Permalänk

Någon ser och hör dig...

Nu måste jag bara kolla om det är fler som upplevt detta. Både jag och min syrra är ”drabbade”.

Hon skulle renovera badrummet. Hon googlade inget som har med badrum att göra utan åkte vara runt till fysiska butiker. Hon smsade och pratade i telefon om att renovera badrum. Efter cirka 4 dagar började hon få i div. flöden reklam och tips på att renovera badrum.

Jag var med familjen på Gröna Lund. Googlade inget om detta, pratade i telefon om det men inget via sms. När vi var där så kom vi ifrån varandra och hon undrade var jag var. Då skulle jag vara lite rolig och skrev att jag var på Gröna Lund. 18h senare dök det upp reklam för Gröna Lund när jag öppnade Google.

Är det fler som pratat och skickat saker via sms/mail och sen fått tips och länkar i sitt flöde?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Japp så är det för oss alla om man använder den moderna tekniken och godkänner alla avtal utan att läsa vad som står i dem. Finns flera tester på Youtube där folk får bekräftat sina misstankar

Vad jag hört kan annonserna du ser även påverkas av sökningar som någon annan person gör från exempelvis samma IP adress som du använder. Säg att en kollega till dig söker efter cyklar, då kan det dyka upp i dina flöden också pga Google anser ni är samma målgrupp och därmed har samma intressen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu måste jag bara kolla om det är fler som upplevt detta. Både jag och min syrra är ”drabbade”.

Hon skulle renovera badrummet. Hon googlade inget som har med badrum att göra utan åkte vara runt till fysiska butiker. Hon smsade och pratade i telefon om att renovera badrum. Efter cirka 4 dagar började hon få i div. flöden reklam och tips på att renovera badrum.

Jag var med familjen på Gröna Lund. Googlade inget om detta, pratade i telefon om det men inget via sms. När vi var där så kom vi ifrån varandra och hon undrade var jag var. Då skulle jag vara lite rolig och skrev att jag var på Gröna Lund. 18h senare dök det upp reklam för Gröna Lund när jag öppnade Google.

Är det fler som pratat och skickat saker via sms/mail och sen fått tips och länkar i sitt flöde?

Nej, men jag tror att det är mer troligt att platsinformationen (du var ju fysiskt på Gröna Lund, och din syster var i butiker som hade med badrum att göra) orsakade reklamen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska självklart att pappa Google ser och hör allt du gör, är bara att acceptera. Gröna Lund grejen är ju rätt enkel, har du gps igång och låter Google se din information så är det självklart att de vet att du varit där.

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Japp så är det för oss alla om man använder den moderna tekniken och godkänner alla avtal utan att läsa vad som står i dem. Finns flera tester på Youtube där folk får bekräftat sina misstankar

Måste missat helt att jag godkänt Apple skicka användardata till Goggle...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Måste missat helt att jag godkänt Apple skicka användardata till Goggle...

Du kanske använder Google maps, Gmail eller annat. Eller så har Google köpt din information från annan part. Eller så är det inte Google som levererade annonserna till dig. Du är ändå övervakad av någon

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Måste missat helt att jag godkänt Apple skicka användardata till Goggle...

Poängen är den samma oavsett var datan kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu måste jag bara kolla om det är fler som upplevt detta. Både jag och min syrra är ”drabbade”.

Hon skulle renovera badrummet. Hon googlade inget som har med badrum att göra utan åkte vara runt till fysiska butiker. Hon smsade och pratade i telefon om att renovera badrum. Efter cirka 4 dagar började hon få i div. flöden reklam och tips på att renovera badrum.

Jag var med familjen på Gröna Lund. Googlade inget om detta, pratade i telefon om det men inget via sms. När vi var där så kom vi ifrån varandra och hon undrade var jag var. Då skulle jag vara lite rolig och skrev att jag var på Gröna Lund. 18h senare dök det upp reklam för Gröna Lund när jag öppnade Google.

Är det fler som pratat och skickat saker via sms/mail och sen fått tips och länkar i sitt flöde?

Vi har valt teknik/bekvämlighet istället för integritet storebror vet allt du gör, vad du handlar eller när du går på muggen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Känns tryggt att google alltid vakar över en var man än är, nej men vill du inte ha riktad reklam så lämnar du telefonen hemma.. får massa reklam från företag runt jönköping just nu och var där för ett tag sen och använde google maps för att hitta runt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Zaltrip:

Gröna Lund grejen är ju rätt enkel, har du gps igång och låter Google se din information så är det självklart att de vet att du varit där.

Skrivet av Oliver91:

var där för ett tag sen och använde google maps för att hitta runt.

Du behöver varken ha GPS påslaget, mobildata påslaget eller ens ett SIM kort. Du kan ha mobilen i flygplansläge, Google kommer ändå att få all platsdata.

Mobilen kan också skicka en del saker när den är avslagen, oklart om Google gör det dock.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Du behöver varken ha GPS, mobildata eller mobilen påslagen. Du kan ha mobilen avslagen, mobilen kan ändå skicka din mobildata.
https://youtu.be/NL_MtPXdV74?t=645

en gammal nokia 3310 börjar bli mer och mer lockande igen...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

PARANOID kallas det.......

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Du kanske använder Google maps, Gmail eller annat. Eller så har Google köpt din information från annan part. Eller så är det inte Google som levererade annonserna till dig. Du är ändå övervakad av någon

Just i mitt fall med Gröna Lund var så extremt. Hade inte googlat det eller skickat det via mail. Skriver Gröna Lund i ett sms typ kl. 14, strax efter 8 dagen efter får jag reklam om Gröna Lund.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, men jag tror att det är mer troligt att platsinformationen (du var ju fysiskt på Gröna Lund, och din syster var i butiker som hade med badrum att göra) orsakade reklamen.

Jag gillat idén att det ska vara lugnande att bara är platsdata. Att ett utländsk jätteföretag som producerar militärrobotar och delar med sig av all information till myndigheter som kidnappat personer från vårt land och torterat dem till döds vet vart alla är varje sekund under hela deras liv. Mest underbara är att samma företag har sina script på denna sidan och kan se allt jag skriver.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Just i mitt fall med Gröna Lund var så extremt. Hade inte googlat det eller skickat det via mail. Skriver Gröna Lund i ett sms typ kl. 14, strax efter 8 dagen efter får jag reklam om Gröna Lund.

Använder du inga andra sociala tjänster, typ facebook, instagram osv som uppgifterna kan ha kommit från?
Beställde du kanske nån biljett till gröna lund via nätet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Använder du inga andra sociala tjänster, typ facebook, instagram osv som uppgifterna kan ha kommit från?
Beställde du kanske nån biljett till gröna lund via nätet?

Nej. Använder inte det och jag vet att just detta fall skrev jag bara Gröna Lund i ett sms och jag nämnde det även i telefonen dagarna före. Måste ju vara någon form av algoritmer. Specifika sökord som den jobbar mot. Eller platsinformation.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Jag gissar på plats, och nej man behöver inte ha gpsen eller internet på. telefonen samlar all data och skickar sen när den har internet.. Jag brukar alltid få "hur var den på den här butiken?" efter jag har varit och handla med gps avslagen.

Permalänk
Medlem

Dessa trådar dyker upp i tid och otid. Det är inte så att din telefon konstant lyssnar på vad du säger; analyserar dina telefonsamtal eller läser dina SMS (även om det sistnämnda är mer troligt än de två föregående). Istället är det en oförståelse för hur all data du lämnar ifrån dig tillsammans kan användas för att förutspå sannolikheten för hur du ska agera framöver. Och denna tillika andra personers motsvarande data kan generaliseras till grupper av människor som delar någon form av karaktäristika (ålder; rörelsemönster; besökare av samma sidor/typ av sidor; bosatta i samma område; inkomst... whatever), för att sedan förutspå GRUPPENS framtida beteende. That's the power of big data.

Finns tidigare trådar om ämnet:
#18196478

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Nej. Använder inte det och jag vet att just detta fall skrev jag bara Gröna Lund i ett sms och jag nämnde det även i telefonen dagarna före. Måste ju vara någon form av algoritmer. Specifika sökord som den jobbar mot. Eller platsinformation.

Google maps sparar ju platshistorik som används för att rikta reklam utifrån var du varit, det är ingen större hemlighet. Går att stänga av platshistorik i maps och riktad reklam i inställningarna för ditt googlekonto om du så önskar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tippar hårt att det är en inställning i Google maps eller telefonens grundinställningar, hade jag en liknande episod med min android telefon, gick ut och åt lunch kanske en gång varannan vecka eller så, varje gång när man började gå tillbaka till jobbet plingade telefonen till med en fråga om vad man tyckte om restaurangen och om man skulle rekommendera den. Google aldrig innan, kollade aldrig maps (man vet ju vad som finns på gång avstånd till sitt jobb, mer eller mindre), om det fanns tre ställen vägg i vägg prickade det alltid rätt.

Efter kanske femte gången stängde jag av allt man kunde hitta i telefonen, problemet försvann och verkar följa med för jag har bytt telefon minst en gång sedan dess. De har säkert informationen men får iaf inte notiser om att reccencera saker, får ta en seger där man hittar den....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Har inte märkt detta problem själv, men är helt på det klara med att Google etc gör allt för att spåra användare av internet, och gärna mer när de kan.

Med ett undantag då jag provade en Nokia Microsoft Phone-telefon under ett år eller två har jag kört Apple iPhone. Apple är också ett multigigaföretag men jag litar mer på dem än på Google. Att köra Android är väl som att be om att få sin integritet kränkt, men jag har inte läst på om Android så vet ju inte exakt hur saker förhåller sig. När jag använder Google Maps tillåter jag att den kommer åt GPS manuellt för varje gång jag startar appen. Tyvärr antar jag att Google sparar skiten man sökt på men ibland har man inget val då Apples egna kartprogram inte är särskilt pålitligt. Men hur som mycket ramblande från mig här men sammanfattat försöker jag mer och mer undvika Googles tjänster så långt som möjligt. Söker t.ex. först på Duckduckgo, hittar den inte vad jag behöver har jag inget val än att köra Google.

På senare år har jag läst på lite mer om integritet på nätet. Tidigare körde jag Opera på Windows, men nu Firefox som verkar vara det i särklass säkraste sättet att surfa. Man kan ställa in blockering av third-party-cookies och cross-site tracking etc. Här är en bra länk för vad man kan göra med bl.a. Firefox: https://restoreprivacy.com/. Jag önskar dock att motsvarande skulle gå att göra på iOS-appen som jag också använder. Men det finns iaf en Firefox-app med mer säker inriktning som heter Firefox Focus. Den kör jag i undantagsfall då jag vill kolla upp något som jag misstänker är lite sketchy. Kör också VPN på alla enheter så klart.

Det som är lite synd och som är själva kärnan i detta med integritet är att träffsäkra sökresultat kräver kränkning av integritet för dess användare.

Permalänk
Medlem

Utöver det som sagt i tråden redan som facebook/twitter/google tjänster/gps.
Så kan det vara att du har nån app på mobilen som har tillgång till dina sms och snappat upp gröna lund på det sättet, inte direkt roligt dock men inte omöjligt.

Sen som redan sagts det behöver inte vara du som googla på gröna lund det kan vaar nån som har tex samma ip nummer.
MEN kan även vara att nån person som du har kontakt med via sms/tele/mail/osv som sökte på gröna lund, heller kanske gick in på gröna lunds hemsida med stationära datorn och google/etc har ju så pass bra kontroll att dom vet exakt vilken stationär dator/bärbar/mobil/platta/tv/osv denne person har tillgång till.
Och sen gissade att om denne person sökte på gröna lund/gick in på hemsidan/etc så finns det en liten mikroskopisk chans att även du kan vara intresserad av gröna lund med.

Och ju mer du haft kontakt med denne person desto större risk är det att du åker på reklamen som denne har "genererat".
Men hur mycket kontakt räcker/behövs det för detta då?
Ingen aning men gissar på ganska liten, troligen mindre än en gång i veckan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zachtionman:

Japp så är det för oss alla om man använder den moderna tekniken och godkänner alla avtal utan att läsa vad som står i dem. Finns flera tester på Youtube där folk får bekräftat sina misstankar

Vad jag hört kan annonserna du ser även påverkas av sökningar som någon annan person gör från exempelvis samma IP adress som du använder. Säg att en kollega till dig söker efter cyklar, då kan det dyka upp i dina flöden också pga Google anser ni är samma målgrupp och därmed har samma intressen.

Roligt att exalt det här hände idag på jobbet.

Kollegorna satt och diskuterade och sökte på olika padelrack under lunchen. Ett par timmar senare fick jag upp flertalet annonser om just padelrackets på FB, trots att jag själv inte använde telefonen då eller har sökt/tittat på rackets senaste tiden

Så det där med samma IP/nätverk är ju läskigt nära.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

PARANOID kallas det.......

Fast det stämmer ju.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Har inte märkt detta problem själv, men är helt på det klara med att Google etc gör allt för att spåra användare av internet, och gärna mer när de kan.

Med ett undantag då jag provade en Nokia Microsoft Phone-telefon under ett år eller två har jag kört Apple iPhone. Apple är också ett multigigaföretag men jag litar mer på dem än på Google. Att köra Android är väl som att be om att få sin integritet kränkt, men jag har inte läst på om Android så vet ju inte exakt hur saker förhåller sig. När jag använder Google Maps tillåter jag att den kommer åt GPS manuellt för varje gång jag startar appen. Tyvärr antar jag att Google sparar skiten man sökt på men ibland har man inget val då Apples egna kartprogram inte är särskilt pålitligt. Men hur som mycket ramblande från mig här men sammanfattat försöker jag mer och mer undvika Googles tjänster så långt som möjligt. Söker t.ex. först på Duckduckgo, hittar den inte vad jag behöver har jag inget val än att köra Google.

På senare år har jag läst på lite mer om integritet på nätet. Tidigare körde jag Opera på Windows, men nu Firefox som verkar vara det i särklass säkraste sättet att surfa. Man kan ställa in blockering av third-party-cookies och cross-site tracking etc. Här är en bra länk för vad man kan göra med bl.a. Firefox: https://restoreprivacy.com/. Jag önskar dock att motsvarande skulle gå att göra på iOS-appen som jag också använder. Men det finns iaf en Firefox-app med mer säker inriktning som heter Firefox Focus. Den kör jag i undantagsfall då jag vill kolla upp något som jag misstänker är lite sketchy. Kör också VPN på alla enheter så klart.

Det som är lite synd och som är själva kärnan i detta med integritet är att träffsäkra sökresultat kräver kränkning av integritet för dess användare.

Varför litar du mer på nedstänga Apple än på Google som i allmänhet är mer öppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför litar du mer på nedstänga Apple än på Google som i allmänhet är mer öppna?

Apple's hjärntvätt är effektiv!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

PARANOID kallas det.......

Vad kallas paranoid? Att X, Y och Z företag samlar data om dig? Det är fakta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det bästa är att göra en Snowden om man bryr sig. Man öppnar upp telefonen, plockar bort kamerorna/kopplar ur sladden, samt tar bort samtliga interna mikrofoner, och pratar sen i telefon med en extern mikrofon (headset). På det viset kan du prata i telefon vid behov, men google och andra lyssnar inte konstant på allt du säger, när ditt headset är av/urkoppplat.

När gamla hederliga hemtelefonerna kom ut på marknaden var många oroliga över att någon potentiellt kunde lyssna på dom i hemmet. Idag blir man kallad paranoid såfort man nämner all information som samlas om oss.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

PARANOID kallas det.......

Att ordet PARANOID innehåller alla bokstäver för ANDROID är inte en slump!

Skrivet av Knotvillage:

Nej. Använder inte det och jag vet att just detta fall skrev jag bara Gröna Lund i ett sms och jag nämnde det även i telefonen dagarna före. Måste ju vara någon form av algoritmer. Specifika sökord som den jobbar mot. Eller platsinformation.

Har du några andra appar på telefonen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knotvillage:

Just i mitt fall med Gröna Lund var så extremt. Hade inte googlat det eller skickat det via mail. Skriver Gröna Lund i ett sms typ kl. 14, strax efter 8 dagen efter får jag reklam om Gröna Lund.

Du fick reklam från Gröna Lund. Det dök upp i ditt flöde efter kl 8 en dag på året. Förmodligen var det inte mer än så.

Innan google och internet så drömde jag på natten om vänner jag inte sett på ett länge. Dagarna efter träffade jag dem spontant på stan eller så hörde de av sig på telefon. "Wow - jag är ett med kosmos!" tänkte jag då.

Givetvis glömmer jag alla hundratals gånger jag drömt en sak och INTE sett samma sak upplevas dagarna efter drömmen.

På den tiden var synkronicitet ett flitigt ämne inom new age-sfären som diskuterades runt "talar om trollen", "gud/universum/whatever villl berätta något för dig". Idag är nätövervakning ett mer aktuellt ämne där man finner synkronicitet

Men ja. IP-adresser, positioner och liknande leder till reklam. Folk på besök som får tillgång till mitt Wifi. Dagarna efter får jag reklam för sådant jag inte normalt söker efter, likt hundmat, stormkök eller fjällresor – vad som helst. Och när jag kollar upp produkter på datorn för att svara i forumet får jag Facebook-reklam om att köpa exakt samma produkter.