allt annat är tjafs.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk

Och som vanligt kommer folk att köpa extra minne redan nu istället för att vänta och testa med befintlig hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Wow! Kan inte minnas senast jag såg en trailer och tänkte "Det här spelet vill jag spela!"

Vad säger experterna: kan man spela med mus och tangentbord framför datorskärmen, Xbox-kontroll vid TV:n, eller krävs det speciell utrustning?

Flygsimulator utan joystick (eller yoke, för all del, om man är lagd åt det hållet) är som cykel utan pedaler.

Det går väl att sänka sadeln så att man når marken med fötterna, och driva fram sig själv genom att sparka mot marken men det är liksom inte alls lika bra eller samma sak.

Xbox-kontroll är förmodligen mindre dåligt än tangentbord/mus, i alla fall.