Vilka chattprogram använder du?

Permalänk
Relik 📜

Vilka chattprogram använder du?

Det har ju varit en explosion av olika tjänster för chattande de senaste åren. Speciellt senaste veckorna har det tagit fart ordentligt, då många företag lite yrvaket kastat sig in i havet av olika program.

Jag är nyfiken på vilka varianter ni kör, och varför! För egen del var det länge Hangouts privat med mer eller mindre alla, men i takt med att Google rent krasst kissade allt mer på den tjänsten gick vi över till Signal. Där har jag vid det här laget större delen av släkt och vänner, med resterande via framför allt FB Messenger.

Jobbmässigt kör Geeks/SweClockers Slack, så det har varit hett senaste åren. Innan dess satt vi på privat-Skype i en stor grupp, vilket var en smula.. skit. Med nya jobbet nu verkar det vara Teams som gäller, så får sätta mig in i det.

Hur löser ni era chattbehov? Jobb och privat?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Livsnjutare 😎

Messenger, Steam och Discord är de jag kör med.
Vet inte om man kan kalla iMessage ”chatt” - men å andra sidan borde ju Messenger också strykas isåfall...

Så de fyra då 😊👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag kör lite olika program. De flesta utav mina bekanta har Facebook så då används ju FB Messenger om jag ska kommunicera med dem. Sen har jag och några kompisar en privat gruppchat på Instagram(Fråga inte varför), och sen kör jag mycket Discord för gaming. På jobbet så använder jag Teams en hel del då jag jobbar på en skola och måste supporta det, och för externt folk så blir Skype rent naturligt att använda.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Dator
Slack - Gamla polare
Discord - Allt möjligt

Mobil
Whats app - Familj
instagram - Polare men inte så ofta
facebook messenger - Polare och lite familj
snap chat - B-rudar

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Privat mellan kompisar, släktingar och så: Facebook Messenger.
Privat till de besvärliga bekanta som envisas med att inte skaffa Facebook: Whatsapp.
Röstbaserat under spelande med kompisar: Discord.
Allt på jobbet: Skype, men det är ju ingen permanens i det utan bara momentana samtal via text, ljud eller bild.

På förra jobbet var det Teams primärt, och där fanns det en permanens, så vi kunde enkelt backa i diskussionen. Men det var vår privata chatt kolleger emellan, typ "När ska vi ta fika?" eller "Nu drar jag på lunch, vilka hänger med?". Det strikt jobbrelaterade gick via diverse andra verktyg, som Skype, Yammer och ett par andra som jag glömt namnet på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av andreas_dock:

Messenger, Steam och Discord är de jag kör med.
Vet inte om man kan kalla iMessage ”chatt” - men å andra sidan borde ju Messenger också strykas isåfall...

Så de fyra då 😊👍🏼

Discord ska inte glömmas, det använder jag en hel del med såklart!

iMessage skulle jag säkert köra om jag var i Apple-systemet. Google var ju på väg att göra Hangouts till något liknande, men.. det blev inget. Som så ofta när Google håller i taktpinnen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Bara Facebook Messenger privat idag faktiskt.
På jobbet används Skype och vi ska snart börja köra in hela koncernen på Teams.
Vår lilla spelgrupp använder Discord.
Äger Zoom-aktier, inte provat tjänsten ännu men har all anledning att göra det.

Saknar nog mest ICQ av alla chattklienter jag någonsin använt. Följt av tidig MSN och sedan IRC.

Permalänk
Medlem

Just det, detta "Zoom" som jag hör nämnas så ofta sen några veckor, hade jag inte ens hört talas om före slutet av mars, och fortfarande inte sett eller använt. Lite förvånad över att jag missat nåt som uppenbarligen är extremt populärt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

IRC, funkar på "allt", resurssnålt och har i stort sett allt som behövs för textbaserad kommunikation.
Discord, vettigt i grunden men jag är inte kompis med klienten.
Telegram, riktigt nöjd med detta, bra för smågrupper och daglig kontakt.
Messenger... ja, släkten behöver man ju också ha kontakt med

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

irssi för chat/IRC
discord för gaming
hangouts för familj
google messenger för enstaka meddelanden till polare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Just det, detta "Zoom" som jag hör nämnas så ofta sen några veckor, hade jag inte ens hört talas om före slutet av mars, och fortfarande inte sett eller använt. Lite förvånad över att jag missat nåt som uppenbarligen är extremt populärt.

Populärt utomlands men verkar inte ha etablerat sig i Sverige ännu. Mest bekant för Svenska läsare dess säkerhetsproblem. Tjänsten riktigt exploderade i populäritet men inte på samma vis som exempelvis Twitter som plötsligt var överallt.

Intressant vart tjänsten tar vägen, företaget bakom verkar ta problemen på hyffsat allvar så kan nog bli något stort. Men brist på konkurrenter är det ju inte.

Permalänk
Medlem

discord, viber och icq

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Saknar nog mest ICQ av alla chattklienter jag någonsin använt. Följt av tidig MSN och sedan IRC.

Vem saknar inte det lilla kvittret från ICQ när det kom ett meddelande😀 allt man behövde fanns där.

Själv kör jag SMS, iMessage och sen har vi Teams på jobbet.
Discord finns installerat på datorn men då jag inte spelar online så används det mer eller mindre aldrig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
99:e percentilen

Telegram är min primära chattjänst. Totalt överlägsen Facebook Messenger på nästan alla sätt (och på många punkter där de är lika är det den sistnämnda som imiterat). Messenger har däremot esset i rockärmen att nästan alla har det, så jag använder det rätt mycket för att chatta med folk som inte har Telegram.

Förutom de två använder jag Slack och Teams i jobbsammanhang. Discord använder jag när jag spelar, men jag vet inte om jag skulle räkna det som en chattjänst. Snarare VoIP.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

I hemmet så är det IRC och FB Messenger men hänger på en bunt discordservrar också det inte verkar vara mycket till val när man är spelintresserad. När jag nu ska bli smartphoneägare för första gången på närmare ett decenium igen så har frun bestämt att det kommer bli mer iMessage framöver när alla i familjen har iphones.

På jobbet körs primärt Teams på min arbetsplats men skype hänger kvar i vissa kretsar tills alla har konverterat till Teams fullt ut. För en annan del av verksamheten som är GSuite användare är det deras motsvarigheter som används istället så Hangouts och Meet (slipper Chat än så länge). Att behöva tänka efter vart folk jobbar för att veta vilken plattform man ska använda är sjukt frustrerande så ser fram emot att det försvinner. Värst är dock människorna som vägrar direktkommunikationsverktyg och bara använder sig av mail!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ordningen nedan är prioritet i vilket som används mest.

Privat
iMessage
Telegram
Riot (Matrix)
Discord
Signal
Skype
Slack

Jobbet
Teams
Slack

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

ICQ all night long!!!

Får iofs inte så många svar, tror/hoppas det beror på att mina bekanta har annat för sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Vem saknar inte det lilla kvittret från ICQ när det kom ett meddelande😀 allt man behövde fanns där.

Själv kör jag SMS, iMessage och sen har vi Teams på jobbet.
Discord finns installerat på datorn men då jag inte spelar online så används det mer eller mindre aldrig.

Precis, kvittret ihop med den gula ikonen... extremt stimulerande.

Just ja, SMS används ju också även här, men då med folk som inte använder Messenger.

Permalänk
Medlem

Använder endast Telegram och Mumble (nyskapad server med än så länge 0 användare (förutom mig själv)) nu för tiden.

Har tyvärr kvar mitt Discord-konto (använder det dock typ aldrig), men skiten ska väck inom kort! Gillar inte (okej då, hatar) att det är som Facebook (lagrar allt, kränker din integritet och är inte open source). Steams VoIP-tjänst låter en ha gruppsamtal, så det får ersätta Discord tills vidare. Får bara skäll/irritation när jag frågar om mina vänner vill använda Mumble vid sidan av Discord (för deras del) -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Privat används Discord och i plugget används Zoom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

ICQ? Jösses! Jag har inte använt det sen mars 2001. Trodde det var dött och begravet sen 15 år eller mer...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Privat: Telegram och Discord (pga omöjligt att få folk att använda annat).
Jobb: Teams.
Vägrar allt som är relaterat till Facebook.

Permalänk
Medlem

- SMS & iMessage med de flesta (fina är ju att iOS väljer automatiskt iMessage om den andra har iOS också, annars blir det gröna bubblor ala SMS)
- Telegram med 3 personer
- Snapchat med någon enstaka som vägrar använda något annat

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Teams - Jobb
Skype - Jobb, Privat vänner/spel
Discord - Privat spel
WhatsApp - Privat familj/vänner

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört väldigt mycket med Franz, som i sig inte är en klient utan bara en wrapper för massa "webskal" på andra klienter, så i den har jag, i chattväg:

  • Facebook

  • Telegram

  • Slack x2 (jobb och en privat)

  • Discord

  • Skype

Men samlar även lite andra stuffs som:

  • Privat mail x2

  • Jobbmail x3

  • Kalender

  • Trello

Tyvärr har den verkligen börjat gå ner sig på senare tid med att fler och fler tjänster ramlar ur (unsupported browser) samt att dom pushar väldigt mycket för deras betaldel i den. Överväger att byta men har inte hittat ett klokt alternativ.

Och sist men inte minst, försöker komma in i signal, men är lite kass på att nyttja telefonen och sitter mest vid dator (där jag inte hittat en klient, ännu) så det är dålig aktivitet där.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Discord privat, Teams på jobbet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Dator:
Discord
Steam

Mobilt:
SMS
WhatsApp

Permalänk
Medlem

Jobb:
Teams sedan något år tillbaka. Använde tidigare Skype primärt, och har fortfarande aktiv chattgrupp för närmsta kollegorna där då vi inte är helt sålda på Teams.
Hade också Skype for Business officiellt en tid (halvår?) innan Teams, men det var snudd på endast officiellt då ingen gillade det.

Privat:
Whatsapp för familj, vänner, kollegor privat/utanför jobbtider.
FB Messenger för släktingar på pappas sida då de alla har Facebook.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jobb:
Teams för chat/små möten. Zoom för större möten (30+).

Privat:
Discord
Skype
Irssi

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Swish!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |