Vad kallas en förenklad webadress?

Permalänk
Medlem

Vad kallas en förenklad webadress?

Jag letar efter ett namn typ virtuell webadress, men inte det

Typ om man har www.sak.gstdfdt452434,iid:73645473474738.php

Så skapar man en annan typ www.sindomän/sinsak

vad kallas det, jag blir galen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
99:e percentilen

Känns som att du frågar om flera saker samtidigt, men kan CNAME record eller HTTP redirect hjälpa dig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack båda två!
Men nej det är inte ordet jag tror att jag letar efter.. Det nåt annat...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bowman99:

Tack båda två!
Men nej det är inte ordet jag tror att jag letar efter.. Det nåt annat...

Tänker du något i stil med TinyURL?

Möjligen virtual host?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon DNS-lösning du tänker på? Eller en URL-förkortare t.ex. TinyURL?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

din exempel url bryter mot flera olika regler så jag vet inte riktigt vad du menar.
är du ute efter vad tekniken kallas eller någon specifik produkt? Typ Bit.ly?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Försöker svara er alla.

Det är typ så här.
Jag snackar med "webbavdelningen" och säger till dom: "Kan ni göra en xxxxxx-adress till min landningssida. Det skall vara www.domän.se/minlandningssida"

Sen kopplas den såklart till ens verkliga bakomliggande adress som kan vara korkat lång eller nåt.

Så inte tekniken eller en viss bit.ly eller nåt sånt.
Utan vad man brukar kalla det.

Förenklad adress?
Fast kanske nåt engelska, nej jag kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem

Domain name system, DNS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Domain name system, DNS?

Fast det är ju lite så det funkar på lokal basis typ.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det är typ så här.
Jag snackar med "webbavdelningen" och säger till dom: "Kan ni göra en xxxxxx-adress till min landningssida. Det skall vara www.domän.se/minlandningssida"

Han har alltså t.ex. www.domän.se/super/complicated/and/ugly/blabla.php och du vill istället att man ska kunna nå den via www.domän.se/snyggt ?

Jag vet inte hur officellt uttrycket är men jag har alltid kallat det pretty url, wikipedia verkar vilja kalla det clean url: https://en.wikipedia.org/wiki/Clean_URL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Försöker svara er alla.

Det är typ så här.
Jag snackar med "webbavdelningen" och säger till dom: "Kan ni göra en xxxxxx-adress till min landningssida. Det skall vara www.domän.se/minlandningssida"

Sen kopplas den såklart till ens verkliga bakomliggande adress som kan vara korkat lång eller nåt.

Så inte tekniken eller en viss bit.ly eller nåt sånt.
Utan vad man brukar kalla det.

Förenklad adress?
Fast kanske nåt engelska, nej jag kommer inte ihåg.

Friendly url?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Nope.
Det är nåt i stil med, förenklad adress, dynamiskadress, virtuell adress. eller nåt sånt, men inte dessa exempel

Skrivet av zaibuf:

Friendly url?

Na, tyvärr. Inte ordet jag letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nope.
Det är nåt i stil med, förenklad adress, dynamiskadress, virtuell adress. eller nåt sånt, men inte dessa exempel

Det beror nog lite på syftet, men själv brukar jag kalla det för alias eller landningssida...eller något annat beroende på situationen. FriendlyURL är inte fel det heller, även om det väl ofta mer syftar på en funktion än en viss sida, används typ i CMS system som kan ha rätt komplicerade URLer. Och inte minst för att vara SEO optimerad, dvs Google vänlig.

Och det är inte Short URL du menar?

https://support.google.com/faqs/answer/190768?hl=en

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du menar, finns ju en hel del tekniker runt detta.

Förkortning av URL-shortening, short url eller minifier typ bit.ly eller liknande.
DNS i sig för själva domänen som kan använda lite olika typer av DNS pekare (A & CNAME primärt)
Clean-url:s via rewrite, rewrite-maps eller liknande för att snygga till addressen på sin webbserver.
VHost / Virtual Host är något man kör på webbservern för att mappa sitt domännamn till den.
Dynamisk DNS, DDNS är en typ av DNS där man aktivt uppdaterar sin DNS adress om man inte har fast IP-adress.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det beror nog lite på syftet, men själv brukar jag kalla det för alias eller landningssida...eller något annat beroende på situationen. FriendlyURL är inte fel det heller, även om det väl ofta mer syftar på en funktion än en viss sida, används typ i CMS system som kan ha rätt komplicerade URLer. Och inte minst för att vara SEO optimerad, dvs Google vänlig.

Och det är inte Short URL du menar?

https://support.google.com/faqs/answer/190768?hl=en

Ja men Alias kan ju funka, men det är nog inte riktigt ordet jag letar efter.

Jag använde det förr när jag jobbade inom media på en stor mediadrake.
Vi använde detta i "internets början" till, till exempel en landningssida som skulle ha en mer vänlig webadress.
Jag är så säker på att vi kallade det nåt, som jag försökt att hitta. Men inget internt heller utan det var ett ganska självförklarande ord, och kanske på engelska, men inte helt säkert.

Jaja nån kanske kommer på det, eller jag Men man blir ju tokig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja men Alias kan ju funka, men det är nog inte riktigt ordet jag letar efter.

Jag använde det förr när jag jobbade inom media på en stor mediadrake.
Vi använde detta i "internets början" till, till exempel en landningssida som skulle ha en mer vänlig webadress.
Jag är så säker på att vi kallade det nåt, som jag försökt att hitta. Men inget internt heller utan det var ett ganska självförklarande ord, och kanske på engelska, men inte helt säkert.

Jaja nån kanske kommer på det, eller jag Men man blir ju tokig!

Tror att det du letar efter är Friendly URL

https://techterms.com/definition/friendly_url

Permalänk
Medlem

Reverse proxy.

Du vill att https://www.domän.se/ett och https://www.domän.se/två ska hämtas från olika fysiska servrar?

Du behöver ha koll på var termineringen av TLS görs och var certet behöver vara deployat.

Om din organisation inte har en reverse proxy så är du körd Då får du ta till någon av de andra teknikerna som nämnts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Vi använde detta i "internets början" till, till exempel en landningssida som skulle ha en mer vänlig webadress.

Eftersom din fråga är lite ute och snurrar och du nämner internets början så drar jag ett wildcard här:
Är det iframe du är ute efter?

Permalänk
Medlem

Haha en sån här gissa-tråd skulle ju kunna vara billig fredags-underhållning!

Skjuter hej-vilt här:
URL masking/Cloaking?
Web Redirect?
DNS Alias?
Subdomän?
URL-förkortare?

Edit: grammatik

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror att det du letar efter är Friendly URL

https://techterms.com/definition/friendly_url

Ja alltså det är inte jag som skall göra nåt, utan jag försöker komma på vad vi kallade detta.
Och det är inte vänlig url.
Men tack!

Skrivet av KAD:

Reverse proxy.

Du vill att https://www.domän.se/ett och https://www.domän.se/två ska hämtas från olika fysiska servrar?

Du behöver ha koll på var termineringen av TLS görs och var certet behöver vara deployat.

Om din organisation inte har en reverse proxy så är du körd Då får du ta till någon av de andra teknikerna som nämnts.

Som ovan, jag försöker inte komma på hur man gör eller olika tekniker, bara vad det kan kalls på ett enkelt sätt.
och inget än så länge av det ni försöker hjälpa mig med verkar trigga mitt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Eftersom din fråga är lite ute och snurrar och du nämner internets början så drar jag ett wildcard här:
Är det iframe du är ute efter?

Nej det är inte det heller, jag vet vad Iframe är, och det är inte det jag letar efter.
Utan samtalet kan vara så här med mina utvecklare: "kan ni bara göra xxxxx (förenklad web-url) till mig som pekar på denna landningssidan"

Skrivet av krigelkorren:

Haha denna en sån här gissa-tråd skulle ju kunna vara billig fredags-underhållning!

Skjuter hej-vilt här:
URL masking/Cloaking?
Web Redirect?
DNS Alias?
Subdomän?
URL-förkortare?

Haha, ja det är skumt detta.
Dina exempel är vad jag ville göra på den tiden, men inte vad vi kallade det.
Shit vad konstigt, jag trodde det skulle ploppa fram med en gång. Men uppenbarligen kan man säga på många sätt.
Jag är nästan helt säker på att det finns ett självförklarande ord dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nope.
Det är nåt i stil med, förenklad adress, dynamiskadress, virtuell adress. eller nåt sånt, men inte dessa exempel

Finns ingen särskild benämning för det vad jag vet. Ingen allmänt spridd åtminstone.

Permalänk

Kan det vara 'routing' du söker? Beroende på framework ni kör så...

Permalänk
Medlem

Jag säger redirect, och det är mitt slutgiltiga svar.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

enkel adress/kortadress ? href ?

Permalänk
Medlem

Vi kallar det "vanity/tracking URL" alternativt "landing page" på mitt företag när vi sätter upp sådana sider som TS beskriver.

Permalänk
Medlem

Vill du att dinsida.se/sida REDIRECTAR till weiofjhfwkejhf.wfeoihfewhjf.com eller vill du behålla url'en dinsida.se/sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banankontakt:

Kan det vara 'routing' du söker? Beroende på framework ni kör så...

Nej sorry. Inte den benämningen.