Nybörjare som vill bygga en grym speldator

Permalänk

Nybörjare som vill bygga en grym speldator

Hej!

Är en riktig nybörjare när det kommer till speldatorer men är intresserad av att bygga en burk som klarar alla nya spel på högsta inställningarna. Vill dock även även kunna spela äldre spel. Är beredd att lägga mycket pengar på bygget.

Har, med viss vägledning från Inet, pockat ihop en lista och tar gärna emot kritik/tips/förslag på förändringar.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1148084/forslag-pa-speld...

Permalänk
Medlem

I vilken upplösning ska du spela?
Vad har du för skärm?

Jag personligen tycker att en dator för ca 14-15 tusen klarar av alla dagens spel på högsta inställningar. Allt utöver detta är overkill.

Har du obegränsat med pengar så kör på, annars finns det stor besparingspotential.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Tänkte mig uppåt 4k. I alla fall vill jag ha möjligheten.
Inte köpt skärm ännu. Funderar på att börja med antingen en ASUS 27" ROG Swift PG279Q 165 Hz G-Sync eller LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz.

Ah ok. Jo som nybörjare riskerar man ofta att tänka: "om det är dyrt är det bra", så förmodligen behöver jag inte lägga så mycket pengar som jag tror på mitt behov.

Men vill verkligen ha en dator som är både framtidssäker och som kan köra på ordentligt. Exempelvis vill jag gärna kunna spela Doom Eternal på fulla inställningar.

Permalänk
Viking

Det finns lite fel på Inets datorbygge imo.
För det första så är minnena endast på 2400mhz, vilket är alldeles för lågt.
Sedan kan du få ett billigare men lika bra nätagg.
Vet inte om du behöver ett så dyrt chassi.
Någon speciell anledning till Intel? Jag skulle överväga AMD av flera anledningar.
Om det endast är en speldator är det helt overkill med en ssd för 2700kr. Det är inte stor skillnad mellan den jag valt och den dyra. Dessutom märker man knappt skillnad mellan en sata och nvme ssd i spel.
Windows kan du köpa för ca 100kr på många ställen. (Men med tanke på budgeten kanske du inte orkar krångla med det.)
Har man en oändlig budget och en strömhungrig processor kan man lägga 250kr mer på en kylare.

Här är en helt maxad dator som ändå är billigare:

Men jag antar att du inte behöver en sån overkill cpu, så lite rimligare:

Men egentligen skulle det här säkert räcka, och sedan uppgradera när nyare processorer och grafikkort släpps i år:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha 3900 eller 3950 CPU till SPEL!?
Det finns inget som heter Framtidssäkert.
Den bästa hårdvaran idag kommer vara medelmåttlig om 2-3 år och uråldrat om 5.

Vidare finns det i princip ingen upplevelse skillnad i spel om du kör på Ultra inställningar eller på High.
När du har 100 saker som hoppar runt omkring dig i spel, så kommer du inte lägga någon uppmärksamhet till hur detaljerat en maskros är utritad.

Bygga dator kräver en skruvmejsel och 2 timmars tid och kan göras av vemsomhelst.
Köpa windows kan du göra på ebay.

Så här skulle jag ha gjort med en stor reservation avseende grafikkortet.
RTX 2080 Super kanske räcker gott och väl för ändamålet, och kostar ca 5000 mindre.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Viking
Skrivet av Savage_Gray:

Varför ska man ha 3900 eller 3950 CPU till SPEL!?
Det finns inget som heter Framtidssäkert.
Den bästa hårdvaran idag kommer vara medelmåttlig om 2-3 år och uråldrat om 5.

Vidare finns det i princip ingen upplevelse skillnad i spel om du kör på Ultra inställningar eller på High.
När du har 100 saker som hoppar runt omkring dig i spel, så kommer du inte lägga någon uppmärksamhet till hur detaljerat en maskros är utritad.

Bygga dator kräver en skruvmejsel och 2 timmars tid och kan göras av vemsomhelst.
Köpa windows kan du göra på ebay.

Så här skulle jag ha gjort med en stor reservation avseende grafikkortet.
RTX 2080 Super kanske räcker gott och väl för ändamålet, och kostar ca 5000 mindre.
https://komponentkoll.se/bild/zfSrp.png

Sant, men en 3600 är kanske lite snålt, iaf en 3700x. Skulle inte rekommendera en 6 kärnig processor till en sån hög budget. Med egen erfarenhet skulle jag gärna ha 8 kärnor eftersom jag har en 2600x, och har jag mycket program och google-flikar uppe så skulle jag gärna ha 8 kärnor. Så en 3700x skulle jag säga.
Sedan finns varken grafikkortet eller ssd:n i lager någonstans.
Och skulle du verkligen säga att det är värt att betala 500kr extra för att få minnen med cl16 istället för 17?

Så här skulle jag isf säga, men eventuellt med ett 2080 super:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag att det blir onödigt dyrt. Man får egentligen alltid mera ut av att uppdatera oftare, och ens gamla komponenter tappar mindre värde.

Jag skulle köra på det här, möjligtvis att grafikkortet kunde uppgraderas till 2070 Super, men det är också dyrt för vad det ger.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tusen tack!

Toppenbra hjälp!

Med andra ord får man räkna med att uppdatera komponenterna regelbundet och då tjänar man på att inte alltid maxa med de dyraste delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Tusen tack!

Toppenbra hjälp!

Med andra ord får man räkna med att uppdatera komponenterna regelbundet och då tjänar man på att inte alltid maxa med de dyraste delarna.

Precis. Om vi till exempel jämför RTX 2080 Ti med RX 5700 XT så är 2080 Ti ca 39% bättre, men kostar 283% mer. När du går till det bästa av det bästa så blir priserna mycket högre för prestandan du får. Samtidigt så faller priserna i det segmentet allra mest också, när nya generationer kommer ut. Därför är det bättre att köpa lite billigare, där man får mera bang for the buck, och att sedan byta oftare.

Just nu går bang for the buck-linjen vid RX 5700 XT, men 2070 Super är inte heller så dåligt. Tyvärr är de korten inte riktigt tillräckligt bra för 4k med allt ögongodis.

https://www.youtube.com/watch?v=vfUe-7kDeaA

Men, det finns en massa knep för att få upp FPS:en. T.ex. så är det inte vettigt att spela på Ultra, utan very high/high är oftast inte mycket "fulare" men ger betydligt högre fps. Sen så finns olika typer av upscaling. Verklig ("native") 4K är ofta inte värt pengarna det kostar, tyvärr.

Men för oss vanliga dödliga som har 1440p eller 1080p kan man komma undan med betydligt billigare (ca 1/3 av priset till och med).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Nybörjarbygge - speldator (kommer beställa byggnation hos butik)

Tjena!

Har försökt plocka ihop en lista. Är supernybörjare så tar gärna emot kritik gällande val av komponenter och kombinationen av dessa etcetera.

Vet att denna lista blev rätt dyr men om prestandan blir därefter är jag ok med det.

https://komponentkoll.se/preview

(Har redan gjort en tråd för detta men har nu gjort en ny lista, varför jag behöver ny kritik)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Trådar sammanfogade*

Fortsätt på samma tråd istället för att skapa en ny tråd, det blir lättare att ge råd och feedback

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

webbhallen config

Hittade denna på webbhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/307128-Webhallen-Config-...

Tankar om den?

Permalänk
Medlem

Denna är mer prisvärd: https://www.inet.se/datorbygge/b1148568/32k

Det ända du kommer behöva är att installera Windows själv. Om du inte vill det kan du lägga till det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Permalänk
Permalänk

@Dundaj:
funderar även på att lägga till bluetooth och wifi.
tror det finns ett sådant moderkort.

Permalänk

Tankar om denna dator?
Verkar ju även vara uppgraderingsvänlig...

https://www.webhallen.com/se/product/313008-Webhallen-Config-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

@Dundaj:
funderar även på att lägga till bluetooth och wifi.
tror det finns ett sådant moderkort.

Här har du samma moderkort fast med wifi/bluetooth https://www.komplett.se/product/1132535/datorutrustning/dator...

Skrivet av Nissebyrre:

Tankar om denna dator?
Verkar ju även vara uppgraderingsvänlig...

https://www.webhallen.com/se/product/313008-Webhallen-Config-...

Inte prisvärd. Den kommer ge lite bättre spel prestanda (1-10%). Den är inte direkt uppgraderingsvänlig pga att i9 är den bästa processorn för dens chipset, medans amd kommer man kunna uppgradera processorn till en 4-gen proccesor när dom släppts utan att behöva byta moderkort som du skulle behövt med intel processorn.
Amd processorn som jag hade i min build (ryzen 9 3950x) har 16 kärnor och 32 trådar medans i9 har 8 kärnor och 16 trådar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Hittade ytterligare en färdigbyggd variant. Denna gång från mediamarkt.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_black-ultra-gaming-2080...

Permalänk
Viking
Skrivet av Nissebyrre:

Hittade ytterligare en färdigbyggd variant. Denna gång från mediamarkt.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_black-ultra-gaming-2080...

Om du vill ha en uppgraderingsvänlig kan jag direkt säga att en Intel-processor är fel val för dig. Om några månader släpps nästa generationen av Ryzen, och köper du en Ryzen-cpu nu så kommer du kunna behålla ditt moderkort vid uppgradering

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Nissebyrre:

Hittade ytterligare en färdigbyggd variant. Denna gång från mediamarkt.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_black-ultra-gaming-2080...

Säker att du inte vill spara flera tusen genom att bygga själv? Det är ju både roligt, och du får fritt val över vilka komponenter du vill ha...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Nissebyrre:

Hittade ytterligare en färdigbyggd variant. Denna gång från mediamarkt.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_black-ultra-gaming-2080...

Du kan ju spara 7000kr om du lägger 2-4h på att bygga den
Och då är det saker som är bättre med den här också

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Folk är besatta av Ryzen 3xxx men en Intel 9900K är fortfarande bästa processorn för spel.

Permalänk
Avstängd

Köp inte nåt färdigbyggt paket, plocka ihop delar och betala för montering, alternativt gör det själv, alternativt fråga nån här på Sweclockers (finns en tråd där folk erbjuder sig bygga)

Permalänk
Medlem

Komplett med operativsystem, slår övriga förslag i ren gamingprestanda.

Permalänk
Medlem

Med WiFi och Bluetooth

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket CPU så tycker jag det helt klart är smartare att köra på 5700XT eller 2070S och sedan uppgradera kortare fram i tiden, eventuellt redan när nästa generations Nvidia (Ampere) kommer beroende på prestandan där.

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för att främst "investera" i CPU, antagligen 9900K, alternativt 3900X och att ta ett förhållandevis billigt grafikkort för att sedan slå på stort med nästa generation. 5600XT kanske kan duga för tillfället? Känns tråkigt att betala 14K för ett 2080Ti så pass "sent" som det ändå är vid det här laget.

Som tidigare nämnt i tråden kan nästa generation från Nvidia och AMD ge ett ganska stort lyft i GPU-prestanda, medan CPU-marknaden (troligtvis) redan tagit det stora klivet. Visst är det trevligt med den (beryktade) tvåsiffriga IPC-ökningen för kommande ryzen, men det rör sig fortfarande om samma storleksordning i kärnantal osv. I samma anda står intel kvar och stampar på 14nm även med nästa generation.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Så tacksam för all kompetent input!!
Ok med andra ord kan man lika gärna vänta med datorn tills nya grafikkort och processorer släpps? 🙂

Permalänk
Viking
Skrivet av Nissebyrre:

Så tacksam för all kompetent input!!
Ok med andra ord kan man lika gärna vänta med datorn tills nya grafikkort och processorer släpps? 🙂

Kan du vänta i några månader så ja

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz