Permalänk
Medlem

Den mest tysta CPU-kylaren (luft)

Hej!

Har i dagsläget en hyper evo 212 till min AMD Ryzen 5 3600 CPU.
Tycker den låter alldeles för högt under load.

Jag är inne på att bara byta fläkten, några förslag? Vill ha så tyst dator som möjligt.

Kollar lite på Be Quiet! Pure wings 2 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2122935

Har ni några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa fläkt från be quiet! så är det Silent Wings 3 du ska ha om du prioriterar låg ljudnivå.

Men det första och billigaste är att montera loss kylaren, torka rent, lägga på ny kylpasta och montera på korrekt igen. Kanske är det bara dålig kontakt just nu, som gör att tempen driver upp varvtalet i onödan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Hej!

Har i dagsläget en hyper evo 212 till min AMD Ryzen 5 3600 CPU.
Tycker den låter alldeles för högt under load.

Jag är inne på att bara byta fläkten, några förslag? Vill ha så tyst dator som möjligt.

Kollar lite på Be Quiet! Pure wings 2 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2122935

Har ni några rekommendationer?

När jag byggde senast 2017 var noctua-fläktarna tystast i klassen

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Southman:

Här har du ett test där din kylare testas med en av de bästa fläktarna på marknaden (NF-A12x25):
https://www.sweclockers.com/test/27389-snabbtest-tornkylare-m...
Ska du byta fläkt så ska du helst ha PWM (4-pin) och en med högt statiskt tryck.

Sammanfattningen längst ner:

Cooler Master Hyper 212 Evo är en betydligt enklare modell, men sett till prislappen på runt 300 kronor levererar kylaren riktigt bra prestanda för klassen. Möjligheten att öka prestanda med en annan fläkt (som förvisso kostar lika mycket som hela kylaren) är väldigt lockande. Även om den inte kan nå NH-U12A kan det bli tillräckligt bra för många användare för att motivera ett fläktbyte.

Dold text

Men innan du funderar på att byta ut fläkten har du provat en lägre fläktkurva?
Vilken temp ligger CPU:n på när du spelar?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Southman:

Här har du ett test där din kylare testas med en av de bästa fläktarna på marknaden (NF-A12x25):
https://www.sweclockers.com/test/27389-snabbtest-tornkylare-m...
Ska du byta fläkt så ska du helst ha PWM (4-pin) och en med högt statiskt tryck.

Sammanfattningen längst ner:

Cooler Master Hyper 212 Evo är en betydligt enklare modell, men sett till prislappen på runt 300 kronor levererar kylaren riktigt bra prestanda för klassen. Möjligheten att öka prestanda med en annan fläkt (som förvisso kostar lika mycket som hela kylaren) är väldigt lockande. Även om den inte kan nå NH-U12A kan det bli tillräckligt bra för många användare för att motivera ett fläktbyte.

Dold text

Men innan du funderar på att byta ut fläkten har du provat en lägre fläktkurva?
Vilken temp ligger CPU:n på när du spelar?

Är det fortfarande Noctua som leder, nu 2020?

Det enda jag hörde var luften som passerade, fläktarna knäpp tysta.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:

be quiet! Silent Wings 3 och Noctua NF-A12x25 ligger i princip lika, men har lite olika ljudkaraktär!

be quiet! avger ett lite mer dovt ljud än Noctua, och det är be quiet! jag föredrar just därför ^^

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Permalänk
Medlem

@D-ryd: Spelade RDR2 igår, rätt maxat och tempen hamnade som högst på 81C på CPU:n.
Jag idlar på ca 32c.

Har upptäckt att chasifläktarna låter en del. De står inställda som DC i BIOS, undrar om jag kan sätta de som PWM och styra fläktkurvan på dem också?

Chasit är Fractal design define C med originalfläktar.

Edit: Hittade denna tråd där det framgår att folk fick bättre (tystare) burk när de bytte chasifläktarna. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492984-ljudniva-pa-or...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Har upptäckt att chasifläktarna låter en del. De står inställda som DC i BIOS, undrar om jag kan sätta de som PWM och styra fläktkurvan på dem också?

DC eller PWM är två olika sätt att styra en fläkt, så du skall kunna justera hastigheten oavsett.
DC styrning går att göra på de flesta fläktarna (dock helst inte PWM fläktar), då styr man genom att ändra spänningen man matar fläkten med.
PWM-fläktar har en extra ledare i sin kabel som innehåller en styrsignal.

Det hela hänger på vilken sorts fläktar du har. Tittar man på FDs hemsida på chassit under specifikationer så står det att det sitter två Dynamic X2 GP-12 i den, vilket jag tolkar som att det inte är PWM fläktar, det vill säga att ha de ställda på DC i BIOS är korrekt.
Se bara till att de är kopplade till moderkortet så de inte sitter i någon direktmatning från nätaggregatet eller liknande.

En annan sak att titta på är nätaggregatet, budgetnätaggregat är inte byggda för högra temperaturer vilket gör att de kan låta riktigt illa ifall man pressar systemet.

Permalänk
Medlem

Define C är inte svalaste burken. Därför de kom med meshify C så kan bero på det. Men går säkert fixa.

Jag störde mig på ljudet från min H500 med 9700K och 212X vilket är nästan samma kylare som du har oavsett standard eller AI inställd kurva men ändrade själv och fick en kurva jag var nöjd med. Störde mig mest på att de varvade upp och ner hela tiden. Nu har de en mer jämn nivå och datorn hörs bara när den pressas i spel men då överröstas den ändå av ljudet från spelet. Ligger på runt 76 grader som mest och som jag förstått det ska man ha under 90 på Intel.

Osäker på om det var chassifläktarna eller CPU som lät men ändrade alla. GPUn låter inte så mycket iaf. Strix kylaren kyler bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@loefet: Tack! Bra förklarat.

Planen är iaf att köpa 2st Silent wings PWM 120mm och ersätta de två originalfläktarna.

Edit: Skulle datorn kanske må bra av 2x120mm fläktar fram? I så fall slå till på 3st silent wings när man ändå är igång.

GPU:n är Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC
Nätagget: Corsair RM750X.

Permalänk
Medlem

@Southman: Tre skulle vara att föredra om du kan.
Se till att du har tillräckligt med uttag på moderkortet, skaffa några PWM splitters eller annan lösning för att kunna styra fläktarna.

Nätaggregatet är bra, så det är inga problem med det.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska kolla upp hur mycket volt din cpu får. Polaren satte nyligen igång en 3700x och den fick upp emot 1.5v med allt inställt på standard i BIOS. Den gick rejält varmt helt oprovocerat. Se över en manuell överklock eller undervolt så kommer du få ner tempen och därmed fläktljudet.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

@Bazoon: Då snackar vi i load? Kollade precis lite snabbt och den går upp mot 1.45v i nån sekund när man öppnar något program då för att sen droppa ner till typ 0.9v i idle.

Permalänk
Medlem

@Southman: Ja precis, det är nog dessa strömspikar som ger dig ökat temperatur. I ryzen master finns enkla reglage för överklockning, eller det som jag tror är mer aktuellt, undertvoltning. Dvs sätta en offset på -0.1 till -0.2 V

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Musikälskare

Noctua alla dar i veckan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det fortfarande Noctua som leder, nu 2020?

Det enda jag hörde var luften som passerade, fläktarna knäpp tysta.

Japp, Noctua står fortsatt som herren på teppan vad gäller lugtkylare även om det kommit en hel del andra bra luftkylare de senaste åren. Jag väljer Noctua eftersom det är garanterad kvalité. Dessutom är deras support överlägsen! Tappar man bort något, eller behöver nya distanser, skruvar eller liknande så är det bara dra iväg ett mejl så skickar dom det kostnadsfritt.

Skrivet av Southman:

@loefet: Tack! Bra förklarat.

Planen är iaf att köpa 2st Silent wings PWM 120mm och ersätta de två originalfläktarna.

Edit: Skulle datorn kanske må bra av 2x120mm fläktar fram? I så fall slå till på 3st silent wings när man ändå är igång.

GPU:n är Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC
Nätagget: Corsair RM750X.

Jag skulle definitivt se till att få in fler fläktar i chassit. Man kan ha en hur bra kylare som helst, men om det är varmt i burken så kommer kylaren ändå inte ha någon kall luft att kyla med.

Skrivet av Bazoon:

Du kanske ska kolla upp hur mycket volt din cpu får. Polaren satte nyligen igång en 3700x och den fick upp emot 1.5v med allt inställt på standard i BIOS. Den gick rejält varmt helt oprovocerat. Se över en manuell överklock eller undervolt så kommer du få ner tempen och därmed fläktljudet.

Jag blev igår uppmärksamad på att det finns en del risker med att manuellt styra strömen till CPU'n. Läs mer om det här: #18235099

Att undervolta har även visat sig påverka prestandan negativt. Mer info om det här: https://www.youtube.com/watch?v=JscRwIH3OAY&t

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.