Permalänk

Corsair H115i Höga tempraturer?

Hej!

Jag köpte en Corsair H115i till min 9700k CPU - min första vattenkylare.
Helt oklockat så ligger core-tempsen på mellan 45-55 grader.
Detta nästan oavsett vilken RPM jag har på de två medföljande SP140L (0-2000 rpm).

I mitt iCUE så ser det ut som att pumpen/vattnet ligger runt 35-40 grader, vilket inte borde vara för högt.

Radiatorn sitter i fronten på mitt Fractal R6 med sug-setup. Utöver detta så har jag 2 MLPRo 120 i botten som insug och två i toppen som insug, samt 2 x 140 fractal design som utblås.

Är detta normalt?

Är detta skonsamt för komponenterna?

Kylaren är köpt på netonnet som fyndvara, kan det vara fel på produkten?

Vad är meningen med vattenkylning om det inte kyler bättre, låter mindre eller är smidigare än luftkylning?

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Under vila eller belastning?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: web-browsing/vila

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av makkan123:

@Vzano: web-browsing/vila

i vila så säger temperaturen inte alltid hur bra kylningen där, det är underbelastning som man verkligen märker skillnaden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Jag förstår den principen, men med en gammal Noctua U9 så låg jag mellan 29-35 i idle och 40-45 i load.

Jag bytte ju inte för att min förra presterade dåligt, utan för att det känns estetiskt snyggare och pålitligare med en radiator. Men jag vill ju inte kompromissa med kylegenskaperna...

Jag skulle säga att jag ligger på runt 55-60 i load med Corsairn.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Skrivet av makkan123:

Hej!

Jag köpte en Corsair H115i till min 9700k CPU - min första vattenkylare.
Helt oklockat så ligger core-tempsen på mellan 45-55 grader.
Detta nästan oavsett vilken RPM jag har på de två medföljande SP140L (0-2000 rpm).

I mitt iCUE så ser det ut som att pumpen/vattnet ligger runt 35-40 grader, vilket inte borde vara för högt.

Radiatorn sitter i fronten på mitt Fractal R6 med sug-setup. Utöver detta så har jag 2 MLPRo 120 i botten som insug och två i toppen som insug, samt 2 x 140 fractal design som utblås.

Är detta normalt?

Är detta skonsamt för komponenterna?

Kylaren är köpt på netonnet som fyndvara, kan det vara fel på produkten?

Vad är meningen med vattenkylning om det inte kyler bättre, låter mindre eller är smidigare än luftkylning?

De låter lite höga, men din chassi har väl stängd framsida? Det är inte mesh ? Hade liknande problem själv så jag bytte ut min front och la in en meshfront samt 2 av de nya noctuafläktarna på kylaren. De som följer med är skit om du frågar mig. Då sjönk mina temps både i idle och load. Tror idle de ligger på 35-40 och i spel 50-60 på de flesta spel. I BF5 på 65-68, då har kag CPU på 5.0 ghz

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om idle? Det beror helt på hur mycket blås du har i fläktarna. Är tempsen bra under load så funkar kylaren bra. 55 i load är ju schyst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

De låter lite höga, men din chassi har väl stängd framsida? Det är inte mesh ? Hade liknande problem själv så jag bytte ut min front och la in en meshfront samt 2 av de nya noctuafläktarna på kylaren. De som följer med är skit om du frågar mig. Då sjönk mina temps både i idle och load. Tror idle de ligger på 35-40 och i spel 50-60 på de flesta spel. I BF5 på 65-68, då har kag CPU på 5.0 ghz

Fattar vad du menar!

Vet inte om jag misstolkar dig - Ja! R6an är ju med "stängd" front. Försökte installera radiatorn i botten och toppen p.g.a detta, men den fick fan inte plats/slangarna räckte inte....

R6an är nyköpt, så det känns lite pengar i sjön att köpa ett nytt... Eller menar du att det går att byta ut 6ans front mot mesh?

Skrivet av frong:

Vem bryr sig om idle? Det beror helt på hur mycket blås du har i fläktarna. Är tempsen bra under load så funkar kylaren bra. 55 i load är ju schyst.

Jag ber om ursäkt för min okunskap, ska genast skärpa mig!
Som framgår utav mitt inlägg så hade jag betydligt lägre temp med en 7 år gammal noctua u9, i idle och load. Jag har fått för mig att form utav värme är dålig värme för elektronikkomponenters livslängd. Sen är inte 50-55 jättemycket, men jag vill ju inte att det ska ligga där om det inte är i load - för då påverkas ju uppenbarligen komponenterna på samma sätt om den är i load eller idle. If you catch my drift?

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Skrivet av makkan123:

Fattar vad du menar!

Vet inte om jag misstolkar dig - Ja! R6an är ju med "stängd" front. Försökte installera radiatorn i botten och toppen p.g.a detta, men den fick fan inte plats/slangarna räckte inte....

R6an är nyköpt, så det känns lite pengar i sjön att köpa ett nytt... Eller menar du att det går att byta ut 6ans front mot mesh?

Jag ber om ursäkt för min okunskap, ska genast skärpa mig!
Som framgår utav mitt inlägg så hade jag betydligt lägre temp med en 7 år gammal noctua u9, i idle och load. Jag har fått för mig att form utav värme är dålig värme för elektronikkomponenters livslängd. Sen är inte 50-55 jättemycket, men jag vill ju inte att det ska ligga där om det inte är i load - för då påverkas ju uppenbarligen komponenterna på samma sätt om den är i load eller idle. If you catch my drift?

Kolla om man kan hitta en reservdel till R6 med mesh front. Fanns till min Phantek.

https://www.inet.se/produkt/6903271/fractal-design-meshify-c-...

Vet inte om denna passar till din , kolla med INET. Kanske de kan annars ta in delen till dig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

@Pvt_Rinzler:

Jag kollar av det, har du annars något bra chassitips på något som har bra intag fram i mellanklassen?

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

Har väldigt lik setup som du har. FD R5-chassi, oklockad 9700k med en H115i i fronten.
Känns väldigt märkligt att du har 40-55 i idle och 55-60 i load.
Jag ligger väl på runt 30-35 i idle och 55-60 i load. Är du säker på att det inte är något som drar CPU-kraft när du ligger i idle?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkan123:

Som framgår utav mitt inlägg så hade jag betydligt lägre temp med en 7 år gammal noctua u9, i idle och load. Jag har fått för mig att form utav värme är dålig värme för elektronikkomponenters livslängd. Sen är inte 50-55 jättemycket, men jag vill ju inte att det ska ligga där om det inte är i load - för då påverkas ju uppenbarligen komponenterna på samma sätt om den är i load eller idle. If you catch my drift?

Höj fläkthastigheten vid lägre temperaturer om du vill ha låg idle.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av L-stream:

Har väldigt lik setup som du har. FD R5-chassi, oklockad 9700k med en H115i i fronten.
Känns väldigt märkligt att du har 40-55 i idle och 55-60 i load.
Jag ligger väl på runt 30-35 i idle och 55-60 i load. Är du säker på att det inte är något som drar CPU-kraft när du ligger i idle?

Fyfan vad märkligt...

Nu öppnade jag och tog av fronten, fick då ner resultatet ganska avsevärt...
Fortfarande högt vid överclockning dock, Package på 74 c och typ 69-73 på kärnorna.
Men idle på 33 på kärnorna och 43 på paketet vid 0% cpu usage.

Ska tilläggas att alla fläktar går på resp. max rpm.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkan123:

Fyfan vad märkligt...

Nu öppnade jag och tog av fronten, fick då ner resultatet ganska avsevärt...
Fortfarande högt vid överclockning dock, Package på 74 c och typ 69-73 på kärnorna.
Men idle på 33 på kärnorna och 43 på paketet vid 0% cpu usage.

Ska tilläggas att alla fläktar går på resp. max rpm.

74c vid överklockning låter bra imo

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av makkan123:

Fyfan vad märkligt...

Nu öppnade jag och tog av fronten, fick då ner resultatet ganska avsevärt...
Fortfarande högt vid överclockning dock, Package på 74 c och typ 69-73 på kärnorna.
Men idle på 33 på kärnorna och 43 på paketet vid 0% cpu usage.

Ska tilläggas att alla fläktar går på resp. max rpm.

Det var så jag märkte att jag antingen behövde byta ut min chassi eller hitta en front. Som tur var fanns det en front för min chassi. Beställde på INET för 300 sek. Märkte också ganska tidigt att corsair fläktarna som hänger med kylaren är skit. Men de här nya noctua fläktarna är sjuka och de hörs ingenting.
Om du inte vill byta chassi testa att byta ut fläktarna på kylaren, länken till de;

https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED