GPD Win Max är superkompakt bärbar speldator med Intel Ice Lake

Permalänk
Melding Plague

GPD Win Max är superkompakt bärbar speldator med Intel Ice Lake

Under påståendet att vara världens minsta bärbara speldator tar företaget GPD sikte på Nintendo Switch med sin senaste modell Win Max.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har första gpd win datorn. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Roligt koncept, men kan inte tänka mig att upplevelsen egentligen kommer bli så bra. Det är ingen rejäl prestanda i den där kretsen och de spelen är väl gjorda med förväntan att de kommer köras på mycket bättre hårdvara. Misstänker även att det kan bli ganska dyrt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag har en GPD Pocket 2. Köpte den för den var så liten och söt Använder den inte så mycket, men älskar den ändå.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vem riktar denna sig mot egentligen? Vem är den tilltänkta målgruppen?
Barn? Njää.. det ser den för bräcklig ut för.
Vuxna? Kanske.. men vuxna kan köpa annat med mer av allt.
En ansvarsfull tonåring kanske som inte är helt inne i "tusen fps träsket"?

Vid första anblicken ser den kul o bra ut. Men vet redan nu att jag skulle bara bli frustrerad på prestandan och upplösningen.
Om jag hittade ett specifikt användningsområde för den, ja ok

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Designern bakom denna bild har nog aldrig sett ett externt grafikkorts-kabinett

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en GPD Pocket som jag gillar väldigt mycket. Kompakt linuxmaskin. Den är också perfekt till att få ner i bagaget på en sporthoj och ha till loggning och inställning av insprutet.

Hade varit väldigt roligt om GPD bygger något med Ryzen i framtiden.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Formfaktorn är inte så dum, men just till spel skulle jag ändå inte använda den. Emulerat kanske...

Permalänk
Medlem

Oavsett cool produkt, så placerar den här sig nånstans emellan 2 kategorier.
Den är för stor för att kunna ta med sig i ex en jacka ex, åtminstone utan en väska av något slag. Och i så fall känns det som att min surface pro (trots dess markant större storlek) är betydligt mer användarvänligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Det finns mindre eGPU:er. Denna t.ex är ungefär i samma storlek om man nu inte räknar med bredden då.

https://www.komplett.se/product/943922#

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Att tänka på .. Deras tidigare datorer har inte gått att få tag på med svenskt tangentbord (å,ä,ö). Så det lär inte bli fallet här heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Att försöka lira gears 5 med den skärmen och de kontrollerna.. då vill jag ha betalt för besväret.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Perfekt emulatordator ju!
Men vill ha ÅÄÖ också...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

En produkt som inte känns helt genomtänkt.
Ger mig något liknande som Linx Vision 8 för under 1500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att försöka lira gears 5 med den skärmen och de kontrollerna.. då vill jag ha betalt för besväret.

Går väl att plugga i en xboxkontroll i den

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Batteritid?

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: En sådan har jag.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Äntligen låter dom en ultralätt få använda iGPU'n i Ice lake.
Känns så drygt att se massa ultralätta laptops på prisjakt med Ice lake, där man trots G7 (el G4) valt att komplettera med en marginellt bättre Nvidia MX variant. Då kanske en G1 hade varit lämpligare om man nödvändigtvis ska utöka grafiken i en ultralätt med nån liten Nvidia grafikkrets.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Cool pryl. Men jag har en switch lite som fyller behovet av mobil gaming, och där finns diablo3, civ 5 och en massa annat man inte väntar sig... Den får vara överraskande billig om det ska bli något köp.

Permalänk
Medlem

kommer de att gå att ladda den via usb-c? nån som vet?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en GPD Win 2 sedan den släpptes för snart två år sedan och gillar den otroligt mycket. Kommer förhandsboka Win Max så fort det går.

Använder min GPD Win 2 till emulatorer och steam. Alla 2D indietitlar funkar givetvis perfekt på den, men jag är även överraskad över hur bra den hanterar vissa enklare 3D spel. Spelade t.ex. egenom hela Firewatch under en lång flygresa. På lägsta inställningarna givetvis, men ändå...

Det ser ut som att grafikprestandan i Win Max kommer vara ca 3-4 ggr bättre, vilket kommer innebära att de flesta spel nog går att köra tillfredsställande. Givetvis kan en sån här sak aldrig konkurrera med en dedikerad speldator, men däremot utgör den ett utmärkt komplement till en. Kom även ihåg att eftersom upplösningen på skärmen är modesta 1280x800, vilket inte kräver monsterhårdvara för att driva.

Ett annat användningsområde som jag har haft stor glädje av är att kunna streama spel via steam från min "riktiga" dator, och lira Witcher 3 och RDR 2 i sängen och vardagsrummssoffan. Har även en Switch men använder min GPD Win 2 betydligt mer.

Det största problemet med föregångaren, som jag verkligen hoppas de förbättrar nu, är att fläktljudet kan vara ganska distraherande, speciellt när man lirar krävande spel direkt på maskinen. Med tanke på att den nya är fysiskt större, hoppas jag på bättre kylning och ett diskretare fläktljud.

Vad gäller priset så kostar en GPD Win 2 i dagsläget ca 8000 kr här borta i Japan där jag bor. Räknar med att den här nya kommer bli ännu dyrare. Så den konkurrerar ju inte direkt med en Switch. Det här är snarare en väldigt nischad produkt med en ganska liten målgrupp, skulle jag tro.

@Rex1: GPD Win 2 laddas via USB-C. Sannolikt kommer även denna göra det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

kommer de att gå att ladda den via usb-c? nån som vet?

Ska inte alla nya bärbara prylar laddas via USB-c om de släpps inom EU enligt ett nytt direktiv? Osäker på när den lagen träder i kraft.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom inte valde AMD kretsar dom har betydligt snabbare integrerade grafik kort. Eller Nvidia tegra åtminstone.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Fan vad nice. Tänker direkt: Koda på bussen!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Går väl att plugga i en xboxkontroll i den

Controllerns mått, utan att ha kollat, lär ju vara nära identiska själva datorn i sig 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För mig är det tyvärr starkt "vill ha" faktor på denna.
Det lockar för mycket att kunna spela alla Carmageddon spelen i detta format när man är ute på fot eller bort från hemmariggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fan vad nice. Tänker direkt: Koda på bussen!

Om du inte är intresserad av gaming-biten så rekommenderar jag att du kollar in GPD Pocket 2 istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Hög vill ha faktor men då prislappen kommer bli hög blir det inget köp. Känns som fel val av grafikkrets dessutom. Hade kunnat ge max 5000kr för valet av den CPUn och GPUn men den lär nog sluta på det dubbla. Riktigt synd att Nvidia aldrig fortsatte med sin Shield där allt var inbyggt.

Har ett par Switchar i dagsläget och möjligheten att få tag i en Windowsbaserad lockar ändå. Och något sådant blir självklart inte billigt men jag hoppas att någon annan större tillverkare får näven ur. Alienwares koncept lockar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du inte är intresserad av gaming-biten så rekommenderar jag att du kollar in GPD Pocket 2 istället.

Bryr mig inte om gaming på en sådan liten en, men jag bryr mig lite om prestandan på processorn. Ska kolla GPD Pocket 2!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?