Asus läcker hela uppställningen Z490-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asus läcker hela uppställningen Z490-moderkort

Detaljer rörande inte mindre än femton moderkort med LGA 1200 för kommande Intel Comet Lake-S hittar ut i det fria.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åhh nej! Det läckte, vad synd för dom! /s

Permalänk
Medlem

Tycker nog att det såg väldigt snålt ut med expansionsplatser på Maximus-brädorna, för att vara så dyra som de brukar vara. Endast Hero har fler än 4st av 7 möjliga (6 realistiskt med grafikkort)... Nog för att det säkert inte är så många som proppar i säg både ljudkort, RAID-kort och capture-kort, men man vill ju gärna inte känna sig maxad på moderkortet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bra att de har 2.5Gbps NICar som standard.

Är det någon som vet varför Intel valt att inte hoppa på PCIe 4.0-tåget med Comet Lake?
De kunde gett PCIe 4.0 till ett fåtal portar, tex M.2.
Vem vill inte ha snabbare lagringsmedia?

Permalänk
Datavetare

Noterar att specifikationen ASUS listar innehåller "DDR4 4600". Vad betyder det rent praktiskt här i Svedala? Om jag köper ett sådant moderkort och minnen som är <= 4600 MT/s, kan jag då använda garantin om det inte skulle fungera?

Orsak till frågan är att rent tekniskt är allt som inte håller sig till <=DDR4-3200, >=CL20, 1,2 V rent tekniskt överklockning (i.e. man kör utanför specifikationen). I fallet Comet Lake gäller sedan <=DDR2933.

Min gissning är att man skulle kunna kunna utnyttja garantirätten här, d.v.s. få rätt även om någon butik försöker sätta sig på tvären.

Här håller jag inte alls med SweC linje där de håller hårt på frekvensen men ignorerar latens och spänning. Det då latens och spänning utanför specifikation är en minst lika stor orsak till problem med RAM som frekvens.

Endera kör man hårt enligt specifikation, vilket är vad bärbara samt OEM-stationära gör, så går inte alls avfärda DDR4-3200 CL20 RAM som "ingen använder detta". Verkar helt enkelt som man inte kan köra under CL20 på ett tillförlitligt sätt med 1,2 V vid den hastigheten, det är orsaken till JEDECs val (1,2 V är något man inte vill kompromissa kring i specifikationen, finns säkert goda tekniska skäl).

Men att hålla hårt på en specifikation är totalt irrelevant för BYO, "ingen" köper Z490 eller X590 moderkort och stoppar i RAM som följer JEDEC. BYO lär vara den grupp som är överlägset mest intresserad av CPU, RAM och moderkortstester. Just här blir det då väldigt relevant att reda ut: vad betyder det faktiskt när ASUS här säger "DDR4-4600 stöd"?

Rant mot SweC policy kring RAM-hastighet
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra att de har 2.5Gbps NICar som standard.

Är det någon som vet varför Intel valt att inte hoppa på PCIe 4.0-tåget med Comet Lake?
De kunde gett PCIe 4.0 till ett fåtal portar, tex M.2.
Vem vill inte ha snabbare lagringsmedia?

Förmodligen för att Cometlake var design klar för säkert över 1,5 år sedan, dvs. det var för sent att lägga till det då. Vi vet ju att intel inte gillar att bjuda på grejer. De leker bara catchup just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel kommer med något nytt snart, inte gamla PCIe Gen3 moderkort för förfinade SkyLake processorer som kom 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Noterar att specifikationen ASUS listar innehåller "DDR4 4600". Vad betyder det rent praktiskt här i Svedala? Om jag köper ett sådant moderkort och minnen som är <= 4600 MT/s, kan jag då använda garantin om det inte skulle fungera?

Orsak till frågan är att rent tekniskt är allt som inte håller sig till <=DDR4-3200, >=CL20, 1,2 V rent tekniskt överklockning (i.e. man kör utanför specifikationen). I fallet Comet Lake gäller sedan <=DDR2933.

Min gissning är att man skulle kunna kunna utnyttja garantirätten här, d.v.s. få rätt även om någon butik försöker sätta sig på tvären.

Här håller jag inte alls med SweC linje där de håller hårt på frekvensen men ignorerar latens och spänning. Det då latens och spänning utanför specifikation är en minst lika stor orsak till problem med RAM som frekvens.

Endera kör man hårt enligt specifikation, vilket är vad bärbara samt OEM-stationära gör, så går inte alls avfärda DDR4-3200 CL20 RAM som "ingen använder detta". Verkar helt enkelt som man inte kan köra under CL20 på ett tillförlitligt sätt med 1,2 V vid den hastigheten, det är orsaken till JEDECs val (1,2 V är något man inte vill kompromissa kring i specifikationen, finns säkert goda tekniska skäl).

Men att hålla hårt på en specifikation är totalt irrelevant för BYO, "ingen" köper Z490 eller X590 moderkort och stoppar i RAM som följer JEDEC. BYO lär vara den grupp som är överlägset mest intresserad av CPU, RAM och moderkortstester. Just här blir det då väldigt relevant att reda ut: vad betyder det faktiskt när ASUS här säger "DDR4-4600 stöd"?

Rant mot SweC policy kring RAM-hastighet

Jag tror Asus själva borde kunna ge ett mer juridiskt svar på det. Jag antar dom inte kan garantera det då det är för många variablar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra att de har 2.5Gbps NICar som standard.

Är det någon som vet varför Intel valt att inte hoppa på PCIe 4.0-tåget med Comet Lake?
De kunde gett PCIe 4.0 till ett fåtal portar, tex M.2.
Vem vill inte ha snabbare lagringsmedia?

Comet Lake är fortfarande Skylake mikroarkitekturen, där saknas PCIe 4.0 stöd.

Ryktena gör ju gällande att Rocket Lake (där ryktena säger att det handlar om Willow Cove mikroarkitekturen på 14 nm, Willow Cove på 10 nm kommer finnas i Tiger Lake) kommer med PCIe 4.0 stöd.

Ryktena säger också att Rocket Lake kommer med dubbla bredden mot chipset (effektivt 8x PCIe 3.0 mot dagens 4x PCIe 4.0) samt totalt 20 PCIe 4.0 från CPU. Om det är sant infinner sig frågan: finns redan dessa ledningsbanor på Z490 eller kommer det krävas ett Z590 för att kunna utnyttja allt detta i Rocket Lake (som enligt rykten ska fungera i samma moderkort som Comet Lake)?

Många frågor och massor med rykten... Och ryktet att Rocket Lake kanske redan kommer sent Q4 i år gör att sannolikheten att Comet Lake kommer kännas något annat än "meh" om möjligt ännu mindre.

Fast å andra sidan kan just Rocket Lake bli det klart mest spännande Intels släppt på desktop på väldigt länge. Redan Sunny Cove (Ice Lake) har ~20 % högre IPC mot Skylake och Intel har sagt "double digit increase" om Tiger Lake över Ice Lake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Noterar att specifikationen ASUS listar innehåller "DDR4 4600". Vad betyder det rent praktiskt här i Svedala? Om jag köper ett sådant moderkort och minnen som är <= 4600 MT/s, kan jag då använda garantin om det inte skulle fungera?

Orsak till frågan är att rent tekniskt är allt som inte håller sig till <=DDR4-3200, >=CL20, 1,2 V rent tekniskt överklockning (i.e. man kör utanför specifikationen). I fallet Comet Lake gäller sedan <=DDR2933.

Min gissning är att man skulle kunna kunna utnyttja garantirätten här, d.v.s. få rätt även om någon butik försöker sätta sig på tvären.

Här håller jag inte alls med SweC linje där de håller hårt på frekvensen men ignorerar latens och spänning. Det då latens och spänning utanför specifikation är en minst lika stor orsak till problem med RAM som frekvens.

Endera kör man hårt enligt specifikation, vilket är vad bärbara samt OEM-stationära gör, så går inte alls avfärda DDR4-3200 CL20 RAM som "ingen använder detta". Verkar helt enkelt som man inte kan köra under CL20 på ett tillförlitligt sätt med 1,2 V vid den hastigheten, det är orsaken till JEDECs val (1,2 V är något man inte vill kompromissa kring i specifikationen, finns säkert goda tekniska skäl).

Men att hålla hårt på en specifikation är totalt irrelevant för BYO, "ingen" köper Z490 eller X590 moderkort och stoppar i RAM som följer JEDEC. BYO lär vara den grupp som är överlägset mest intresserad av CPU, RAM och moderkortstester. Just här blir det då väldigt relevant att reda ut: vad betyder det faktiskt när ASUS här säger "DDR4-4600 stöd"?

Rant mot SweC policy kring RAM-hastighet

För de högsta hastigheterna är det i praktiken ett fåtal minneskit som listas på Asus QVL som garanteras fungera med moderkortet, inte alla minnen i den frekvensen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Åhh, så spännande! Ett moderkort med ny pinuppsättning som ska husera samma gamla 14nm tekniken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meantek:

För de högsta hastigheterna är det i praktiken ett fåtal minneskit som listas på Asus QVL som garanteras fungera med moderkortet, inte alla minnen i den frekvensen.

Är medveten om just det. Frågan är väldigt specifik här: vad är garanterat rent juridiskt (anta att minnena finns på ASUS QVL) kring garanti. Svaret lär nog komma från något som kan våra svenska regler, undrar om ASUS har stenkoll på varje lands regler...

För en konsument är det rätt mycket skönare att veta: "om det strular är det bara byta / häva köp" mot "vad gör jag om det nu inte går att köra i den hastighet jag betalat för?".

Det som får mig gissa att man faktiskt har rätten på sin sida om nu produkterna kommer vara märkta som i artikeln är att jag med framgång fått igenom bytesrätt genom att peka på produktens beskrivning hos säljaren. Har haft ett par fall när jag inte själv riktigt trott på det som stod, vilket sedan visa sig stämma (d.v.s. det fungerade inte så som beskrivet). Genom att då peka på att det som stod faktiskt inte stämde gick det att häva köp. Det är inget bevis, kan ju bara vara tur med "snäll" butik.

I just det här fallet lär ju det fungera i väldigt nära 100 % av fallen i praktiken med RAM som finns med i QVL. Så frågan är egentligen mest en undran om vad som faktiskt gäller för de eventuella olyckliga själar som får påhälsning av herr Murphy.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur många generationer av moderkort ska det komma till Skylake egentligen?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Fläkt på Mini-ITX brädan?

Jag hoppas på att Thermal Velocity Boost gynnar DCS och andra spel som har flaskhalsar runt enkeltrådad prestanda. 🤞

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Är medveten om just det. Frågan är väldigt specifik här: vad är garanterat rent juridiskt (anta att minnena finns på ASUS QVL) kring garanti. Svaret lär nog komma från något som kan våra svenska regler, undrar om ASUS har stenkoll på varje lands regler...

För en konsument är det rätt mycket skönare att veta: "om det strular är det bara byta / häva köp" mot "vad gör jag om det nu inte går att köra i den hastighet jag betalat för?".

Det som får mig gissa att man faktiskt har rätten på sin sida om nu produkterna kommer vara märkta som i artikeln är att jag med framgång fått igenom bytesrätt genom att peka på produktens beskrivning hos säljaren. Har haft ett par fall när jag inte själv riktigt trott på det som stod, vilket sedan visa sig stämma (d.v.s. det fungerade inte så som beskrivet). Genom att då peka på att det som stod faktiskt inte stämde gick det att häva köp. Det är inget bevis, kan ju bara vara tur med "snäll" butik.

I just det här fallet lär ju det fungera i väldigt nära 100 % av fallen i praktiken med RAM som finns med i QVL. Så frågan är egentligen mest en undran om vad som faktiskt gäller för de eventuella olyckliga själar som får påhälsning av herr Murphy.

Funkar det inte trots att kittet finns på QVL:en kommer valfri tillverkare förmodligen skylla på yttre omständigheter utom deras kontroll (d.v.s. att just det processorexemplaret inte funkar). Juridiskt är det ganska enkelt, om något utlovas och inte efterföljs är det en klar grund för att häva ett köp.

I praktiken, med distansavtalslagen, är det inget större problem. Man beställer hem grejerna och provar, funkar det inte skickar man tillbaks dem inom två veckor. Ingen återförsäljare ska ha några åsikter, även om det inte alltid flyter så smidigt som det borde (speciellt om man är återfallsförbrytare gällande reklamationer/returer och otrevlig mot åf). Med gällande lagar och regler är det snudd på dumt att köpa saker i fysisk butik.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Spännande, dags att upgradera snart frågan är bara Intel eller AMD, får vänta på tester för nya Intel och se vad priserna landar på.

Permalänk
Musikälskare

"läcker", oldest trick in the book

Trevligt med lite nya mobos!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Åh gud vad nice!! Är grymt taggad på i9 10900K + Asus Maximus XII Extreme.

Om det stämmer att Glacial endast är för överklockning med flytande så är det inget jag behöver då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som får mig gissa att man faktiskt har rätten på sin sida om nu produkterna kommer vara märkta som i artikeln ...

Detta är ett väldigt stort "om", man bör nog se bilderna i artikeln som marknadsföringsbilder snarare än tekniska specifikationer. I dagsläget specificerar ju alla moderkortstillverkare minnesfrekvenserna som stöds som en lista, med frekvenser som räknas som överklockning tydligt märkta, och jag skulle bli väldigt förvånad om de ändrar på det.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man fick ett top of the Line Abit moderkort för 600kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Noterar att specifikationen ASUS listar innehåller "DDR4 4600". Vad betyder det rent praktiskt här i Svedala? Om jag köper ett sådant moderkort och minnen som är <= 4600 MT/s, kan jag då använda garantin om det inte skulle fungera?

Orsak till frågan är att rent tekniskt är allt som inte håller sig till <=DDR4-3200, >=CL20, 1,2 V rent tekniskt överklockning (i.e. man kör utanför specifikationen). I fallet Comet Lake gäller sedan <=DDR2933.

Min gissning är att man skulle kunna kunna utnyttja garantirätten här, d.v.s. få rätt även om någon butik försöker sätta sig på tvären.

Här håller jag inte alls med SweC linje där de håller hårt på frekvensen men ignorerar latens och spänning. Det då latens och spänning utanför specifikation är en minst lika stor orsak till problem med RAM som frekvens.

Endera kör man hårt enligt specifikation, vilket är vad bärbara samt OEM-stationära gör, så går inte alls avfärda DDR4-3200 CL20 RAM som "ingen använder detta". Verkar helt enkelt som man inte kan köra under CL20 på ett tillförlitligt sätt med 1,2 V vid den hastigheten, det är orsaken till JEDECs val (1,2 V är något man inte vill kompromissa kring i specifikationen, finns säkert goda tekniska skäl).

Men att hålla hårt på en specifikation är totalt irrelevant för BYO, "ingen" köper Z490 eller X590 moderkort och stoppar i RAM som följer JEDEC. BYO lär vara den grupp som är överlägset mest intresserad av CPU, RAM och moderkortstester. Just här blir det då väldigt relevant att reda ut: vad betyder det faktiskt när ASUS här säger "DDR4-4600 stöd"?

Rant mot SweC policy kring RAM-hastighet

Funderade lite på detta också, speciellt då Comet Lakes sagda max hastighet är 2933 MHz.
Det betyder för mig att man måste aktivera XMP vilket gör att garantin upphör att gälla:

Permalänk
Föredetting
Skrivet av 120hz:

Kommer ihåg när man fick ett top of the Line Abit moderkort för 600kr

Ja, bättre förr var det, när processorerna gick i 75 MHz och moderkorten hade sju komponenter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Varför släpps fortfarande en del moderkort utan Wi-Fi och Bluetooth? Är det någon som köper dessa.

Jag skulle få gå tillbaka till stenåldern utan wifi och bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Varför släpps fortfarande en del moderkort utan Wi-Fi och Bluetooth? Är det någon som köper dessa.

Jag skulle få gå tillbaka till stenåldern utan wifi och bluetooth.

Jag är glad att det släpps moderkort utan wifi och bluetooth så jag slipper betala för något jag inte kommer använda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Meantek: the good old days

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håll god ton i tråden

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär