Firefox eller Chrome, vad kör ni under Linux?

Permalänk
Medlem

Firefox ESR på Linux

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Tack går det att importera sina bokmärken på nått smidigt sätt och lösenord från firefox?

Det vet jag tyvärr inte, Men du kan alltid höra med dom på IRC

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Det vet jag tyvärr inte, Men du kan alltid höra med dom på IRC

ingen fara, tack ändå för hjälpen

Permalänk
Medlem

Firefox som primär, Brave som sekundär, Tor browser som tredje.
På Windows kör jag endast Edge och Tor browser just nu.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Främst Firefox på PC av flera orsaker.

Jag har Chrome på PC också, men främst för googletjänster, hangouts och youtube.

För allt som inte kräver inloggning kör jag en variant av chromium, ungoogled-chromium.
Den lägger till ett antal patches för att göra chromium mindre spårningsvänligt, men enligt utsaga är vanliga chromium hyfsad på att respektera användares privata data sålänge man inte loggar in i t ex google med den.

På Androiden kör jag främst Bromite, som är som en ungoogled-chromium för android och den har en inbyggd adblocker bland annat.

Skrivet av llxt:

Jag kör qutebrowser

Skrivet av llxt:

Väldigt enkel och minimal webläsare. Inga knappar eller menyer som är ivägen för en. Man navigerar väldigt smidigt med VIM baserade key-bindings. Kan varmt rekommendera.

Om ni som kör firefox vill ha samma funktioner som Qutebrowser erbjuder kan jag varmt rekommendera Tridactyl tillägget.

För Chrome/Chromium körde jag Cvim, men hints verkar ha slutat fungera för mig i den. Det finns fler tillägg som har samma funktioner.

Skrivet av crash:

Har nu lagt in Qutebrowser för att testa och den är ju väldigt snabb, men tar nog tid innan man lär sig alla key-bindings

Till slut sitter basbehovet av funktioner i ryggraden men man kan behöva manualen titt som tätt.
Kruxet är att många webbläsare och webbläsar-tillägg med hintfunktion (att klicka med tangenterna) inte funkar på alla webbsidor.
Det går att göra mouseover när det finns menyer ofta med varierande resultat.

Tridactyl på firefox och Cvim till chrome tyckte jag fungerade bäst, men av någon anledning lyckas jag inte få Cvims hints att fungera alls längre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Brave kör jag. Funkar perfekt!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Firefox ESR

Permalänk
Medlem

Chrome med Ubuntu 20.x men kraschar ibland.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Firefox mestadels men även Opera eftersomden har inbyggd VPN. Ska jag ha facebooksamtal vilket jag ibland blir tvungen till pga skolarbete så kör jag Chromium eftersom fbsamtal inte funkar i FF.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt utom IE, Edge och Safari.

Finns dom där ens till Linux?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Under Windows så gnäller jag vackrast med Edge Chromium, och under Linux så gnälls det bäst med Firefox, och Edge Chromium kommer till Linux men vet inte när eller ca..
Ps, mina sökresultat är ju dock bättre med Google sökmotorn oftast, men det är ju sökmotor-topic det.

Permalänk
Medlem

Opera är sedan länge första val, vanans makt är stor och jag fortsatte med samma program under Linux som jag hade i Windows. Och sedan Firefox för bankärenden mm som jag aldrig fått att funka med Opera. Vivaldi har jag också installerat men använder det sällan. Vanan, som sagt. Chrome undviker jag helt, mest för att Google finns överallt ändå.

Permalänk
Inaktiv

Har börjat köra Vivaldi i Linux utöver Firefox.

Eftersom jag kör Firefox i både Windows och i min Mobil så använder jag den som standard webbläsare och de är bra att man kan synka mellan alla enheter.

Började köra Vivaldi i Linux, jag kan ha bokmärken som bara är Linux relaterat och som jag bara använder i Linux, tycker den är ok och man kan installera samma plugins som man har i firefox vilket jag gillar.

Permalänk
Medlem

Vivaldi

Skrivet av anon301768:

Har börjat köra Vivaldi i Linux utöver Firefox.

Eftersom jag kör Firefox i både Windows och i min Mobil så använder jag den som standard webbläsare och de är bra att man kan synka mellan alla enheter.

Började köra Vivaldi i Linux, jag kan ha bokmärken som bara är Linux relaterat och som jag bara använder i Linux, tycker den är ok och man kan installera samma plugins som man har i firefox vilket jag gillar.

Jag kör Vivaldi och Flash Peak Slimjet, två riktig bra browsers....

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Hoppar lite mellan webbläsare och väljer efter smidighet/prestanda.

Kör just nu Google Chrome under Ubuntu 18.04 LTS på min laptop. Gillar även Firefox under Linux, men använder ofta "Cast"-funktionen i Chrome till TV:n hemma. På telefonen har jag gått över till Firefox Preview efter flera års användande av Brave.

Även under macOS/Windows är det Google Chrome som gäller för mig.

Permalänk
Skrivet av Nemed61:

Opera är sedan länge första val, vanans makt är stor och jag fortsatte med samma program under Linux som jag hade i Windows. Och sedan Firefox för bankärenden mm som jag aldrig fått att funka med Opera. Vivaldi har jag också installerat men använder det sällan. Vanan, som sagt. Chrome undviker jag helt, mest för att Google finns överallt ändå.

Är inte Opera ägt av ett kinesiskt bolag nowdays?

Själv kör man med Brave.

Sedan utöver så kör jag med https://suckless.org/ .. försöka undvika så mycket bloat det går

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Jag försöker få Firefox att funka eftersom det har bäst färghantering av alla webläsare, men jag blir galen på hur scrollandet beter sig. Liksom, smooth scroll funkar olika på alla jäkla websidor. Helt omöjligt att ställa in för det är så inkonsekvent.

Permalänk
Medlem

Firefox oavsett OS.

Permalänk
Avstängd

På mina Linuxburkar kör jag mestadels Chromium. Ibland Firefox.

På min arbetsdator, som kör Windows, kör jag Chrome och Firefox.

Permalänk
Medlem

Alltid firefox. Numera fungerar ju dessutom hårdvaruaccelererad video i firefox "mer eller mindre" under linux för första gången.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav Chromium med en egenskriven konfigurationsfil placerad i ~/.config/chromium-flags.conf (forcerad 3D-acceleration, diverse säkerhets och prestandaoptimeringsval samt lite smått och gott) och exekverar med firejail (setuid sandbox) tillsammans med ett AppArmor-regelverk.
Aldrig haft några problem även om det för några år sedan var otänkbart att använda något annat än Firefox, men är nöjd med bytet sedan 3-4 år tillbaka.

Om man vill anpassa Chrome/Chromium:
Det finns många intressanta val i "chrome://flags" (likt hur firefox tillåter/tillät för avancerad konfiguration och anpassning) och dessa val kan placeras i en konfigurationsfil, så man enkelt kan flytta mellan olika system och få en bättre översikt för den delen, för såväl chromium och chrome (dock med namnet chrome-flags.conf för officiella Google Chrome).

Permalänk
Proffsmoddare

100% Firefox. Körde Opera innan den gjordes om till kinesisk malware

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Falkon och Firefox.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Alltid Firefox, kommer nog aldrig frivilligt använda Chrome oavsett OS.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Linux Mint och firefox, fin kombo.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch