Permalänk
Medlem

IPS 144hz monitor VS TN 144hz

Tjena har en Tn 144hz och har nu börjat se att fler och fler IPS paneler börjar dyka upp med 1 ms.

Har i min setup just nu bara TN varianten men är sugen på att kirra en till skärm att ha brevid.

Vad skulle ni rekommendera. Skulle ni köpa en ny IPS 144hz skärm och använda som huvudmonitor och ha min gamla TN på sidan. Eller fortsätta med 144hz tn varianten och köpa nån billig 60hz skärm.

Jag spelar nästan enbart Warzone och Battlefield och pushar 144fps på low.

Min nuvarande monitor är en: http://www.billigteknik.se/datorskarm-22-till-24/26974-acer-2...

Vad är skillnaden mellan en snabb IPS och TN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Tjena har en Tn 144hz och har nu börjat se att fler och fler IPS paneler börjar dyka upp med 1 ms.

Har i min setup just nu bara TN varianten men är sugen på att kirra en till skärm att ha brevid.

Vad skulle ni rekommendera. Skulle ni köpa en ny IPS 144hz skärm och använda som huvudmonitor och ha min gamla TN på sidan. Eller fortsätta med 144hz tn varianten och köpa nån billig 60hz skärm.

Jag spelar nästan enbart Warzone och Battlefield och pushar 144fps på low.

Min nuvarande monitor är en: http://www.billigteknik.se/datorskarm-22-till-24/26974-acer-2...

Vad är skillnaden mellan en snabb IPS och TN?

Alltså det finns väldigt bra guider på Sweclockers gällande detta.. Ta dig en kaffe och läs denna.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Sen till mitt val. Köp dig en 2560x1440p 27" 144Hz IPS med freesync/adaptivsync.

Det finns även massa tester på dessa skärmar här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Alltså det finns väldigt bra guider på Sweclockers gällande detta.. Ta dig en kaffe och läs denna.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Sen till mitt val. Köp dig en 2560x1440p 27" 144Hz IPS med freesync/adaptivsync.

Det finns även massa tester på dessa skärmar här på sweclockers.

Om personen knappt når 144fps med allt på LOW i 1080p så är det 100% meningslöst att köpa en 1440p 144hz monitor då han inte kommer kommer nära 144fps.

Permalänk
Medlem

@Nivity:
Om man vill säkra sig för framtiden då? IPS har ju mycket bättre färgåtergivning än vad en TN panel har. Bara för att den klarar 144hz måste man ju inte köra det. Du kan ju lika gärna dra ned den till 100hz och köra på det tills man har en dator som kan pusha det. Då behöver du inte köpa en ny skärm igen heller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Om personen knappt når 144fps med allt på LOW i 1080p så är det 100% meningslöst att köpa en 1440p 144hz monitor då han inte kommer kommer nära 144fps.

Finns två aspekter här.

Den första är att kvaliteten på skärmen som helhet – snarare än enskilda specar som frekvens och pixlar. Mycket tyder på att de flesta 1080p-IPS-paneler med 144 Hz inte riktigt svarar mot den kvalitet som vi får från 1440p/144 Hz-IPS:erna vilka vi är vana vid sedan 5 år tillbaka. Jag vet förmodligen mer om ett par veckor när jag testat mig igenom en hyfsat portion av utbudet.

Och TN-paneler 1080p/144 Hz vet vi hör till det sämsta man kan köpa – förutom när det handlar om eftersläpsnivåer.

Andra speketen är att ja, kanske skärmen är mer än vad datorn kan svara mot idag. Men skärmen kanske är en perfekt match mot nästa dator. Så att köpa en enklare och sämre skärm idag sabbar morgondagen.

Hur som helst – aldrig enkla beslut. Men "100% meningslöst" är nog att förenkla det hela lite väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns två aspekter här.

Den första är att kvaliteten på skärmen som helhet – snarare än enskilda specar som frekvens och pixlar. Mycket tyder på att de flesta 1080p-IPS-paneler med 144 Hz inte riktigt svarar mot den kvalitet som vi får från 1440p/144 Hz-IPS:erna vilka vi är vana vid sedan 5 år tillbaka. Jag vet förmodligen mer om ett par veckor när jag testat mig igenom en hyfsat portion av utbudet.

Och TN-paneler 1080p/144 Hz vet vi hör till det sämsta man kan köpa – förutom när det handlar om eftersläpsnivåer.

Andra speketen är att ja, kanske skärmen är mer än vad datorn kan svara mot idag. Men skärmen kanske är en perfekt match mot nästa dator. Så att köpa en enklare och sämre skärm idag sabbar morgondagen.

Hur som helst – aldrig enkla beslut. Men "100% meningslöst" är nog att förenkla det hela lite väl

Absolut.
Men om hans nuvarande dator knappt når 144fps med allt på low så kommer fpsen med en 1440p skärm gå på knäna.
Och det kommer kännas som en nedgradering om man är van vid mer flyt.

Jag har fortfarande kvar min LG 120hz skärm https://www.inet.se/produkt/2233491/lg-23-tft-w2363d-pf-120hz
När jag jämförde flytet mot en 1440p 165hz skärm vid runt 60-90fps spannet så känns min 120hz skärm betydligt mjukare och rappare och upplevelsen med PG279q var då var fruktansvärd.

Detta är så klart bara mina erfarenheter efter jag själv provade detta för något år sedan när jag själv inte kunna driva 1440p i högre fps (med skärmen PG279q)

Sen visst, har han planer att uppgradera sin dator inom närmaste så kan köpet så klart vara motiverat.

Men kostnaden är ju högre också, både för skärm och sen uppgradering på det.

Sen får man ju ta med frågan om man ens vill ha 1440p eller 27".
Personligen gav jag upp 27" 1440p skärmarna efter provat typ alla intressanta med 144+hz. Jag kom fram till att jag helt enkelt inte gillar storleken eller upplösningen. Det är för smått för mig utan scaling om jag ska ha den längre bak.
Men framförallt så är det för stort för mig när jag spelar, kan inte ta in allt som händer utan att röra blicken ifrån mitten, minimap och annat som händer går ej att ta in på ett bra sätt.

Och jag antar det är också därför många andra föredrar den storleken.

Så detta kanske också är något att fundera över, om man spelar fps så kanske man faktiskt trivs bäst med mindre skärm.

Personligen blir det att testa MSI MAG251RX sen blir nog nästa steg Asus 360hz TN
Jag kommer sitta kvar på 1080p ett bra tag känner jag, har hellre 2x 24-25" 1080p skärmar än 1440p 27"

Då kollar jag även väldigt mycket serier och film på datorn.

Permalänk
Medlem

Jag kommer från andra hållet och har suttit på en 4k 32" Benq skärm. Nu när det blev hemmajobb för mig och sambon skaffade jag en till skärm en 27" 1440p.
https://www.webhallen.com/se/product/307829-Asus-TUF-VG27AQ-2...
Måste säga att jag är mycket nöjd med den och diggar den högre hastigheten även när man inte spelar. Men om man inte har en dator som klarar av att driva den så blir det ju en annan femma.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om personen knappt når 144fps med allt på LOW i 1080p så är det 100% meningslöst att köpa en 1440p 144hz monitor då han inte kommer kommer nära 144fps.

Om man köper sig en vettig skärm så håller den 5-8år känner jag.. Varför då köpa en billig skit för 2000kr nu istället för en lite bättre och ha säkrat för framtiden tänker jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Om man köper sig en vettig skärm så håller den 5-8år känner jag.. Varför då köpa en billig skit för 2000kr nu istället för en lite bättre och ha säkrat för framtiden tänker jag..

Som jag skrivit flera gånger, har han inga planer på att uppgradera inom närmaste så kommer han sitta och vara missnöjd tills dess.
Knappast kul att lägga massor av pengar på en ny produkt som man inte kan känna sig nöjd med fören en uppgradering utav övrig hårdvara.

Sen händer det mycket på skärmmarknaden också kommande året också.
Kanske han vill ta sitt spelande till en högre nivå i framiden, då kanske Asus 360hz skärm är valet när den kommer.
Eller om han vill ha "best mix" så kanske han vill gå på 240hz IPS 1440p 27"+ som kommer osv.

Att mellanlanda på en skärm runt 2000kr är absolut inget fel imo.

Skärmmarknaden har aldrig varit mer intressant med kommande paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som jag skrivit flera gånger, har han inga planer på att uppgradera inom närmaste så kommer han sitta och vara missnöjd tills dess.
Knappast kul att lägga massor av pengar på en ny produkt som man inte kan känna sig nöjd med fören en uppgradering utav övrig hårdvara.

Sen händer det mycket på skärmmarknaden också kommande året också.
Kanske han vill ta sitt spelande till en högre nivå i framiden, då kanske Asus 360hz skärm är valet när den kommer.
Eller om han vill ha "best mix" så kanske han vill gå på 240hz IPS 1440p 27"+ som kommer osv.

Att mellanlanda på en skärm runt 2000kr är absolut inget fel imo.

Varför skulle han behöva vara missnöjd tills dess för? Rendera spelet i 1080p då om hans dator inte klarar av mera.
Kör Windows och allt annat i 1440p och som Thomas redan förklarat är IPS vida överlägset TN och dagens 1080p IPS är undermåliga.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns så många olika aspekter på hur en skärm ska användas. Kanske bäst om @Damm får komma tillbaka till tråden och förklara vad han prioriterar. Så slipper vi spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Varför skulle han behöva vara missnöjd tills dess för? Rendera spelet i 1080p då om hans dator inte klarar av mera.
Kör Windows och allt annat i 1440p och som Thomas redan förklarat är IPS vida överlägset TN och dagens 1080p IPS är undermåliga.

1080p på en 1440p skärm ser betydligt mer bedrövligt ut än 1080p på en native 1080p skärm (speciellt i lägre storlek)

Och att IPS är vida överlägset TN är också strunt, speciellt i 144hz segmentet. Sen finns det nackdelar som vissa avskyr också med ips som ipsglow.

Dagens 1080p IPS undermåttliga? Ursäkta lol. Undermåttliga för vad? Spel? Verkligen inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det jag sett hittills av 1080p-IPS:erna med 144+ Hz är att det inte är samma kvalitetsnivå som 1440p-modellerna. Fortfarande bättre färgåtergivning och vinklar jämfört med TN. Men också mer av sådant man är van med från TN och budget-IPS:er, likt att skärmen tydligt kör 6 bit+FRC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det jag sett hittills av 1080p-IPS:erna med 144+ Hz är att det inte är samma kvalitetsnivå som 1440p-modellerna. Fortfarande bättre färgåtergivning och vinklar jämfört med TN. Men också mer av sådant man är van med från TN och budget-IPS:er, likt att skärmen tydligt kör 6 bit+FRC.

Absolut är det så då mycket fokus ligger för spel.
Går inte jämföra mot en mer "allround" inspirerad 1440p skärm.

Men kollar man mer noga så. MSI MAG251RX kör ex 8bit+frc, den har ett kontrast värde på 1224, vilket jämfört med "hyllade" LG 27GL850 på extremt dåliga 762.

MSI MAG251RX är också en skärm mest inriktad på spel med sin 240hz ips panel. Men man kan ändå få vettiga specs på övriga område om man inte är ute efter något mer specifikt.

240hz IPS panelerna är också de som faktiskt kommer nära de bättre TN panelerna gällande inputlag, respons.
Något 1440p IPS panelerna inte gör i nuläget. Detta kommer ändras när äntligen 240hz IPS 1440p panelerna släpps. Men även dessa kommer inte ha lika bra färgåtergivning antagligen om man jämför med skärmar som är mer fokuserade på detta.

Men som du sa, det är svårt att rekommendera en skärm utan att veta personens ändamål och planer. Inget passar alla.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Det jag är mest intresserad av är att införskaffa en till monitor som ska ställas vid sidan. Inte användas i spel.

Eftersom jag ladrig haft annat än TN skärmar har jag personligen ingen aning om skillnaden. Tänkte mer fråga om det är värt att införskaffa en IPS. Det vill säga är skillnaden märkbar mellan 144hz TN och 144/165 hz IPS.

Skulel väll säga att jag är en casual fps spelare men gillar att PTFO och tryharda, det är det jag får mest njutning av. Och vill därför ha hög fps och hz med så bra bild som möjligt.

Scenarion jag byggt upp är att:
1. Köpa en IPS och köra min TN som andra monitor.
2. Fortsätta att köra TN varianten och införskaffa billigast möjliga 60hz tn och ha som sido monitor.

Det lutar mot att jag köper IPS panelen eftersom jag inte kan hitta standard TN paneler för under tusingen. Och eftersom IPS modellerna jag kollat på ligger runt 2000-3000 kr. Så antar jag att det kan vara värt det.
I dagsläget är jag inte intresserad av 1440p eller 4k eftersom jag vet att min dator inte kommer maxa fpsen med hz i den resulotionen.

Min dator är en i7700k med ett 1070.
monitorn jag kollat på är https://www.inet.se/produkt/2215863/acer-24-nitro-xv240yp-ips-165-hz

Permalänk
Inaktiv

Oavsett om datorn klarar att driva hög FPS eller inte så är hög Hz skärm otroligt underbart.

Det påverkar ju inte bara spel utan hela Windows och allt man gör.
Samma sak med HDD vs SSD, icke mekanisk vs mekanisk tangenbord etc.

Så hög Hz som möjligt på 1080p är min prio! (Kör 2st XL2546 244Hz skärmar)