Intel Comet Lake-S går upp mot AMD Ryzen i nya prestandasiffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du får gärna förklara för mig

Det handlar om att vissa tycker att Intel är ett bättre alternativ bara för att 9900KS presterar bäst i de flesta spel, trots att det i praktiken inte har någon betydelse. Om du är villig att köpa en processor för 6000kr för spel har du helt säkert ett 2080 ti, och då har du helt säkert en 4K skärm... och i det skedet gör det ingen skillnad att du har en i9, för du får ändå inte prestandan ur den.

De enda som har nytta av intel i en speldator är personer som kör 1080p i extremt höga fps, och de är väldigt få. Så att påstå att Intel är bättre oavsett pris är till största delen bara fanboyism.

Titta t.ex. här: https://www.youtube.com/watch?v=5HQ5mL_k2Is

Till och med i 1080p med ett rätt svagt grafikkort (2060S) så försvinner skillnaden mellan Ryzen 3600 och 9700K.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Det handlar om att vissa tycker att Intel är ett bättre alternativ bara för att 9900KS presterar bäst i de flesta spel, trots att det i praktiken inte har någon betydelse. Om du är villig att köpa en processor för 6000kr för spel har du helt säkert ett 2080 ti, och då har du helt säkert en 4K skärm... och i det skedet gör det ingen skillnad att du har en i9, för du får ändå inte prestandan ur den.

De enda som har nytta av intel i en speldator är personer som kör 1080p i extremt höga fps, och de är väldigt få. Så att påstå att Intel är bättre oavsett pris är till största delen bara fanboyism.

Titta t.ex. här: https://www.youtube.com/watch?v=5HQ5mL_k2Is

Till och med i 1080p med ett rätt svagt grafikkort (2060S) så försvinner skillnaden mellan Ryzen 3600 och 9700K.

Givetvis går jag ut ifrån att man använder CPUn till 1080p med bästa möjliga grafikkort, ibland även på låga grafikinställningar. Skillnaden mellan 3800x och 9900k båda överklockade är nog inte ens mätbart i 4k

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket hat på intel i tråden i vanlig ordning.
Är majoriteten här sura för att de varit överlägsna i ca 10 år fram till zen2?
Väntar själv på att se hur prestandan blir för Comat Lake-S.
Blir den sämre eller snarlik Zen2 kommer jag en AMD så jag kan uppgradera till Vermeer i höst/vinter annars blir det intel. Personligen skiter jag i vilket bara jag får max fps.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Givetvis går jag ut ifrån att man använder CPUn till 1080p med bästa möjliga grafikkort, ibland även på låga grafikinställningar. Skillnaden mellan 3800x och 9900k båda överklockade är nog inte ens mätbart i 4k

Och därför är AMD för tillfället bättre än Intel för spel i praktiskt taget alla prisklasser för tillfället, förutom om man ska ha datorn till en enda specifik grej. I 99% av fallen är alltså AMD bättre för spel just nu.

Det som folk stör sig på är att många på grund av AMD:s "förlorade årtionde" ropar ut att Intel är bättre bara på grund av fanboism och mindshare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nära på identisk prestanda som Zen 2 men med vad jag antar är betydligt sämre enrgieffektivitet vilket betyder fetare strömförsörjning och därmed dyra moderkort och fläskiga kylare som man måste införskaffa själv? Nog för att intel varit illa ute, men jag hoppas verkligen de presterar bättre än såhär. Faast å andra sidan skulle jag inte ha något emot ett priskrig. Skaran intelfanboys har nog minskat de senaste året. Så jag hoppas de kommer konkurrera med pris den här gången. Det tror jag nästan dom är piskade att göra. Möjligen då att AMD får sänka priserna om det visar sig att intels nya cpuer blir prismässigt konkurrenskraftiga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Och därför är AMD för tillfället bättre än Intel för spel i praktiskt taget alla prisklasser för tillfället, förutom om man ska ha datorn till en enda specifik grej. I 99% av fallen är alltså AMD bättre för spel just nu.

Det som folk stör sig på är att många på grund av AMD:s "förlorade årtionde" ropar ut att Intel är bättre bara på grund av fanboism och mindshare.

Fanboism? Det har väl inget med saken att göra? Intel är bättre än AMD i spel 100% vad jag kan se i tester. Sen om du vill diskutera vad som är bättre pris för prestanda är det något helt annat, då tycker jag man ska köpa Ryzen.

Edit: Där finns också undantag, jag köpte 9900k över 3700x/3800x eftersom med moderkort och allt inräknat var det mindre än 1000kr skillnad mellan dom och där tyckte jag den extra kostnaden var värt prisskillnaden. Detta är ju dock upp till var och en hur man tänker och gör.

Edit2: Jag har även en dator med Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Väldigt mycket hat på intel i tråden i vanlig ordning.
Är majoriteten här sura för att de varit överlägsna i ca 10 år fram till zen2?
Väntar själv på att se hur prestandan blir för Comat Lake-S.
Blir den sämre eller snarlik Zen2 kommer jag en AMD så jag kan uppgradera till Vermeer i höst/vinter annars blir det intel. Personligen skiter jag i vilket bara jag får max fps.

Kritik ska inte räknas som hat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trattjaevel:

Väldigt mycket hat på intel i tråden i vanlig ordning.
Är majoriteten här sura för att de varit överlägsna i ca 10 år fram till zen2?
Väntar själv på att se hur prestandan blir för Comat Lake-S.
Blir den sämre eller snarlik Zen2 kommer jag en AMD så jag kan uppgradera till Vermeer i höst/vinter annars blir det intel. Personligen skiter jag i vilket bara jag får max fps.

Finns massor av anledningar till att folk agerar såhär.

Allt från ångrat köp, inser att man har fel och inte har bäst, kan inte stå ut med att något andra har är bättre etc.

Det är bara att ignorera dessa folk, dom är bara sura.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av NutCracker:

Räknade med en sådan kommentar. Lägger man ut en åsikt som att folk borde göra rätt för sig och betala för den mjukvara de använder, då går vissa i taket.

Och rent praktiskt, hade inte någon varit mindre nogräknad på mer än ett plan, hade den här nyheten och tråden inte existerat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Amd vore ett alternativ om deras moderkort inte var allt för dyra & fläkt på moderkort känns som 90 talet igen Mest threadripper som e av intresse för mig inte x570 & defenitivt inte 450 kretsen börjar vara dags för generationsskifte på moderkortsfronten med 24v in kanske ddr5 thunderbolt som standard (ett måste för mig, ljudkort) bort med sata & mer pci-e ssd er u.3, M.3 inte M.2 kanske ssd på minnesplats, uppgradering av grafik i sockel istället för pci-e, kanske dela upp exp. platser separat från cpu minnen, osv finns mycket att utveckla på moderkortsfronten sitter själv på ett x99 8 kärnor processor & inte sett någon anledning att uppgradera än så länge
Så i nuläget har varken AMD eller Intel någon produkt som gör att uppgradering e av intresse sen om det blir amd eller intel för mig nästa gång spelar ingen roll. För mig viktigare med ny teknik på moderkort än hur många kärnor eller sista % prestandan i ett spel eller cinebench hjälper föga för att väcka mitt intresse klarar mig bra med det jag har & ser ingen anledning till uppgradering.
(i nuläget så skulle jag vilja ha en blandning av båda ett trx40 med funktioner från sage korten från asus (tb3,u.2, 10g nät osv) vart tog trx80w vägen ?
Så mellanklassen är inte av intresse men kul att se att det värkar vara jämnt skägg mellan dom.
Kanske driver på utvecklingen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Ase: B550 är på ingång och fläkten på mitt x570 har jag nog faktiskt aldrig sett snurra. Finns helt passiva varianter också både för X570 och TRX40

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

3,3%.. Nåväl det motsvara väll inte ens en säkerhetsuppdatering xd *humor*

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

@Ase: B550 är på ingång och fläkten på mitt x570 har jag nog faktiskt aldrig sett snurra. Finns helt passiva varianter också både för X570 och TRX40

B550 e inte av intresse bra att det finns passiva & skönt att höra att fläkten e tyst.
som sagt U.2,TB, ett minimum för att ens vara värt att titta på för mig sen ska det vara mer än bara pci-e4 för att vara värt uppgradering för mig men, zen 4/5 eller 2 gen efter copper-lake, den som kommer med mest nytt blir det (på moderkorten) processor e hugget som stucket & inte så intressant, vilken av dom eller varför inte en återkomst av via kanske.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se 10900k mot 9900ks i riktiga tester i spel (ser inte hur 2000 kan motivera prestandaökningen). Kan tänka mig att 10 serien får offra singel prestanda för att få multiprestanda i dagsläget

Men Intel och AMD har helt klart bytt plats i racet om att vara ledaren inom cpu, förut var det alltid AMD som kom en generation efter med att match samma prestanda som Intel, nu är det tvärt om och känns värt att isf vänta ett halvår på ännu bättre AMD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon85:

(ser inte hur 2000 kan motivera prestandaökningen).

Vad menar du med 2000? Om du menar priset så kommer ju i9 10900K knappast kosta 8000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320472:

Vad menar du med 2000? Om du menar priset så kommer ju i9 10900K knappast kosta 8000kr.

jag köpte 9900ks för 5000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon85:

jag köpte 9900ks för 5000

Ja, i9 10900K lär ju ligga runt 6000-6500kr vid release om dom följer Intels rekommendationspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fanboism? Det har väl inget med saken att göra? Intel är bättre än AMD i spel 100% vad jag kan se i tester. Sen om du vill diskutera vad som är bättre pris för prestanda är det något helt annat, då tycker jag man ska köpa Ryzen.

Edit: Där finns också undantag, jag köpte 9900k över 3700x/3800x eftersom med moderkort och allt inräknat var det mindre än 1000kr skillnad mellan dom och där tyckte jag den extra kostnaden var värt prisskillnaden. Detta är ju dock upp till var och en hur man tänker och gör.

Edit2: Jag har även en dator med Ryzen

Här har du en ny test som motbevisar vad du påstår i stora delar om
intel är bäst i alla spel men det kostar att införskaffa AMD Threadripper 3970X & 3960X som slår intels alla prollar https://www.youtube.com/watch?v=oKYY37ss3lY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

B550 e inte av intresse bra att det finns passiva & skönt att höra att fläkten e tyst.
som sagt U.2,TB, ett minimum för att ens vara värt att titta på för mig sen ska det vara mer än bara pci-e4 för att vara värt uppgradering för mig men, zen 4/5 eller 2 gen efter copper-lake, den som kommer med mest nytt blir det (på moderkorten) processor e hugget som stucket & inte så intressant, vilken av dom eller varför inte en återkomst av via kanske.

Vad är det tänkta användningsområdet om både PCIe5, U.2 och TB krävs?
Jag körde en massa grejer, lagring, maskininlärning, VMs, utveckling osv och inget av det var flaskhalsen

Eller bara det klassiska "kul att ha".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Och därför är AMD för tillfället bättre än Intel för spel i praktiskt taget alla prisklasser för tillfället, förutom om man ska ha datorn till en enda specifik grej. I 99% av fallen är alltså AMD bättre för spel just nu.

Det som folk stör sig på är att många på grund av AMD:s "förlorade årtionde" ropar ut att Intel är bättre bara på grund av fanboism och mindshare.

Förstår inte riktigt din logik, det är ju helt omöjligt att sätta procentsats på det viset. Antingen är en bättre än den andra, priset ändrar inte på någott ifall målet är det scenario jag tidigare beskrev. Visst det är en liten procent av "gamers" men för just den delen där det har betydelse så är prisskillnaden ingen betydande faktor.

Jag verkar som om du och jag definierar "bästa produkt" på väldigt olika sätt, bästa produkt och bäst pris/prestanda är två väldigt olika saker för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton studs:

Här har du en ny test som motbevisar vad du påstår i stora delar om
intel är bäst i alla spel men det kostar att införskaffa AMD Threadripper 3970X & 3960X som slår intels alla prollar https://www.youtube.com/watch?v=oKYY37ss3lY

Hade nog velat se en överklockad Threadripper slå 9900k på 5.1ghz med 4000mhz cl16-ish minnen i spel. (kan hända att den kan, men hade velat se jämförelsen nonetheless)

Edit: Threadripper tycks ju oavsett vara sjukt bra för spel, det var ny information för mig. Tack!

Permalänk
Medlem

U.2 eftersom jag har 3 st u.2 ssd er TB 3 för att mitt Ljudkort kräver detta, Pci e 5 för att det skulle vara bättre än pci-e4 elektriskt mer pci-e linor e aldrig fel Inventor, Solid works, Wm ware gillar både kärnor & minne
uppdaterar inte varje generation utan bara när det e dags & det finns någon anledning till det som sagt så e jag mer intresserad av utveckling på moderkort än sista % prestanda på processor åtta kärnor från AMD eller Intel duger för mig eller fler.
+kul att ha nörden skriker det till mig men sen hoppar jag 2-3 generationer uppgraderar bara när det dyker upp nåt nytt som gör det värt att uppdatera så dyr investering= räcker fler år alt 2 uppgradera mer ofta i mellanklassen vilket jag hoppar.
Tex om Asus trx40 rog zenith haft 4st u.2,TB 3 +bra latens (för ljudproduktion) vilket ingen vill testa eller nämna så hade jag slagit till på en 32 kärnig direkt MVH Arne
P.S
Säg precis denna
The ASRock Rack EPYCD8-2T is the only model I've personally tested on any platform to be under 50 µs in our DPC Latency testing, making this a solid option for users building an audio-focused workstation.
1a vettiga AMD moderkortet https://www.anandtech.com/show/14171/the-asrock-rack-epycd8-2...
pci-e 3 88 pci-e platser 2st U.2, 2st M.2,2st 10 gigg nät 8 minnesplatser osv men som sagt låg latency så ska kolla in detta lite mer.
P.S.s
ingen möjlighet för tb 3 men annars så uppfylldes det mesta för mig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Väldigt mycket hat på intel i tråden i vanlig ordning.
Är majoriteten här sura för att de varit överlägsna i ca 10 år fram till zen2?
Väntar själv på att se hur prestandan blir för Comat Lake-S.
Blir den sämre eller snarlik Zen2 kommer jag en AMD så jag kan uppgradera till Vermeer i höst/vinter annars blir det intel. Personligen skiter jag i vilket bara jag får max fps.

Vart är allt hat? Visserligen är tråden rensad en gång. Men ser bara argument och sådär inget som direkt sticker ut med att Intel är kassa eller så.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Datavetare

Det finns ju en sökfunktion i Geekbench, verkar som något testat igenom en hel del Comet Lake modeller.

Då man kör testerna lokalt finns sätt att få vilka resultat man vill, de som finns för Comet Lake känns rätt rimliga. Går att få fram meta-data om testerna, t.ex. för denna i9-10900K körning där det då går att se uppmätt genomsnittlig frekvens för varje delkörning i enkeltrådtestet (GB mäter bara frekvens i ST, inte i MT).

Man kan se t.ex. detta

minimum 4686 maximum 5270 median 5079 mean 5108

D.v.s. högsta uppmätta frekvens var 5270 MHz. Denna körning av i9-10900K gav
ST: 6280
MT: 38814

Fast påpekar åter igen, långt mer användbart att titta på heltalsresultat resp. flyttalsresultat. Resultat för RAM är helt borta ur GB5 då det visade sig vara rätt värdelöst, vidare är resultatet i crypto ofta rätt irrelevant (om man nu inte ska bygga en maskin där t.ex. disken är krypterad). Resultaten finns uppdelade på resultatsidan

Dessa verkar finnas

Angående Linux vs Windows i GB4: Geekbench gör egentligen ingenting där OS spelar någon roll, finns en liten påverkan från OS i MT-testerna. Att GB4 ger klart lägre värde i Windows jämfört med Linux/MacOS/Android/iOS handlar primärt om att de senare använder i stort sätt samma kompilator, en kompilator som är bättre än den som följer med Visual Studio på Windows.

Även här är GB5 klart bättre, där verkar man köra med samma kompilator (en i alla fall kompilatorer som är likvärdiga) för alla OS. På samma maskin är Windows, MacOS och Linux väldigt nära varandra i GB5. Det är verkligen värt att ha i åtanke när man kolla in prestanda hos Apples ARM CPUer: de är verkligen så snabba (d.v.s en Iphone 11 har en CPU som är i nivå med det snabbast Intel/AMD har på desktop i ST!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzo:

Själv är jag nyfiken på strömförbrukning och TDP jämfört med Zen 2, men det skrivs inte så mycket om det ännu.

Om du kommer pressa mycket prestanda ur ditt system borde du kolla på PL1 och PL2 istället för TDP. Det är hur många watt cpu tillverkarna specificerar till moderkortstillverkarna att sockeln måste klara av att mata prollen med för att fungera optimalt i default resp. turbo-läge. TDP är mer vad kylaren måste klara för lite mer "average" usage, med mycket stor risk att processorn sänker frekvenserna om den får en hög last mer än ett tiotal sekunder.

Som du förstår är PL1 & 2 betydligt högre siffror än TDP.

Här är t.ex. vad Intel specificerat på i9-10900F:
PL1: 170W
PL2: 224W

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Core i7-10700K

Ryzen 7 3800X

Pris

ca 5000 kr

4087 kr (taget 2020-04-21)

-------------

Enkeltrådat

5 989 p

5 796 p

Enkeltrådat %-vinst (10700K över 3800X)

3,33 %

---

Enkeltrådat p/kr

1,1978 p/kr

1,4182 p/kr

-------------

Flertrådat

34 133 p

33 134 p

Flertrådat %-vinst (10700K över 3800X)

3,02 %

---

Flertrådat p/kr

6,8266 p/kr

8,1072 p/kr

Detta betyder att man betalar ca 1000kr för ca 3% mer prestanda i Geekbench. Undrar hur Core iX-10XXXK kommer stå sig mot Ryzen 4000 "Vermeer" som kommer i höst.

Oklockat dock. Ryzen har ju tyvärr inte klockat så bra hittils. Men rätt imponernade resultat med tanke på klockfrekvenserna på intel redan är högre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ryzen 3xxx aka. Zen 2 kommer ju vara nästan året gammal när dessa Comet Lake-S lanseras, kan man verkligen säga att Comet Lake-S "gör upp" mot Zen 2 då? Blir det inte kommande Zen 3 som kommer bli den verkliga mätaren för Comet Lake-S? Eller blir det då uppföljaren till Comet Lake? (Rocket Lake eller Alder Lake eller va fasen det nu blir. Seriöst, förstår nån sig på Intels produktplaner längre?)

Lite svårt att avgöra detta då AMD & Intel inte lanserar produkter på samma gång

Permalänk
Medlem

3800X går för ca 4100-4200 kr på Komplett, Inet mm just nu.
Så 10700K får det jobbigt om den ska kosta över 5000 kr vid lansering.

Permalänk
Skrivet av lejonkung:

[...]
Detta betyder att man betalar ca 1000kr för ca 3% mer prestanda i Geekbench. Undrar hur Core iX-10XXXK kommer stå sig mot Ryzen 4000 "Vermeer" som kommer i höst.

Kan hålla med i viss mån, men det finns oxå dom som ser ett värde i den inkl iGPU'n på Intel beroende på vad man ska göra med datorn (och även formfaktor). Jag är en av dom som ser ett stort mervärde i detta, av flera skäl.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Men 1000-serien är fortfarande baserad på skylake arkitekturen eller? Vilket innebär att dom uppskrivade frekvenserna kommer ge ganska stor värmeutveckling?