Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag uppfattade det som att Gisecke var tydlig med att mycket av det han sa var hans personliga uppfattning och att mycket var mellan tummen-och-pekfingret, dvs vad han tror och i grova drag.

Menar du att deras lägre tillbakagång enbart beror på att dom lyckats bromsa spridningen bättre? Det finns inte andra bidragande orsaker?

Giesecke pratade om sina egna åsikter, ja, men när jag lyssnade på intervjun så förstod jag mycket mer av vad Tegnell osv hade sagt tidigare. Jag vill minnas att Tegnell sa något i stil med att det inte går att stoppa en sådan här pandemi i Aktuellt. Vad han exakt menade då kan man fundera på. Men, man kan säga att FHM inte har sagt att deras strategi är att stoppa spridningen och vänta på vaccin. Om det var strategin så borde man nog ha varit tydlig med det. Man kan också konstatera att folk har svårt att förstå Sveriges strategi, både i Sverige och utomlands. Man kan ju fundera på vad det beror på...

Det finns säkert flera faktorer varför Sydkorea har lyckas bättre. Men poängen är att det verkar gå att få stopp på spridningen utan att man når flockimmunitet genom sjukdom och utan att man stänger ner samhället helt och hållet. Jag skulle gärna se en sådan diskussion och jämförelse från FHM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@deltascu: Du fattar inte att det testet är ett enda stort fiasko för hela Sveriges politik runt pandemin . Håll i hatten dom närmsta 6 veckorna kommer du få en åktur som endast folk som upplevt 1917 kommer att få uppleva .

Haha tangentbordsepidemologen har talat.
Testet är knappast ett fiasko. Tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Nu har Cecilia Söderberg-Nauclér intervjuats i den statsägda kinesiska nyhetskanalen CGTN. Vissa säger att den är som kinas Russian today...

Kan någon ge mig definitionen av "nyttig idiot"? Bara ännu ett klavertramp på hennes CV, listan börjar bli lång.
Vad hoppas hon ens uppnå genom att låta sig bli intervjuad av kinesisk TV?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag är lite förvånad att det inte var mer intresse för Santa Clara studien (som kom fram till att antalet smittade var 50-85 gånger högre än vad man trott) här i tråden och granskningen som påpekade flera tveksamheter i studien.

Här finns en intervju med en av författarna som diskuterar studien:

Skrivet av ottoblom:

@deltascu: Du fattar inte att det testet är ett enda stort fiasko för hela Sveriges politik runt pandemin .

Det har du rätt i, det förstår jag inte.

Skrivet av ottoblom:

Håll i hatten dom närmsta 6 veckorna kommer du få en åktur som endast folk som upplevt 1917 kommer att få uppleva .

Jag förmodar att du har en annan modell än Tom Britton's att luta dig mot? Hur kan du annars uttala dig om de närmaste 6 veckornas utveckling? Men vi får se, jag hoppas att du också hoppas på att du har fel.

Permalänk
Medlem

@balloo84: Ur matematiskt synpunkt största fiaskot i Sverige sen Poltava https://www.facebook.com/tino.sanandaji

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@deltascu: Denna forskaren gör samma som WHO experter han slaktar Sveriges strategi utmed fotknölarna https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1243466404415909889

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det finns säkert flera faktorer varför Sydkorea har lyckas bättre. Men poängen är att det verkar gå att få stopp på spridningen utan att man når flockimmunitet genom sjukdom och utan att man stänger ner samhället helt och hållet. Jag skulle gärna se en sådan diskussion och jämförelse från FHM.

Jag tror säkert att FHM hade kört Sydkoreaspåret om de haft möjlighet. Man smittspårade ju väldigt intensivt de första 500-600 fallen innan man gav upp för att det inte gick att upprätthålla takten när samhällsspridningen kom igång. Antalet importerade fall kommer vara ett gissel för Sydkorea under lång tid framöver, jag undrar hur länge de håller ut, om det räcker hela vägen.

Permalänk
Medlem

@deltascu: Man satsade pengarna fel . Sverige har lagt pengar på helt fel saker och var inte förbered att detta kunde hända . När man inte har något annat val inser man att immunitet det satsar vi på . Än gång till håll i hatten du jag och alla vi känner kommer ha en nära vän eller anhörig som kommer dö av detta .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@deltascu: Fiasko som i Lombardi en befolkning på runt 10 miljoner än dödlighet på över 11000 och antikroppar på 10-15 % av befolkningen ,hur många mer döda för immunitet ? bara gångra med runt 5 .

https://rep.repubblica.it/pwa/intervista/2020/04/15/news/test...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@deltascu: Man satsade pengarna fel . Sverige har lagt pengar på helt fel saker och var inte förbered att detta kunde hända . När man inte har något annat val inser man att immunitet det satsar vi på . Än gång till håll i hatten du jag och alla vi känner kommer ha en nära vän eller anhörig som kommer dö av detta .

Häftig spåkula du måste ha 🙂 Varför publicerar inte du några egna artiklar? Är det för att du bara gissar hej vilt kanske? Eller för att du inte är insatt mer än vad du läst av det som skrivs av andra personer som inte är insatta? Tex. ekonomen du hänvisade till tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Men, man kan säga att FHM inte har sagt att deras strategi är att stoppa spridningen och vänta på vaccin. Om det var strategin så borde man nog ha varit tydlig med det. Man kan också konstatera att folk har svårt att förstå Sveriges strategi, både i Sverige och utomlands. Man kan ju fundera på vad det beror på...

Det kan ju bero på att strategin inte är att stoppa spridningen och vänta på vaccin eftersom man inte tror på det. Man har ju sagt om och om igen är att strategin är att skydda riskgrupper och sakta ner spridningen så att sjukvården hinner med. Fast att skydda de äldre har vi ju inte lyckats något vidare med.

Att folk inte fattar är kanske för att dom har hängt upp sig på facktermen eller något. Sen blir det ju inte bättre av fånen i väst som inte en klarar av att greppa hela termen utan fått för sig att "they call it the herd".

Skrivet av kanskedet:

Det finns säkert flera faktorer varför Sydkorea har lyckas bättre. Men poängen är att det verkar gå att få stopp på spridningen utan att man når flockimmunitet genom sjukdom och utan att man stänger ner samhället helt och hållet. Jag skulle gärna se en sådan diskussion och jämförelse från FHM.

Nja, nu ville jag ju specifikt veta hur du menar att den förutspådda tillbakagången i Sydkoreas ekonomi som är lägre än för Sverige hänger ihop med att Sydkorea lyckats bättre med att stoppa smittspridningen. I citatet nedan från ditt tidigare inlägg så tolkar jag det som att du påstår att just den lägre tillbakagången i Sydkoreas ekonomi beror på att dom lyckats bättre med att minska smittspridningen.

Skrivet av kanskedet:

Angående effekter på länder så kan jag konstatera att IMF tror att Sydkoreas ekonomi kommer att backa 1.2% detta året, medan siffran motsvarande prognos för Sverige är en tillbakagång på 6.8%. Man har alltså lyckats stoppa spridningen betydligt bättre (5 dödsfall per 1 miljon människor jämfört med 156 dödsfall per miljon i Sverige) samtidigt som att ekonomin inte kommer att backa lika mycket.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@balloo84: Tråkigt nog är jag insatt mer insatt än vad du tror . Förstår att det är jobbigt säg att denna skiten är som pandemin 94 för att nå flock immunitet krävs 60 % av befolkningen / 10 ,000000 x 0,4 % lika med 24000 döda säg att WHO har rätt och det är 10 ggr mer dödligt då pratar vi 240.000 människor riskgrupp är en ökning på 2,5-3,0 ggr . säg att det är som eu topp forskare säger 1 % så innebär det fortfarande 13000 döda och samma ökning bland riskgrupper . https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1243466404415909889 ttps://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-deaths-c... https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-deaths-...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Testet gjordes förra veckan på blodgivande Stockholmare som varit friska från covid-19 i minst två veckor och det visade att minst 11% av dessa har haft smittan. Det tar väl ett par veckor åtminstone från att man blev smittad tills man blir frisk så dessa personer blev smittade för en månad sedan eller tidigare? Möjligen kan några ha smittats senare utan att ha varit sjuka? Men det bor ungefär 2,38 miljoner i Stockholmsområdet och 944 döda. 11% av 2,38 miljoner är 262000 personer som var smittade för en månad sedan. Låt oss säga det tar runt en månad från man blir smittad tills de som dör har dött. Så antal döda idag borde kunna jämföras mot smittade för en månad sedan ungefär. Man kan nu få fram en siffra på dödligheten som blir 944/262000 = 0,36%. Nu var det minst 11% smittade så dödligheten är förmodligen lägre.

Om det var 11% smittade i Stockholm för sisådär en månad sedan, hur många är det då idag? Och i Sverige totalt?

Edit: 0,36% på 60% av 10,3 miljoner skulle betyda 22000 döda I Sverige för flockimmunitet. Men jag tror dödligheten är lägre eftersom man inte hittar alla som har smittan. Jag tror inte vi kommer över 10000 döda men vi får se. Förhoppningsvis blir vi bättre på att skydda äldre än vi har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag har läst från början, och jag kan inte se vad jag missförstår. Ja, du upprepar dig. Nej, jag tycker bara jag utvecklar det jag redan sagt, inte går ifrån. Låt mig sammanfatta vad jag tror du menar, så får vi se om du håller med eller fortfarande tycker att jag missförstått. Det du säger är att:

  1. Om man går tillbaka till samma beteende som innan en "lockdown" så har man visserligen vunnit tid motsvarande lockdown-tiden, men kommer få lika många döda som tidigare eftersom lika många blir smittade i slutändan.

  2. Om man ändrar sitt beteendemönster genom att t.ex. inte skaka hand etc (jag gissar, du har inte skrivit på vilket sätt) kan man få färre smittade och färre döda. Om man blir mer strikt med vilka som besöker äldre kan man få lägre dödstal.

Det jag säger är:

  1. Det spelar ingen roll om man ändrar beteenden efter en "lockdown", lika många kommer i slutändan ändå bli smittade, bara inte lika snabbt. Eftersom antalet döda är en andel av antalet smittade kommer lika många dö i slutändan ändå även om det går långsammare. Istället för en månad om man kör på som vanligt kommer det kanske ta flera månader innan man uppnår samma siffror.

  2. Det enda sätt man kan undkomma (1) är att göra som du säger i (2), och här håller jag med dig: skydda äldre. Då kan man få lika många smittade i populationen, men färre smittade äldre, vilken ändrar demografin och gör att det blir lägre dödstal totalt sett.

Är det något av ovanstående som du vänder dig emot? För det är precis vad vår utväxling har handlat om.

Måste bara kommentera en sak. Om man efter en "lockdown" ändrar beteende så att R0-talet går ned kommer man nå flockimmunitet med färre antal smittade och därmed färre antal döda.
En "lockedown" kan man ju säga är ett mer extremt ändrat beteende som tar ned R0 till närmare 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Måste bara kommentera en sak. Om man efter en "lockdown" ändrar beteende så att R0-talet går ned kommer man nå flockimmunitet med färre antal smittade och därmed färre antal döda.
En "lockedown" kan man ju säga är ett mer extremt ändrat beteende som tar ned R0 till närmare 0.

Absolut! Det kan man göra. (R0 är det initiella värdet, du menar det modifierade Rt). Men, det håller bara så länge man är just i lockdown, så fort man lättar upp är man tillbaka nära R0 igen, med kravet på den högre andelen immuna för flockimmunitet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Här finns en intervju med en av författarna som diskuterar studien:

Jag har nu tittat igenom videon, bra intervju tycker jag, tänkvärd. Lite lång. För er som inte orkar titta igenom hela så diskuterar de just Sveriges situation här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Synd att @Dredd blivit bannad. Enligt honom skulle vi ju nu ligga på runt 1000 döda per dag nu och folk skulle trilla ihop döda på gatorna i de flesta stora svenska städer.

Han kanske smyger runt på ett nytt konto och smider nya domedagsplaner?

Egentligen tänkte jag aldrig skriva här mer, men med tanke på ditt påhopp mot @Dredd så bör du lägga in hans påstående bara för att vara säker. Ditt inlägg är typ bara personligt påhopp så jag blev förvånad att det inte blev raderad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Who säger ju att det inte är säkert att flockimmunitet fungerar för det här viruset. Det finns människor som blir sjuka av viruset ännu en gång efter att ha haft det.

Taiwan health expert warns on ‘herd immunity’ approach to tackling coronavirushttps://youtu.be/ANGl1EujO_w

En månad gammal video, är ju jävligt gammalt i det här faktiskt

Skrivet av ottoblom:

@balloo84: Ur matematiskt synpunkt största fiaskot i Sverige sen Poltava https://www.facebook.com/tino.sanandaji

Varför länkar du till random gosse på facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@balloo84: Tråkigt nog är jag insatt mer insatt än vad du tror . Förstår att det är jobbigt säg att denna skiten är som pandemin 94 för att nå flock immunitet krävs 60 % av befolkningen / 10 ,000000 x 0,4 % lika med 24000 döda säg att WHO har rätt och det är 10 ggr mer dödligt då pratar vi 240.000 människor riskgrupp är en ökning på 2,5-3,0 ggr . säg att det är som eu topp forskare säger 1 % så innebär det fortfarande 13000 döda och samma ökning bland riskgrupper . https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1243466404415909889 ttps://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-deaths-c... https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-deaths-...

Självklart får man ha tankar och ideér om situationen men kom inte och påstå att du vet saker. Ingen vet vilken väg som är den rätta så vilken rätt har du att påstå något sådant?

Observera att jag inte säger någonting om du har fel eller inte, det får vi se om ett par år. Det jag däremot säger är att man ska vara försiktig med att vara så säker på sin sak när man omöjligen kan vara säker. Det får en att verka ganska oseriös.

(Ett annat tips i all välmening är att man aldrig, aldrig, aldrig har mellanslag innan punkter och dyl. Jag kan förstå ifall man har svårt med stavning, grammatik och särskrivningar men det är för mig oförståeligt hur fler och fler sätter mellanslag innan skiljetecken.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@balloo84: Tråkigt nog är jag insatt mer insatt än vad du tror . Förstår att det är jobbigt säg att denna skiten är som pandemin 94 för att nå flock immunitet krävs 60 % av befolkningen / 10 ,000000 x 0,4 % lika med 24000 döda säg att WHO har rätt och det är 10 ggr mer dödligt då pratar vi 240.000 människor riskgrupp är en ökning på 2,5-3,0 ggr . säg att det är som eu topp forskare säger 1 % så innebär det fortfarande 13000 döda och samma ökning bland riskgrupper . https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1243466404415909889 ttps://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-deaths-c... https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-deaths-...

Det är väl ok att vara intresserad och att spåna lite. Attt påatå att du du är väl insatt och därför kan göra egna förutsägelser är däremot bara dumt. Tittar man igenom de inlägg du gjort i tråden är dessutom dina inlägg väldigt definitiva. Det har varken du eller någon annan fog för stt vara gällande den aktuella pandemin.

För de av er som inte har vetenskaplig bakgrund så är en bra tumregel att de som är tvärsäkra på sin sak sällan är något att lyssna på. En riktig vetenskapsman/kvinna är generellt sett mycket mer försiktig i hur denne uttrycker sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är väl ok att vara intresserad och att spåna lite. Attt påatå att du du är väl insatt och därför kan göra egna förutsägelser är däremot bara dumt. Tittar man igenom de inlägg du gjort i tråden är dessutom dina inlägg väldigt definitiva. Det har varken du eller någon annan fog för stt vara gällande den aktuella pandemin.

För de av er som inte har vetenskaplig bakgrund så är en bra tumregel att de som är tvärsäkra på sin sak sällan något att lyssna på. En riktig vetenskapsman/kvinna är generellt sett mycket mer försiktig i hur denne uttrycker sig.

Mycket väl skrivet. Idag är det extra viktigt att ifrågasätta sina tankar när man blir bombarderad av så mycket skit.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Det finns säkert flera faktorer varför Sydkorea har lyckas bättre. Men poängen är att det verkar gå att få stopp på spridningen utan att man når flockimmunitet genom sjukdom och utan att man stänger ner samhället helt och hållet. Jag skulle gärna se en sådan diskussion och jämförelse från FHM.

Jo precis dit ville jag komma, sen är det ju viktigt att det förefaller som flera länder nu kommer att försöka kopiera Sydkorea.

Viktigt är sedan att det här gäller efter den första smittvågen och att det finns ett vägval.

Men... rent politiskt i Sverige så kan det vara svårt att göra det här vägvalet och jag tycker det borde vara en debatt om det här vägvalet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det kan ju bero på att strategin inte är att stoppa spridningen och vänta på vaccin eftersom man inte tror på det. Man har ju sagt om och om igen är att strategin är att skydda riskgrupper och sakta ner spridningen så att sjukvården hinner med. Fast att skydda de äldre har vi ju inte lyckats något vidare med.

Att folk inte fattar är kanske för att dom har hängt upp sig på facktermen eller något. Sen blir det ju inte bättre av fånen i väst som inte en klarar av att greppa hela termen utan fått för sig att "they call it the herd".

Precis, man vill nå flockimmunitet genom sjukdom...

Skrivet av Hurtigbullen:

Nja, nu ville jag ju specifikt veta hur du menar att den förutspådda tillbakagången i Sydkoreas ekonomi som är lägre än för Sverige hänger ihop med att Sydkorea lyckats bättre med att stoppa smittspridningen. I citatet nedan från ditt tidigare inlägg så tolkar jag det som att du påstår att just den lägre tillbakagången i Sydkoreas ekonomi beror på att dom lyckats bättre med att minska smittspridningen.

Som sagt var min poäng att man verkar kunna kontrollera spridningen samtidigt som ekonomin inte kollapsar helt och hållet. Vissa i den här tråden verkar mena att det är motsatsförhållande mellan att kontrollera spridningen och hålla igång ekonomin för året, och Sydkorea är ett motexempel för den tanken (givet det vi vet idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det finns nog flera åtgärder som inte behöver kosta samhället så mycket. T.ex. skulle man kunna köra med distansundervisning för åk. 7-9. Uppmana arbetsgivare att alla som har möjlighet att jobba hemifrån.

Jag tror det här kan vara ett positivt utfall av pandemin. Vi hittar nya lösningar som funnits, men som vi annars inte hade tagit tillvara på. Om jag bara fortsätter på ditt exempel med distansstsudier så får ju t.ex. lärare en helt annan arbetsmiljö där dom inte behöver hantera stökiga elever, elever som hellre mobilsurfar och tjaffsar och kan koncentrera sig på det dom gör.

Sedan finns det säkert en hel del fördelar med att också jobba hemifrån som kan hjälpa arbetsgivare.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@deltascu: Denna forskaren gör samma som WHO experter han slaktar Sveriges strategi utmed fotknölarna https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1243466404415909889

När jag klickar på länken kommer jag till ett inlägg om Sydafrika. Var kritiserar forskaren Sveriges strategi, och på vilket sätt?

WHO:s expert Johan Giesecke verkar vara helt på Sveriges linje. Viruset hittar vägen – i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag tror det här kan vara ett positivt utfall av pandemin. Vi hittar nya lösningar som funnits, men som vi annars inte hade tagit tillvara på. Om jag bara fortsätter på ditt exempel med distansstsudier så får ju t.ex. lärare en helt annan arbetsmiljö där dom inte behöver hantera stökiga elever, elever som hellre mobilsurfar och tjaffsar och kan koncentrera sig på det dom gör.

Sedan finns det säkert en hel del fördelar med att också jobba hemifrån som kan hjälpa arbetsgivare.

Precis. Det stora problemet tror jag är vårt konservativa samhälle.

Arbetsgivare påvisar att man jobbar mer effektivt när man är på plats och jobbar tillsammans - Vilket av egen erfarenhet är tvärtom. Är man på arbetsplatsen behöver man inte prestera på samma sätt som om man jobbar hemifrån. Skulle tro att det går hitta en bra balans.

Tänk vad mycket tid studenter skulle spara genom att ha effektiva hemstudier. Tänker själv på hur mycket av lektionstiden som oftast är ointressant och inte ger något. Skulle tro att man kan klara en termin på ett par veckors riktigt effektivt arbete. Mina ungar lär sig mer av youtube än vad dom lär sig i skolan - Tyvärr inom "fel" område..

Tyvärr är allt det här är helt otänkbart i vårt tröga samhälle.

Permalänk
Medlem

En uppdatering av trender från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten, baserade på per capita, per en miljon invånare.

Man kan notera att Mexiko växer ordentligt. Men, det syns inte i andraderivatan, sannolikt beroende på att den är baserad på enheten per miljon, vilket gör att det kanske ser förrädiskt långsamt ut.

Sverige har lägst tillväxt just nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Testet gjordes förra veckan på blodgivande Stockholmare som varit friska från covid-19 i minst två veckor och det visade att minst 11% av dessa har haft smittan. Det tar väl ett par veckor åtminstone från att man blev smittad tills man blir frisk så dessa personer blev smittade för en månad sedan eller tidigare? Möjligen kan några ha smittats senare utan att ha varit sjuka? Men det bor ungefär 2,38 miljoner i Stockholmsområdet och 944 döda. 11% av 2,38 miljoner är 262000 personer som var smittade för en månad sedan. Låt oss säga det tar runt en månad från man blir smittad tills de som dör har dött. Så antal döda idag borde kunna jämföras mot smittade för en månad sedan ungefär. Man kan nu få fram en siffra på dödligheten som blir 944/262000 = 0,36%. Nu var det minst 11% smittade så dödligheten är förmodligen lägre.

Om det var 11% smittade i Stockholm för sisådär en månad sedan, hur många är det då idag? Och i Sverige totalt?

Edit: 0,36% på 60% av 10,3 miljoner skulle betyda 22000 döda I Sverige för flockimmunitet. Men jag tror dödligheten är lägre eftersom man inte hittar alla som har smittan. Jag tror inte vi kommer över 10000 döda men vi får se. Förhoppningsvis blir vi bättre på att skydda äldre än vi har varit.

Så kan du ju inte hantera statistik. Blodgivare i Stockholm är väl inte motsvarande en genomsnittsgrupp i samhället. Extremt många inom vården ger blod tex. Jag tror att väldigt få florister ger blod.

Det är ju nu visat att man inte testar inom äldrevården och har man inte påvisad Covid-19 infektion så hamnar man inte i statistiken
Dödstalen är med andra ord för låga. Vårdas du på äldreboende och har Covid-19 symtom så förväntas boendet sköta detta på plats.
Samhällskontraktet är brutet.
Jag förespråkar inte total lockdown för det är försent för det.
Felet man gjorde var att man inte testade folk med symtom om de inte varit i Kina, Alperna eller Iran. Inte ens om du träffat sådana personer blev du testad om inte dessa visat symtom och blivit testade positivt.
Covid-19 smittade inte utan symtom, inte via ytor, munskydd hjälpte inte, avancerad skyddsutrustning behövs bara vid avancerad vård som sugning och intubering.
Gjorda fel är många och grava, sveken mot samhällskontraktet stora, men det kommer väl ingen rättstribunal när detta en gång är slut.

Permalänk
Lego Master

@sAAb:
Ser ju lovande ut för oss.
Men vad fan har hänt i Belgien egentligen? Inte läst mycket om det i nyheterna, där har det mest varit Italien, Spanien, Frankrike och USA...?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Precis, man vill nå flockimmunitet genom sjukdom...

Jag håller inte med om det uttalandet. Man, dvs vi, FHM, Sverige, har en strategi som går ut på att skydda riskgrupper och försöka sakta ner förloppet så att sjukvården ska hänga med. Givet att varken vaccin eller botemedel hinner komma inom en rimlig tid så är det realistiskt sett så att sjukdomen kommer att leda till flockimmunitet, men att därifrån dra slutsatsen att "man vill nå flockimmunitet genom sjukdom" tycker jag är fel.

Skrivet av kanskedet:

Som sagt var min poäng att man verkar kunna kontrollera spridningen samtidigt som ekonomin inte kollapsar helt och hållet. Vissa i den här tråden verkar mena att det är motsatsförhållande mellan att kontrollera spridningen och hålla igång ekonomin för året, och Sydkorea är ett motexempel för den tanken (givet det vi vet idag).

Du menar att skillnaden mellan Sydkoreas och Sveriges nedgång beror på hur epidemin hanteras. Jag tror du drar en slutsats som du inte har fog för. Vad är det som säger att Sveriges ekonomi inte skulle gå ner ännu mer av att följa Sydkoreas exempel?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"