Nybörjare som vill bygga en grym speldator

Permalänk

Då gör jag så 😁👍

Permalänk
Medlem

Grejen med dagens marknad är att inget riktigt räcker till 4k med bra bildfrekvens, varken kablar eller grafikkort faktiskt. Mycket bättre att sikta på 1440p med hög bildfrekvens, det ger en bättre upplevelse överlag och kostar bara ca häften så mycket, för att man inte behöver köpa 2080ti eller en skärm för 15000kr+

Permalänk

@Mordekai:
måste ändå säga att denna är lockande. Kommer ändå inte att skaffa en 4k skärm än på ett tag så borde väl funka för en vanlig gamingskärm.

https://komponentkoll.se/bygg/OikVe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

@Mordekai:
måste ändå säga att denna är lockande. Kommer ändå inte att skaffa en 4k skärm än på ett tag så borde väl funka för en vanlig gamingskärm.

https://komponentkoll.se/bygg/OikVe

Den datorn är det inga stora fel på, men lite långsamt ramminne, 3000kr intel-skatt (9900k är inte bättre vid höga inställningar och upplösningar), och topp-kort-skatt på 2080ti.

Har du pengarna är det svårt att få bättre, men jag tror det går att få samma (likvärdig, svårt att se skillnad) upplevelse för mycket mindre pengar. Till exempel 3700X, B450, 2080 Super. Personligen skulle jag också snåla på chassit, men det är en smaksak. Till och med att gå ner till 5700XT är inte helt fel. Det har mer än halva prestandan av 2080ti och extremt mycket lägre pris.

Att idag köpa det dyraste som finns (som har varit på marknaden i snart 2 år) är lite fel timing, bättre att köpa lite billigare och lägga pengarna på det som kommer från nästa generation. Både AMD och Nvidia spås öka prestandan med minst 50% nästa generation

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
RTX 2080 Super VS RTX 2080 Ti

Investera resterande 5K så att du tillsammans med inkomsten du får när du säljer RTX 2080 Super kan köpa ett RTX 3080 (Ti).

Skrivet av Mordekai:

Folk är besatta av Ryzen 3xxx men en Intel 9900K är fortfarande bästa processorn för spel.

i9 9900K är snabbare men i 4K märks skillnaden knappt av.

R9 3900x VS i9 9900K 4K
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

i9 9900K är snabbare men i 4K märks skillnaden knappt av.

Ser inte varför man ska välja den sämre processorn för ändamålet då. Om det inte är en trend att man måste välja AMD? Hata Intel? Välj med hjärnan inte hjärtat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

@Mordekai:
måste ändå säga att denna är lockande. Kommer ändå inte att skaffa en 4k skärm än på ett tag så borde väl funka för en vanlig gamingskärm.

https://komponentkoll.se/bygg/OikVe

Det enda man vet ett datum på idag är nästa generation Intel-processorer och moderkort som släpps 30:April. Resten är fortfarande "i år", nästa generation Ryzen, nästa generation CPUs från både nVidia och AMD. Dessa tre är alla troliga större prestandahopp, för gaming skulle jag säga att åtta kärnor med maximerad klockfrekvens kommer vara en sweet-spot en bra tid framöver. AMD har ju redan vunnit över gamers utan att ens göra den bästa gamerprocessorn så frågan är hur mycket krut de lägger på det segmentet. Intel å sin sida gör sitt levebröd på "kontorsdatorer" och laptops men har visat sig extremt intresserade av gamers ur ett rent produktprofileringsperspektiv. Jag hoppas på en CPU likt den i nästa generations konsoller från AMD med rejält höjda klockfrekvenser och baserad på Zen 3.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Mordekai: Inte för att jag hatar intel, utan för att i9 9900K kostar 2000 kronor mer än R7 3700X för ~3% extra FPS i 4K.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Om du ska spela med datorn så tycker jag att många förslag är dåliga.
Dels moderkorts val då VRM på dessa är sämre, dels på för slöa minnen, dels på ssd då boottiden för en vanlig vs en 970 kommer du inte att märka någon skillnad på och ja ska du spela i 4K i framtiden så behöver du det bästa för att det ska flyta på i så bra inställningar som möjligt.
Skippa windows då du kan få det för 50 kr på ebay, skippa montering så blir det billigare men om montering ska ingå så kostar det därefter.
Längesen jag var inne och byggde åt folk men ser att vissa rekommenderar helt fel delar.
Sen går 9900K att klocka upp till 5ghz utan några som helst problem och därför får du mer fps än stock vs amd. Om tex skillnaden är 10 fps i ett spel så blir det mer av att överklocka 9900K något som du inte kan göra med amd.

Detta är en speldator, overall dator ja då ska man köra på amd och även mellanklass speldatorer men ska du ha det bästa Intel.

Du kan få ner priset med luftkylare, eller ett billigare chassi likaså lite slöare minnen annat 2080ti.

Bygger denna nu, jag bygger nog inte nån dator på några månader igen

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Mordekai: Inte för att jag hatar intel, utan för att i9 9900K kostar 2000 kronor mer än R7 3700X för ~3% extra FPS i 4K.

Nu testar ju bla Sweclockers AMD Zen 2 med 33% snabbare minnen än med Intel och dyrare moderkort så det blir inte 2000:- skillnad i slutändan.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Mordekai: Testing Games körde 3600MHz på båda och där såg vi liknande resultat i många titlar.
Sen är Z390 moderkort i regel dyrare än ett liknande B450 moderkort, även om det kanske finns något undantag.
Så det blir strax under 2000 kronor i mellanskillnad för ett par procent i 4K. Kanske inte värt det.
i9 9900K är absolut bättre, jag förnekar inte det. Men den är för dyr, jag skulle bara rekomendera den parad med ett RTX 2080 Ti eller Titan och eller till en ≥165Hz skärm.

Men när i7-10700K kommer ut, då kommer läget antagligen att vara något annat...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Köpa 9900k två veckor innan ersättaren på en ny sockel känns ju inte som det smartaste beslutet

Permalänk
Medlem

Hade inte valt det Inet rekommenderar, inga skarpa knivar i den lådan.
Läs reviews... mer reviews och till sist ännu mer, välj komponenter och bygg

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Det är ingen som har tips på en bra prebuild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Det är ingen som har tips på en bra prebuild?

Vad menar du med prebuild? Om Inet eller Webhallen bygger någon av ovanstående förslag kommer den hem färdig till dig. Färdigbyggda datorer kan annars innehålla många okända märken, moderkort utan många funktioner, bios som inte får stöd för nya processorer eller nätagg och annat som inte följer standard. Då blir datorn väldigt svår att förbättra framöver

Permalänk

Menade helt färdigbyggda datorer 🙂
ah ok men kan vara skönt för en total nybörjare att inte behöva välja komponenter 😁
känner mig rätt lost efter så många förslag haha

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Nissebyrre:

Det är ingen som har tips på en bra prebuild?

Att bygga själv är kul, enkelt, du sparar hundralappar och du kan kringgå dålig lagerstatus (som det är extremt mycket av just nu) genom att köpa från flera butiker!

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

Prebuilts har i regel

  • Dålig kvalité

  • Dålig uppgraderbarhet

  • Dålig kylning

Skrivet av Nissebyrre:

ah ok men kan vara skönt för en total nybörjare att inte behöva välja komponenter 😁
känner mig rätt lost efter så många förslag haha

Fråga saker om förslagen så hjälper vi dig att smalna av!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Bra svar!!

Dock kommer jag med stor sannolikhet be butiken att bygga ihop datorn och endast välja komponenterna. Därför kommer jag behöva beställa från en och samma butik.

Det jag framför allt är intresserad av är bästa möjliga komponenter för bästa möjliga prestanda. Självklart är det värt att spara pengar men lägger hellre mycket pengar på något som ger topprestanda istället för att få något som är "ok".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Bra svar!!

Dock kommer jag med stor sannolikhet be butiken att bygga ihop datorn och endast välja komponenterna. Därför kommer jag behöva beställa från en och samma butik.

Det jag framför allt är intresserad av är bästa möjliga komponenter för bästa möjliga prestanda. Självklart är det värt att spara pengar men lägger hellre mycket pengar på något som ger topprestanda istället för att få något som är "ok".

Är du villig att betala dubbla pengarna för 10% prestanda eller hur extremt menar du? Många saker har bäst prestanda just nu men har varit på marknaden i över ett år med ersättare som snart släpps. Inte värt i min mening att kasta alla pengar på saker som inte kommer vara bäst särskiljt länge. Sen finns det olika mått av bäst, skiljer mellan spel vilken processor som är snabbare och om man ska mäta andra typer av program är det ännu värre spridning. Vill du ha den absolut snabbaste processorn är det nog Threadripper som gäller, men jag har svårt att se behov av den för särskiljt många.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Ok är det nya processorer och grafikkort som släpps?

Vill väl mest ha bra prestanda för de spel som getts ut i dagsläget. Sen vore det ju en fördel med en kombination som funkar för både de senaste och lite äldre spel men kanske är en naiv önskan.

Som sagt är jag totalnybörjare så det är liksom svårt att veta vart man ska börja. Har ingen större lust att köpa halvbra komponenter och sedan byta ut efter bara några månader.

Spel jag exempelvis vill kunna spela på hög inställning är Doom Eternal och Red Dead Redemption 2.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Nissebyrre:

Ok är det nya processorer och grafikkort som släpps?

Processorer bara. Grafikkorten dröjer säkert till sommaren.

Nvidia antyder att Ampere avtäcks i maj

Skrivet av Nissebyrre:

Har ingen större lust att köpa halvbra komponenter och sedan byta ut efter bara några månader.

Det är bättre att köpa något halvbra nu och byta ut om ett par månader än att köpa bra nu och behålla eller att köpa bra nu och uppgradera om ett par månader.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Enligt rykten kommer intel samt nivida lansera alternativt komma med lanseringsdatum för nästa generation hårdvara. Så är du ute efter topprestanda så skulle i alla fall jag vänta till mer information finns tillgänglig.
Känner du att det är för långt att vänta när väl lanseringsdatum är kända så skulle i alla fall jag inte köpa det dyrast som finns idag utan satsa på något billigare och sedan uppgradera.

Köper du amd så kommer även nästa generations/iterations hårdvara fungera med dina komponenter och du kan uppgradera till i höst. Är du sugen på intel så tycker jag att du ska vänta tills nästa generation. Oavsett vilket lag du väljer så ska du inte köpa ett 2080Ti idag utan satsa på ett 1440p kort (RTX2060-2070 super alt. Radeon 5700XT).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är bättre att köpa något halvbra nu och byta ut om ett par månader än att köpa bra nu och behålla eller att köpa bra nu och uppgradera om ett par månader.

Jo, men 2080 super är väl inte "halvbra"? Kostar ju 9 lakan, och det kommer inte ha en chans att dra runt skärmen du föreslog heller så det kommer behöva bytas så snart som möjligt! Blir inte kul att sälja det när priserna (förhoppningsvis) dalar om ett par månader.

Resten av föreslaget ser helt ok ut, men jag hade hellre satsat på ett svinbilligt tillsvidarekort (max 5600XT) om behovet av dator är brådskande, och sen sålt det med viss förlust i höst för att byta till Big Navi eller RTX 3080 TI eller vad det kommer heta.

Annars kan man ju skjuta hela datorn på framtiden, eftersom det rör sig om mycket pengar i detta fallet och vi är nära ett (återigen förhoppningsvis) stort hopp i grafikprestanda.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jud1th:

Enligt rykten kommer intel samt nivida lansera alternativt komma med lanseringsdatum för nästa generation hårdvara. Så är du ute efter topprestanda så skulle i alla fall jag vänta till mer information finns tillgänglig.
Känner du att det är för långt att vänta när väl lanseringsdatum är kända så skulle i alla fall jag inte köpa det dyrast som finns idag utan satsa på något billigare och sedan uppgradera.

Presenteras 14:e maj. RTX 2080 Ti presnterades 20 augusti, skulle komma ut i handeln 27 september. Vi fick vänta ett tag till innan man kunde få tag på ett, hade en kompis som letade jättemycket efter ett. Sen var det ett par veckor med drivrutiner värre än vad AMD någonsin har haft med artifakter och fläktar som alltid stod på max. Så det är nog åtminstone 2 månader tills man säkert kan köpa ett bra RTX 3080 Ti utan att betala långt över MSRP.

Skrivet av Birkus:

Jo, men 2080 super är väl inte "halvbra"? Kostar ju 9 lakan, och det kommer inte ha en chans att dra runt skärmen du föreslog heller så det kommer behöva bytas så snart som möjligt! Blir inte kul att sälja det när priserna (förhoppningsvis) dalar om ett par månader.

Resten av föreslaget ser helt ok ut, men jag hade hellre satsat på ett svinbilligt tillsvidarekort (max 5600XT) om behovet av dator är brådskande, och sen sålt det med viss förlust i höst för att byta till Big Navi eller RTX 3080 TI eller vad det kommer heta.

Var TS som använde formuleringen "halvbra". Men det är ju mer värt att köpa ett RTX 2080 Super, sen sälja och uppgradera till RTX 3080 Ti än att köpa ett RTX 2080 Ti.

Själv hade jag kört på ett begagnat GTX 1070 (Ti)/1080 som tillsvidarekort eftersom att det kommer att tappa mindre i värde än ett nytt, men då monterar inte Inet...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

2-3 månader är väl helt okej att vänta sålänge man har någorlunda okej prestanda under tiden. Så sparar man några tusenlappar också. Vi har inte haft ett ordentligt kliv i prestanda sen 2016, och ur det perspektivet är några månader försumbart

Med 5600XT eller liknande (beggat 1080 som du säger) sitter man lugnt i båten tills bra partnerkort kommit ut och de fått ordning på sina drivrutiner med nästa gen!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Ok vet inte om jag känner att jag kommer behöva det absolut senaste som inte kommit ut ännu.

Hur skulle en optimal lista se ut med de komponenter som finns ute idag? (oavsett framtida releaser)

Tack för all input!! 😁😁😁

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Man kan köpa ett moderkort med ännu bättre VRM, men det är antagligen kylaren som kommer att sätta stopp i överklockning först ändå.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Tack!!!
😁😁😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Tack!!!
😁😁😁😁

Problemet är att den datorn ändå inte kommer orka med RDR2 på den skärmen i höga inställningar (vilket du nämnde som ett krav).

Det är inte för att den datorn är dålig eller att det finns bättre att köpa just nu, utan för att spelet kräver mer än dagens hårdvara klarar. Nästa generation kommer hjälpa extremt mycket, kanske öka bildfrekvensen med 40-50% på samma inställningar? Då skulle du spendera likvärdigt med pengar troligtvis men kunna spela de spel du drömmer om på höga inställningar.

Alla dagens datorer kan spela äldre spel utan problem om det inte är jättegamla spel, men då finns emulatorer likt dosbox

https://m.youtube.com/watch?v=lM-06ehsAu8
60 fps avg verkar vara rimligt, inte så hett enligt mig