Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

tycker inte de var några vidare bra spel där..

Astral chain är för övrigt nere på 399 nu enligt deku deals, lägsta nånsin,

https://www.dekudeals.com/items/astral-chain

Zelda breath of wild är också under 500 nu,

https://www.dekudeals.com/items/the-legend-of-zelda-breath-of...

Jag drog hem Astral Chain igår, det slutade på 342 kr med guldmyntrabatt. Det blir nog mitt tidsfördriv fram till Xenoblade (förutom jobb..)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av HazZarD:

tycker inte de var några vidare bra spel där..

Astral chain är för övrigt nere på 399 nu enligt deku deals, lägsta nånsin,

https://www.dekudeals.com/items/astral-chain

Zelda breath of wild är också under 500 nu,

https://www.dekudeals.com/items/the-legend-of-zelda-breath-of...

Köpte en Pokeball och Yomawari: Long Night Collection. Men visst det var inga pangdeals på spelen.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doomas:

Jag drog hem Astral Chain igår, det slutade på 342 kr med guldmyntrabatt. Det blir nog mitt tidsfördriv fram till Xenoblade (förutom jobb..)

Vad tycker du om spelet?

Fingrar som fan både på Astral Chain och AC Black Flag men har fullt upp med Animal Crossing för stunden ändå. Blir nog köp av iallafall Astral Chain då jag redan har pengar på kontot och guldpoäng så den faktiska kostnaden blir ändå rätt låg.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Har inte börjat spela än, vill ge Bravely Default II lite mer tid innan jag känner mig klar med demon. Jag börjar nog köra lite i veckan, så jag hinner kanske återkomma innan rean är slut (19/4).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doomas:

@anders190: Har inte börjat spela än, vill ge Bravely Default II lite mer tid innan jag känner mig klar med demon. Jag börjar nog köra lite i veckan, så jag hinner kanske återkomma innan rean är slut (19/4).

Härligt och gärna!
Har sneglat lite gameplayvideor i helgen och jag tror spelet är perfekt för mig. Gameranx jämför spelet med Nier: Automata, ett spel jag tokälskar! Men det är fortfarande en utgift, och jag är också sjukt sugen på att ha Black Flag portabelt.

Så mycket att spela, så lite tid. :/

Permalänk
Medlem

Varför är Switch typ slut i alla butiker och lägsta pris i lager över 4000kr?! Blev extremt sugen på att köpa en Switch but not so much för 4300kr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Varför är Switch typ slut i alla butiker och lägsta pris i lager över 4000kr?! Blev extremt sugen på att köpa en Switch but not so much för 4300kr :/

https://i.imgur.com/u62tsh9.png

Tillverkningen av Nintendo Switch har stannat pga pandemin som pågår i världen. Därför är det slut på många ställen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Riktigt intressant att se hur Crysis kommer rulla på Switchen! Warface finns redan till systemet och borde ge en bra vägledning. Förväntar mig att Digital Foundry har ett klipp lagom till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Tillverkningen av Nintendo Switch har stannat pga pandemin som pågår i världen. Därför är det slut på många ställen.

RIP, det är ju nu man behöver skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt intressant att se hur Crysis kommer rulla på Switchen! Warface finns redan till systemet och borde ge en bra vägledning. Förväntar mig att Digital Foundry har ett klipp lagom till helgen.

Japp, äntligen får vi Switch-ägare svaret på frågan "but can it run Crysis?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

RIP, det är ju nu man behöver skiten.

köp en switch lite, det gjorde jag lätt värt pengarna. aldrig man ger 4000 spänn för en switch sjukt ockerpris... men ska man inte spela så mycket handheld så klart man inte ska skaffa en lite men för mig la jag pengarna som vanliga switch kostar på spel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

köp en switch lite, det gjorde jag lätt värt pengarna. aldrig man ger 4000 spänn för en switch sjukt ockerpris... men ska man inte spela så mycket handheld så klart man inte ska skaffa en lite men för mig la jag pengarna som vanliga switch kostar på spel istället.

Switch Lite är sjukt lockande, gillar verkligen designen och att den är mindre. Om man hade haft option att köpa en docka som tillval hade jag slagit till för längesen för jag vill verkligen ha dockningsfunktion. 10min efter mitt förra inlägg hittade jag en säljannons här på SweClockers för en 2019-modell för rimligt pris så förhoppningsvis har jag den i början på nästa vecka

Permalänk
Medlem

Verkar ha blivit lite kontroverser kring Switch-spelet Cooking mama cookstar. Är det någon här som har provat det?

https://arstechnica.com/gaming/2020/04/cooking-mama-creator-t...

Permalänk
Medlem

Fel på switch-konsoll

Hej, hoppas detta är OK att posta här. Jag har ett trasigt Switch, när man ska docka i vänstra dosan för att få igång konsollen så känner enheten inte av handkontrollen. Har testat med fler kontroller, så mest troligt är det fel någonstans i själva switchet. Detta gör att det inte går att starta igång konsollen. Ca 1,5 år gammal, köpte den ny men detta upptäcktes nu när jag skulle sälja den och köparen ej fick igång den. Nån som varit med om liknande och har tips på vad jag kan göra? Sonen har mest spelat med en annan handkontroll. Som sagt, nu går det inte ens att starta igång konsollen, den vill bara att man dockar i handkontrollen.

Permalänk
Medlem

Super Mario Maker 2 – World Maker Update

Sista uppdateringen, bygga egna världar är häftigt.

Mario Maker 2 är 35€ på Amazon.de just nu. Justeras till 36,75€, pga svenska momsen tror jag.
Gränsen för fri frakt är 39€, så något mer bör läggas till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denbos:

Hej, hoppas detta är OK att posta här. Jag har ett trasigt Switch, när man ska docka i vänstra dosan för att få igång konsollen så känner enheten inte av handkontrollen. Har testat med fler kontroller, så mest troligt är det fel någonstans i själva switchet. Detta gör att det inte går att starta igång konsollen. Ca 1,5 år gammal, köpte den ny men detta upptäcktes nu när jag skulle sälja den och köparen ej fick igång den. Nån som varit med om liknande och har tips på vad jag kan göra? Sonen har mest spelat med en annan handkontroll. Som sagt, nu går det inte ens att starta igång konsollen, den vill bara att man dockar i handkontrollen.

Reklamera hos butiken du köpte Switchen ifrån.
Konsumentköplag ger dig 3 år från inköp.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denbos:

Hej, hoppas detta är OK att posta här. Jag har ett trasigt Switch, när man ska docka i vänstra dosan för att få igång konsollen så känner enheten inte av handkontrollen. Har testat med fler kontroller, så mest troligt är det fel någonstans i själva switchet. Detta gör att det inte går att starta igång konsollen. Ca 1,5 år gammal, köpte den ny men detta upptäcktes nu när jag skulle sälja den och köparen ej fick igång den. Nån som varit med om liknande och har tips på vad jag kan göra? Sonen har mest spelat med en annan handkontroll. Som sagt, nu går det inte ens att starta igång konsollen, den vill bara att man dockar i handkontrollen.

Kolla i rälsen där man sätter i joy-con:en för att se om det sitter något damm eller skit som gör att den inte kan koppla sig? Den klickar ju ner i en klack/sko och om joy-conen inte får kontakt i denna så kopplas den inte till switchen.

Edit: Fungerar joyconen trådlöst?

Skrivet av iller:

Reklamera hos butiken du köpte Switchen ifrån.
Konsumentköplag ger dig 3 år från inköp.

Sant, men efter 6 månader från köpesdatum faller bevisbördan på köparen att felet har funnits från start när man köpte konsollen. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel på varor, inte fel som uppstår efter 1,5 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Denbos:

Hej, hoppas detta är OK att posta här. Jag har ett trasigt Switch, när man ska docka i vänstra dosan för att få igång konsollen så känner enheten inte av handkontrollen. Har testat med fler kontroller, så mest troligt är det fel någonstans i själva switchet. Detta gör att det inte går att starta igång konsollen. Ca 1,5 år gammal, köpte den ny men detta upptäcktes nu när jag skulle sälja den och köparen ej fick igång den. Nån som varit med om liknande och har tips på vad jag kan göra? Sonen har mest spelat med en annan handkontroll. Som sagt, nu går det inte ens att starta igång konsollen, den vill bara att man dockar i handkontrollen.

Fungerade grejerna innan försäljning?

Tanken som slår mig är att någon försökt använda en RCM-jig för att köra icke-officiell kod (i 99 fall av 100 piratkopiering) och stiften kanske skadats. Men det är på fel kontroller, det är den högra detta görs på.

Otroligt tråkigt och jag hoppas det går att få en lösning på det hela.
Någon icke-autokriserad verkstad kan säkert fixa den, men det kan bli i det dyraste laget förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Reklamera hos butiken du köpte Switchen ifrån.
Konsumentköplag ger dig 3 år från inköp.

Yes, det hade jag gjort men problemet är att den är inköpt på Toys r us som gått i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Sant, men efter 6 månader från köpesdatum faller bevisbördan på köparen att felet har funnits från start när man köpte konsollen. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel på varor, inte fel som uppstår efter 1,5 år.

Om man inte ser fysisk åverkan kan det lika gärna vara kallödning i kretskortet.

Skrivet av Denbos:

Yes, det hade jag gjort men problemet är att den är inköpt på Toys r us som gått i konkurs.

Då tar du det med Bergsala som skall hjälpa till när återförsäljaren gått i konkurs.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fungerade grejerna innan försäljning?

Tanken som slår mig är att någon försökt använda en RCM-jig för att köra icke-officiell kod (i 99 fall av 100 piratkopiering) och stiften kanske skadats. Men det är på fel kontroller, det är den högra detta görs på.

Otroligt tråkigt och jag hoppas det går att få en lösning på det hela.
Någon icke-autokriserad verkstad kan säkert fixa den, men det kan bli i det dyraste laget förstås.

Tack, ja allt fungerade men som sagt så körde sonen endast med en annan kontroll. Anledningen kan ju vara att orginalkontrollen inte fungerade (han är rätt liten, så han vet inte). Köparen reklamerade direkt (skickade allt via post), så jag litar helt på honom. Jag ska testa att ringa Nintendo i Bergsala i morgon och höra vad de säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om man inte ser fysisk åverkan kan det lika gärna vara kallödning i kretskortet.

Då tar du det med Bergsala som skall hjälpa till när återförsäljaren gått i konkurs.

Tack, ska testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Kolla i rälsen där man sätter i joy-con:en för att se om det sitter något damm eller skit som gör att den inte kan koppla sig? Den klickar ju ner i en klack/sko och om joy-conen inte får kontakt i denna så kopplas den inte till switchen.

Edit: Fungerar joyconen trådlöst?

Sant, men efter 6 månader från köpesdatum faller bevisbördan på köparen att felet har funnits från start när man köpte konsollen. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel på varor, inte fel som uppstår efter 1,5 år.

Det finns inget damm eller annat skräp, den vänstra kontrollen klickar i lika bra som i den högra. Men vid uppstart känner den inte av den vänstra, det hörs ett mekaniskt klickljud från båda kontrollerna när man sätter i dem, men elektronisk ljud bara från den högra. Och sen indikerar den bara att jag ska docka Joy-cons... så kan ej starta upp Switchet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denbos:

Det finns inget damm eller annat skräp, den vänstra kontrollen klickar i lika bra som i den högra. Men vid uppstart känner den inte av den vänstra, det hörs ett mekaniskt klickljud från båda kontrollerna när man sätter i dem, men elektronisk ljud bara från den högra. Och sen indikerar den bara att jag ska docka Joy-cons... så kan ej starta upp Switchet

Kolla denna länk, scrolla ner lite för att se var dessa kontakter sitter i railsen, ignorera resten:

https://noirscape.github.io/RCM-Guide/

Lys med en ficklampa och se om det är något som blockerar, svårt att se utan. Stäng annars av konsollen, ta en tops och lite isopropanol alkohol och rengör kontakten och se om det kanske löser problemet. Vänta någon minut för att verkligen säkerställa att alkoholen har avdunstat (tar bara ett par sekunder, men alltid bättre att vara på den säkra sidan) och starta sedan igång switchen igen.

Om detta inte skulle fungera så kan du höra av dig till Bergsala i göteborg (de som har hand om nintendos distribution i Sverige och hanterar även reparationerna). De kanske kan hjälpa till utav ren goodwill, annars kan du försöka att reklamera den (förutsatt att du har kvittot kvar) och hoppas på att de vill lösa det genom den vägen och inte kräver någon slags bevisbörda av dig om ursprunget av felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om man inte ser fysisk åverkan kan det lika gärna vara kallödning i kretskortet.

Då tar du det med Bergsala som skall hjälpa till när återförsäljaren gått i konkurs.

Fortfarande omöjligt att bevisa om man inte öppnar konsollen. Så det man kan göra är att öppna ett reklamationsärende hos Bergsala och hoppas på att de kan lösa det utav ren goodwill, eller att de hittar något inne i konsollen som pekar på att det har varit ett bestående problem. Men en kallödning eller spricklödning som uppstår efter 18 månader, har jag svårt att se går under reklamationsrätten då felet inte varit där från början när konsollen köptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denbos:

Tack, ska testa

Kom ihåg att det är du som står för portokostnader till och från Bergsala när ett reklamationsärende öppnas, om de finner att det inte faller inom reklamationsrätten står du även för felsökningskostnad och eventuella kostnader för reparationsåtgärder (förutsatt att du accepterar deras offert på reparationen).

Så se till att vara överens med Bergsala om vad som gäller innan du skickar iväg den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Kolla denna länk, scrolla ner lite för att se var dessa kontakter sitter i railsen, ignorera resten:

https://noirscape.github.io/RCM-Guide/

Lys med en ficklampa och se om det är något som blockerar, svårt att se utan. Stäng annars av konsollen, ta en tops och lite isopropanol alkohol och rengör kontakten och se om det kanske löser problemet. Vänta någon minut för att verkligen säkerställa att alkoholen har avdunstat (tar bara ett par sekunder, men alltid bättre att vara på den säkra sidan) och starta sedan igång switchen igen.

Om detta inte skulle fungera så kan du höra av dig till Bergsala i göteborg (de som har hand om nintendos distribution i Sverige och hanterar även reparationerna). De kanske kan hjälpa till utav ren goodwill, annars kan du försöka att reklamera den (förutsatt att du har kvittot kvar) och hoppas på att de vill lösa det genom den vägen och inte kräver någon slags bevisbörda av dig om ursprunget av felet.

Tack! Ska testa detta. Jag pratade med Bergsala, det kommer kosta mellan 250-450:- beroende på fel. Det får bli plan B om ditt tips inte funkar, priset var ju klart överkomligt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denbos:

Tack! Ska testa detta. Jag pratade med Bergsala, det kommer kosta mellan 250-450:- beroende på fel. Det får bli plan B om ditt tips inte funkar, priset var ju klart överkomligt 😁

Topp, härligt! Håller tummarna att det löser sig snabbt för dig!

Permalänk

Tycker att de väntar alldeles för länge med release till nästa spel. Det var väldigt länge sedan Super Mario Odyssey släpptes nu tex...