Permalänk
Medlem

Var köper ni lysrör?

Har ett lysrör ovanför diskbänken i köket som verkar ha gett upp. Det är runt 120cm och heter Philips TL-D 36W/830. Dessa verkar finnas lite här och där när man söker på Internet. Men inte här i närheten vad jag har kunnat se. Vågar man beställa en över en meter lång "glaspinne" som ska skickas med posten? Eller är det bättre att försöka hitta ett annat märke som kan finnas lokalt?

Det rekommenderas även att köpa ny glimtändare samtidigt så jag tänkte slå till på en elektronisk tändare samtidigt då de ska eliminera eventuell brandrisk. Kanske inget större problem där det sitter, men ändå.

Permalänk
Medlem

Lysrör borde väl finnas på Jula, Biltema, Bauhaus eller någon annan liknande varuhus. Har du inget sån affär i närheten?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jula/rusta/biltema, tror de större mataffärerna också har lysrör + glimtändare, men beror lite på.

Oavsertt så är det ett t8-lysrör varmvitt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Skit i märket, kolla färgvärdet bara, om du vill ha samma nyans.
Annars kan zoo-affärer vara ett tips, inte ovanligt med 36W ljusrör till akvarium/terrarium.
Och det är brukligt(om än inte alltid nödvändigt) att byta tändare samtidigt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har ett lysrör ovanför diskbänken i köket som verkar ha gett upp. Det är runt 120cm och heter Philips TL-D 36W/830. Dessa verkar finnas lite här och där när man söker på Internet. Men inte här i närheten vad jag har kunnat se. Vågar man beställa en över en meter lång "glaspinne" som ska skickas med posten? Eller är det bättre att försöka hitta ett annat märke som kan finnas lokalt?

Det rekommenderas även att köpa ny glimtändare samtidigt så jag tänkte slå till på en elektronisk tändare samtidigt då de ska eliminera eventuell brandrisk. Kanske inget större problem där det sitter, men ändå.

Lysrör hittar du säkert om du har en ELON eller elgiganten eller Clas Ohlson eller Kjell eller t.ex på större ICA eller Coop kan de finnas. Om du inte har något i närheten så kanske du kan se om någon elektriker finns i närheten. Fråga om han kan sälja ett rör och tändare. Eller vaktmästaren kanske vet eller kan lösa det. Skulle inte skicka efter ett rör sådär. När jag arbetade i Ahsell-butik så gick de sönder fast de var packade i en stor anpassad kartong och kom direkt från storlagret.

Glimtändaren bör man byta men behövs inte alltid.

Det som är viktigt är 36w.120cm och att den är varmvit. 827/830.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kolla på att ersätta med ett LED. Kan både vara billigare, håller längre och tänds direkt.
Byter de här hemma en efter en när de går.

Sedan så kan det ju även vara värt att titta på ett som har kallare temperatur, speciellt då det är en arbetsyta, typ 840 (dvs 4000K).

Permalänk
Medlem

Bytte lysröret i tvättstugan mot led-variant från biltema. Tänder direkt, lyser starkare och drar mindre. Kan starkt rekommendera det. Tror jag gick på 18W, men det är kanske lite i starkaste laget precis ovanför en diskbänk.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Tack! Liknande från t.ex. Osram finns nog i närheten. Funderade mest på ifall man ville ha ett exakt lika så får man beställa via nätet. Men att skicka ett lysrör känns lite sådär. Som gjort för att gå sänder om inte Postnord hanterar det extra försiktigt.

Skrivet av loefet:

Kolla på att ersätta med ett LED. Kan både vara billigare, håller längre och tänds direkt.
Byter de här hemma en efter en när de går.

Sedan så kan det ju även vara värt att titta på ett som har kallare temperatur, speciellt då det är en arbetsyta, typ 840 (dvs 4000K).

Har funderat lite på LED, men vad jag har kunnat se så har de sämre ljusstyrka och jag kan då behöva byta ut hela armaturen. Men jag kanske har missförstått.

Permalänk
Medlem

Fundera först på om du inte skall byta till en ledarmatur när du ändå är igång. Hur länge har den där armaturen suttit där. 25år+?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fundera först på om du inte skall byta till en ledarmatur när du ändå är igång. Hur länge har den där armaturen suttit där. 25år+?

Faktiskt inte, vet inte exakt hur långe det suttit där, men huset byggdes 2012 så max 8 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kolla på att ersätta med ett LED. Kan både vara billigare, håller längre och tänds direkt.
Byter de här hemma en efter en när de går.

Sedan så kan det ju även vara värt att titta på ett som har kallare temperatur, speciellt då det är en arbetsyta, typ 840 (dvs 4000K).

Om det är en arbetsyta kan det vara värt att överväga 9xx istället, beroende på vad för arbete som görs.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Om det är en arbetsyta kan det vara värt att överväga 9xx istället, beroende på vad för arbete som görs.

Diskar Men kanske Clas ohlsons Osram-rör på 840 kan passa.

https://www.clasohlson.com/se/T8-lysrör-36-W-3350-lm-Osr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Faktiskt inte, vet inte exakt hur långe det suttit där, men huset byggdes 2012 så max 8 år.

Det verkar underligt, T8or är gammalt junk, vill man ha raka lysrör idag kör man på T5or dvs smalare rör och idag har varit länge. Likaså att det är glimtändare, elektroniska don har använts mycket länge.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det verkar underligt, T8or är gammalt junk, vill man ha raka lysrör idag kör man på T5or dvs smalare rör och idag har varit länge. Likaså att det är glimtändare, elektroniska don har använts mycket länge.

Jag är för dåligt insatt, men Philips Master TL-D 36W/830 står det på lysröret och det det finns en tändare som det bara verkar stå Osram på(så den kanske redan är elektronisk, men borde bytas ändå?).
Antar man fick det billigt när man byggde av någon som ville sälja ut sitt lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Jag är för dåligt insatt, men Philips Master TL-D 36W/830 står det på lysröret och det det finns en tändare som det bara verkar stå Osram på(så den kanske redan är elektronisk, men borde bytas ändå?).
Antar man fick det billigt när man byggde av någon som ville sälja ut sitt lager.

Har sökt lite och det går tydligen att få tag på nya T8-armaturer för bänkbelysning men det är rent junk imho och får bara träff på Jula.

Jag hade bytt när lysröret ändå är paj.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Köper lysrör och glimtändare på Biltema, för min del håller de i flera år så jag sörjer inte när de väl går sönder.

Kommer dock att åka in och köpa varmare lysrör då ljustemperaturen på de jag haft sedan 2017 är på tok för kalla.

Men får göra det när jag ändå har något ärende dit.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kolla på att ersätta med ett LED. Kan både vara billigare, håller längre och tänds direkt.
Byter de här hemma en efter en när de går.

Gäller bara att se upp om man är flimmerkänslig, som jag tyvärr är. De flesta lysdiodbaserade ljuskällor flimrar kraftigt.
Lysrör flimrar visserligen också, men mycket mjukare, dvs det är inte 100-0-100-0-100, utan mer 100-80-100-80-100, osv...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lysman har jag handlat ifrån.

Lysrör ska man skaffa, som passar ändamålet. Dels vill man ha en så hög Ra som möjligt. Sen en ljustemperatur som man gillar. Och helst ska ljussammansättningen framhäva matvaror på ett ärligt och aptitligt sätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Köpte Osram LED-lysrör på Bauhaus. Ljuset är mer behagligt från ett vanligt lysrör, men nu slipper man iallafall det svaga flimret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack! Liknande från t.ex. Osram finns nog i närheten. Funderade mest på ifall man ville ha ett exakt lika så får man beställa via nätet. Men att skicka ett lysrör känns lite sådär. Som gjort för att gå sänder om inte Postnord hanterar det extra försiktigt.

Har funderat lite på LED, men vad jag har kunnat se så har de sämre ljusstyrka och jag kan då behöva byta ut hela armaturen. Men jag kanske har missförstått.

LED är klart trevligt. Det finns grejor man kan stoppa direkt i en befintlig konventionell armatur, men det är ingen större vinning med dem. Något längre brinntid i bästa fall, typ. Det bästa är att bygga om armaturen och koppla bort reaktor etc. Det finns lite olika varianter på ledrör och ombyggnad, föreslår att du läser på lite. Kan inte kosta särskilt mycket att låta en elektriker göra det om man inte känner för att ge sig på det själv, är typ en kvarts jobb för någon som har koll.

Skrivet av Naki:

Jag är för dåligt insatt, men Philips Master TL-D 36W/830 står det på lysröret och det det finns en tändare som det bara verkar stå Osram på(så den kanske redan är elektronisk, men borde bytas ändå?).
Antar man fick det billigt när man byggde av någon som ville sälja ut sitt lager.

Det är ett vanligt 36-wattsrör med G13-anslutning. Med reservation för eventuella sjukt sällsynta undantag som jag inte känner till, passar vilket 36-wattsrör med G13-anslutning som helst passa i din armatur, de är alltid lika långa. 830 betecknar färgtemperaturen, 830 är lite lagom varmt mysljus. Högre nummer är kallare, hänger du på två nollor efter de sista siffrorna får du temperaturen i Kelvin, 865 exempelvis är "dagsljusrör", 6500 K, mycket kallare ljus. En smaksak vad man vill ha. Jag avskyr personligen kallt ljus.

Ser tändaren ut som en liten rund burk som sitter i en sockel är det en konventionell glimtändare. En annan säker indikator på det är att rören ofta blinkar några gånger innan de kommer igång. Elektroniska tändenheter brukar se ut som små boxar, ofta väldigt lika reaktorn i en konventionell armatur, och rören tänds alltid omedelbart när du slår till strömmen.

Glimmisen kan du vänta med att byta. Att många gör det samtidigt som de byter rör beror på att rören oftast börjar blinka innan de slutligen dör, vilket förstås innebär många tändförsök, och att glimmisen slits. I hemmamiljö är det dock förstås en helt annan grej, där låter man ju knappast röret stå och blinka tills det dör på samma sätt som exempelvis 10 meter upp i industrilokalstaket, där man behöver saxlift för att komma åt, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har ett lysrör ovanför diskbänken i köket som verkar ha gett upp. Det är runt 120cm och heter Philips TL-D 36W/830. Dessa verkar finnas lite här och där när man söker på Internet. Men inte här i närheten vad jag har kunnat se. Vågar man beställa en över en meter lång "glaspinne" som ska skickas med posten? Eller är det bättre att försöka hitta ett annat märke som kan finnas lokalt?

Det rekommenderas även att köpa ny glimtändare samtidigt så jag tänkte slå till på en elektronisk tändare samtidigt då de ska eliminera eventuell brandrisk. Kanske inget större problem där det sitter, men ändå.

Jag köper lysrör på Elektriska Svea på Hornsgatan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av cyklonen:

Gäller bara att se upp om man är flimmerkänslig, som jag tyvärr är. De flesta lysdiodbaserade ljuskällor flimrar kraftigt.
Lysrör flimrar visserligen också, men mycket mjukare, dvs det är inte 100-0-100-0-100, utan mer 100-80-100-80-100, osv...

Då kollar du på fel leds...
Det är ju billiga likströmsomvandlare som ”skapar” flimret. Inget annat

Visa signatur