Vad gör man som anställd på sweclockers?

Permalänk
Medlem

Vad gör man som anställd på sweclockers?

Det här inlägget kanske uppfattas som lite drygt men det är absolut inte meningen. Jag frågar eftersom jag är genuint nyfiken.

Med det sagt...

Det finns sex anställda och ungefär lika många frilansare på själva redaktionen och det låter som väldigt många i mina outbildade öron. Vad gör allt folket om dagarna? Jobbar alla heltid?

Anledningen till att jag funderar på det här är för att jag mer och mer märker att gamla nyheter bumpas på framsidan, att vissa ”nyheter” är i stil med ”veckans fråga” o.s.v. samt att de flesta nyheter är av det kortare slaget som jag gissar kommer från publikationer från andra källor vilket gör att, återigen gissar jag, de inte tar jättelång tid att skriva. Jag har inget emot detta upplägg, bortsett från bumpandet av nyheter, så det är inte det jag anmärker på.

Att de mer ingående testerna/reportagen tar lång tid förstår jag men jag upplever att de är ganska få i dagsläget.

Låt höra, är det jag som har noll koll på den tid det tar att driva en sida likt denna eller sitter hela gänget och lanar halva arbetsdgarna?

Permalänk
Medlem

Min tanka bl.a. är ju att Sweclockers är en väldigt nischad "tidning" så att det inte finns nog med material till 2 artiklar/dagen ser jag inte som något konstigt. Personligen tycker jag om veckans fråga och speciellt quizzen. Men om vi vämntar bara här så kommer väl en anställd och svarar snabbt

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Administrativ avgift

@Trunk: Som alltid med teknik så är vi nere i en lågsäsong gällande allt i princip , inte mycket att rapportera om. Så det som händer nu är mycket research, planering osv. Vissa veckor så sover de knappt, vissa kan de flexa mycket, exempelvis vid vissa processorlanseringar så får de 1 vecka på sig att testa allt.

Så det som händer nu är mer invecklade artiklar med mycket research bakom, vem vet laxpudding kanske kommer med något megatest snart, Jonas med lite chassirecensioner, Kenneth med lite möss osv. Allting beror på hur mycket flex/semester osv de har.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Hej @Trunk! Kul att du frågar!

I dagsläget är vi sex personer som jobbar heltid med swec på redaktionen. Tre personer jobbar med artiklar, tester och våra videos. Två personer jobbar med nyheter, artiklar och forumet. Det är lite grovt hur det ser ut. Och givetvis kan ansvarsområden överlappa ibland.

Frilansarna i sin tur får ju betalt per artikel/nyhet/test tex. Totalt sett står de inte för en nämnvärt stor del av mängden material som vi publicerar. Däremot är de väldigt viktiga för att vi ska få ihop lapptäcket så att säga.

Och sedan har vi jag då som chefredaktör. jag går ju fortfarande runt med min "Ny på jobbet"-skylt här men tanken med mig är ju att jag har en överblick och ansvarar för visionen för oss. Hur ska vi förändras, vad ska vi göra mer eller mindre av, hur ska sidan utvecklas, osv.

I dagsläget publicerar vi cirka 40 "saker" i veckan. Om något så är det ganska mycket om vi jämför med med internationella konkurrenter. Cirka fem av dem brukar vara en repost: För den inbitna swecaren kan det förstås upplevas som lite tjatigt (och vi siktar på att bättre hantera det i framtiden) men vi har ju också en enorm skara läsare som inte är inne mer än en gång i veckan eller kanske varannan.

Rent allmänt så är det ett hårt arbetande gäng här.
Det man får ha i åtanke är ju att de flesta nyheter, artiklar, tester också kräver logistik, research, korrektur. Dvs. även om slutresultatet är en ganska kort artikel så är det ju inte att bara skriva orden som tagit tid. Se @Laxpudding svar nedan för en mycket bättre beskrivning än vad jag kan ge. Med det sagt finns det alltid utrymme för förbättring, gör vi rätt artiklar, rätt längd, täcker vi alla ämnen ni vill läsa om? etc etc.

Kanske är det dags för ett bakom kulisserna-reportage för oss :

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Bildexpert 📺

Jämfört med min tid med datortidningar på 90- och 00-talet är Sweclockers ungefär dubbelt så effektiv i fråga om att producera redaktionellt material, även om man räknar bort sådant pappersanpasssade arbetsroller som grafiker och redigerare. Men den viktigaste skillnaden är möjligheten att gå på djupet som aldrig riktigt fanns på datortidningstiden. Då var det mer "Här är 8 helt olika och lösryckta skärmar. Du får en vecka och fyra sidor för att berätta vilken som är bästa produkt och bästa köp". Så får man testa dem med samma insats som man testar stekspadar och brödrostar.

Detta är helt annorlunda med Sweclockers. Djupet och bredden på djupet är mycket tja, djupare och bredare. Men jag tror också att kraven på innehållet från er är som läser mycket högre idag jämfört med Swec gjorde för bara fem, tio år sedan.

Ett artikel som denna: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-... är ungefär fyra dagars arbete. En viktig skillnad från förr är att jag gör precis allt med denna. Synopsis, manus, filmar, klipper, redigerar, skriver artikel, ordnar bilder och redigerar allt in i systemet. Med en datortidning är det att lämna in en word-fil med text så blir det som det blir i tryck. Det här sättet att jobba tar längre tid men är så mycket roligare, vilket är min största drivkraft.

Ett omfattande test som denna https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb... är mer flytande. Att testa skärmen är flera dagar. Att dokumentera det jag testar tar mycket längre tid än själva testandet. Att skriva en läsbar text av allt tar i sin tur ännu längre tid. Video är fortfarande där någonstans runt ett par-tre dagar. Tyvärr är det texten som tar överlägset längst tid. Därför kommer jag hålla mig ifrån den här typen av lång texter. För det adderar arbetsveckor som kan gå till fler tester istället.

TV-guiden https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t... är någonstans 1,5 månaders jobb om man räknar alla möten och all research. Det är veckor av att sick-sacka pdf:er och försöka läsa mellan raderna. Videon ett par dagars jobb. Texten och faktajagandet flyter ihop till många, många veckor.

Orsaken till att tester och artiklar bumpas är just detta – det har lagts dagar, veckor, ibland månader på en artikel

Permalänk
Moderator
Testpilot

För att addera till det @UndaC och @Laxpudding skriver. Som Testpilot åt Sweclockers så har jag fått en helt ny inblick i det hästjobb som görs. Hur vet jag det? Det är inte för att jag sitter och tittar på när Jonas har sönder nätaggregat utan det är för att när Sweclockers skickar en produkt till mig och ber mig titta in på denna produkten och ge min subjektiva åsikt om saken så trodde jag i min enfald att det skulle vara en hyfsat snabb aktivitet.

Och det kan det vara, om jag vill göra ett riktigt kasst jobb, och tro mig, jag får reda på när jag skrivit något fel eller gör ett kasst jobb. Kritiken låter aldrig vänta på sig.

Jag som Testpilot, har inte i närheten de förväntningar som redaktionen har på sig, varken från t.ex. längd, innehåll och research som sakkunskap men när jag skriver en Testpilot så lägger jag många timmar. Då gör jag inte ens en video som vissa andra testpiloter gör vilket den som har editerat video vet är mycket arbete om man inte vill att det skall se ut som något från 2002.

Bara fototagning och fotoredigering tar någonstans mellan 4-8 timmar för mig, då är jag amatör såklart. Sen tar testning olika lång tid såklart men det går generellt in många timmar i det också. Då får man också räkna med att testa saker, om och om igen om du testar samma sak med olika produkter.

Sen skall jag göra min research för att säkerställa att det jag skriver är korrekt och sant, samt gärna skapa mig en bra bild av vilka produkter just denna testprodukten befinner sig i. Givetvis har redaktionen mycket mer av denna kunskap redan eftersom de sitter med produkter dagligen men de måste garanterat hålla sig ajour på en mycket mer detaljerad nivå än jag. Slarvar jag här så får jag höra det direkt. Sweclockers forum är som ett Wikipedia som genast upptäcker faktafel, vilket är bra, men kan vara rätt skrämmande för en Testpilot som mig. Jag dubbelkollar fakta från många källor om jag är osäker. Jag antar att det samma gäller för redaktionen.

Sen skall du skriva artikeln, du skall lägga upp den på ett intressant och fängslande sätt (samt manus till video), du skall se till att täcka alla infallsvinklar och eventuella frågor som en läsare kan ha, sen skall du renskriva och se till att du stavar som en klok person, hitta de rätta svenska orden för självklara engelska diton. Du skall hitta rätt fakta och fylla tabeller, du skall placera bilder som stödjer texten sen skall du komma till en klok summering. Pratar vi då också editering av video så är det ett helttidsjobb i sig självt.

Allt detta tar tid och jag är såklart en amatör och inte i närheten av den nivå som redaktionen har eller de resurser och kunnande som de har men om det är något jag lärt mig av att vara Testpilot så är det hur ofantligt mycket jobb det ligger bakom en bra och omfattande artikel samt vilket grundarbete som krävs för att hålla kunskaperna uppdaterade och ha koll på marknaden.

Idag kan det nog vara lätt att falla i fällan av att titta på en YouTuber och tänka, där har vi en kille som gör alla dessa testerna plus en professionell video men det många missar idag är att de stora kanalerna på YouTube är företag med anställda, troligen i liknande storleksordning som Swec eller större.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kul med lite insikt! Personligen har jag ingen aning om hur en sådan arbetsplats funkar, kul att få höra en liten del om hur det funkar.

Närmsta jag kommit är kanske Linus Tech Tips "bakom kulisserna"-klipp. Men det kanske inte ens är nära

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Grymma svar och det verkar vara lite som jag befarade, att saker tar längre tid än vad de ser ut att göra.

En ”bakom kulisserna” hade varit uppsakttat, i alla fall från min sida.

Permalänk
Medlem

Superkul att läsa denna tråden! Tack redaktionen för att ni delar med er - ni gör ett fantastiskt jobb!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Grymma svar och det verkar vara lite som jag befarade, att saker tar längre tid än vad de ser ut att göra.

En ”bakom kulisserna” hade varit uppsakttat, i alla fall från min sida.

”Kenneth gör saker” har alltid varit mina favoriter från swec resor, så skulle oxå uppskatta ”Redaktionen gör saker”-ish...

Skrev för datormagazin som frilans på 90-talet, så förstår hur mycket jobb det är bakom swec, inte ens på den tiden tyckte jag inkomsten stod i relation till arbetsinsats (fick betalt per tecken), men skoj var det. Kul att swec lyckas ha så många anställda som de har ändå.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mindfighter:

”Kenneth gör saker” har alltid varit mina favoriter från swec resor, så skulle oxå uppskatta ”Redaktionen gör saker”-ish...

"Redaktionen skriver nyhet" *insert stillbild på valfri redaktör*

Om jag ska vara allvarlig så vore det inte helt omöjligt att göra någon form av video när jag testar ett spel/grafikkort eller liknande. Lär inte vara den mest spännande videon från våran sida, men det är något ni sällan ser så kanske mer intressant för er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Om jag ska vara allvarlig så vore det inte helt omöjligt att göra någon form av video när jag testar ett spel/grafikkort eller liknande. Lär inte vara den mest spännande videon från våran sida, men det är något ni sällan ser så kanske mer intressant för er

Allt handlar väl om klippning och ni har ju en förmåga att göra saker intressanta!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

"Redaktionen skriver nyhet" *insert stillbild på valfri redaktör*

Om jag ska vara allvarlig så vore det inte helt omöjligt att göra någon form av video när jag testar ett spel/grafikkort eller liknande. Lär inte vara den mest spännande videon från våran sida, men det är något ni sällan ser så kanske mer intressant för er

Do it men försök sammanfatta det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Hej @Tdoll! Kul att du frågar!

I dagsläget är vi sex personer som jobbar heltid med swec på redaktionen. Tre personer jobbar med artiklar, tester och våra videos. Två personer jobbar med nyheter, artiklar och forumet. Det är lite grovt hur det ser ut. Och givetvis kan ansvarsområden överlappa ibland.

Frilansarna i sin tur får ju betalt per artikel/nyhet/test tex. Totalt sett står de inte för en nämnvärt stor del av mängden material som vi publicerar. Däremot är de väldigt viktiga för att vi ska få ihop lapptäcket så att säga.

Och sedan har vi jag då som chefredaktör. jag går ju fortfarande runt med min "Ny på jobbet"-skylt här men tanken med mig är ju att jag har en överblick och ansvarar för visionen för oss. Hur ska vi förändras, vad ska vi göra mer eller mindre av, hur ska sidan utvecklas, osv.

I dagsläget publicerar vi cirka 40 "saker" i veckan. Om något så är det ganska mycket om vi jämför med med internationella konkurrenter. Cirka fem av dem brukar vara en repost: För den inbitna swecaren kan det förstås upplevas som lite tjatigt (och vi siktar på att bättre hantera det i framtiden) men vi har ju också en enorm skara läsare som inte är inne mer än en gång i veckan eller kanske varannan.

Rent allmänt så är det ett hårt arbetande gäng här.
Det man får ha i åtanke är ju att de flesta nyheter, artiklar, tester också kräver logistik, research, korrektur. Dvs. även om slutresultatet är en ganska kort artikel så är det ju inte att bara skriva orden som tagit tid. Se @Laxpudding svar nedan för en mycket bättre beskrivning än vad jag kan ge. Med det sagt finns det alltid utrymme för förbättring, gör vi rätt artiklar, rätt längd, täcker vi alla ämnen ni vill läsa om? etc etc.

Kanske är det dags för ett bakom kulisserna-reportage för oss :

Grattis till nya jubbet Anton!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CCWarlock:

Grattis till nya jubbet Anton!

Haha världen är allt bra liten. Tack!

Visa signatur

240p är livet