VALORANT - Riots kommande FPS-spel

Permalänk

@BasseBaba: det är ju trots allt closed beta. Frivilligt att delta. Vill man inte kolla på stream några timmar får man vänta till sommar då full release är i hamn 😁

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Jag har haft BETA i några dagar nu (hade Twitch på i bakgrunden i typ 4 timmar, gav upp och fick sedan nyckel i mail en vecka senare...) och undrar om några vill spela?

Kört typ 10 games solo men vore kul att spela med några svenskar! Hänger ni i någon Discord eller liknande?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag ifrågassätter inte spelet, utan den idiotiska strategin att tvinga folk att sitta och streama en video för att ha en chans i lotteriet.

Absolut, men det hade man ju kunnat lösa ändå.

https://www.insidescandinavianbusiness.com/article.php?id=356

Lite det där jag är inne på, nån uppskattning om att 10% av världens energiförbrukning genereras av Internet, känns bara idiotiskt att sitta och pumpa 700k streams från ett datacenter för att folk ska delta i ett lotteri. Men är ju den världen vi lever i, all about the $$$.

Jag är uppe i 30 timmar nu, på servern som bara står och vaskar. Trots jag ställde ner kvalitén till 160p så drar den 0.6Mbit, -> 0.075 meg/sec, i 30 timmar ger 8100 meg. Jga har alltså "vaskat" 8,1 gig datatrafik över internet senaste 30 timmarna för att stå i nån typ av lotteri. Ta det gånger 700k viewers....

Man måste ju fråga sig, "generera fler tittare", ja men till vilket pris? Hur vettigt är det att ha 50k viewers om det är 49k som sitter med ett minimerat fönster för att få en "drop"?
Jag känner inte en enda kotte som tittar på Twitch för att titta på Twitch, förmodligen dock för jag är fel målgrupp. Däremot har jag säkert 10 pers i min gamingkrets som skaffade twitch och vaskade av upp mot 5 dygn som mest för att få en key. Jag förstår inte hur det beteendet kan vara en win för varken Riot eller Twitch, men hype säljer, och förmodligen så tjänar även Twitch på att kunna "stoltsera" med 700k "viewers".....

Som någon nämnde så var det väldigt många år sedan man behövde bry sig om sin dataanvändning hemifrån. Så länge du inte sitter med en begränsad mängd dataanvändning per månad så är det verkligen ett icke-problem. Det är ingen som tvingar dig till att titta eller att spela spelet och till sommaren kan alla som vill spela utan att behöva titta på Twitch. Jag tittade precis som vanligt (kul att se folk spela någonting nytt) och fick en nyckel. Alla som har tittat över ~2 timmar blir automatiskt inlagda i en lista som har chans att få nycklar.

Men igen, jag håller med om att det är lite fult, och kanske skulle använda ordet "smartfult" för att beskriva det. Riot vet precis vad dom gör. Men att det är slöseri när det kommer till energi och dataanvädning känns väldigt långdraget. Du kan ju applicera samma logik på all form av underhållning på internet i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Som någon nämnde så var det väldigt många år sedan man behövde bry sig om sin dataanvändning hemifrån. Så länge du inte sitter med en begränsad mängd dataanvändning per månad så är det verkligen ett icke-problem. Det är ingen som tvingar dig till att titta eller att spela spelet och till sommaren kan alla som vill spela utan att behöva titta på Twitch. Jag tittade precis som vanligt (kul att se folk spela någonting nytt) och fick en nyckel. Alla som har tittat över ~2 timmar blir automatiskt inlagda i en lista som har chans att få nycklar.

Men igen, jag håller med om att det är lite fult, och kanske skulle använda ordet "smartfult" för att beskriva det. Riot vet precis vad dom gör. Men att det är slöseri när det kommer till energi och dataanvädning känns väldigt långdraget. Du kan ju applicera samma logik på all form av underhållning på internet i sådana fall.

Blir mitt sista inlägg då jag inte vill svärta ner tråden OT men vill ändå få fram min poäng. Det här handlar inte om data eller kostnad för den enskilde individen, men måste försöka se "the bigger picture". Inte heller om enbart Valorant.

Varenda megabyte som överförs kommer med en kostnad. Datacenter, servrar som alstrar värme och behöver kylas, internetutrustning hela vägen hem till kund som drar energi, you name it.

Googlade runt och det är en djungel, men såg nån rapport som sa så lågt som 0.04 kWh el per överförd gig data.
2 miljoner folk som streamar 10 gig data skulle ge 800 000 kWh el... för att få lite betakeys. Rimligt?

Men som sagt, inser att det är en diskussion jag orimligen kan vinna, och får gräma mig över att ha "oturen" att sitta och fundera i sånna här banor. Ignorance is bliss.

Jag vill inte stoppa Internet, men man kan ju dra en gräns över när det blir ett orimligt slöseri bara "för att det går".

Intressant det där med 2 timmar, synd att det inte har nått spelarna bättre. Det borde gått ut ett info-mess i Twitch efter två timmar att "nu har du gjort nog för att vara med".

Edit: Dock har man ju den här

Citat:

The selection is random to give fairness, but we give a higher ‘weight’ to those of you who have more hours watched of VALORANT streams. This weight gives you a higher chance at being selected but it’s still not guaranteed.

Citat:

For those of you who have been marathoning VALORANT streams In the hopes of getting a drop … we see you. There’s a shockingly large amount of you, but we should have known this. We can’t guarantee anything but we hope we can reward you for your dedication. Please take a break, we’ll try to get you.

Skrivet av Shrudder:

@BasseBaba Nu håller jag förvisso med om att det är ett onödigt utnyttjande av resurser, men samtidigt så är det en fis i Mississippi i jämförelse med alla prylar som nu ska vara "always online" och drar bandbredd i bakgrunden. För att inte tala om standby-el.

Absolut, köper det. Men så kan man argumentera om allt. Därför jag ändå menar att man iaf kan försöka kapa bort dom mest idiotiskt onödiga sakerna. Och exakt denna kommentar jag visste skulle komma, därför jag skrev att jag inser att jag omöjligen vinner denna diskussion.
Dock så får jag tacka för länken ovan, för det står det ju att dom själva borde ha fattat vad som skulle hända.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba Nu håller jag förvisso med om att det är ett onödigt utnyttjande av resurser, men samtidigt så är det en fis i Mississippi i jämförelse med alla prylar som nu ska vara "always online" och drar bandbredd i bakgrunden. För att inte tala om standby-el.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

Jag har exakt samma problem, har gjort en ticket till supporten, svaret var att kontrollera att program/system är uppdaterade.
Har testat att rensa bort samtliga filer för riot/vanguard, omstart men ingen skillnad.
Fett irriterande problem iaf.

Verkar vara något med VGC tjänsten som installeras ,den går som du säge rinte att starta igång :C

hoppas en lösning komemr snart så man kan lira. Orkar inte längre testa saker har lagt för mycket tid på att få igång det

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

hoppas en lösning komemr snart så man kan lira. Orkar inte längre testa saker har lagt för mycket tid på att få igång det

Hade en som dök förbi streamen förut som inte fick igpng det, det han var tvungen att göra var att avinstallera Valorant + anti cheat, avinstallera gigabytes överklockning program, installera spel + anticheat igen och då fungerade.

Han hade gjort en reinstall förut utan lycka.

https://www.reddit.com/r/VALORANT/comments/g5aem3/vanguard_an...

Här kanske det finns något mer.

Permalänk
Medlem

Här kan ni hitta "best of" klipp av svenska streamers som spelar Valorant

https://www.youtube.com/watch?v=Tas4hGaxjfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Hade en som dök förbi streamen förut som inte fick igpng det, det han var tvungen att göra var att avinstallera Valorant + anti cheat, avinstallera gigabytes överklockning program, installera spel + anticheat igen och då fungerade.

Han hade gjort en reinstall förut utan lycka.

https://www.reddit.com/r/VALORANT/comments/g5aem3/vanguard_an...

Här kanske det finns något mer.

Nu funkar valorant, vet inte om det var för att jag avinstallerade MSI afterburner och sen spelet med vanguard. Eller för att dom har patchat något

Tack för hjälpen!

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Nu funkar valorant, vet inte om det var för att jag avinstallerade MSI afterburner och sen spelet med vanguard. Eller för att dom har patchat något

Tack för hjälpen!

Grymt! Kom en patch idag som kan ha löst det, men det kan ha buggat med msi också, dock fungerade det för mig med afterburner installerat. Väldigt random dessa fel folk haft :s

Permalänk
Medlem

Har fått tillgång till betan nu, är det någon som vill lira? Har endast testat shooting range så tar väl lite tid att lära sig kartor och sånt sen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

hoppas en lösning komemr snart så man kan lira. Orkar inte längre testa saker har lagt för mycket tid på att få igång det

efter alldeles för många timmar felsökande så tror jag att jag hittade en lösning.
Först och främst så var det hårdvarurelaterat för mig, jag sitter på ett Asus ROG X570 modekort, där finns det en ljudenhet som ställer till problem.
Jag öppnade "Device Manager" och gick ned till "Sound, video and game controllers" därefter inaktiverade jag Sonic Studio Virtual Mixer, starta om datorn och sedan fungerade spelet för mig.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Om någon vill köra så får ni gärna adda Zaphio#6324

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Fick med beta Key rätt så snapt, provade ca 10min sen insåg jag att det inte var min grej, men grabben tyckte det var kul iaf så han spelar det och då är jag nöjd.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

efter alldeles för många timmar felsökande så tror jag att jag hittade en lösning.
Först och främst så var det hårdvarurelaterat för mig, jag sitter på ett Asus ROG X570 modekort, där finns det en ljudenhet som ställer till problem.
Jag öppnade "Device Manager" och gick ned till "Sound, video and game controllers" därefter inaktiverade jag Sonic Studio Virtual Mixer, starta om datorn och sedan fungerade spelet för mig.

Fick igång valorant, vet dock inte om det var en patch som fixade det eller något program som jag tog bort.
Tack för tipset, kanske blir till hjälp till någon annan med den typen av ljudenhet aktiverat

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Avstängd

Någon som vill spela? Adda fsmb isf

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk

Hur vet man att man faktiskt fått en nyckel? Mail? Isd från Riot eller Twitch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrianssons:

Hur vet man att man faktiskt fått en nyckel? Mail? Isd från Riot eller Twitch?

Notifikation på Twitch samt ett mail från Riot att du har fått tillgång till betan.

Permalänk
Medlem

För egen del tänker jag direkt att det är för mycket fokus på "gadgets" men så har jag väl hunnit bli gammal och bitter också

Drömmen vore typ CS GO med fungerande hitreg/hitbox, en spelmotor gjorde för moderna datorer, 128 tick servrar (annat än privat) samt gärna servrar som direkt kickade alla från Ryssland (dvs fuskare). Enligt ryktena så ska tom Valve ha insett att något måste göras och att Source Engine 1 inte håller längre. Om det sen är CS GO eller något annat bryr jag mig dock mindre om, men gärna då utan energiväggar, drönare osv.

Permalänk
Medlem

Ser kul ut men känner mig inte bekväm med att installera kinesisk programvara som drivrutin på datorn tbh.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Ser kul ut men känner mig inte bekväm med att installera kinesisk programvara som drivrutin på datorn tbh.

Skaparna av LoL ska göra någonting dumt? Tror inte det...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Ser kul ut men känner mig inte bekväm med att installera kinesisk programvara som drivrutin på datorn tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Skaparna av LoL ska göra någonting dumt? Tror inte det...

Riot ägs av Tencent dock, som i sin tur ägs av CCP(som alla kinesiska företag)? Alltså är det kinesisk programvara. Sen handlar det också om att du vill ha så lite som möjligt med system privilegier, alltså högre access än du har med ditt admin acc och normalt har i princip bara hårdvarudrivrutiner det. Det kommer alltid köras i bakgrunden i.o.m att drivrutiner inte kan laddas efter uppstart av säkerhetsskäl till skillnad från andra spels anti-cheat som körs som service i samband med spelet. Anti-cheat ska definitivt inte behöva det och det lär inte hjälpa speciellt mycket i jämförelse med vanliga lösningar, folk har ju redan utvecklat fusk och spelet är inte ens ute än.

Nej.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Häftigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spelaspel:

Riot ägs av Tencent dock, som i sin tur ägs av CCP(som alla kinesiska företag)? Alltså är det kinesisk programvara. Sen handlar det också om att du vill ha så lite som möjligt med system privilegier, alltså högre access än du har med ditt admin acc och normalt har i princip bara hårdvarudrivrutiner det. Det kommer alltid köras i bakgrunden i.o.m att drivrutiner inte kan laddas efter uppstart av säkerhetsskäl till skillnad från andra spels anti-cheat som körs som service i samband med spelet. Anti-cheat ska definitivt inte behöva det och det lär inte hjälpa speciellt mycket i jämförelse med vanliga lösningar, folk har ju redan utvecklat fusk och spelet är inte ens ute än.
Nej.

Jag håller verkligen med, är inge tin-foil hat att inte vilja ha kinesiska program som har behörighet att göra lite vad de vill, och startar alltid med datorn och inte med spelet.

Det är inte "skaparna av LoL" som är problemet, utan att vi inte har den blekaste aning om vad den kinesiska staten får för sig att göra med detta i framtiden.

Den här videon går in på det lite mer, för er som verkar ha absolut 0 koll och förlöjligar istället

https://youtu.be/9G1vKJ27-4Y

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag ifrågassätter inte spelet, utan den idiotiska strategin att tvinga folk att sitta och streama en video för att ha en chans i lotteriet.

Absolut, men det hade man ju kunnat lösa ändå.

https://www.insidescandinavianbusiness.com/article.php?id=356

Lite det där jag är inne på, nån uppskattning om att 10% av världens energiförbrukning genereras av Internet, känns bara idiotiskt att sitta och pumpa 700k streams från ett datacenter för att folk ska delta i ett lotteri. Men är ju den världen vi lever i, all about the $$$.

Jag är uppe i 30 timmar nu, på servern som bara står och vaskar. Trots jag ställde ner kvalitén till 160p så drar den 0.6Mbit, -> 0.075 meg/sec, i 30 timmar ger 8100 meg. Jga har alltså "vaskat" 8,1 gig datatrafik över internet senaste 30 timmarna för att stå i nån typ av lotteri. Ta det gånger 700k viewers....

Man måste ju fråga sig, "generera fler tittare", ja men till vilket pris? Hur vettigt är det att ha 50k viewers om det är 49k som sitter med ett minimerat fönster för att få en "drop"?
Jag känner inte en enda kotte som tittar på Twitch för att titta på Twitch, förmodligen dock för jag är fel målgrupp. Däremot har jag säkert 10 pers i min gamingkrets som skaffade twitch och vaskade av upp mot 5 dygn som mest för att få en key. Jag förstår inte hur det beteendet kan vara en win för varken Riot eller Twitch, men hype säljer, och förmodligen så tjänar även Twitch på att kunna "stoltsera" med 700k "viewers".....

Ja det är helt idiotiskt men publiciteten Riot får gör att det blir lönsamt, att det tar bandbredd skiter dom nog fullständigt i.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För egen del tänker jag direkt att det är för mycket fokus på "gadgets" men så har jag väl hunnit bli gammal och bitter också

Drömmen vore typ CS GO med fungerande hitreg/hitbox, en spelmotor gjorde för moderna datorer, 128 tick servrar (annat än privat) samt gärna servrar som direkt kickade alla från Ryssland (dvs fuskare). Enligt ryktena så ska tom Valve ha insett att något måste göras och att Source Engine 1 inte håller längre. Om det sen är CS GO eller något annat bryr jag mig dock mindre om, men gärna då utan energiväggar, drönare osv.

Energiväggar kan ses som större smokes, påverkar ytterst lite, drönarna gör i princip ingenting för man skjuter ner dem på 1msec.
Hitreg och hitbox är underbart på detta spel, jag är en otroligt van CS spelare som lirat sen 1.5 och älskar Valorant i talande stund.
Majoriteten av spelarna använder inte ens sina 'gadgets', de kör detta som om de vore CoD tyvärr.
Då tyckte jag inte om Overwatch alls (Jämförs mot det ofta) t.ex. eller Fortnite. PubG va spelbart, CoD är Ok

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För egen del tänker jag direkt att det är för mycket fokus på "gadgets" men så har jag väl hunnit bli gammal och bitter också

Drömmen vore typ CS GO med fungerande hitreg/hitbox, en spelmotor gjorde för moderna datorer, 128 tick servrar (annat än privat) samt gärna servrar som direkt kickade alla från Ryssland (dvs fuskare). Enligt ryktena så ska tom Valve ha insett att något måste göras och att Source Engine 1 inte håller längre. Om det sen är CS GO eller något annat bryr jag mig dock mindre om, men gärna då utan energiväggar, drönare osv.

Tror valve har fått det hett om baken sen källkoden för både CSGO och TF2 läckte nyligen. Med tanke på hur valve behandlat Global Offensive sen dess släpp vill jag egentligen inte att de släpper några fler counter strike spel.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tror valve har fått det hett om baken sen källkoden för både CSGO och TF2 läckte nyligen. Med tanke på hur valve behandlat Global Offensive sen dess släpp vill jag egentligen inte att de släpper några fler counter strike spel.

Läckte hela CS GO koden ut? Vet att jag hörde något om att nån sett några Source Engine 2 rester i koden men inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Läckte hela CS GO koden ut? Vet att jag hörde något om att nån sett några Source Engine 2 rester i koden men inte mer än så.

Japp, dock var det build från 2017

Visa signatur

7800X3D//4090