Vad kallas en förenklad webadress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jag säger redirect, och det är mitt slutgiltiga svar.

Nej sorry, inte det heller.

Skrivet av Croww_:

enkel adress/kortadress ? href ?

Näe, inte det heller..

Skrivet av clnr:

Vi kallar det "vanity/tracking URL" alternativt "landing page" på mitt företag när vi sätter upp sådana sider som TS beskriver.

Ja ok, men inte det vi benämnde det förr heller tyvärr.

Skrivet av trwl:

Vill du att dinsida.se/sida REDIRECTAR till weiofjhfwkejhf.wfeoihfewhjf.com eller vill du behålla url'en dinsida.se/sida?

Det spelar ingen roll och jag vet inte hur vi gjorde förr.
Utan det är hur vi sa att det hette när vi i dagligt tal skulle göra så med div länkar.
Tex www.mediahus.se/reklam.
Istället för www.mediahus.se/konstigfil5254467765542.html

Typ

Permalänk
Medlem

Ta inte illa upp, men jag tror faktiskt du letar efter en term som inte finns. Oavsett så är det väl människor du ska förmedla ditt önskemål till? Du kan väl bara förklara vad det är du vill ha, om inte annat.

Alias eller redirect/omdirigering (om du vill att URL skrivs om) känns som rätt termer här.

https://httpd.apache.org/docs/2.4/mod/mod_alias.html
https://httpd.apache.org/docs/2.4/mod/mod_rewrite.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det spelar ingen roll och jag vet inte hur vi gjorde förr.
Utan det är hur vi sa att det hette när vi i dagligt tal skulle göra så med div länkar.
Tex www.mediahus.se/reklam.
Istället för www.mediahus.se/konstigfil5254467765542.html

Typ

"Jag använde det förr när jag jobbade inom media på en stor mediadrake."

Ah jag vet precis: det kallas... clickbait!

Permalänk
Medlem

Använder sweclockers som exempel här.

shop.sweclockers.com <<--- Subdomän
sweclockers.com/js/ <<--- Subfolder / Subdirectory | eller på svenska en undermapp / underbibliotek
( dvs en vanlig mapp som ligger i www )

T.ex. /var/www/js

Kan ordet du letar efter vara " redirect / omdirigering " ?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ta inte illa upp, men jag tror faktiskt du letar efter en term som inte finns. Oavsett så är det väl människor du ska förmedla ditt önskemål till? Du kan väl bara förklara vad det är du vill ha, om inte annat.

Alias eller redirect/omdirigering (om du vill att URL skrivs om) känns som rätt termer här.

https://httpd.apache.org/docs/2.4/mod/mod_alias.html
https://httpd.apache.org/docs/2.4/mod/mod_rewrite.html

Klart jag inte tar illa upp!
Självklart är det så, jag kommer långt med alias eller allt annat ni sagt.
Anledningen till att jag började fundera var att jag diskuterade en korkad 30cm lång url till en intern webbapplikation och när jag skulle säga: varför gör dom inte en.... sen fastnade jag och insåg att jag inte kom på benämningen av en förenklad url jag hade på tungspetsen.

Men stort tack alla!

Skrivet av Zidichy:

Använder sweclockers som exempel här.

shop.sweclockers.com <<--- Subdomän
sweclockers.com/js/ <<--- Subfolder / Subdirectory | eller på svenska en undermapp / underbibliotek
( dvs en vanlig mapp som ligger i www )

T.ex. /var/www/js

Kan ordet du letar efter vara " redirect / omdirigering " ?

Ja kanske omdirigerad url eller nåt sånt, men nu är jag inte säker längre någon stans i bakhuvudet har jag en annan benämning jag kanske aldrig kommer på det igen, kanske var det något internt påkommet.

Skrivet av JeanC:

"Jag använde det förr när jag jobbade inom media på en stor mediadrake."

Ah jag vet precis: det kallas... clickbait!

Haha, jag vet inte om det riktigt var myntat redan då
Men det var det säkert

Permalänk
Medlem

Pretty link? Brukar användas rätt frekvent inom CMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Pretty link? Brukar användas rätt frekvent inom CMS.

Nope
Funderade på om det är samma eller liknande benämning som när man skapar en ny e-post som går till en redan befintlig.
Har för mig IT-avdelningen kallade detta nåt speciellt med.
Fan kommer inte på det heller

Permalänk
Medlem

Störigt när man inte hittar ord!

Iom att det inte behöver vara en "riktigt" term...

Kort-URL /short url
Snabb-URL
Visnings-URL
simple url
friendly adress

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem

Webbportal? Låter inte exakt som det du söker men definitivt ett ord som användes mer för 20 år sedan än idag.

Alternativt hyperlänk som i princip bara betyder länk idag men som kanske användes på ett specifikt sätt i just ditt sammanhang?

Permalänk
Medlem

Permalink?

Permalänk
Medlem

Ja verkligen störigt
Nej inget av det ni säger ringer en klocka

Permalänk
Medlem

Forward?

Permalänk
Medlem

Ompekning?

Permalänk
Medlem

Mask, ghost?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

"Hyperlänk" ploppade upp likt ett minne från skoltiden.
Finns det ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

...
Jag använde det förr när jag jobbade inom media på en stor mediadrake.
Vi använde detta i "internets början" till, till exempel en landningssida som skulle ha en mer vänlig webadress.
Jag är så säker på att vi kallade det nåt, som jag försökt att hitta. Men inget internt heller utan det var ett ganska självförklarande ord, och kanske på engelska, men inte helt säkert.
...

Får man fråga när detta var ungefär. För inte pratade man väl landningssidor i internets början. Det är väl ett relativt modernt påfund som man bara har hört pratas om de senaste 7-8 åren, dock möjligt att uttrycket funnits tidigare inom branschen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

det gäller egentligen inte för URL, men tänker du på breadcrumb? gammal webutvecklarterm i alla fall.
kanske URL masking? masking URL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nope
Funderade på om det är samma eller liknande benämning som när man skapar en ny e-post som går till en redan befintlig.
Har för mig IT-avdelningen kallade detta nåt speciellt med.
Fan kommer inte på det heller

skulle det vara detsamma som inom email terminologi så är det väl som någon tidigare skrev forwarding, alternativt routing

Permalänk
Medlem

Semantic URL?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Skapar man en egen hemsida så får man som TS säger, en skum URL, t.ex. alla gamla FTP.Bredband länkar som fanns... ../home.html
Skapar du en HTML fil och visar den i browser så står troligtvis .html i slutet på URL också.
har själv sökt om detta vid tidigare tillfällen men jag tror inte det går göra så med ALLA 'hostingsätt'**, helt nog beroende på "hur hemsidan är uppsatt och med vad"?
Han vill helt enkelt ha en www.hemsida.se/contact/info.html till
Hemsida.se/contact t.ex.
Så URL ska se fin ut men den visar info ifrån Fula urlen "www.hemsida.se/contact/info.html"
Är nog djupare än bara redirecting (tror jag).
**- har ej rätt ord här men hoppas man fattar..

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Skapar man en egen hemsida så får man som TS säger, en skum URL, t.ex. alla gamla FTP.Bredband länkar som fanns... ../home.html
Skapar du en HTML fil och visar den i browser så står troligtvis .html i slutet på URL också.
har själv sökt om detta vid tidigare tillfällen men jag tror inte det går göra så med ALLA 'hostingsätt'**, helt nog beroende på "hur hemsidan är uppsatt och med vad"?
Han vill helt enkelt ha en www.hemsida.se/contact/info.html till
Hemsida.se/contact t.ex.
Så URL ska se fin ut men den visar info ifrån Fula urlen "www.hemsida.se/contact/info.html"
Är nog djupare än bara redirecting (tror jag).
**- har ej rätt ord här men hoppas man fattar..

Rewrite är det du söker. Det sker på servern utan att användaren ser det och urlen för användaren ändras aldrig.
Redirect där emot sker hos användaren. Servern säger till användaren att du ska gå hit istället.

Hur man sätter upp rewrites och redirects (och om det är möjligt) varierar baserat på web server eller hosting tjänst.
Men grundtekniken är den samma.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

skulle det vara detsamma som inom email terminologi så är det väl som någon tidigare skrev forwarding, alternativt routing

Ja ok, ja det kanske var så. Ändå inte det jag letar efter, eller som jag tror jag letar efter

Skrivet av Kiane:

Semantic URL?

Nope

Skrivet av rumpnisse:

Naj..

Skrivet av Niivpzi:

Skapar man en egen hemsida så får man som TS säger, en skum URL, t.ex. alla gamla FTP.Bredband länkar som fanns... ../home.html
Skapar du en HTML fil och visar den i browser så står troligtvis .html i slutet på URL också.
har själv sökt om detta vid tidigare tillfällen men jag tror inte det går göra så med ALLA 'hostingsätt'**, helt nog beroende på "hur hemsidan är uppsatt och med vad"?
Han vill helt enkelt ha en www.hemsida.se/contact/info.html till
Hemsida.se/contact t.ex.
Så URL ska se fin ut men den visar info ifrån Fula urlen "www.hemsida.se/contact/info.html"
Är nog djupare än bara redirecting (tror jag).
**- har ej rätt ord här men hoppas man fattar..

Skrivet av rumpnisse:

Rewrite är det du söker. Det sker på servern utan att användaren ser det och urlen för användaren ändras aldrig.
Redirect där emot sker hos användaren. Servern säger till användaren att du ska gå hit istället.

Hur man sätter upp rewrites och redirects (och om det är möjligt) varierar baserat på web server eller hosting tjänst.
Men grundtekniken är den samma.

Tack för era förklaringar!