LG satsar mer på spel med 2020 års TV

Permalänk
Melding Plague

LG satsar mer på spel med 2020 års TV

OLED på 48-tum och mer spelfinesser genom hela serien. LG erbjuder en hel del nyheter för TV-utbudet 2020, inklusive en modell i budgetklassen med 4K/120 Hz-kapacitet

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bara vi får grafikkort som klarar riktiga spel i 4k high nu också

Edit: På 120ish FPS

Permalänk
Medlem

Länge haft ögonen på 48 tummaren, och nu finns den listad till 17K hos NetOnNet. Lite väl i saftigaste laget men den lär väl sjunka. Och göra en störtdykning till BF, ifall man nu kan vänta!
Presis, Thomas skriver om detta: Prisättningen!

Annars kanske en C9'a kan duga. Det lilla som skiljer är inte värt hur mycket cash som helst. OLED - Reddit, där går debatten het och var och varannan tråd handlar om C9 vs CX9

Permalänk
Medlem

LG går bra när det gäller TV, undrar vilken bokstav Samsung ska kontra med nu för att lura folk dom säljer OLED, QLED... ÖLED

Permalänk
Medlem

Någon här som har en tv med 8k?

Om så, beskriv hur film, tv och spel är tack. Tänker på att det finns extremt lite material i native 8k.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Samtliga 2020-OLED-modeller har:

  • 4K/120 Hz-kapacitet över HDMI 48 Gbps FRL

Du som är insatt: Vad är det som gör att man, till skillnad från 2019-modellerna, kan slå fast detta för 2020-ditona, trots att inga sådana källor ännu finns tillgängliga?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: För att LG lovar och intygar detta även detta år?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Någon här som har en tv med 8k?

Om så, beskriv hur film, tv och spel är tack. Tänker på att det finns extremt lite material i native 8k.

Det är överlag som på vilken TV som helst. Skillnaden är främst att dagens 8K-modeller alla är av typen "flaggskepp" och därför har en lång rad funktioner som gör dem bra TV-apparater överlag. De nyaste panelerna, mest utvecklade FALD:en (på LCD:er) och överlag har de bästa tillverkarna kan mäkta med att bygga.

Permalänk
Medlem

Spännande då LG har egna kontakter kring tillverkningen av hårdvaran kring hdmi 2.1 och därför kunnat erbjuda den sen 2019. Blir intressant när första grafikkorten och kablar som stödjer bandbredden får visa om hela kedjan egentligen håller.

Sen kräver g-sync på LG vissa sortens grafikkort, kan vara bra att skriva ut tydligt i artikeln. Unfortunately, not all Nvidia GPUs are compatible. At the moment, only GeForce RTX 20-Series or GTX 16-Series GPUs are supported by LG’s firmware update.

De tester som gjorts hittills har visat att CX är typ en C9 med adderat DV IQ och filmmakermode plus några extra dator/tv-spel funktioner så läs upp ordentligt vad du behöver innan köp. Även DV IQ finns på C9 men då hade det inget officiellt namn. BFI är tyvärr knappt användbart fortfarande och 4k@120 ska funka även på C9 med kommande nvidia kort.

Permalänk
Medlem

@Alling: En representant för LG säger att både C9 och CX kommer få eller redan har G-Sync 4k mellan 40-120hz.

Video

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wesslan1: Fyllde i länk till artikeln om synksoppan och kraven för HDMI VRR. Lätt att börja missa sådant när man skrivit samma info om och om igen i artiklar och forum.

Permalänk
Medlem

CX 48 känns ju som århundradets mest efterlängtade. 48" är ändå såpass hanterbart att jag tror jag kan få det att funka som en desktop-skärm. 43" fungerar ju med ett rejält bord, och 48" borde gå om man t.ex. väggmonterar den precis bakom bordet.

Väldigt sugen. Hoppas ni kan få till ett test av den som spel- och datorskärm!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

CX 48 känns ju som århundradets mest efterlängtade. 48" är ändå såpass hanterbart att jag tror jag kan få det att funka som en desktop-skärm. 43" fungerar ju med ett rejält bord, och 48" borde gå om man t.ex. väggmonterar den precis bakom bordet.

Väldigt sugen. Hoppas ni kan få till ett test av den som spel- och datorskärm!

Jag kommer göra exakt så, smälla upp 48:an på ett bra väggfäste och ha som huvudskärm. Trött på alla grådaskiga lcd.

Permalänk
Konsolgrävare

Blir nog att köpa LG OLED65CX och en PS5 i julklapp till sig själv i slutet av året. Otroligt nöjd med min LG OLED55B men är sugen på en 65tummare och dom nya tv-spels funktionerna

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

//Surgubbe = 1
De kunde ju börja med att ge stöd för vad de lovar i sina befintliga TV apparater.
Syftar på Google Home integrationen till oss Svenskar som fortfarande saknades när jag försökte för under en månad sedan sist prövade...
Har man ett svenskt SWE Google Home konto kan man heller inte ändra TVn till säg GB som då fungerar med GH då GH inte tillåter att ha ett SWE konto till en GB inställd enhet...
//Surgubbe = 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

CX 48 känns ju som århundradets mest efterlängtade. 48" är ändå såpass hanterbart att jag tror jag kan få det att funka som en desktop-skärm. 43" fungerar ju med ett rejält bord, och 48" borde gå om man t.ex. väggmonterar den precis bakom bordet.

Väldigt sugen. Hoppas ni kan få till ett test av den som spel- och datorskärm!

Skrivet av unzane:

Jag kommer göra exakt så, smälla upp 48:an på ett bra väggfäste och ha som huvudskärm. Trött på alla grådaskiga lcd.

Jag sitter med en 55 tum och ett 80 cm djupt skrivbord. Då TV:ns fot tar upp 20 cm baktill, så jag får ungefär 60 cm kvar. Än så länge tycker jag det fungerar utmärkt. Jag har inte känt att det blivit för överväldigande. Dessutom hade jag två 24 tum innan så det blev en stor uppgradering. Så räkna inte bort en 55 tum om du har plats för det.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Jag kommer göra exakt så, smälla upp 48:an på ett bra väggfäste och ha som huvudskärm. Trött på alla grådaskiga lcd.

Presis, det känns som det helt klart är en OLED man skall ha (ifall man kan leva med en Stor skärm vill säga) för OLED slaktar ju de bästa extremt överprisade skräp VA spelskärmar med råge. Och de kostar väl runt 30 laxar, var det inte så. Helt sjukt och sedan en massa smearing och skit.

Verkligen extremt besviken på att spelskärmarna aldrig eller knappt tar steget framåt. Det enda som händer i stort är att de är vansinnigt dyra :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Blir nog att köpa LG OLED65CX och en PS5 i julklapp till sig själv i slutet av året. Otroligt nöjd med min LG OLED55B men är sugen på en 65tummare och dom nya tv-spels funktionerna

Sitter med exakt samma tv nu och har exakt samma tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

//Surgubbe = 1
De kunde ju börja med att ge stöd för vad de lovar i sina befintliga TV apparater.
Syftar på Google Home integrationen till oss Svenskar som fortfarande saknades när jag försökte för under en månad sedan sist prövade...
Har man ett svenskt SWE Google Home konto kan man heller inte ändra TVn till säg GB som då fungerar med GH då GH inte tillåter att ha ett SWE konto till en GB inställd enhet...
//Surgubbe = 0

Jag köpte min TV under black friday 2019 och har sedan dess haft problem med att få igång Google Home integrationen med min LG OLED 2019.

Det här känns som falsk marknadsföring. Finns det ens möjlighet att lämna tillbaka TV'n?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Spawnbadboy:

Sitter med exakt samma tv nu och har exakt samma tankar

Blir nog ett köp vid Black Friday

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Sitter idag med en C7 och hade siktet på att uppgradera när HDMI 2.1-funktionerna 48Gbps och VRR väl fanns tillgängliga, så blir kanske att hålla ett öga på CX till Black Friday. Egentligen hade jag helst testat en Panasonic då jag har lite problem med hur LG hanterar HDR på min TV och skulle vilja ha något som man kan lite på mer när det gäller bildkvalitet, men de ligger istället lite efter när det gäller nya funktioner och spelande.

En sak jag undrar är om man kan ha normala, korrekta färglägen i Game Mode på LGs apparater nu? I Game Mode på 7-serien blir man påtvingad en utökad gamut "Wide" och måste dra ner saturationen för att kompensera, sen sticker vissa nyanser iväg lite väl mycket, främst blå blir ganska turkos hos mig, och det går inte direkt att kalibrera bort.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pyoko: Kommer inte ihåg exakt med B9/C9 – det finns så många aspekter och detaljer med varje TV. Så kanske att någon kan kolla om det går att växla färgomfång i spelläget?

Men det är i alla fall bättre med 2019-modellerna runt spelläget som tidigare var låst till något grotesk-läge där inget såg ut som vanligt. Det fanns ett färgtempreglage som kunde justera mellan blått och rött, typiskt färgtemp-inställning. Men inte kunde justera för variationer mellan grönt och magenta eller överdriva färger. Det är i alla fall inte läget längre.

Edit: jag filmade av menyerna under spelläget och kan där se att du kan ändra "Färgskala"-reglaget på 2019-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag sitter med en 55 tum och ett 80 cm djupt skrivbord. Då TV:ns fot tar upp 20 cm baktill, så jag får ungefär 60 cm kvar. Än så länge tycker jag det fungerar utmärkt. Jag har inte känt att det blivit för överväldigande. Dessutom hade jag två 24 tum innan så det blev en stor uppgradering. Så räkna inte bort en 55 tum om du har plats för det.

Vad har du ställt skärmen på för att få upp den lite?
Jag har provat 40” innan och tyckte det var på gränsen, men tror detta skrivbord är lite större. 48” blir nog max jag kan hantera, dessutom blir ju pixeldensiteten lite bättre på 48”

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Presis, det känns som det helt klart är en OLED man skall ha (ifall man kan leva med en Stor skärm vill säga) för OLED slaktar ju de bästa extremt överprisade skräp VA spelskärmar med råge. Och de kostar väl runt 30 laxar, var det inte så. Helt sjukt och sedan en massa smearing och skit.

Verkligen extremt besviken på att spelskärmarna aldrig eller knappt tar steget framåt. Det enda som händer i stort är att de är vansinnigt dyra :/

Exakt så. Har Aw3418dw som ansetts som en bra skärm, men oled springer cirklar med allt. Behövs dock också att Nvidia kommer med nya kort med nya hdmi-standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Vad har du ställt skärmen på för att få upp den lite?

Hmm vad menar du? Att höja en 55 tums skärm från skrivbordet är att be om ögon och nackproblem
(den är redan för hög för att vara optimalt att titta på i långa loppet om man nyttjar hela skärmen IMHO)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm vad menar du? Att höja en 55 tums skärm från skrivbordet är att be om ögon och nackproblem
(den är redan för hög för att vara optimalt att titta på i långa loppet om man nyttjar hela skärmen IMHO)

Menar att bilden i princip går ner i skrivbordet, tänkte att man kanske vill ha upp den något, men det blir kanske inte så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonteme:

Jag köpte min TV under black friday 2019 och har sedan dess haft problem med att få igång Google Home integrationen med min LG OLED 2019.

Det här känns som falsk marknadsföring. Finns det ens möjlighet att lämna tillbaka TV'n?

Ja det borde inte vara så svårt för dem att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Menar att bilden i princip går ner i skrivbordet, tänkte att man kanske vill ha upp den något, men det blir kanske inte så bra

Som någon tidigare nämnde så är det inte optimalt att höja skärmen. Enda anledningen till att höja skärmen är för att få plats med DAC/AMP och peta undan tangentbordet när det inte används. Jag skulle vilja väggmontera skärmen. Dock gör det mitt höj och sänkbara skrivbord meningslöst.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Märkligt att inget nämns att ps5 och xbox kör Amd hårdvara och freesync ultimate vilket lg:s modeller inte har hårdvarustöd för. Så vill man få ut full spelprestanda ur framtida konsoler så ser inte lg ut att vara rätt alternativ.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Min fru tycker vår 55 c7 tar för mycket plats så det här kan vara en väg till ny bättre tv för mig! Bara sätta sig närmre med dagens upplösning.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg